Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

242 T5 | 740 TURBO | 745 T6

  • 89 Vastauksia
  • 39394 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #30 : 16.01.2018, 21:40:24 »
Itellä ollu samanlainen hukkaportti käytössä n.5vuotta ja hyvin on pelannu. Ei ainakaan omassa ole ongelmia ollu.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #31 : 16.01.2018, 22:01:21 »
Itellä ollu samanlainen hukkaportti käytössä n.5vuotta ja hyvin on pelannu. Ei ainakaan omassa ole ongelmia ollu.

Hyvä kuulla  O0

Nyt kun on tyhmien kyselyissä päästy vauhtiin niin onko kuinka suurta merkitystä hukkaportin toimintaan jos sen vie putkella vähän kauemmas pakosarjasta/pakopesästä?
Monissa kiinasarjoissa on melko pitkiäkin putkia valmiina, mutta niiden perusteella en menis takuuseen toimivuudesta  ;D

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #32 : 17.01.2018, 09:15:14 »
Nyt kun on tyhmien kyselyissä päästy vauhtiin niin onko kuinka suurta merkitystä hukkaportin toimintaan jos sen vie putkella vähän kauemmas pakosarjasta/pakopesästä?
Monissa kiinasarjoissa on melko pitkiäkin putkia valmiina, mutta niiden perusteella en menis takuuseen toimivuudesta  ;D

Hukkaportin ensisijainen tarkoitushan on rajata ahtopaineen (joskus myös pakopaineen) nousua, mutujoten siinä mielessä putken pituudella ei liene suurta merkitystä kuin putken virtausvastuksen ja putken lisäämän pakosarjan tilavuuden verran. Tästä pituudesta ei äkkiseltään tunnu löytyvän mainintoja eri artikkeleista. Toki tässäkin lyhyempi olisi aina parempi.mutu

Toinen millä on merkitystä, olisi se, että portin liitos pakosarjaan/pakopesään olisi virtaussuuntaan joten pakokaasuvirtaus jakautuisi helposti myös hukkaportin putkeen, tällöin portin tekemä säätö tapahtuu helpommin ja/tai tarkemmin. virtaava fluidi kun tykkää mennä sieltä mistä pääsee vähimmällä vaivalla

Tässä hieman lisäinfoa
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #33 : 18.01.2018, 22:09:16 »
On vaan toi "60mm" portti todellisuudessa lähempänä 48mm muistaakseni mitä omakin oli alunperin, tarpeeksi osia sovelti ja sorvaili paikkoja isommaksi niin sen suurentelin käypäsemmäksi. Ei ollut ikinä portin kanssa muuten mitään ongelmia, kannattaa kattoa että venttiili on varreltaan vähän "väljä" pesäänsä, itsellä oli nihkeä koko venttiili liikkumaan, varmasti olisi ollut jumissa ensimmäisillä ajoilla. Venttiili sorviin ja hiomanauhalla hioen vartta käypäsemmäksi.
Ja hukkaportti vaan pakopesään, saapahan varmasti hyville hollille säätöä varten ja helpommaksi itse koin sen laittaa siihen mitä pakosarjaan

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #34 : 18.01.2018, 23:03:31 »
Sieltähän tuli kivasti infoa. Täytyy tarkistella portti jossain välissä.

Muutamana iltana käyny tallin puolella ähräämässä ja nyt viimein olis pakosarjan isoimmat hommat tehty eli putket vedelty laippojen välille. Hitsaamista on vielä reilusti mutta eipä tuo oo paha. Ite oon ainakin ihan tyytyväinen lopputulokseen.










Toki hitsaushommien jälkeen on vielä vingulla fiksailtava muutama paikka ja muuten putsata ja siistiä ja sen jälkeen vedän VHT:n flameproofit niskaan.

Nyt pakosarjaa sovitettuani tulin siihen tulokseen että hukkaportti tulee suoraan pakopesään.

Saas nähä kuinka pahana silmät on aamulla kun alko automaattimaski v*ttuilemaan hitsauksien aikana ja moneen otteeseen tuli tuijotettua valokaarta "vahingossa"  :P
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #35 : 22.01.2018, 19:21:27 »
Mahottoman typerää hitsata hitaalla automaattimaskilla, melkeen parempi hitsailla vaan silmät sulkemalla ilman maskia ettei tule houkutusta koittaa, joko se toimii  :D
Hyvältähän tuo pakosarja näyttää!  8) Täähän liikkuu kesällä jo ominvoimin  :3/4 jättää sen:

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #36 : 23.01.2018, 09:56:09 »
Joo täytyy heivaa maskit mäelle  :D

Saa nähä koska liikkuu, ohan tossa tekemistä vielä.


Eilen sain pakosarjan putket hitsattua ympäriinsä, enää laipat täydellä saumalla ni pääsis siistimään vähän joka puolelta.

Hukkista sovittelin myös pakopesään mutta joutuu aikamoisen muunnosputken tekemään kun hukkaportin laippaan tarvii aika kookkaan putken ja pakopesästä ei mahdu niin isolle putkelle tekemään lähtöä.

Myöskin alakerran ja kannen välikannen pultteja laittelin eilen tilaukseen jo valmiiksi...
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #37 : 25.03.2018, 11:51:50 »
Niin se aika rientää, melkosen laiskana tullu oltua viime viikkoina.

Pakosarjan kaikki saumat on hitsattu 100% ja toinenkin pieni muutos tuli tehtyä. Päädyin tekemään hukkaportin lähdön kuitenkin itse pakosarjasta pakopesän sijaan. Lähtö ei ole ehkä jouhein mahdollinen mutta jos siitä ei virtaa tarpeeks kaasuja, laitetaan kollektorin toiselle puolelle toinen lähtö toiselle hukkaportille. Myös ahdin vaihtui vauhdissa. Hommasin tähän siis uuden Holsetin HX35 Superin. Samalla hävitin ton KKD-hukkiksen koska päätin haluta Turbosmartin tuotoksen tähän, tosin em. porttia en vielä ole hommannut.









Kytkimelle hommailin pääsylinterin ja painelaakerin ja sovittelin pääsylinterin pikasesti paikalleen, mutta en vielä lopullisesti laittanut kiinni. Säiliö pitää vielä hommata tuohon sylinteriin.


Pienenä sivutyönä duunailin jarrutehostimelle pienen siistimisprojektin (testailin uutta hiekkapuhalluskaappia ja pulverimaalausvehkeitä). Oli jarruneste ilmeisesti syöny maalit tehostajasta ja sen jälkeen ruoste iskenyt.


Lähtökohta


Puhallettuna


Uunissa


Valmis


Pinnasta tuli lähtökohtaan verrattuna kyllä hyvä, tasasemman pinnan sais jos pöhäyttäs toisen kerroksen pulveria mutta passaa mulle noinkin. Kunhan saan hommattua uuden pääsylinterin niin saa laitettua koko paketin nippuun ja paikalleen.


Nyt täytyy taas koittaa aktivoitua tän projektin parissa, joten jatketaan tarinaa taas juhannuksen tienoilla  ;D
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #38 : 25.03.2018, 15:06:50 »
Paljonko uunissa lämpö?
Meinaan saattaa olla entinen tuo jarrutehostimen kalvo jos on paljon ollut lämpöä  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #39 : 25.03.2018, 15:10:56 »
Paljonko uunissa lämpö?
Meinaan saattaa olla entinen tuo jarrutehostimen kalvo jos on paljon ollut lämpöä  ELK

180 astetta oli, otin tietosen riskin sen kalvon kanssa, ainakin alustavasti vaikuttaa ettei ottanut itteensä.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #40 : 01.05.2018, 13:50:13 »
Hahaa! Eipä ole tätäkään projektia haudattu vaikka moni varmaan niin jo luuli  :D



Pakosarjan ja hukkaportin välille duunailin pätkän putkea, jonka jälkeen kuitenkin muutin vielä hukkaportin asentoa/sijaintia kerran.



Ensimmäinen versio






Toinen, lopullinen versio.

Tässä toisen version kuvissa näkyy myös screamerin aihio, joka siis tulee ulostautumaan tuolta etulokarista...varmaan jakaa mielipiteitä tämä ratkasu  ::)


Biltemasta hankin v-band sarjan, kävin tallilla leikkelemässä 3" RST-putkea erinäisiin pätkiin 4,5 asteen kulmaan ja edellisen ahdinehdokkaan mukana tulleen outletin jämän siistin ja leikkasin vanhan v-band laipan pois ja aloin näillä eväillä duunailemaan downpipeä piecut henkisellä ratkasulla (vasta alustavasti heppailtu kasaan). 3" putki vaan näyttää kamalan pieneltä tossa, saatan tehdä mokoman vielä isommasta tavarasta myöhemmin.





Viimeisin homma mitä alottelin autoon tekemään, oli ilmanputsarille viileä paikka. Töistä hommasin 152mm reikäsahan ja täräytin sillä reiän tohon etunurkkaan, josta ilmanputsari menee läpi imeskelemään viileämpää ilmaa konehuoneen ulkopuolelta. Ahtimen ilmanoton ja ilmanputsarin välille pitäis hommailla 4" alumiiniputkea erinäiset määrät jotta saa kierrettyä paisarin näppärästi. Juuri hetki sitten hain puuilosta tohon terävään pellinreunaan suojaksi tommosta reunanauhaa tai mitä nyt virallisesti onkaan nimeltänsä...









Jotain hankintoja on myös tehty, eli tuo K&N ilmanputsari, ahtimeen 90 asteinen lähtö ahtoputkelle ja pari purkkia VHT Flame Prooffia pakosarjan pinnoittamiseen.









Pienimuotonen aktivoituminen näissä tallihommissa ei olis pahitteeksi, mutta parempi edes pieni edistyminen kuin ei edistystä ollenkaan, eikö?


Jatketaan taas...

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #41 : 18.09.2018, 12:32:12 »
Jaahas, edellisessä viestissä mainittua aktivoitumista tallihommissa ei kesän aikana tapahtunut. Kesä meni ihan muissa hommissa.

Kakssatkuun ainoa edistys on se, että hain vauhtipyörän takasin asetelman jaonmuutoksesta, muuten saanut rauhassa maata tallissa.



Muutama viikko takaperin myin ohimennen käyttiksenä toimineen ysisatkun pois ja jotain piti saada tilalle. Kaveri olikin sopivasti halukas luopumaan jokin aika sitten hommaamastaan 740 turbosta joten sen kävin noukkimassa talteen. Leimaa ei ole ollut ihan hetkeen, loppunut 12/2012.




Joku listaus mitä autossa pitäis olla:
-B19A alakerta 0,5 ylikoossa. Rengastettu ja laakeroitu muutama kymppitonni sitten. (alunperin B200ET)
-530 kansi + A-nokka
-joku lastu
-tehokkaampi bensapumppu
-bensapaineensäädin
-ahtoruuvi

Aikanaan penkitetty 250hv  :o


Autossahan on tiedossa ainakin hitsattavaa jonkin verran. Myös käyntivikaa oli haettaessa jota tutkiessa/etsiessä menikin useita päiviä.
Ensin poistin ahtoruuvin ja muut ”ylimääräset” haarotukset kaikista imu/ahtopuolen laitteista, ei vaikutusta. Tulpat vaihtui seuraavana, ei apua. Seuraavaksi lähtöpassin sai dumppi, ei vaikutusta. Tässä välissä tarkistettiin jako ja vaihdeltiin virranjakajan kansi ja pyörijä, ei vaikutusta. Bensapaineen säädin vaihtui uuteen ja bensapaineet tarkistelin muttei sekään jeesannut. Vaihtoon lähti myös bensapumppu, laitoin tilalle bilteman 044 kopion jonka tiesin ehjäksi, ei auttanut. Lopulta testasin toimiiko auto kun pumppu imee bensan erillisestä kannusta, silloin selvisi vika. Eli tankkilaite irti, jonka jälkeen huomasin heti että tankissa olevan sirtopumpun ja tankkilaitteen kanteen menevän putken välissä oleva letku oli kurtussa ja osittain tukossa. Vaihdoin tankkiin samalla Walbron 255lph pumpun ja yritin parantaa läpivientiä tuohon tankkilaitteen kanteen. Tämän jälkeen takasin nippuun ja johan rokkaa.

Seuraavaksi tarttis keretä ja jaksaa hitsailla muutama paikka että sais leiman pirssiin. Sitten pääsis taas keskittymään kakssatkuun, josko siihen sais taas muutaman osan vaikka ruuvattua kiinni talven aikana.

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #42 : 14.12.2018, 09:56:26 »
Jaahas, kirjotellaan välillä jotain.

Seiska jäi nyt kuitenkin odottelemaan parempia aikoja kun tuli vaihdettua työpaikkaa ja työmatka on nyt entisen kilometrin sijaan aika tarkkaan 50km, joten oli pakko hankkia vähän taloudellisempi ja leimattu auto työmatkoja varten. Katsellaan seiskan kohtaloa keväällä uusiksi.

Kaksnelikakkosen kanssa on jotain edistystä tapahtunut siitä kun viimeksi olen kirjotellut...


Vauhtipyörän sain takaisin jaonmuutoksesta. Nyt olisi tarve keksiä joku ihmeaine jolla nuo vauhtiksen ohjuritapit pysyis kiinni pyörässä. Toimiiko tässä esim. laakerilukite?







Ilmanputsarin läpiviennin reunat siistin tuollasella reunanauhalla ja touhusin parista 4" alumiinimutkasta imuputken ahtimen ja putsarin välille. Tota alumiinin hitsaamista pitäis vähän treenata enemmän varmaan  ;D Imuputki saa myöhemmin päälleen mustan VHT wrinklen.






Screamerin putken toin läpi apparin lokasuojasta. Tämä varmasti jakaa mielipiteitä mutta joku perversio käski toteuttaa asian näin.


Putken päätä luonnollisesti lyhennetään aikanaan  ;)


Ahtimeen hitsasin pakopuolelle v-band lähdön ja heppailin vastalaippaan 3" -> 3,5" kartion josta downpipe lähtee rakentumaan.




Öljyn imuputken sain viimein lyhennettyä sen 90mm ja se istuu paikalleen yllättävänkin hyvin tekijäänsä nähden  :D






Veivit kävi Lensulla tarkastuksessa ja ilmeisesti alasilmät on näissä turhan ahtaat. Nappasin samalla Plastigauge setin mukaan ja seuraavaks olis tarkotus kirrailla veivit kampuraan ja tolla Plastigaugella vielä katsoa tarviiko veivien alasilmiä suurentaa ja minkä verran. Myös kytkimen letku tarttui matkaan tuolla veivinhakureissulla.

Runkolaakerit, kiertokankien laakerit ja Loctiten 510 tasotiivistetuubi tuli myös hommattua. Laakerit on Glycot, otin kiertokangen laakereita kutoskoneen setin niin on yksi liuskapari extraa jos/kun kämmään jotain...






Alakerran purin myös viimein ja tuli ainakin todettua että laakerit oli tosi hyvässä kunnossa, kuten myös kampura. Lohkossakaan ei tunnu yläpäässä pykälää. Ainoastaan kevyt pintaruoste pyttyihin päässyt kun ollut ilman kantta jonkin aikaa, nämä toivottavasti katoaa kevyellä hoonauksella.


Myös kaikki vastapuolen laakerit oli yhtä siistissä kunnossa.


Pari asiaa painaa mieltä, löytyiskö täältä apua..?

1. Onko kaasari ja ruiskukoneisten 200-sarjalaisten tankkilaitteet keskenään käypäsiä, eli nyt jos korvaan tuon orkkis kaasariversion tankkilaitteen ruiskun tankkilaitteella, toimiiko bensamittari oikein vai onko näissä eri vastusarvot?

2. Kampuran silmälaakerin koko, eli tinakoneen ulkohalkasija ja GS6 37 ZF:än akselin koko? (en pääse ite heti mittaamaan)





Kiitos hei.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #43 : 15.12.2018, 11:47:30 »
Samat vastusarvot tuntuis olevan anturin potentiometrissä, vaihdoin ruiskuun kaasarin anturin, kun omansa särkyi taistelun tuoksinassa.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #44 : 15.12.2018, 19:34:35 »
Samat vastusarvot tuntuis olevan anturin potentiometrissä, vaihdoin ruiskuun kaasarin anturin, kun omansa särkyi taistelun tuoksinassa.

Hyvä tietää. Tänks  :)
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

 

Elekma  Autoracing