Ateho  Elekma

242 -77 talvironttonen, myyty.

  • 131 Vastauksia
  • 42681 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #15 : 26.08.2011, 19:54:35 »
Tosiaan noissa Scantechin sarjoissa kansipahvi taitaa olla ainoa ns. laatuosa ja loput on sitten halvempaa tavaraa, itsekin juuri scantechin yläpään tiivistesatsin hain ja kansipahvi oli Federal Mogul / Goetze ja loput tiivisteet, stafat, venttiilinvarren kumit, yms Scantechin oman nimen alla olevaa tavaraa.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #16 : 01.09.2011, 23:01:20 »
Eilen tein perussiistimiset kanteen ja näyttäshän siinä olevan muutamia pieniä halkeamanalkuja siellä täällä. Saavat luvan kelvata. Lauantaina vien kannen odottamaan seeti- ja venatöitä. Alakerran suhteen on muutamia vaihtoehtoja ja lauantaina ois tarkoitus käydä katsomassa toista niistä jos aikataulut vaan passaavat.

Tekniikanluovuttajan myyjälle soittelin eikä se ihan turhaan mennyt, lupasi laittaa rahallista hyvitystä koska alakerta oli porauskuntoinen \o/

Kävin eilen ostamassa äänenvaimentimet. Etummaiseksi pieni 3" 250 pitkä ja taakse 2,5" 500 pitkä Simonssin ovaali.
Tänään mallailin hieman uusia ajovaloja ja näyttäs hyvältä, niistä sitten tuonnempana. Megan levy tuli tänään. Vaatii muutamia lisäyksiä, valmiiksi kasattu vähän käytetty kyseessä. Hyllyssä on yksi risa LH:n boksi josta heitän sisukset mäelle ja laitan megan tilalle kuten oli mattamustassa 245:ssäkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #17 : 03.09.2011, 23:54:56 »
Yksi alakertavaihtoehto haettu haltuun, 1. ylikoon FT öljyruiskuilla. Siinäkin on meinannut ruoste alkaa iskemään pyttyihin käytöstäpoiston aikana, mutta ois porattu 10tkm sitten ja samalla laitettu uudet männät. Laakerit menevät vaihtoon, jäänyt kasatessa roskia väliin jonkun verran ja ovat kaikki naarmuilla. Kampura on kiillotettava ja mitattava, jos vaatii hionnan niin laitan aikaisemman alakerran kampuran tilalle. Männät ovat mittaamalla ja silmämääräisesti "kuin uudet".
Vähän ennen aikaisempaa kantta kone on ollut ilman kantta jonkun aikaa ja silloin pariin pyttyyn on tullut ruostetta aivan mäntien viereen. Sitä ei ole putsattu ja oletettavasti sen takia niistä pytyistä puuttuu ylimmäisistä männänrenkaista paloja jonkun verran. Pystynaarmuja ei ollut kuin yhdessä ihan pieni joka lähtee hoonaamalla.

Kannen jätin samalla reissulla seeti- ja venatyöstöön.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #18 : 05.09.2011, 23:42:05 »
Kansi ois valmis, pari kymppiä lähti tasosta pois muiden lisäksi. Tarkoitus ois hakea perjantaina haltuun ja niputtaa viimeistään alkuviikosta.

Lohko vaihtuu näköjään useammin kuin sukat jalassa. Eräs foorumilainen halusi öljyruiskullisen lohkon ja tarjosi vaihdossa hyväkuntoista vakioporauksella olevaa tilalle. Sopimukseen päästiin helposti, koska mitäpä minä öljyruutilla. Tarvitsee vain turbon öljylinjat väsätä lohkoon. Nyt jäi siis hyväkuntoiset 96,3mm turbon männät joutilaaksi.
Jos tässä innostuu niin tällä viikolla vois katella moottorinjohtosarjan ja megan tarvitsemia muutoksia, laakerit ja männänrenkaatkin ois tilattava.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #19 : 08.09.2011, 22:58:55 »
HX35 ja 788cc suuttimet saapuivat. Turbosta laitan integroidun hukkaportin umpeen ja ulkoisen tilalle. Joku kiinaportti ja se on sillä hyvä. Laakerit ja männänrenkaat on tilattu, pitäis saapua huomenna. B230F:n mäntiä on 3kpl hyviä ja yhden joutuu laittamaan hieman kulahtaneemman, no, siellä se menee.

Meinasin ensin koetella montako M47:ää, jos yhtään, menee rikki ennen kevättä, mutta se jäänee väliin. Ostin kesällä viallisen M90:n ja laitoin siihen tänään paikoilleen uuden ulostuloakselin ulomman laakerin. Laakerien välistä krymppiholkkia oioin vähän ennen laakerin asennusta ja tuntus akseli pyörivän herkästi ilman välystä. Tuli todettua että tuo olikin jo valmiiksi vahvempaa mallia, eli kolmosen rattaiden tukiprikkaa ei tarvitse hitsata paikoilleen. Kasasin sen vähän jota oli kasattavissa ja huomenna takastefa sekä laippa paikoilleen.

Kytkin on hieman auki vielä. Joko -618 SRE-asetelma 228mm dieselin levyllä tai sitten jotain muuta mikä sopivalta tuntuu ja edukkaasti käsiin osuu. Tiedä sitten miten paljon vääntöä kestää esim. vakio 850 T-5R asetelma. Mega on edistynyt sen verran, että tyhjensin LH:n boksin, poistin levyltä D-liittimen ja tinasin tarvittavat johdot suoraan siihen kiinni. Vielä sytkälähdön laittaminen ja johtojen tinaaminen LH:n liittimeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #20 : 10.09.2011, 18:32:33 »
Hain kannen eilen, pyöristin seeteihin kanavan puoleiselle reunalle jääneen nurkan, putsailin öljykarstoja lisää pois tiivisteenirrotussprayn avulla ja hyvin lähti. Kyllä sitä olikin. Laatikkoon laitoin stefan paikoilleen ja se ois öljyjä vaille valmis. Vielä toki keppiteline ja tukipalkin muokkaus. Laakerit ja männänrenkaat kävin lunastamassa itselle. 38mm kopiohukkiksen laitoin tilaukseen, eiköhän se riitä.

Megan johdot ois liitetty LH:n liittimeen, mappianturin vaihdoin samalla 4bar versioon ja tein sytkälähdön. Pari reikää enää porattava koppaan.

Parit kuvat turbosta ja seeteistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #21 : 11.09.2011, 23:17:31 »
Sain haltuun orkkis "hyppyrimallin" takaspoilerin jota pitää mallailla paikoilleen, Fondmetalit vaihtuivat Gemineihin pienellä välirahalla ja kävin Biltemasta melkein kaikki tarvittavat pakoputkiosat, vielä jäi 3" suora pätkä ja 2,5" 90 mutka ostamatta koska sitä ei ollut. Vanteet ovat suorat ja siistit muutamia pikku kopsuja lukuunottamatta. Ostokset spoikkaa lukuunottamatta. Pienempi akselinylitys on hukkaportin poistoputkea varten.

Äkkiseltään yhden kuvan löysin takaspoilerista muualta: http://www.davebarton.com/84_242-tails2010.jpg
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011, 23:22:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #22 : 12.09.2011, 22:12:27 »
Kansi ois nipussa ja imuvenojen välykset kohillaan. Pakoihin ei ollut laittaa 3,55 ohkasempaa joten pitää käydä lähikoneistamolla hakemassa. Pakosista ois tarvinnut ottaa 3-4 kymppiä pois niin ois saanu työpaikan valikoiman riittämään. Jos ei saa sopivia niin sitten ei auta kuin purkaa pois ja lyhentää. Nokasta hinkkasin pinttymät pois.
Nyt on sentäs kansi siistimpi.

Edit. 13.9. Venttiilivälykset säädetty, sopivat palat löytyivät koneistamosta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2011, 21:02:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #23 : 21.09.2011, 01:00:34 »
Loput pakoputkiston osat hankittu.

Kopiohukkis tuli eilen, on siihen kaikenlaista tekstiä kopioitu. Käpisteltynä vaikuttas käyttökelpoiselta, laipat suorat eikä seetin välissä ole oravan mentäviä koloja.
Kuvat em. linkin takaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #24 : 08.10.2011, 00:58:37 »
745 tuli hidastamaan tämän aikataulua, mutta illalla sain koneen pääpiirteittäin kasaan. Yksi öljyrenkaan jousirengas(vai mikä lieneekään viralliselta nimeltään) oli pykälän pidempi kuin muut ja sitä piti lyhentää, muuten ei ollut ihmeitä. Vielä puuttuu päätylaipat, öljypumppu, öljypohja, jakopää ja venakoppa. Imusarjan laitoin paikoilleen. Öljypohjaan teen turbolle öljynpaluun ja öljypumppu tarttee aukaista.

Varovaisen arvion mukaan viikon päästä vois heittää koneen kiinni koppaan ja puuhailla kaikkea. Kytkin on edelleen avoinna kun ei ole löytynyt käytettyä T-5R tahi R asetelmaakaan. Joutunee enshätään niputtamaan M47:n ja vanhan 240 Turbon kytkimen kanssa jotta saa edes liikkeelle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #25 : 08.10.2011, 04:20:19 »
kaverilta löytyis tuo T5-R uusi kytkinlevy ja asetelma, laita yv:tä jos kiinnostaa niin voin välittää viestin eteenpäin.
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #26 : 15.10.2011, 01:28:09 »
Edistystä edistystä.

Viikolla avasin uudemman turbokoneen isotuottoisemman öljypumpun jonka meinasin laittaa tähän, mutta se oli niin naarmuilla ettei voi käyttää. Peräisin 10tkm porauksen jälkeen ajetusta alakerrasta ja lohkoa ei ole taidettu pestä kunnolla koneistuksen jälkeen, koska pumpun sisällä oli viisi metallipalaa. Siispä tarkastin peruspumpun laitoin sen. Turbon öljynpaluuta varten ostin mutkalla varustetun letkukaran ja hitsasin paikoilleen. Öljypohjasta putsailin pintaruosteet pois, maalasin ja laitoin paikalleen.

Eilen sain auton ensimmäistä kertaa sisätiloihin ja pääsi alkuillasta aloittamaan puuhailua. Tuloksena eilisen puolella kone paikoillaan apulaitteita kaverinaan, jarrupääsylinteri vaihdettu isompaa tehostinta varten ja etutolppiin auton mukana tulleet etujarrukilvet ja -levyt. Samalla vaihdoin etupyöränlaakereille uusia rasvoja. Etusatulat jäi vielä laittamatta, koska ei ollut jarruputkia. Kolme joskus ostamaani putkea löysin, niihin vaan pitää vaihtaa letkun puoleinen mutteri naaraskierteelle. Vähän kaikkeen joutavaankin meni aikaa. Joutui hieman etsimään vauhtipyöränpultteja ja laturinjalkaa, mutta löytyivät sentään.
Tuumasin etten ala putsailemaan konehuonettakaan mitenkään ennen kuin kaikki on paikallaan ja autoa pystyy siirtämään omin voimin pesurin lähelle.

Tässä vaiheessa tyydyn voimansiirron osalta paikallaan olleeseen M45:een ja sen kaveriksi vanha 240 Turbon asetelma vaparin kytkinlevyn kanssa tai sitten M47. Kunhan vaan saa laitteen liikkeelle se on pääasia.

Ensimmäisen kerran oli auto ylhäällä ja pääsi ronkkimaan paremmin. Muuta hitsattavaa ei näyttäis olevan kuin jo aikaisemmin löytyneet varapyöräkoteloiden ympärykset sieltä täältä ja vasemman etulokasuojankaaren reikä. Sen puoleen kopalla on vielä elinkaarta jäljellä hyvin.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2011, 01:31:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #27 : 16.10.2011, 02:10:06 »
Eilen tapahtui taas jotain.
Vaihdatin etujarruputkiin uudet päät ja teetin puuttuvan. Laitoin putket sekä etusatulat paikoilleen ja ilmasin jarrut.  Auton "tärkein" varuste eli vetokoukku kiinnittyi paikoilleen, johtosarja vaan vaihdettava. Konepeltiin vaihdoin oikeat pultit prikattomien normipulttien tilalle(mahtuivat sarananreiästä läpi) ja säädin asennon kohilleen. Lämppärinlinjojen läpiviennin vaihdoin rintapeltiin, vanha oli ihan riekaleina. Koneeseen kippasin sisäänajoöljyt. Lämppärinmoottori on vaihdettu joskus, mutta teline väärässä asennossa paikoillaan ja heiluu kotelon sisällä.

Päävirtojen johdotukset ovat yhtä pienempää johtoa, jakoblokkia ja boksin virtoja vaille valmiit. Päävirtakytkimen laitoin maajohdon väliin. Moottorinjohtosarjan vedin läpi kaasupolkimen vierestä rintapellistä, mitä turhia jättää ylimääräisiä johtoja näkyville. Öljynpaine- yms. merkkivalojen liittimet joutuu vaihtamaan, koska vanhemmassa on lattaliittimillä ja uudemmassa pyöreillä. Bensakiskolle tein kiinnikkeet imusarjaan ja laitoin "oikeat" suuttimet kiinni. Virranjakajan sain ostettua tutulta, hitsasin keskipakopuntit jumiin ja käänsin anturin oikeaan asentoon.
Yms.
Muutama kuvan tapainen päivämäärällä merkityn kohilta taas täällä.

Saa nähdä ehtiikö tänään tekemään mitään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #28 : 20.10.2011, 22:44:33 »
Pikkunäpräystä tehnyt tämän kanssa. Sähköjen osalta puuttuu enää jakoblokki, boksin päästä pari johtoa releille sekä sulakerasialle ja bensapumppujen johdotukset. Kaasuläpän laitoin tänään paikoilleen, kaasuvaijerirulla rakenneltava kiinni joko samalla tavalla kuin oli 242:ssa tai vähän paremmin. Tilasin Saksan Ebaysta Innovate MTX-L:n ja se ois tulollaan. Turbon laippa pakosarjaan ja DP-laippa odottavat noutoa.
Huomenna auto jälleen sisätiloihin niin saa tehtyäkin jotain.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 22:48:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #29 : 23.10.2011, 02:11:16 »
Perjantaina sain pakosarjan paria pientä hitsiä ja hukkaportinputkea vaille valmiiksi. En alkanut tekemään pulssisarjaa vaan sillä periaatteella, että mahtuu hyvin touhuamaan eikä ole työläs tehdä.

Eilen ehdin hitsaamaan dp:n alkukäyrän turbon laippaan ennen kuin kaasu loppui. Tein dp:n joustolle asti, ahtoputkiston ja hukkaportille menevän putken saumakohdat muutamalla hepillä kiinnittämällä. Tänään käyn tutun luona vetämässä saumat umpeen. Välijäähystä laikkasin ylimääräiset ulokkeet pois, nyt menee hyvin paikoilleen. Alapuolelle teen runkopalkkeihin kiinnittyvät kannakeraudat ja rautojen väliin kulmaraudan suojaamaan jäähyä. Sen verran korkea, että alareuna jää vain vähän etuspoilerin alareunan yläpuolelle. Yläpuoliset kiinnikkeet tarttee tehdä kans. Lopuksi raplailin johtosarjaa ja paria konehuoneen johtoa lukuunottamatta ois valmista.

Sovittelin palikoita paikoilleen ja siitä pari kuvaa tästä eteenpäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron