Samppasport  Futurez

242 -77 talvironttonen, myyty.

  • 131 Vastauksia
  • 42682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
242 -77 talvironttonen, myyty.
« : 18.08.2011, 16:41:03 »
Laitetaas tämmöinen tänne.
Viime viikolla tuli tarjolle ohimennen moinen aihio ja kaupat sovittiin aikalailla heti. Jujuhan on siinä, että "tällasta mä oon aina halunnu" ;D Kaikenlaista osapuutetta on ja joitain tuli täydennettyä jo eilisellä hakureissulla jotta auton sai kyytiin. Ruuvailin paikanpäällä paikoilleen etutolpat ja tehostetun hammastangon. Isompia puutteita ovat puskurit, kojelauta ja tekniikka. Tekniikanluovuttajan hain jo tiistaina, josta tolpat ja hammastanko ovat. Puskurit tulevat olemaan aikakauden mukaiset eli kommandot. Kojelaudan suhteen olen vielä vähän kahden vaiheilla, tosin hieman vanhempaan päin kallellaan.

Koppa on ihan ok, tuulilasi ja vasen ajovaloumpio vaihdettava, pintapuolella laittoa jonkin verran ja muutamia mätäpaikkoja tehtävä pohjaan/takakaariin, jos ei muutoin niin oman mielenrauhan takia. Kaaretkin on sisälle hitsattu, oviputket laitan vielä lisäksi ja kattelen lattian kiinnikepaikat läpeensä. Voi olla että etupenkkien alla olevaa koteloa joutuu madaltamaan, jotta penkin saa alemmas eikä pää olis niin lähellä yläsivuputkea.

Jarrupuoli on kunnossa, uudehkot satulat ja levyt ympäriinsä, edessä jäähdytetyt. Niihin ei tartte ainakaan heti panostaa. Myös saman ikäiset etujarrukilvet tuli matkassa. Alla on 16" alut, mutta koska en tarvikkeista perusta, ne tulevat lähtemään. Vähän on Gemineistä ollu kaupanhierontaa jos sais vaihdettua niihin, mutta saa nähdä kuinka käy. Talveksi varmaan otan chopatusta 16" pellit ja pyöräytän niihin talvikumit päälle. Alustaan ei sen kummempia tule ainakaan alkuunsa kuin vakiot jouset sopivasti lyhennettyinä.

Tekniikka on aika pitkälti hahmoteltuna. Luovuttajasta, -92 245, tulee 2.3l alakerta 531, VX ja LH 2.4. Eli B230FX 9,3 puristussuhteella. Ruisku pysynee vakiona ainakin alkuunsa ja nokan tilannetta seuraillaan. Toiveissa on toki, että alakerrasta löytyisi vahvat kanget, tuon ikäisessä se alkaa olemaan jo kohtuullisen todennäköistä. Sitä en tiedä pitäskö laittaa 16v männät sisään jo valmiiksi jos innostuu ;) Kanteen on alustavasti sovittu seeti- ja venttiilityöt, siistin vaan pikkaisen mitä siistittävissä on. Lohko näyttää sen verran hyvältä, että pyöräytän käsihoonilla ja saa olla siinä. Uudet männänrenkaat vaihdan ainakin, laakerit kunnon mukaan.

Sen verran muutoksia tulee koneeseen ulkoisesti, että laitan muutaman vuoden hyllyssä viihtyneen K-jetin imusarjan suuttimenpaikoilla ja 70mm kaasuläpällä, jonkin kokoisen kiinacoolerin, 2,5" ahtoputkiston, 3" dp:n, itse väsätyn pakosarjan ja ahdinpuolelle on tulollaan HX35 kokoluokkaa oleva ropeli.

On tässä vielä ennen katsastuskelpoisuutta kaikkea tehtävää, katsastus on mennyt umpeen vuosi sitten.

Jaa, niitä kuvia. Toistaiseksi ei enempää, loppui kamerasta akut kesken kun ei muistanut ladata edellisen ilmoituksen jälkeen. Moni varmaan tunnistaa ainakin vanteiden väristä kenen vanha laite on kyseessä. Tosin tuli erään toisen foorumilaisen kautta mulle ;)
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 22:27:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #1 : 18.08.2011, 17:49:55 »
Komea peli :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #2 : 18.08.2011, 18:31:29 »
Onkohan tuo kori mennyt jo veteläksi kun on kaiken maaliman tukipalkkeja viritelty sisälle
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #3 : 18.08.2011, 21:12:03 »
Joo, kyllähän sä tiedät millasia vanhemmat autot on.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #4 : 19.08.2011, 13:30:05 »
Oikean ikäinen kojelauta ja oheistarpeet löytyivät tutun paaliauton kyydistä ja puskuritkin ovat samalla tontilla. "Uusi" tuulilasi on ollut itellä säilössä muutaman vuoden, saapahan senkin käyttöön.
Tilasin koneeseen Victor Reinzin tiivistesarjat ja kanteen venaohjurit. Sunnuntaina vois joutaa purkamaan kannen jotta saa sen laitettua seetien ja venttiilien työstöön.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #5 : 19.08.2011, 13:37:05 »
Oikean ikäinen kojelauta ja oheistarpeet löytyivät tutun paaliauton kyydistä ja puskuritkin ovat samalla tontilla. "Uusi" tuulilasi on ollut itellä säilössä muutaman vuoden, saapahan senkin käyttöön.
Tilasin koneeseen Victor Reinzin tiivistesarjat ja kanteen venaohjurit. Sunnuntaina vois joutaa purkamaan kannen jotta saa sen laitettua seetien ja venttiilien työstöön.
Eteneepä nopeasti, meinaakko jo ensi kuussa ajella tällä. :) Mistäs muuten tilasit noi laadukkaammat tiivistesarjat?

Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #6 : 19.08.2011, 14:52:08 »
Jos nopeasti etenis niin kone ois jo paikoillaan ja käynnissä ;D Ens kuun lopulla pitäs ajatusten mukaan olla ajokunnossa jne., mutta sitä ei tiedä onko vielä leimassa. Riippuu ihan miten pääsee ottamaan teholapun.
Tiivistesarjat saa niinkin yksinkertaisesti kuin melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä, ite tilasin Fixukselta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #7 : 21.08.2011, 23:22:59 »
Kävin purkamassa puskurit tutun luona, tekniikanluovuttajasta purin takajouset yläkuppeineen, jarrutehostimen pääsylinterin kera ja muuta pientä. Purin kannen ja irrotin ohjurit. Nelospytyn venttiilit olivat molemminpuolin reilusti karstaiset, muutoin pakoventtiileissä oli päällä normi karsta, imuvenoissa ei mitään. Öljykarstaa sen sijaan on reilusti, tarttee putsata kaikki paikat kunnolla.

Autoon ruuvailin paikoilleen puskurit ja vaihdoin takajouset. Etupuskuriin ruuvasin kiinni uudenmallin etuspoilerin. Kyllä se siihen istuu ihan kelvollisesti. Paikallaan olevat jouset oli aika lyhyet(jostain vanhoista teksteistä luin että jonkun bemarin ilmeisesti), punaiset ja taitaa olla madallusversiot. Supistuu molemmista päistä joten yläkuppi on poistettu ja jousi on kiinnitetty suoraan runkopalkkiin kupin paikalle. Tukivarren ja jousen välissä oli 6-7cm korkea rautapalikka. Torstaina tulee käytyä kanssa, jos silloin sais alakerran nostettua pois ja purettua. Ens viikon jälkeen lomat on lusittu taas vaihteeksi, joten ei tartte ettiä muita syitä ajella 37km suuntaansa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011, 00:43:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #8 : 22.08.2011, 22:41:57 »
Sen verran muuttui suunnitelmat, että LH:ta ei tule. Hyödynnän vaan johtosarjan ja yhden risan boksin megan sijoituspaikaksi. Hall-jakaja koneeseen kiinni niin ei tarvitse miettiä triggauspuoltakaan sen kummemmin ja helpottaa säätämistä ilman prommeria. Mega on ihan perus MS1 ja v.2.2 levy.

Laajakaistan ois joutunut ostamaan joka tapauksessa joten siitäkään ei "yllättäviä" lisäkuluja tule. Ainoa joka vähän jänskättää on se, onko koneessa 13mm veivit valmiina vai ei. Tuli myös ilmoitus että turbo ois tulollaan, mallia HX35. Torstaina selviää joutuuko hommaamaan kiinacoolerin, pitäs tulla koesovitukseen kohtuullisen kokoinen kuorkista lähtöisin oleva.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #9 : 26.08.2011, 01:11:31 »
Jotain hyvää ja huonoa eilispäivän touhuiluissa.
Putsasin kantta hieman, hitsasin katkenneen pakosarjanpultin pois, Kuuranne painoi uudet ohjurit paikoilleen, sain haltuun coolerin ja purin alakerran.
Alakerrassa sama öljykarstainen meininki jatkui ja öljypohjan pohjalla on varmaan puolen sentin kerros öljymöhnää. Paikallaan oli 13mm veivit, kaikki kiertokangen ylemmät laakerit olivat kuluneet jo punaisiksi ja alapuoletkin olivat hieman huonon näköiset. Runkolaakerit näyttivät olevan ok. Kaikki laakerikaulat ovat mustia, mutta mitoissaan eikä naarmuja ole.

Pyttyjen kohdalla homma menikin pieleen. 2. ja 3. sylinterissä on ollut mäntä alhaalla ja oletettavasti kannentiivistevuodon takia mäntien päälle on jäänyt seisomaan vettä. Hinkkasin ruosteet pois ja käsihoonilla pyttyjä, mutta orkosia vielä jää. Sen lisäksi kolmessa pytyssä on kynnellä tuntuvat pystynaarmut. Tarttis porauksen 1. tai 2. ylikokoon ja siihen ei ole aikomus ryhtyä. Hetken jo mietin eilen purkamaani B200 alakertaa, mutta on se oltava 2.3l tai edes B21. Yksi B23 irtolohko on, mutta olen pidellyt sitä kaiken varalle chopattua varten. Ja siitä tekee niin "samalla vaivalla" ois tietysti laitettava epäkeskohiottu kampura jne. :idiot2:

Coolerin kennon koko on 53x51cm, paksuus on liki 2,5". Sisäänmeno on vähän reilu 3"(saa 3" silikonin just päälle), lähtö 2,5". Vähän on saanut kopsuja matkalla mutta kyllä se siitä. Pääasia että oli halpa ;D Behrin valmistama, ilmeisesti MAN:in keulilta. Mahtuu nätisti runkopalkkien väliin.

Parit kuvat, lähinnä coolerista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #10 : 26.08.2011, 07:49:44 »
Lankun projektit tuntien tämäkin tulee olemaan mukavaa luettavaa! Kun tilasit tuon tiivistesarjan fixukselta niin minkäs merkkisen sarjan sieltä saa kun motonetista tulee vissiin aina se scantech jota kaikki sanovat huonoksi?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #11 : 26.08.2011, 11:43:37 »
Toinen tuli Elring ja toinen Victor Reinz. Menee vaan varaosaliikkeen tiskille ja jättää halvat sarjat tilaamatta. Muuten ne menettelee, mutta stefoja ei voi käyttää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #12 : 26.08.2011, 15:17:27 »
Lankun projektit tuntien tämäkin tulee olemaan mukavaa luettavaa! Kun tilasit tuon tiivistesarjan fixukselta niin minkäs merkkisen sarjan sieltä saa kun motonetista tulee vissiin aina se scantech jota kaikki sanovat huonoksi?

Scantechin pakkauksessa voi olla reinz tai elring yhtä hyvin. Elringejä ei oikein enää tapaa, mutta reinzeja on vieläkin scantechin laatikoissa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #13 : 26.08.2011, 15:24:48 »
Kannentiivisteitä kyllä, mutta stefoja en ainakaan muista koskaan nähneeni muita kuin Scantecheja.

Niinjoo. Turvakaarien takaputkien sijoitusta pitää hieman muuttaa että ne olis edes jonkin säännön mukaiset. Liitoskohta pääkaareen liian alhaalla ja pyöränkaaressa väärässä kohtaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #14 : 26.08.2011, 18:58:28 »
Goezen tiivaria pari tullu motonetin lootassa, mut tosiaan ne motonetin stefat joutaa heittää samantien roskiin..
940 classic
Amazon -68

 

Samppasport  Futurez