Autodiagnoosi  Carcom Oy

242 DL projekti: Tyylikäs merikontti

  • 13 Vastauksia
  • 21536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« : 10.12.2010, 08:39:03 »
Koostin volvolandian puolelta olevan projektini tännekkin.

18.9.2009

Ensimmäinen Volvo siis kyseessä. Aiemmin ropannut noita ranskattaria, mutta ei mitenkään
laaja-alaisesti. Tälle olisikin sitten tarkoitus tehdä vähän kaikenlaista. Mm
moottoriswappia ja koritöitä. Ei ole rekisterissä, eikä välttämättä laitetakkaan. Päätavoite
ajaa rataa tällä, mutta ei sitä koskaan tiedä jos tästä niin hyvä tulee, että pitää kadulle
päästä kiusaamaan uudempia.

Auton hain hetken päähänpinttymästä naapurista. Oli seissyt 9 vuotta paikoillaan ja karun
näköinen ilmestys. Renkaat tyhjänä, horsmaa ties missä yms. Sain autoa varten edelliseltä
omistajalta 4 avainta, joista yksi toimi takaluukun lukkoon. Noh ei siinä, rautalangalla ja
kötöstyksillä ovi auki ja auto hinattiin pihaan traktorin etukuormaimella keula ilmassa  :D
Siinä tulikin havaittua samalla, että jousitus oli vielä toiminnassa ja käsijarru toimi.

Rattilukko ja virtalukon ohitus oli seuraava päänvaiva. päädyin purkamaan koko rattiakselin
ja kohtuullisesti kojelautaa. Lukkorunko sai rälläkkää, jolloin lukituskielen sai pois ja
virtalukon pohjan otin auki ja kaavion avulla selvitin johdot.

Moottoritilaan vaihdoin paremman akun ja vaihdoin bensafiltterin. Bensalinjat olivat kumma
kylllä ihan tyhjät (vedestä), siispä tankkiin bensaa. Sitten vain johdoista käyntiin ja

_massiivisen_ mustan savun saattelemana käyntiin.
Sytytyksessä tuntui olevan häikkää, kun pätki ja pysyi käynnissä hädin tuskin kaasu
pohjassa. Tulpat olivat ihan ok:t NGK:n japskit (tiennykkää et volvoissa on näitä) mutta
sitten jakajan kannen ja pyörijää tarkasteltaessa, vika selvisi. Kohtuulla hapettumaa  ;D
Hiomapaperia kehiin ja kas, auto hörähti käymään nätisti eikä savuta!
Sen innostamana tuli testattua kardaanin toimivuutta sänkipellolla ja hienosti meni  8)

Ajon jälkeen lämmöt pompsahti punarajalle, joten termostaatti meni vaihtoon. Huuhtelin
samalla kanavat vanhasta kuonasta ja uudet nesteet tilalle. Termari osoittautuikin toimivan
hienosti tämän jälkeen. Öljyn vaihto oli seuraavana listalla ja sitä aloittelinkin, mutta
huomasin että suodatin on aivan moottorin tukikannakkeen vieressä, ottaa jopa kiinni siihen.

Ja edellinen omistaja oli jättänyt takakonttiin uudet tukikumit, joten luultavasti vakiot on
paskana.
Voin kyllä sanoa, että erittäin vammaset vaihdettavat mitä nyt oon tämän illan tapellu
noiden kanssa. Vaikka käytössä on tommoinen Avant-nostin ei silti meinaa onnistua. Vanhat
sain irti, mutta uusien sovittaminen on kyllä tuskaa. Pitkät ruuvit on erittäin hankala
saada linjattua kiinnitysrautojen reikien kanssa.  Nolostunut Kertokaa vinkkejä, jos
tiedätte hyvän konstin. Jäi se öljysuodinkin sitten laittamatta vielä tuon takia.
Nappasin parit kuvat projektista, ihailkaa  :2funny:
Vuosimalli on 1980 ja kilsoja mittarissa 299tkm.







kyllä. siinä on työtä.

Huomasin tuossa juuri erheeni volvo-slangissa, ja tämän pitäisikin olla lankku, mut menköön
nyt tuolla.
Tänään tuli sitten ihmeteltyä vähän lisää noita kannatinkumeja, mutta en saanut niitä aivan
kohdalleen vielä. Huomenna varmaan kun saan apua hommaan.

Tein tuossa vähän iisimpiä hommia ja purin kontin tyhjäksi.







Keskeltä on ihan ok toi pohja, sivuilta nuo "kuopat" on aivan muusina. Taitaa olla se
normipaikka mistä nää menee.
Lisäksi takapenkki sai lähteä. Hyvännäköistä peltiä jopa alla.



Tuosta jäis nyt vaalea kangassisusta ylimääräiseks, että saa ilmoitella jos kiinnostaa.
Muuten menee roskalavalle.
Huomenna pitäis hakea postista rattiakseli ja virtalukko avaimella, niin ei tarvi enää
johdoista kytkeä  :)

19.9.2009

Joo tuli haettua tuo rattiakseli ja avain. Kiitokset mattiM.
Ja menihän ne moottorin tukikumit kohdilleen vihdoin ja viimein rautakankien ja voimasanojen
avustamana  ;) Tuli sitten lisättyä öljyt koneeseen ja pyöräytettyä käyntiin. Kyllä sieltä
varmaan pari heppaa palasikin kesälaitumilta takaisin.  :)

Joo kait se seuraavana olis vuorossa ne ruosteiden korjaukset.
Aivan tärinässä odotan...
Niijoo huomasin, että sisätilan lämppäri toimii kai muttei puhalla. Onkohan muuta
vaihtoehtoa kuin vaihtaa se puhaltimen moottori suosiosta.
Kojetaulussa palaa myös joku jarruvalo, olisko takalevyt sitten jumissa. polkimessa tuntuu
kyllä vastus ja kyllä toi jotenkin pysähtyykin. Sais nekin purkaa ja hiekkapuhaltaa.   ::)

Se jarruvalo taitaa tarkottaa että joku piiri vuotaa, tai johto vain irti. Siitä kuskin
puolelta ko seurailet jarruputkia niin sieltä etupalkin sisäpuolelta pitäs löytyä semmonen
jakoblokki missä on yks johto kiini. Kattele onko piuha kiini, veikkaan että sulla on vähän
jarrutki jumissa..

Pitääpä huomenna konttia auton alla ja kattoa onko siellä joku piuha.
Jumissa nuo ovat kyllä.

20.9.2009

Tuli asennettua tuo rattiakseli uusiks. Ja ei sitten ollutkaan samanlainen 87vm 245:ssa.
No kyllä se siinä pysyy mut pitänee joskus vaihtaa uudemman mallin kojelauta, muutenkin nuo
perusmittarit on aika onnettomat täs.
Samalla korjailtiin kojepellin kiinnitys, oli revennyt toisen puolen kannake, mutta migillä
sai korjattua.

Löysin sen jarruanturinkin, oli kuin uusi. Vian selvittäminen jatkuu.  ::)

21.9.2009

Muut hommat vei niin paljon aikaa, että nyt jäi tänään volvo toisarvoiseks mutta tuosta
jarruviasta sen verran, että Hayesin opas neuvoi kokeilemaan jarrupoljin pohjassa auton
starttausta. Pitäisi painua vähän poljin, jotta tietää tehostimen toimivan. No eipä tehnyt
poljin mitään.  :-[

Joutuuko täs ny purkamaan koko jarrupääsylinterin. Tuo tehostaja on varmaan suosiosta
vaihdettava toiseen?

Ei kai se rikki ole. Pumppaile ensin paineet pois, eli niin kauan että poljin menee kovaksi,
sitten starttaat ja jos painuu niin toimii. Tarkista että se letku ja venttiili on ehjiä
mikä menee imusarjalta tehostimelle, varo ettet riko sitä venttiiliä ko irrotat, meinaa olla
jämkäkästi yleensä kiini.

22.9.2009


Tänään lähti puskurit irti. Melkoiset vaimentimet sieltä löytyikin  :D

Tilalle suunnittelin uudemman mallisia muovipuskimia. Tarvinneeko noista vanhoista jättää
mitään kiinnikkeitä?





Aloitin myös ruosteiden poisto-operaation ja sitä löytyi vielä sitten lisää...Takaikkunan
irroitin kun ikkunakehyksen ympäristö on hiottava ja paikattava. Sama homma tulee
tuulilasille. Myös se tuulilasin alapuolella oleva säleikkö, on heikossa hapessa. Varmaankin
järkevintä ottaa toisesta luovuttajasta uusi pelti siihen. Niin hyvä en peltitöissä ole,
että sellaisen vääntäisin siihen.  ;)

Mites noi kylkilistat, saako ne ehjänä vielä takaisin? En vielä irroittanut.



Tuli sitten vähän pelleiltyä ja muokattiin pakoputken ulostulo. Suoraa 2.5" rautaputkea ja
hopeista lämpömaalia päälle.  ;D Tulipa ainakin testattua, että omavalmisteinenkin voisi
toimia, sitten kun sitä turbotekniikkaa laitetaan tilaukseen.

24.9.2009

Postista hain tänään ovien lukot, jotka menikin jopa heittämällä kiinni.
Ohan se hyvä että lukot pelaa, vaikkei oo ny takalasi paikoillaan  :idiot2:

Purin sisustan ovipaneelit ja sivupaneelit. Oviin pitänee laittaa joku alumiini/turkkilevy
tilalle, räminää vähentämään. Takapyörän kaaresta (sisätilasta) löytyi ruostetta. Ei paha
vielä. Katsotaan ny mitä etupenkkien jalkotilasta löytyy.
Jatketaan harjoituksia  ;)

Kiilloita tai maalaa nuo vanhat puskurit niin ovat hienommat kuin ne muovipuskurit.
Lisäksi se takapuskuri on vaikea saada istumaan jos vaihdat muoviseen, takapään pelleissä on
vähän eroa ja ei istu kunnolla kulmista

Kiitoksia tiedosta. Ei ollut tiedossa tuo istuvuus-ongelma, mutta tällä hetkellä takakontin
peltejä on jo rälläköity auki siihen malliin, että ei tuo muokkailu niin iso homma
välttämättä ole. Mahdollisesti vedän suoran pelin noiden rengaskolojen tilalle.
Vanhat puskurit ovat niin painavat, että en oikein mielelläni niitä takaisin laittasi...
Mites oon huomannu noita etulippoja olevan ainakin joissakin 240 malleissa, onko se
lisävaruste ja muovia vai mitä? Halluun semmoisen :P

Varapyöräkoteloita ei saa poistaa eli et voi vaan laittaa suoraa peltiä. Isä joutui
tappelemaan muutamankin kerran katsastuksessa kun 242 gt:ssä nuo oli huomattavasti pienemmät
eikä katsuri meinannut uskoa.

Itse oon saanu sellasta tietoo, et ei pitäis vaikuttaa katsastuksessa ja onhan noita aika
paljo liikentees et on ne poisttettu. Itse tein suorasta tavarasta, saa sit nähä mitä
katsastusmies sanoo asiaa.
http://i4.photobucket.com/albums/y112/eccer/Volvo%20242/922009001.jpg

Juurikin tuommoinen olisi suunnittella, kuten Eccer on tehnyt. Siistiä jälkeä  :)

2.10.2009

Päivitystä taas pienen tauon jälkeen.

Hattuhylly tuli purettua kun löytyi sopiva avain millä tehdaskajarit sai irti, roskiin
joutivat (ylläri).
Ruosteiden korjaus odottelee vielä peltiä ja hiekkapuhallushiekkaa, hommaan kun budjetti
antaa myöden.

Takajarruihin tuli hommattua uudet tiivistesarjat ja palat. Oikeanpuolimmaisen satulan otin
sitten työn alle, kun tuntui laahaavan. Noh pitkän irroitustaistelun jälkeen satula on nyt
irti ja osina, mutta männät ei liikahda millään pois. Ei edes paineilmalla  Miettii Onko
niissä jokin lukitus vielä, kun ei tajua?

Levyn ja satulan sain hiekkapuhallettua. Ja levy sai jo maaliakin päälle. Tulee kyllä
erikoinen väriyhdistelmä  ;)

Kannattaa ruiskuttaa irroitus öljyä sinne satulaan likoomaan.
Ja lukkopihdeillä siitä männästä kiinni ja nitkutella niin pitäs lähtee.
Muista ettet ota männän tiiviste pinnasta kiinni vaan siitä osasta mikä painaa palaa.

Likoamassa on...Mutta ei tunnu irtoavan. Voi olla että saa ettiä uudemmat satulat tilalle 
 :-\
Koitan ny vielä kuitenkin paineilmalla uudestaan kun crc on vaikuttanut.

Nee männät tarttee melkeen ottaa jarrua polkemalla, tuppaavat joskus olemaan ihan oikeesti
kiinni. Ja herkästi ovat ruostunu enempi tahi vähempi.
Niin ja jos otat jarrua polkemalla, koita pitää vastaan että saa molemmat männät
nytkähtämään liikkeelle...

rasvaprässillä lähtee kätevästi jumimännät ;)

3.10.2009

Kiitoksia vinkeistä. Lähti nimittäin männät irtoamaan kun ruuvasin linjaan takas, puukiilaa
väliin ja monoa armottomasti.  ;D
Olikin sitten aivan ruosteessa sylinterin huuli. Hioin pois ja uusilla tiivisteillä toimii
hienosti.  Hymyilee
Niin ja noihin sisustan osiin, että on ne tuolla myynnissäkin jos joku ostais pois. Joo noi
peltihommat on rasittavia, siksi välillä teen jotain näinkin mukavaa kuin jarruremppa.  ;)
Hain 5 säkkiä puhallushiekkaa, jos viikolla aloittais operaatio desert stormin!

6.10.2009

Dodii, pari säkkiä hiekkaa ammuttu volvon pintaan. Sivut ja takaloosteri on aika valmiit,
vielä pitäis puhaltaa ikkunareunat ja ovien pinnat ja sisätilasta pahimmat.
Olis sitten pitäny purkaa suosiosta sisustasta kaikki pois ennen ko. operaatiota, mutta kun
oli saamaton  :buck2:
Nythän sitä pikkuhiekkaa on sitten joka paikas...

Mutta täytyy sanoo, että on toi kyl erittäin hyvä ja helpohko keino putsata ruosteet pois.
Säästyy vähemmällä peltityöllä. En tiedä oliko tämä joku poikkeus, mutta joka pyöränkaari on
lähes ehjä. Pieni kolo yhdessä mutta kuvittelin jotain paaljon pahempaa.  :)
Huomenna vois tehä puhallukset loppuun jos kelit sallii, mut ei hyvältä vaikuta...

7.10.2009

Tänään tuli sitten surkean kelin ansiosta tehtyä vain "pikkuhommia", joten sisustaa purin
lisää. Etupenkit ja kaikki lattialta lähti. Samaten irrotettiin takasivulasit ja tuulilasi.

Tuulilasi olikin sitten irroituksen jälkeen entinen :-\ Olikin liimalasi, vaikka luulin
olevan samanlaisilla tiivisteillä, kuin muut lasit. No tilalle tulee varmaan sitten
polykarbonaatti-lasi, jos ei halvalla saa toista tuulilasia.

Tiedustelin myös kaarien hintoja. Luuppala tarjosi ralli/sprinttikaaria 485€ ja jokkiskaaria
250€. Entinen X-traputki, nykyinen Rautakaari Kiviniemi jokkiskaarta 230€. Taitaa tulla nämä
jälkimmäiset tuohon. About viikon toimitusaika kuulemma, ei paha.
Autoa on varmaan kevennetty nyt melkein 200kg, olis hauska käyttää puntarilla  :juhau:
Niinjoo, ohjaamon jalkatilassa paikattavaa, zerou!

Uus tuulilasi maksaa 60-100e. Lasitehtailla voi myös olla pikkuvikasia laseja
puoli-ilmaseksi, kannattaa kysellä. ;)

Onko noinkin edullisia?!  :o Hienompi homma, kuvittelin jo että joudun muovin muokkaus
hommiin.

Tänään tilasin sitten kaaret ja hain 0,75 ja 3mm peltiä. Tuo 0,75 on kyllä melkoisen ohutta,
mutta kääntyy käsissä aika hyvin. Eiköhän siitä pyöränkoteloihin palat taittele.

Vaikka kerkesit pellit jo hakemaan niin mä olen kyllä sitä mieltä että kyllä näihin autoihin
pitäs paikat paksummasta tehdä, kun ovat sitä jo alunperinkin. toisekseen 0.75 on ikävää
hitsattavaa ja eikä se edes pidä muotoaan niin hyvin kuin esim. millinen. itse teen kaikki
mätäpaikat 1mm sähkösinkitystä, hyvin ovat kestäneet.

Näillä pelleillä mennään ny toistaiseksi. Jos vaikuttaa liian ohuelta, niin voi tuota
millistäkin harkita.

Piti tänään jo hitsailla ensimmäisiä paikkoja, niin eikös migin paineventtiili pärjennyt ja
vuotaa :-[ Meni sitten ensviikkoon tuon hankinta ..ttu

No pitää rälläköidä peltiä valmiiks kunnes saa tuon toimimaan  ::)

Ei se volvokaan ole merkittävästi paksumpaa kuin paikoitellen, ihan sopivaa peltiä auton
paikkaamiseen. Se että saako sitä hitsattua on ihan hitsaajasta kiinni.

13.10.2009

Allekirjoitan tuon täysin ;D Tuli kokeiltua ja kyllä se sitten otti kiinni kun virrat sääti
kohdalleen ja peltiä paljaaksi.

Tosiaan, on tässä tullut tuota ruuvattua. Tilasin uudemman mallin puskurit tuohon ja ne
saapuivat tänään. Vähän pitää modata kiinnikkeitä että menee kiinni. Edestä nimittäin jää
puoli reiän mittaa vajaaksi. Sivukiinnikeet ovat myös erilaiset.
Auto siirrettiin talliin, eihän tuolla pihalla enää tarkene :) Nyt kun hitsikin on korjattu,
alkaa armoton peltien kiinnittely. Kontin välinen seinä on nyt vuorossa ja takakontin
pohjaan on suoraa peltiä jo mallailtu. Vähän mietityttää tässä vaan tuo polttoainetankki.
Tohtiiko siinä hitsailla... Jospa ettis jostai vuorivillaa ja kastelis sen ainakin suojaks.
Kivasti vaan siitä tankin päädyistä, pyöräkotelojen vieressä on haperoa.  :-\

Kuvaupdateakin tullee pian.

17.10.09

Väliseinä tuli tehtyä.





Ei ammattihitsarin tekemää mutta hyvää harjoitusta.  ;)

Sitten alkaa kontin työstö.

Tämä olis jo peltiä vailla


Tankki sai lähteä turvallisuus syistä.


Tuota tankkia irroitellessa murtui siitä anturikohdasta ilmeisesti bensalinjan lähtö irti
::) Siinä vieressä on toinen samanmoinen tulpattuna, voiskohan sen ottaa käyttöön? Oli
muuten erittäin rasittava irroitettava, varsinkin kun unohti irroittaa sieltä tankin etuosan
keskeltä pultin epähuomiossa. Mukava repiä siinä ja miettiä mistä se vielä junnaa
Huomenna/tänään jatkuu.

20.10.2009

Kysymys niille, ketkä omistaa 240 turvakaarilla.
Mikä on asteluku putkelle, mikä lähtee pystypilarin kohdilta kohti auton pyöränkaarta. Onko
tää ny se diagonaalituki nimeltään.
Piirrustukset tekijällä mättää ja pitäs saada tietää.

Lainaus käyttäjältä: razor - 17.10.09 - klo:00:28
Väliseinä tuli tehtyä.

Vähän myöhässä kommentti, mutta olisin saattanut harkita alumiinia, sikamassaa ja
pop-niittetä tuossa kohdassa?

Jos oikein kunnolla meinaat radalla ajaa niin kontista pitää tukkia reiät, jotka menevät
kontista C-pilareiden sisään, muuten paloseinä ei ole tiivis vaan esim. kaadon sattuessa
tankista vuotava bensa tulee sisälle hyttiin. Se konttiin menevä reikä näkyy pyöreästä
reiästä C-pilarin alaossa.

Tarkoitatko sitä pilarin alaosassa olevaa, missä on jokin floami päällä? Pitänee tukkia. Tnx
 ;)

31.10.09

Taukoa vähän ollut, mutta on jotain tullut tehtyä sentäs.:)

Tänään tuli kontti valmiiksi pyöränkaarien ja pohjien osalta. Enää uupuu suikale peltiä
melkein koko auton leveydeltä takapaneelissa. Oli niin antiikkista metallia, että päädyin
rälläköimään ne pois.

Kontti sinkkimaalissa:


Vasen puoli:


Oikea puoli:


Kiveniskumassaakin hain pari putelia. Ajattelin vetää ne suoraan tuonne pyöräkotelon/pohjan
pelteihin. Kait ne ruostesuojan samalla hoitaa.

Ei muuten hoida...
Vielä joku perus ruosteen esto pohjamaali päälle ja sit kotelosuojaa..

2.11.09

Ok. Hyvä että joku oikoo  :)
Tänään vois nikkaroida tuon takalistan valmiiks, kaaria ei oo vielä tullu mut tälläviikolla
lupaili...

3.11.09

Avautui mahdollisuus ilmaiseks saada työstettyä kantta, joten kyselisin paljonko tuota
b19:sen vakiokantta (160) tohtisi laskea? Ja onnistuisiko toi pieni viri pelkällä
kannentiivisteen vaihdolla :idiot2:

Ai niin, kontti valmis :D

Jos on madaltamaton kansi, niin kai siitä uskaltaa 1-1.5mm jos on kerta b19 alakerta. Eikös
tuo 160 oo isoilla vesirei'illä. Vinokoneeseen ei oo saatavilla eri paksuisia pahveja.
Ainakaan orkkiksena tai tarvikkeena. Kisapahvit voi olla erikseen.. en tiiä.

Lukemani mukaan tuo on isoilla vesikanavilla. Jotkut ovat näistä höylänneet jopa 3mm, mietin
vain että kestääkö tuo vakiopahvi niitä puristuksia... Sopiva voisi olla jotain 1-3mm
väliltä kait  ::)

Kysymys vielä tuosta kannesta. Tarviiko tuota työstöä varten irroittaa nokka ja venttiilit?
En ole vielä aukonut koko konetta  ;D

Väitän että pystyy plaanaamaan nokka+venttiilit kiinni jos on sopiva kiinnityspöytä,
mm. meidän koululla pystyy. Se on eri asia onko järkevää. Ja samalla kun on kansi irti voi
nyt ne venttiilitkin käydä läpi,
ei ole meinaan iso homma enää päälle sitten niitä venttiilejö vilast.

Juu voishan se olla..En ole vaan noita ikää irroitellu ja mietin onko kuinka vaikee homma?
Sellaista venajousipuristinta en omista. Venttiileistä vois karstat hiotuttaa pois.

Se puristin ei nyt paljoa maksa autotarvike liikkeessä.
Ja saahan ne sopivalla hylsyllä ja vasarallakin lukkokiilat pois.
Ja nokka nyt ainakin pois niin helpottuu koneistajan homma huomattavasti.

4.11.2009

Lähtihän se kansi sitten irti. Jopa kaikki pakosarjan pultit aukesi :o
Kannenpultteja varten jouduttiin tekemään kuusiokoloavaimesta ja hylsystä avain jotta sai
auki. Saakerin kireällä ykköspytyn pultit (ei tosin yksikään löysällä). Vähän ihmetytti
toinen takimmaisista pulteista oli öljyinen ja toinen etummaisista
ruosteessa...Kannentiiviste oli kuitenkin ehjä.

Karstaa löytyy, eipä ole varmaan auottu aiemmin. 1 ja 4 männät oli pahimmat. Tohtisko niitä
hioa siinä paikoillaan? Nokka-akseli vaikuttaa oklta. Manuaalissa oli jokin puristin, mitä
käytetään nokan irroittamiseen. Kai ton irti ja takaisin saa ilman sellaistakin? ::)
Huomenna voisi putsailla ton kannen ja perjantaina plaanattavaksi.
btw. nokkahihnasta näki melkein läpi :D Sehän olikin "huolto-ohjelmassa" seuraavana
vaihtolistalla.

Nokan saa irti ja t akaisin ilman mitään puristimia.
Kunhan vaan irroittaa pikku hiljaa jokaista laakeri pukkia eikä kerralla yhtä irti.
Sama pätee myös kiristyksessä.
karsta lähtee männän päästä kun kaataa johonkin rättiin jarrunestettä ja hinkkaa. (mäntä
yläkuolo kohdassa)
Ja tuo öljy on päässyt pulttia pitkin pultin kanna ja rikan tai rikan ja kannen välistä
sinne. Ja laita suosiolla uudet pultit, ovat sen verta halpaa kamaa.

5.11.2009

Vai jarrunesteellä? Pitää testata. Pultit oli tosiaan vajaa 30€ paikallises varaosaliikkees.
Jos tuota konetta innostuu vielä pyörittämään että saa karstat pois, niin kampiakselin
päässä olevassa pyörässäkö on ajoitusmerkit? En huomannut kuin noi venkopan ja nokan
merkit...

Juu. apulaitehihnapyörässä.

Nokka irti. Paljastui M-nokaksi?? Ainakin tuo kirjain oli valussa. Eli onko toi ny sitte
vässyköin nokka mitä noissa on. :D (tämä olikin A-nokka)

Matkahuoltoon tuli paketti tänään, 52kg. Kaaret siis saapui :)

Kantta vielä vähän putsailin ja irroitin turhat romut plaanauksen tieltä. Jos joku tietää
hyvän putsausaineen tuohon, saa kertoa. Hammasharja med polttoöljy ainakin irroitti
enimmät...
Huomenna kansi sitten laskettavaksi. ;)

6.11.2009

Ainakin CRC:n gasket remover tuntuu toimivan karstan irroitukseen.

Pistä tuo nokka verkonpainoks. Paljonko tuli kaaret maksaan rahteineen? Pistähän kuvia
kaarista..

Mietin vähä jos hiotuttais tuon nokan, takas se vielä menee kun ei oo parempaa. Kaaret on
tosiaan paloina vielä lattialla. Ainoat valmiit osat on pääkaari ja etukaari, muut pitäis
hitsata. Voikohan ne hitsailla ihan profiili-profiiliin kiinni vai pitääkö loveta? Lujempi
tietty jos tekee lovet. Kaaret kustanti rahteineen 276€, eli ei ihan ilmaiset.

Sanokaas viisaammat, miten tuo kojelaudan kansi on kiinni? Pakko irroitella että saa
etukaaret sujautettua kohdilleen.

Pitää ne kaariputket loveta, muuten joutuu täyttämään ihan vitusti. Ja ne ei sillo ole enää
hyvät, ulkonäöstä puhumattakaa.
Niitä kojelauvanpultteja tais olla ainaki siellä päissä niitte puhaltimien suulakkeita
alapuolella.  ???
Ja isoilla vesikanavilla olevia JM kansia on laskettu 3mm ja on kestäny.  ;)

7.11.2009

Tuli tuo kojelauta lähes irroitettua, mutta ei ois tarvinu  :-X Porakoneella sai rei'itettyä
kolot putkille. Joutuu vielä vähä rälläköimään kojelaudan pohjapelteihin kolot.

Kansi on vielä työn alla, ehkä siitä otetaan vielä vähän enemmän kuin oli aluksi tarkoitus 
;) Venttiilit putsaillaan myös.

10.11.2009

Nyt olis varastossa:

imusarjantiiviste
pakosarjan tiivisteet + mutterit
nokkahihna
kannentiiviste

Yhden kaaren tukilaipan sai hitsattua kunnes migistä loppui kaasu...jee kun vastustaa ton
laitteen kans. ::)
No putsailin siinä sit venakoppaa ja imusarjaa, keksis vielä millä ton alkuperäisen maalin
irroittaa...
Kaasaria vähän ihmettelin, mikä sitä isoa mäntää liikuttaa, sormin kyllä liikkuu mut
ala-asennos se oli. Ja paljonko sinne kaasariin pitäs laittaa öljyä? Vaikuttanee kyllä siltä
että tuo saa väistyä joko tuplien tai ruiskun tieltä. (saa tarjota jos löytyy täydellistä
k-jettiä tai sitä uudempaa lh-jet?)

Tiivisteitä puuttuu vielä ja vesipumpun o-rengas? oli halki...Tais selvitä se keittäminen
tuolla.

Se iso mäntä liikkuu alipaineen avulla. Öljyn määrä näkyy siitä tikusta mikä on siinä
kaasarissa korkkina, kuhan nyt sen verran laitat atf:fää että se mäntä peittyy. Hommaa
jostaki pystykaasari siihen, joku vähemmän sohlo solexi tai mieluummin joku jälkiasennus
weberi, toimii paljon paremmin semmosella. Nokan tyyppi on prässätty nokan päätyyn, katoikko
sieltä? Kannenpultteja ei tartte uusia, hyvin on vanhatki toiminee. En muista oliko ne
vanhat sisäkantamallit venyvää mallia mutta ainaki ne uuemmat kuuskanttiset on kestäny
jatkuvaa kiristelyä.

Jahas, no tuota varten ton auton takakontissa oli avaamaton purkki juurikin ATF:ää  ;)
Nokan tyyppiä en päästä nähny, onko se sit tuliseinä-puolen pääty vai?
Kannenpultit on noita vanhemman mallin 6-kantoja, mutta taidan vielä mennä niillä kun on
semmoinen tunne että tämäkin on vaan "stage 1"  ;D

Joo sielä tulipellin puolela on merkki.

11.11.2009

Joo se nokka olikin perus A. No ei oo kauaa  ;D
Kiikutin Rintakarille hiottavaksi. Pitäs tulla takasi H-mallisena. Veit an see...
Venakoppa sai uuden maalipinnan. Valkoista miranolia, eikös se oli vinokoneiden standardi
maali :juhau:

Muuta ihmeellistä ei oikeastaan tallilta nyt kuulu ja tulee asentelutauko ehkä viikoksi.

13.11.2009

Soittelin tuossa siniselle ja kyselin takapyörän laakerisetin hintaa kun toinen puoli

rohisee siihen malliin. Noh ruottista pitää tilata ja 109€ yhden puolen osat!!
Mikähä tossa olis järkevin vaihtoehto kun budjetti ei ny oo älytön kuitenkaan. Satkulla koko
akseli käytettynä vai motonet vai laakeriliike?

Motonetista saa SKF:läisiäkin, tai ainakin on saanut.

Minkä luokkasta hintaa ottaavat sielläpäin nokan hionnasta? Tarviiko täyttää, jotta saa H-n
tehtyä?  :)

A sta H ksi 80€ + venttiilien säätöpalat 20€
Voi kestää kyllä valmistumises, kun mullekkin sano et soita ensviikon loppupuolel...
Hiomalla tekee ton.

20.11.2009

Dodii, tallilla on työstettyä osaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kansi plaanattuna. 3mm lähti. Hieman rosoa vesikanavien reunoissa mutta kokeillaan.
Joku ingenjööri vois laskea paljonko ny on puristukset.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Hiottu nokka. Powah  V:>
Nokan mukana tuli säätöpalat venttiilien päihin. Saas nähä paljonko välykset heittää...

mikäs puristussuhde tulee 3mm plaanatulla kannella?

22.11.2009

Tuli vielä kantta vähä putsailtua raspiroopella ja hiomapaperilla, mut nyt on nokka kiinni
ja kansi jo motissa. Huomenna olis kova yritys saada tuo käyntiin. Kaverilta hain lainaks
ajoituslampunkin.  :)
Venavälit oli 0.35mm mitä parista välistä kattoin, huomenna tsekkaan ne loputkin. Mitähän
paljon tuos pitäis ennakko olla?  ::)

Kai on lyhyempi jakohihna ja säädettävä pyörä hankittu?

Eikait tuoho mitää lyhyempiä hihnoja olekkaan? :o Stanulla mennään, kiristäjällä löysät pois
 ;)
Säädettävä tullee sitte myöhemmin.

Stanulla pääsee, muttei pitkään.. OHC Fordin hihna on hampaan lyhyempi. Itsellä hyppäs
normihihna 2mm lasketulla kannella, vaikka kiristäjään jää silläkin varaa, muttei tarpeeksi
:)

En epäile enää. Nimittäin niin löyhä nyt että saa käsin irti, vaikka kiristäjä tapissa :P

Joten lyhyempää tilalle, ehkä parikin hammasta lyhyempi voisi olla passeli.
No eipä sillä että vielä olisi saanu startattua. Venttiilivälit oli sitten 4 pytys 0.15-0.20
et joutuu säätöpaloja hioa. Että kun olis mikrometri ...

hiot varovasti venttiilin päästä ja kokeilet tai vaan suosiolla käyt ostaa sopivat
säätöpalat lähimmastä
moottori koneistamosta ;D

Mä sain ton nokan mukana venttiilin päähän tulevat kupit, jonka päälle tulee sit ite
paininkuppi. (kumit lähti mäkeen) Että niistä vähä pois, jos ei sitte sais ohkasempia
shimmejä, mut noikin on 3.3mm ja pienempiä ei taida saada  Huh?

23.11.2009

Fordin hihna tuli tilalle ja hyvin toimii se. Mutta mutta, laitettiin tuossa nesteet sisään
ja tuo pentele valutti kaiken samantien maahan, kannentiiviste vuotaa 2 ja 3 pytyn kohdilta.

 :-[ Valuttaa siis imusarjan puolelta norona maahan. Onko toi plaanaus menny ny
pilalle vai mikähän on. Pultit on vedetty jo momenttiin. Kannentiiviste on kyllä uusi ja
samantyyppinen kuin vanha, silti vaikuttais jotenkin "sopimattomalta" kun tuossa on jotain
ylimääräisiä pultinreikiäkin  Huh?

Pälli menee :D

Kansipulttien kiristys järjestys?

Kannentiiviste väärin päin ?

Meinasin kysyä samaa, mutta joku ehti ensin. Tuo nimittäin kuulostaa aikaisemminkin testatun
toimenpiteen tuloksilta, eli kansipahvin tosiaan voi asentaa väärinpäin, ja seuraukset oli
juurikin tuontyyliset.

kiristin järjestyksessä:

7-3-1-5-9
8-4-2-6-10

vasen laita moottorin etupuoli. Pultit on vanhan malliset, ohjeen mukaan ensin 60nm ja
sitten 110nm.

Hmm vai tiiviste väärinpäin... Tuntui että se ei mene kuin tietynpäin tonne, ne ylimääräiset
reiät jäi imusarjan puolelle. Kait sen joutuu vielä aukaista et varmistaa. Ei ainakaan
hajota mitään.

Mä oon kiristäny eri järjestyksessä, muistaakseni näin :-[

  7-3-1-5-10
  9-6-2-4-8

Mut jos kerta oireet viittaa että pahvi on väärinpäin niin melko varmastihan se on on sit se

:)

Muistaakseni pahvissa muoto öljyn ylösvirtaukselle siinä öljyn suotimen kohdalla. Jos se on
kohdallaan niin eikai pahvi voi olla väärinpäin?

Kansi kiristetään keskeltä aloittaen, reunoille edeten

24.11.2009

Kansi tuli irroitettua uudestaan ja asennettua takaisin imu/pakosarjoineen 1,5 tunnissa
veljen tekemänä. Niin ja kansipahvi oli väärinpäin. :facepalm:

Pitää kuulemma nyt vedet sisässä. Jatketaan harjoituksia.

Onko tietoa missä hinnoissa venttiilien säätöshimmit liikkuu?
Jos edulliset, niin jätän arvaa ja hio -leikin tekemättä.

25.11.2009

2-4e kpl oli täällä päin kun kyselin..

Toi ristiinkiristäminen ei välttämättä ole hyvä kannen kohdalla vaikka muuten se on ehdoton
ainoa oikea tapa.

Tässä FAQ:ista
poimittua.
Sielläkin pari eri tapaa.  ???

Juu mä katsoin kiristysohjeen k-jet.org sivuilla olevasta pdf:stä. Orkkismanuaalista tehty.
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/

26.11.2009

Ompaha kerra itelläki tullu laitettua tiiviste väärinpäin. Ihmettelin, että mikä nami ku
valuu öljyt ja nesteet pitkin koneenkylkiä pihalle.  ;D

Joo eipä siinä kukkaset ja mehiläiset ollu mieles kun nesteet valuu hallin lattialle. :D
Käväisin paikallises moottorihiomos kyselees noita shimmejä, valikoimaa 30 erilaista ja
hintaa 3€/kpl. Mutta kun en niitä tarkkoja mittoja tiennyt, niin jouduin hakea tollaisen
tarkkuustyöntömitan, jospa sillä sais mitottua.
Niin ja puristuksia en tiedä, kun en kaavaa tiedä ja käsittääkseni siihe pitäis saada
selville kannen palotilan tilavuus, jota en kyllä ala selvitteleen kun se on jo takas
laitettu. Mutta vähintään 10 sopis olevan.

Mie en kyllä oikein ymmärrä tuota puristuspaineen mittausta ko ei sillä selviä muutako että
onko sylinterien välillä paljonki heittoa. Eihän sitä tartte ko väljäänki koneeseen
lurauttaa tulpanreiästä öljyä niin jo on puristuksia. Puristussuhde on tietenki eri asia ja
tärkeäki tietää, paljonko lienee näinki höylätyllä kannella ko vakionaki ainaki
pattimännillä korkeat puristukset.

Ne välykset voi mittailla niinki että pätkit vierekkäin niitä laattoja ja kattelet
matalimmat niistä, isket ne paikoilleen kanteen ja mittaat sitten välykset, sitten
laskeskelet paljon tarttee lisää ja jos joku kantaa tai on muuten liian tiukka niin vaihat
ohkasemman tilale ja mittaat uuestaan. Nokkaa ei kannate kaikilla pistää kiini ko helpompi
löysätä ko pistää päistä ja keskeltä kiini vain. Liuskamitalla voit kattoa sitten ko tiiät
paljonko tarttee paksuutta, lätkät vierekkäin ja liuskamitalla katot sopivan verran
paksuutta, kynnellä tuntee pienenki heiton niin tietää millon on tasan. Mulla ainaki
vanhoissa lätkissä ei lue paksuuksia niin toiminu nuinki.

Puristuspainemittaushan on eri hyödyllinen. Sillä saa selville kyllä paljonkin koneen
kunnosta ohivuotomittauksen kanssa.
EI siiitä ole mitään iloa että kaadat tulpanreiästä öljyä että siellä on puristuksia,
käynnistys niin ne paloikin pois sieltä
ja taas on puristukset hukassa.

Niin, puristuspainemittauksella on oma tarkoituksensa, harva kuitenkaan ohivuotoja
tarkistelee tai osaa. Enpä tiennytkään että sylinterissä tapahtuu joku palotapahtuma...  ::)
Jotkut vain tuntuu ajattelevan että isompi puristuspaine on automaattisesti suurempi
puristussuhde, se siinä oli niinku pointtina.

2.12.2009

Kone lähti tulille! ;)
Alkuun kuului ihme naputus ja aattelin että ny meni joku alakerran laakeri...Noh vika
selvisi. Tuulettimen laippa ei ollu kiinni ja hakkasi kiilapyörän runkoon, lopulta tippui
moottoritilan pohjalle. :idiot2: Osa kiinni ja ropelli takasi. Johan toimii ja käy ihan
nätisti...
...Mitä ny tyhjäkäynti meinaa olla hukassa, ryypyllä ei meinaa jaksa käydä. Mutta tää taitaa
olla ny strömbbä-vikaa, eikai sytytysennakko siihe vaikuta kun muuten pelaa  Huh?
Hienosti kehrää kuitenkin ja kyllä sinne ylärekisteriin jotain muutoksia on havaittavissa ;)

4.12.2009

Sanokaas kun värkkäsin virranjakajan kans ja ei käynnisty enää, että missä meni vikaan...
Auto oli käynnis kun säätelin ajoitusta strobon kanssa, kääntelin aikaisemmalle ajoitusta ja
sitten vaan sammui. Toki yritin takas mutta ei enää lupaa. otin sitten kärjet syyniin, väli
oli väärä ja säädin sen kohdillee, mut ei. Hain sitte uuden kärkipaketin ja heitin kiinni
mut ei lupaa vieläkään.  Huh?

Bensaa saa kyllä. Huomenissa kattelen tulppa irti että kipinöikö. Mites onko tuolla katkojan
kärkien asennolla kuinka suurta merkitystä, eli vaikuttaako asento jakajan pohjassa,
kipinään?

Ei tää ny voi olla nii vaikeaa :D

siis jakajan asento vaikuttaa, käsi kopelolla ne ennenkin on tehty, ilman stroboa :P

6.12.2009

Laiskasti menny tämä viikonloppu auton kanssa, mutta teinpä hankintoja.

Uudet akunkengät, asennettu
Venttiilikopan tiiviste
pakkelia 1,5 l + kovete
epäkeskohiomakone + laikka + hiomapapereita

Lisäksi tilaan/tilasin kiekkamittarin, mallia vdo olskool

Eipä ole ainakaan joulun pyhinä tekemisen puutetta, kokeilin jo tuota hiomakonetta ekan
kerran ja hyvä on. Säästi ehkä hiukan hermoja ja käsiä tuo laite ;) Tavoitteena olis saada
pohjat tehtyä aika pitkälle tässä kuussa. Helmoissa ja ikkunakehyksissä tosin vielä vähän
ruostekohtia paikkailtavana, mut etenee...

7.12.2009

Tuli kokeiltua autoa käyntiin ja kipinä oli hukassa. No vika oli katkojassa, väärässä
asennossa. Kokeilemalla alkoi toimia. Ennakko tuli tarkistettua ja tossa olis ny videota
koneesta käynnissä.

http://www.youtube.com/watch?v=A-lQUA5jRjY

Samalla tuli kiristettyä kannenpultit lopulliseen kireyteensä ja uusittua venakopan
tiiviste. Venavälit mittasin myös uudestaan ja heittoa on edellisestä... Säätöpalat pitäis
viellä irroitella ja mitata.

Mutta toimiiipas 8)

9.12.2009

Nyt sitte kusee syyläri :D Sopiiko tuohon 740 syyläri?
Sitten tekis mieli ohjaustehostinta tuohon tehostamattomaan, toimiiko myös 740 tehostimet ja
onko ihan bolt-on hommaa...Lohkosta käsittääkseni on lähtö kun vain sopivan laipan saa.
Niinjoo ja keulaan tulee nappilamput täs lähiaikoina 8)

Raidetanko pitää olla 200-sarjalaisesta. 740:sen pumpun kanssa luulis pystyvän tekemään sen
mutta en satavarma ole. 700-sarjassahan se OT-pumppu taitaa tulla oikeeseen yläkulmaan ja
200-sarjassa oikeeseen alakulmaan?

mulla on ainenkin b230 lohkossa kuskinpuollla alakulmassa OT, apparin puolella on laturi

Mulla taasen on B200ET koneisessa ohjaustehostimen pumppu pakosarjan alla ja laturi apparin
puolella.
EDIT: perskele siis kuskin puolellahan se laturi on, ja ohjaustehostin tosiaan apparin
puolella.

eli se on jommalla kummalla puolella, ei sillä ole väliä kuhan kiinnitys pisteet sopii/hihna

19.12.2009

Tallilla taas. Nyt oli motonetistä tarttunu mukaan lämpömittari anturilla. Tuo orkkis kun on
vähän epämääräinen niin tämä uusi on selkeämmällä asteikolla. Upotin sen sitten
vasemmanpuoleisen puhallinsuuttimen tilalle, ihan hyvä tuli. Otin nyt orkkisanturista

ryöstäjällä signaalin tohon, saas nähä värähtääkö mitään. ::)

Kiekkamittaria hahmottelin tuohon orkkispaikalle keskelle taulua, mutta ei lähteny
nopeusmittarin vaijeri irti ni jäi se kesken. Keksis miten se lähtee hajottamatta...

Vaihtosyyläri olis kans odottamassa asennusta, vanha tosiaan kusee nesteet pihalle
paineistettuna. Kestäis tämä toinen ny vuoden edes.
Syyläri vaihdettu ja vielä ainakin pitää  Hymyilee
Nappilamput haettu kans, kunnostusta vaatii ruosteiden poiston muodossa.

Seuraavaks taas kaarien kimppuun, pääkaaret kiinni toisiinsa.

21.12.2009

Täs olis pari kuvatusta viimeisimmistä lisämittareista.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kiekkamittari mallia vdo, modattuna.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Lämppärimittari.

Sähköt vielä keksis noille. Lattialla lojui kaksnapainen liitin mikä tuli keskikonsolin
sisältä. Näyttäs siihe virrat napsahtavan kun avaimesta kääntää, mikähä lie...
Ja miten noi mittariston taustavalojen lamput lähtee irti hajoittamatta? Kesti hieman ensin
löytää koko valaisupatteristo, kun oletin olevan kiinni mittaristossa mutta noup  ;D

28.12.2009

By the way, tein tänään volvoa...

Hiomalaikkaa kului ja vanha maalipinta antoi periksi, pakkeliakin meni vähän.
Etulyhdyt lähti irti, tilalle sovittelin nappisilmiä. Sopiikin jopa heittämällä,
lamppupesurit on vain erilaiset, mutta niitä ei takas laitetakkaan.
Voin myydä noi pikkuneliöt toimivine pesureineen jos on kiinnostusta.

29.12.2009

Lamput vaihdettu ja maskia vähä maalailtu.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kromit sai lähteä. Itse ainakin diggaan tästä lookista. Pitää vielä paikkailla nuo alalistan
paikat umpeen ja valmistella maalattavaksi.

31.12.2009

Tänään tuli kysyttyä uuden tuulilasin hintaa... 190e peruslasi mömmöjen kanssa. Ei helvetti
:buck2: Ennemmin haen jostain romuautosta vastaavan.

Vasemmalle puolen hain helmapellin, kun ei napannut vääntää pellistä. Ruottin pojat tehny
alle millisestä plootusta kun toi orkkis on ainaki pari millistä. No kestää sen mitä itte
ajaa ja saa nyt ainakin hitsattua helposti tuon sisäpellin reiät umpeen. Ne olis ollu muuten
50e/kpl! :P

Kerkesin ruuvata tuon etulokarin ruuvitki irti mut ei lähe irti. Mistähä jumittaa...otin ne
ruuvit konehuoneen puolelta, sivuvilkku on irti ja kaks ruuvia mitkä menee kulmaraudalla
runkoon. Mistähän vielä...

aika kallis. ostin kesällä lasin tummalla yläreunalla niin maksoi 110€

Pelkkä lasi maksa missään noin paljoa... Paikallisessa autolasiasentamossa 220e asennettuna,
pelkkä lasi tais olla 130-140e...
Tiedän kyllä mistä saa pelkän lasin vielä halvemmalla...  :P UUDEN.

Pelkkä lasi oli 147e mutta pitää noi kiinnitysaineetkin olla. Kerro toki mistäpäin
pohjanmaata sais halvalla ;)

1.1.2010

Täällä päin liima setti maksoi 20e.
Sisälti primerin sekä liiman.

Tai butyylinauha volvolta 16e.

Olis kiikarissa kyllä yksi luovuttaja-auto, jos nappasis laikalla samantien a-pilarit yms
reunapellit pois ja hitsillä kiinni projektiin. Kai se noinkin toimis ::)

Täytyy vähä peruutella noissa sanomisis että pohjat valmiina pian. Hyvä kun on toinen puoli
edes jossain mallis ny, mutta tuolta helman alta paljastu kaikkee kivaa, mitä tarttis
paikata ;)
Ei ny nappaa taas mikään.

3.1.2010

Hankin AKK:lta tähän luokitustodistuksen ja ikäkausisäännöt tullee. Jos vähä suunnittelis
tulevaa ;)

Minkälainen tekniikka on B23E, kaasari?

Mekaanisella ruiskulla eli K-Jet.

18.1.2010

Hieman on tämäkin edistynyt. Sisustasta irroittelin vaimennusmattoja ja kaaria on väsätty.
Autoa on myös hiottu ja pakkeloitu vähän kokeeksi.  ;D

Seuraavassa vähä kuvaa kaarista. Koitetaan tehdä sääntöjen mukaisiksi ja riittävän vahvasti
kiinnitykset...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vielä tukilappujen hitsausta ja vähän lisää putkia. Millähän noi liimat sais irti tuolta
katosta/lattialta?

1.2.2010

Rakentelu on nyt viivästynyt ihan siitä syystä että olen taas töissä, mutta eipä se huono
juttu projektinkaan kannalta.

Otettiin työn alle tuo takapyörän laakeri, kun olevinaan piti ääntä. No jarrut purettiin ja
vetari irti vähän naputtelemalla. Laakeri vaan oli ehjä...Olisko sitten syynä
kardaaninlaakeri, perämurikan suunnalta tuo rohina tulee.
No olin kuitenkin ostanut jo uuden laakerin, niin vaihdettiin se tilalle.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jarrut purettuna ja vetari irti.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Helpoimmaksi irroituskonstiksi todettiin tämä. Ei varmaan kaikkien suosima, mutta nopea
ratkaisu.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Vetari ilman laakeria.

Takaisinlaitto olikin sitten tuskaa. Sen verta tiukka sovite että laakeri saatiin vielä
hakattua paikalleen, mutta siihen tuleva sovite oli niin tiukka, että laitoin koko vetarin
pakkaseen vuorokaudeksi. Sitten meni. (Vihhaan laakerinvaihtoja)

25.4.2010

Päivitelläänpäs tätäkin vähän.

Kaaret on nyt valmiit, tattadaa.
Toinen helmapelti on vaihdettu uuteen, tuulilasin reunat ovat nyt työn alla valmiina varmaan
viikolla.

Takajouset otin irti, saivat rälläkkää ja punaista maalia päälle :P Pitää vain ne alalätkät
uusia, aivan paperia olivat ja pultit jumissa. Kattoo ny miten asettuu perä tolla (n
1,5kierrosta pois) ja sama temppu eteen.

Konepelti sai kevennystä eli tukirimat lähtivät. Kyllä niillä näköjää oikeasti oli tukevaa
merkitystä :P
Tämän takia alkuperäiset konepellin jouset on nyt liian jämäkät ja saavat lähteä.
Luultavasti pidetään silti nuo orkkiskiinnikkeet ja eteen tulee lukkosokat. Takakonttiin
hankittu myös uberhienot kumiset kiinnikelenksut.
Kelien lämmetessä alkaa armoton pakkelointi & hiominen...

2.5.2010

Taakse olis nyt soviteltu pätkityt jouset ja nätisti laski perä juurikin halutulle
korkeudelle.
Pitäisi tehdä sama homma eteen, mutta miten nuo etutolpat pitäisi irroittaa?? Onko
jarruputket ruuvattava kokonaan irti, kun tuntuu olevan kiinteä kiinnike niillä tuossa
tolpassa.
Menee kyllä putket tai putkia muutenkin vaihtoon, alkoi satulan juuresta vuotaa ja kiva
sininen väritys kupariputkis siellä täällä :)

Joo pitäähä ne irrottaa kokonaan.  :P

3.10.2010

Kirjotetaas tänne jotain, ei tämä loppu ole ;)

Auto olis ny 99% hitsattu ja 90% pakkeloitu. Vielä viimeistelyä niin saadaan tämä
maalaukseen.
Etujarruja olen väsännyt nyt, molemmat satulat kun olivat kohtuu jumissa. Eli auki ja uudet
tiivisteet ja männät varaosasatuloista. Vasen etupuoli onkin about valmis, oikea puoli vielä
putkien uusimista ja satulan maalausta vailla.

Oli hilkulla, ettei tähän olisi saatu jo kuppipenkitkin kun niin sopivalla hinnalla oli
nettivaraosissa, mutta eiköhän joku pentele ollut ostanut ne _5 minuuttia_ aikaisemmin, kun
myyjälle soitin... Noh leimavanhathan ne oli.
Jatketaan hajotuksia...
« Viimeksi muokattu: 10.12.2010, 12:33:35 kirjoittanut RaZor »
-242 DL project in progress-

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #1 : 10.12.2010, 08:39:23 »
17.10.2010

Ei tuossa yksi kaunis aamu volvo hörähtänyt tulille vaikka kuinka sahasi.
Epäiltiin sitten mekaanisen pumpun kilahtaneen. Tuli sähköinen pumppu tilalle, tosin turhaan
kun "vika" olikin bensalinjan ottaessa tyhjää kanisterista.

Nyt on molemmat kuitenkin käytössä. Viritetty niin, että mekaanisen jälkeen tulee sähköinen
pumppu, mikä lykkää tavaran kaasarille hieman alkuperäistä tehokkaammin. 120l/h tais olla
tuotto.

Ongelmana on nyt se, että kaasari tulvii :D
Kertokaas millä modauksilla tuon perus römpän sais vielä pelaamaan tuolla kombolla.

Sähköpumppu tekee liian ison paineen römppäselle, vaivaan auttaa säädettävä paineensäädin
ennen kaasaria tai jos sähköpumppu on tämän

http://www.ekgr
acing.com/e-shop/index.php?main_page=popup_image&pID=596
tai
http://www.motonet.fi/web/gue
st/etusivu#productid=28-1206
näköinen niin se auki ja sisältä olevasta jousesta pätkä
pois (omalla vastuulla, itsellä toimi kun tuplat tulvivat liian suuren paineen seurauksena).

Hyvinkin on identtisen näköinen tuon motonetin pumpun kanssa, vaikkei sieltä hankittukaan.
Muistatko miten paljon pätkäisit sitä jousta? Pumppu nyt oli niin halpa, että ei hirveetä
vaikka vähän modailisi :)

4.11.2010

Etujarrut on vihdoin valmiit. Satulat purettu, kunnostettu ja maalattu. Kaikki putket ja
letkut uusittu eteen.
..mutta pari ilmausruuvia katki. Miten ne sais helpoiten irti satulasta, kun aika tasalla
satulapinnassa ettei millään pihdillä pyöritä :-X
Ei taida noita satuloita saada ilmattua kunnolla vain yhdestä ruuvista per satula...

jos löytyy vastakierretappi niin sillä ja lämmittämällä kaasupillillä.. jos ei niin
poraamalla ohkaiseksi ja sitten yrittää kierittää sitä pois esim. torx avaimella :) ja
tietenkin silloinkin lämpöä!

Pakko se kai sitten on poraa käyttää. Kierteenteko-sarja onneks löytyy.
Jotain positiivista, että kun on niin jumpatut jarrut ei osat enää ole jumissa :D

elä poraa liian ohkaseks ni säästyt hajonneelta kierteeltä ja tietysti aluksi ennen porausta
voisit kokeilla lämmittää ja sit lyödä vaikka torxin/ talttapää ruuvimeisselin jos
suostuiski lähtemään :)

Vähän saattaa tulla myöhässä kun en ole ennemmin huomannut. Jotain vajaa kaksi kierrosta
otin pois. Kaverilla oli bensanpainemittari niin sillä koitettiin, että tuli sopiva paine.

5.11.2010

Juu ei se mitään. Tosin voi olla että suunnitelmat muuttuu, kun tuosta voisi tulla tulevalle

ruiskusetille sopan tarjoaja niin ei varmaan pätkitäkkään sitä ;)
Vois tässä väliaikaisesti ehkä tehdä kaasariin vain paluuputken, sehän lopettaisi
tulvimisen.

Ei taida noissa pumpuissa riittää tuotot eikä varsinkaan paineet ruiskukäyttöön.
Siirtopumpuiksikin pitää olla varmaan kaksi tuollaista, että piisaa.

Elä hernehdi mutta et sitten kokeillu niitä ilmaruuveja ennen kuin satulat on muuten

laitettu.. :P

Hitsillä pikku patti katkenneen ruuvin päähän, liotusta ja varovaista nitkuttelua, sillä
reseptillä useimat on irronneet( saattaa vaatia useamman toiston, monesti eka hitsiknööli
murtuu irti suht helposti)

Porakoneella vaan ja sit kierretapilla aukasee kierteet. Ite just tappelin katkenneiden
ruuvien kans ja menin ensin yrittää hitsiä nii olipa aika paska porata sen jälkeen pois.
Ihan suosiolla kannattaa porata ku sen saa vielä niin helposti osumaan keskelle ja menemään
suoraan sen poran ku siinä ilmausruuvissa on valmiina reikä keskellä.

Juu eipä tullut mieleen tuo ruuvien tsekkaus asennellessa. Huomasin vasta ilmatessa, että
mikäs tynkä tuo on :D:D (no vedin mä yhden poikkikin).

Mä taidan kokeilla tuota poraamista, mun hitsaustaidoilla vedän nuo jarrut vielä umpeen
hitsiknööliä...
-242 DL project in progress-

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #2 : 10.12.2010, 13:37:15 »
Noniin, pohjat on about tehty ja tilasin sitten pohjamaalisetin automaalit.net:stä.
Maali on Troton-merkkistä ja ihan toimivaa tavaraa, kunhan muistaa laittaa sitä ohennetta tarpeeksi, ettei vedä ruiskua jumiin (kuten tein  ;D)
Puolet siis vasta maalattu kokeilumielessä ja tuo tallin tila ei ole päätä huimaava, joten joutuu kääntää auton toista puolta varten...







Kuvissa vasta kerros vedetty, et joutunee toisenkin laittaa.
-242 DL project in progress-

Paikalla Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #3 : 10.12.2010, 14:09:44 »
Hyvältä näyttää. Kumpa omakin projekti olis jo edes tällä mallilla.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #4 : 16.07.2011, 18:57:42 »
piti lukea tätäkin kun herätit mielenkiintoni jurvan miitissä kun puhuttiin. eikä ollut aikaisemmin tämä prokkis osunut edes silmiin.
tulee varmasti mukava peli, aivan kaikkea en viitsinyt lukea kun on tuolta landian puolelta niin paljon tekstiä mutta jotain kuitenkin. no nyt on viestin kirjoitettuani tämä prokkis seurannassa, kun tulee ilmoitus aina päivityksistä

hyvää työtä hitsin kanssa, voisit tulla hitsaaman ton munki projektin kasaan  :D

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #5 : 16.07.2011, 19:09:12 »
Mitenkäs tää nykyään voi? :D
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #6 : 16.07.2011, 21:12:21 »
 :hello: ja tässä yksi siitä vaasan porukasta :D Tämähän kuulostaa tosi hyvältä joskus kyllä tullut luettua! :) lisää kuvia vaan mukava kattella.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #7 : 06.01.2012, 21:48:10 »
ollaankos täällä hengissä? ???
No kun halvalla sai.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #8 : 06.01.2012, 21:59:07 »
ollaankos täällä hengissä? ???

Vastaan työkaverin puolesta (samassa paikassa olen siis duunissa ton RaZorin kanssa...) että kyllä tekijä hengissä on. Projektikin on kait hengissä, mutta hieman hiljaisemmassa tilassa... :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #9 : 06.01.2012, 22:01:51 »
Vastaan työkaverin puolesta (samassa paikassa olen siis duunissa ton RaZorin kanssa...) että kyllä tekijä hengissä on. Projektikin on kait hengissä, mutta hieman hiljaisemmassa tilassa... :)
Juu juu. Vaikuttaa vaan aikas mielenkiintoselta tämäkin projekti :)
No kun halvalla sai.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4623
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #10 : 19.11.2013, 18:47:53 »
mites tää edistyy?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TeamKoriatPallit

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #11 : 29.09.2018, 10:42:46 »
Ei ole kuopattu tätä projektia vielä :)

Omistaja on kyllä vaihtunut mutta samalla kylällä edelleen.

Viime kevättalvella tuo lotja käytiin pellonreunasta noukkimassa talteen, ja nyt on hommat taas vauhdissa.

Paikallaan nyt Bmw m52b25 tekniikka ja tänä talvena tarkoitus päästä jääradoille :)
« Viimeksi muokattu: 29.09.2018, 10:46:06 kirjoittanut TeamKoriatPallit »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #12 : 29.09.2018, 11:34:00 »
Ei ole kuopattu tätä projektia vielä :)

Omistaja on kyllä vaihtunut mutta samalla kylällä edelleen.

Viime kevättalvella tuo lotja käytiin pellonreunasta noukkimassa talteen, ja nyt on hommat taas vauhdissa.

Paikallaan nyt Bmw m52b25 tekniikka ja tänä talvena tarkoitus päästä jääradoille :)

Hienoa että tämä palaa jälleen tapetille! :)

Toki kuulinkin jo aiemmin että auto on vaihtanut omistajaa, mutta hienoa että siitä kuullaan täälläkin. :)

Lappajärven jää on hyvä paikka ajella! ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TeamKoriatPallit

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 DL projekti: Tyylikäs merikontti
« Vastaus #13 : 29.09.2018, 15:00:48 »
Jep, hyvä järvi siihen hommaan :) pikkupojasta asti siinä on monen näköisillä vehkeillä päristelty :)

Kuvia ei ole pahemmin vielä tullu otettua, johtuen puhelimen surkeasta kamerasta. Mutta koitetaan saada tilanteeseen parannus pikapuoliin.

Tähän mennessä volvolle tehty seuraavaa:

- Vanha tekniikka nostettu alkajaisiksi pois, sille ei järkevää käyttöä keksitty..

- Ylimääräistä painoa koitettu saada karsittua, ovet tyhjennetty, turhia peltejä leikottu irti. Konepelliksi löytyi lasikuituinen versio

- takapyöränkotelot suurennettu ja nostettu kylkipokkaukseen asti jotta 16" piikkipyörä mahtuu pyörimään miinus-et vanteella.

- Kaariputkia lisätty ja rattiakselille tehty uusi kiinnitys kaariputkeen, samalla sai ratin asemoitua parempaan kohtaan.

-Kuppipenkeille tehty kiinnikkeet

- Välikoppaescortin bda-levikkeet asennettu

- orkkis lukkopeltihässäkkä poistettu ja kaulaan tehty 20x20mm neliöputkesta irrotettava kehikko johon syylärin kiinnikkeet on tehty.

- Bmw:n tekniikkapaketti sovitettu paikalleen ja tehty etupalkkiin moottorinkorville uudet paikat. Myös vaihteiston kannatinpalkki tehty uusi.

- Volvon ja bemarin kardaanit naitettu toisiinsa


Hommaa vielä paljon edessä, mutta on tässä vielä talveen matkaa :) Lähiviikkoina tarkoitus saada konehuone ja kori sisäpuolelta maalattua jotta pääsee lopullisesti asentamaan osia paikalleen.  Sitä ennen vielä edessä pieniä ruostepaikkauksia, aikaisempi hitsari oli unohtanu hitsata uuden kynnyksen kiinni alareunasta, toki siihen syynä oli ehkä se ettei takana ole peltiä mihin sen hitsaisi. Vielä :)
« Viimeksi muokattu: 29.09.2018, 15:03:19 kirjoittanut TeamKoriatPallit »

 

RallyBaron  Samppasport