Futurez  Kulkukoira

242 -77 talvironttonen, myyty.

  • 131 Vastauksia
  • 42655 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #30 : 26.10.2011, 20:49:29 »
Sunnuntaina hitsasin puuttuvat hitsit, kävin "ohimennen" Biltemasta 2m kangen 3" putkea ja pakolämpömittarin. Kattoo nyt millainen mittari on toiminnaltaan. Rassailin tänään pakosarjasta nöölejä pois ja laitoin paikoilleen. Ei viitsinyt pihalla pimeässä kuvailla

Unohtunut aikaisemmin mainita, että eteen on laitettu jossain vaiheessa Turbon vakaaja joten lisäystä tarvitsee vain taakse.
Ja sekin unohtunut, että Innovate tuli jo perjantaina
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 00:48:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #31 : 30.10.2011, 00:43:21 »
Perjantaina väsäilin ja livahti se hieman lauantain puolellekin ::) Öljylinjojen laipat tein 10mm latasta, teetätin turbon öljynpainelinjan, tein öljynpaluuputken ja laitoin turbon paikoilleen. Pakoputkiston sain akselinylityksen loppuosaa ja takapäätä vaille valmiiksi, testailin auton sähköjä, pyörittelin öljynpaineet koneeseen ja tein parit kytkennät jotta sai testattua boksia.

Boksiin latasin koodin sisään ja alustavasti kävin asetuksia läpi. Suuttimet napsaa ja kierrosluku- sekä anturitiedot näkyvät ruudulla joten eiköhän tänään saa koetettua tulille. Vaatii vielä bensanpainelinjan sinnepäin, pakoputkiston loppuun asti ja puolalle sekä Innovatelle virrat.

Ja ne kuvat.

Turvakaarista oli puhetta tutun kanssa joka on useammat jokkiskaaret tehnyt ja nuo vaativat aikalailla muutoksia, että täyttävät edes jokkismääräykset. Lattiakiinnitykset tehtävä uusiksi, takaristikko ainakin kiinnityspisteiltään, tuulilasin yläreunaan putki ja siitä tukiputki pääkaareen, etukaarien kiinnitys a-pilariin, yms.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #32 : 31.10.2011, 00:38:43 »
Edellä mainitut vaadittavat tein eilen ja lisäksi pyörittelin imusarjassa olevan raudan sopivaan asentoon kaasuvaijerirullalle. Rukkasin megan asetuksia vähän lisää ja hyvin lähti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä. Muutaman kerran lyhyesti käytin, koska jäähdytysnestettä ei ole vielä. Kävi tasaisesti kuitenkin.
Jos ois aiemmin päässyt aloittamaan, niin olis saanut väliaikaiskytkimen paikoilleen. Tänään koettas töiden jälkeen ehtiä laittamaan kytkimen paikoilleen ja tekemään bensalinjan tankilta pumpulle. Ellei käy niin että könyän vielä kannenluovuttajasta tankin jotta saa uudemman mallin anturipaketin käyttöön. Ja sais samalla tankin pohjassa olevan rutunkin pois. Etupöntön kannatinkorvia muokkaan paremmiksi.

Parit kuvat edellisen linkin takaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #33 : 31.10.2011, 22:43:38 »
Kävin hakemassa lattaa välijäähyn kiinnitystä varten ja laitoin yhden puuttuvan klemmarin pakoputkeen. Kytkimen sain paikoilleen ja toimiikin vielä. Muuta ei sitten ehtinytkään, saapahan nyt sentäs omineen siirreltyä. Jos huomenna sais coolerin kiinni ja jäähdytysnesteet järjestelmään niin vois käytellä ja ajella vähän työpaikan pihalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #34 : 01.11.2011, 23:35:21 »
Välijäähyn tuennat ovat valmiit. Ei pitäs ihan pikku kopsuista ottaa jäähyn itteensä :P Vielä vaan tiheäsilmäinen verkko spoilerin aukkojen takapuolelle. Hinauslenkin hitsasin samoihin rautoihin ja sen taustalle vielä lisätuen, ettei vahingossakaan retkahda jos vetämään joutuu. Paisarin siirsin lokasuojan tuntumaan. Saa kunnolla ilmarakoa turboon ja paremmin tilaa tulevalle lämpösuojalevylle. Paisarin alaletkun tein 960 letkusta ja pätkästä vanhaa letkua jossa mutka, muuten ei käytettävissä olevat letkut yltäneet.

Täytin järjestelmän vedellä(laitan puhdistusainetta kiertämään loppuviikosta), käytin lämpimäksi, tarkastin sytkäennakon, ajelin pihalla eestaas ja rukkasin megaa hieman. Käy ja käynnistyy hyvin, eikä vielä ainakaan näy nestevuotoja. Hukkaportin pakosarjan laippaliitos vuotaa hieman, venttiili taasen pitää ainakin joutokäynnillä. Mittariston lämpömittari ei näyttänyt aluksi mitään, olinpahan laittanut moottorinjohtosarjanliittimessä johdon tyhjään paikkaan.

Huomenna ei varmaan hirveitä ehdi, mutta eiköhän sitä jotain vahinkoa saa taas aikaiseksi ::) Jos ei muuta niin kuvat ottais ainakin.

Unohtuipa mainita, että laatikontukikumiksi laitoin eilen B20 moottorintukikumin. Tuli mukavan jämäkkä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #35 : 02.11.2011, 21:22:06 »
Kävin ostamassa parit nippelit, rajapaineventtiiliä varten hilut, hukkiksen ohjaukseen 6mm letkua ja amppilaisen liittimen yhden konehuoneen johtoliitoksen lopulliseen kytkentään. Pikaisesti paineilmalla testailin että hukkaportin venttiili liikkuu ja laitoin ohjausletkun paikoilleen. Rajapaineventtiilin laitan "sitten joskus".

Pari kuvaa lisää em. linkin takaa. Sen minkä kamera antoi ottaa ennen akkujen hyytymistä :I
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #36 : 04.11.2011, 01:02:50 »
Purkuautosta otin takatukivarret, tankin ja samalla muuta osaa, ettei tartte uudestaan pukkien varaan nostella hallitunkilla pihalla. Onneksi ei tarvinnut taistella pulttien kanssa ollenkaan. Tankki ja tukivarret lähtevät aamulla hiekkapuhallukseen. Ruuvasin ruiskun sulakerasian ja releet rintapeltiin sekä niputin boksille tulevia johdotuksia kierrettävällä johtosuojalla, muutaman johdonvedon muuttaminen vielä niin näyttää jopa siistiltä.

Lämppärinkotelon irrotin ja paikallaan oli uudehko tarvikemoottori, joka irtona testattuna piti aikamoista vinkunaa. Kaivelin nurkista vähän käytetyn boschilaisen joka hieman raplatti pyöriessään. Hiiliä kevyesti tiukempaan painaessa ääni sekä kipinöinti hiilien ja liukupinnan välissä loppui, joten väänsin hiilenpitimien jousia tiukemmiksi. Samalla tavalla koetettuna tarvikemoottorin ääni muuttui hieman, mutta pysyi silti samanlaisena. Bosch siis koteloon, kotelo nippuun ja takaisin paikoilleen. Sen verran on tullut noita tarvikemoottoreita vastaan nopeasti vikaantuvilla etuvastuksilla, ettei viitti sitä laittaa. Ennen kotelon asennusta laitoin moottorinjohtosarjan läpivientikumin paikoilleen.

Näyttäis uhkaavasti siltä, että M90 menee paikoilleen jo ensi viikolla. Ostin -618 asetelmalle koneistuttamani kevennetyn vauhtipyörän takaisin mutkan kautta, kytkinlevyn pitäisi olla aamulla varaosaliikkeestä noudettavissa ja asetelma tulee alkuviikosta ilmanputsarin kanssa. Nestekytkimen osat vaativat tarkastuksen ja kytkinpolkimen muutoksen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2117
    • Instagram kuvat
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #37 : 04.11.2011, 17:35:09 »
Täällähän tapahtuu. Talvironttonen jossa on m90 -618, kevennetty vauhtipyörä yms on niitä asioita jotka erottaa muista ronttosisista  ;D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #38 : 05.11.2011, 00:40:34 »
Eiks ne olekaan perusosia "tämmösen" koneen kaverina? ::) Sen verran ois kuitenkin saatava voimaa ulos, että ihan turhaa rikkoa vakiolaatikoita. Varsinkin kun M90 edukkaaksi jäi.

Eilen kerkes sen verran tekemään, että laitoin lämppärin letkut paikoilleen, tein imulämpöanturille paikan ahtoputkeen, vaihdoin amppilaisen liittimen konehuoneen johtoliitokseen(imulämpö, halli, puolan virta), sovitin uudet ajovaloumpiot paikoilleen ja niiden kaveriksi puskurin alanurkkiin keltaiset Talmut. Keulan ilme ois nyt oikein hyvä, lisää valoja on vaan laitettava puskurin päälle jos meinaa kunnolla nähdä ajella.
Tänään ois aikomus muun turailun lisäksi katkoa takajousia ja vaihtaa eteen toiset jouset joita katkon myös. Ei paljoa, mutta jos pari senttiä alemmas edes. Sen jälkeen koittais ehtiä ottamaan päivänvalolla pari kuvaa pihalla jotta keulan ilmekin tulee esiin. Ois päätettävä myös laitanko keulan kiertävät kromilistat vai en, mutta ehtiihän sitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #39 : 06.11.2011, 01:17:32 »
Katkoin jouset ja samalla löytyi syy oikean etunurkan kolahteluihin. Joskus iskareita vaihtaessa on jätetty pois iskarinsuojakumissa oleva ja sitä paikallaan pitävä paksu prikka. Ilman sitä mutteri pohjaa iskarin kierteettömään osaan ja yläpäähän jää pari milliä väljää. Ainakin takaiskarit, panhardin ja etutukivarsien takahelat menevät vaihtoon. Etutukivarsien takahelat ja taka-akselin isot helat on tullut joskus ostettua ns. kaiken varalle joten ei tarvinne ostaa kuin panhardille näin alkuunsa. Pokkasin akulle pellistä telineen konttiin, koska ei äkkiseltään tutultakaan löytynyt 740 dieselin akkutelinettä jolla ois saanut 100A akun suoraan kiinni.

Käyttelin konetta ja haeskelin vähän parempaa kaasunvastaavuutta, kunnes kuului kopsaus ja sammutin heti. Pyörittelin koneen läpi ja pyöri vapaan tuntuisesti, eikä jaossakaan ollut vikaa. Uudestaan käyntiin ja tasainen naputus kuuluu. Nappasin kannen pois sarjoineen turbon kanssa, pikkasen oli painava itekseen ;D, mutta tulihan se sieltä ilman vaurioita mihinkään. Ykkösen männän päältä löytyi ylimääräinen palanen. Ensin ajattelin että rautapala kulkeutunut jostain ja tehnyt naarmun pyttyyn, mutta eihän se ollut sitä onneksi vaan jotain pehmeämpää. Pytyssä, männässä tai kannessa ei ole minkäänlaisia vaurioita. Männässä ja kannessa on jälki siitä että siellä on jotain ollut välissä, ei muuta. Saattaa olla kulkeutunut välijäähyn sisältä, vaikka sitä koputtelin ja ravistelin ennen asennusta.

Turbon irrotin pakosarjasta ja hitsasin sarjasta pari näkyviin tullutta vuotokohtaa umpeen nyt kun oli helpompi pyöritellä ne näkyviin. Kannen laitoin takaisin sarjoineen. Turbolle tuli öljynpaluuseen ja pakosarjan väliin tiivisteet, aiemmin tuli kasattua tiivistemassoilla koska tiivisteitä ei vielä ollut. Hitsien myötä loppuivat vuotoäänet siltä suunnalta, hukkaportin v-bandiinkin laitoin pakoputkitahnaa väliin jo ennen kannen aukaisua. Välijäähyn jälkeisen ahtoputken päähän laitoin ilmamassamittarista verkon estämään mahdollisten lisäkappaleiden päätymisen koneeseen asti. Nokka-akselin stefan vaihdoin uuden, olin onnistunut tekemään vekin siihen alkujaan kasatessa(kerta se ensimmäinenkin :idiot2:). Saihan tuossakin episodissa kulutettua kolmisen tuntia aikaa.
Tuolta löytyy jälleen pari kuvaa aiheesta.

Työpaikan pihamaalla ajelin vähän ja kyllähän se tuntuisi liikahtavan jotensakin, ois vaan päästävä paremmin ajamaan ja säätämään. Vaikka hukkaportilla ei ole poistoputkea vielä ollenkaan, ei se tunnu kovin pahaa ääntä pitävän. Kierroksiahan se ei ota oikein mitenkäänpäin vakiolla littuvauhtipyörällä, onneksi siihen tulee noin 4kg kevyempi versio tilalle.

Keulasta otin pari kuvaa ja ne ovatten täällä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #40 : 06.11.2011, 17:59:45 »
Onko noi valot jotkut xenon vehkeet?  :o Tahtoo kans!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #41 : 06.11.2011, 18:30:13 »
Halogeeneille ovat, 1-korisen Golfin tummaoptiikat Saksan Ebaysta, E-hyväksyntä on jne. Valokuviossa ois tosin parantamisen varaa, joten sen puoleen menis paljon paremmin kesäautossa, mutta olkoot nyt. Korjataan puutteet hyvillä vanhanajan H4 lisävaloilla.

Tänään ei muuta tapahtumaa ollut kuin takatukivarsien ja tankin maalaus epoksilla. Jos ne sais tiistaina paikoilleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #42 : 07.11.2011, 23:07:54 »
Käytin lämpimäksi ja laskin pesuvedet pois jäähdytysjärjestelmästä, tulihan sieltä sakkaa hyvin. Jäähdytysnesteet sisään pakkasia varten ja tuntuis antavan oikein kuumaa ilmaa lämppäristäkin.

Takaiskarit vaihdoin, tilalle tuli nurkkiin jääneet G20 vanin jäykkyyssäädettävät Koni Heavy Track:it. Tuli reilu puoli vuotta pidettyä moista laitetta hallussa ja siihen hommasin het alkuun kierroksen iskareita ja paremmat etujarrupalikat. Kaikenlaista tuli suunniteltua, mutta jäipä tekemättä. Nurkissa nekin osat pyörii, koska tämä tuli ja vei sen "paikan" :P Etuiskarit menisivät varmaan oikein matalassa autossa, koska ovat reilusti 240 omia lyhyemmät. Takaiskarit taas ovat pidemmät, joten sitä varten joutui tekemään ulosjoustonrajoittimet. Sisäänpäin painaessa akseli menee just pohjauskumia vasten ennen kuin iskari pohjaa. 720 astetta säätövaraa pyöritellä, joten varmasti löytyy sopivat asetukset. Käänsin alkuunsa kierroksen ja tuntus olevan ok, vähän jäykemmälle voisi kääntää tukivarsienvaihdon yhteydessä. Muita muutoksia ei tarvinnut ulosjoustonrajoittimien lisäksi kuin lyhyt holkki toiselle puolelle iskarin alapäätä, jottei varsi ota kiinni tukivarteen.

Uretaaniset etutukivarsien takahelat laitoin paikoilleen. Oikean etutukivarren vois vaihtaa ehjällä helalla varustettuun, nykyinen on täysin risa. Ellen sitten tilaa panhardin helojen kanssa samalla niihinkin uretaaneja.

Kytkinhilut ois painelaakeria lukuunottamatta hallussa ja ilmanputsarikin tuli.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #43 : 09.11.2011, 00:56:08 »
Eilen ei joutanut puuhailemaan kuin vajaa pari tuntia, mutta sain sentäs vaihdettua takatukivarret ja bensatankin sekä kaivamaan 19mm takavakaajan esille ja paikoilleen. Takaiskareita käänsin puoli kierrosta tiukemmalle. Taka-akselin isot helat ovat ihan silttua, mutteivat kovin löysät kuitenkaan. Katsoo nyt pitääkö tuon akselin paikoillaan vai vaihtaako jonkun muun. Nuo helat vois hyvillä mielin poistaa ja laittaa uretaanit :P Ilmanputsarin laitoin toistaiseksi suoraan turboon kiinni. Mahtuu just paikoilleen, syyläriin jää väliä pari senttiä.
Innovaten analogilähdön arvot megalle asetin kohilleen ja nyt näyttää samaa kuin Innovate. Pari hyvää painelaakeria löytyi, laitanpa niistä toisen siis.

Tänään vois ehtiä laittamaan bensalinjat kiinni tankkiin ja jotain pientä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 242 -77, talvironttonen(?)
« Vastaus #44 : 10.11.2011, 22:31:44 »
Eilen ehtinyt mitään muuta kuin käyttämään asetelman keskireiän suurennuksessa levyä varten, tänään sentäs jotain.
Laitoin bensalinjat kiinni tankkiin, vedin pumpuille johdot lisäeristetyllä 2-napaisella, vaihdoin oikean etutukivarren, säädin aurauksen ja muuta pientä. Huomisen ja lauantain aikana ois saatava M90 paikoilleen ja toimintaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy