Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

[KORJATTU] V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"

  • 54 Vastauksia
  • 6838 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Tänään oli tarkoitus lähteä reissuun, mutta Volvo päätti toisin :-* Ajelin motaria n. 30 km, kun tauluun kajahti oranssi kolmio ja veretseisauttava teksti "VAIHTEISTO VAATII HUOLLON". Vaihteen tunnukseksi muuttui – ja meni linkutusvaihteelle eli ilmeisesti kolmoselle, kun alensin nopeutta.

Öljyt vaihdettu viime kesänä (n. 15 000 km sitten) huuhtelemalla, ja taso oli OK kun katsoin oikeaoppisesti auto käynnissä, tasaisella ja käyttäen jokaista vaihdekepin asentoa 10 s.

Huomasin ajamaan lähtiessäni tänään, että sillä oli vähän hankaluuksia vaihtaa, kun kiihdytin 60 -> 80 km/h: vauhti hidastui, mutta kun polkaisin uudelleen niin sai vaihdettua.

Vähän epäilen, että venttiilikoneisto alkaa osoittaa heikkenemisen merkkejä. Luen myöhemmin vikakoodit, että nähdään, mitä sanoo. Mutta sillä välin: onko kellään tietoa Turun alueella venttiilikoneistoja näihin vaihtavista (edullisista) pajoista?

Niin joo: kun käynnistin auton sitten hieman myöhemmin, niin tuo varoitus oli taulussa, mutta vaihteisto toimi normaalisti eli aloitti ykkösellä eikä mitään ihmeellistä.

Autolla on ajettu vasta 585 000 km.


*Edit*
Korjattu vaihtamalla vaihteisto. Eli loppuyhteenvetona:
Vaihteisto meni rikki niin, että R ja D eivät toimineet. Solenoidien toiminta OK ja suodatin ei tukossa. W-tilassa lähti eteenpäin ja pystyi ajamaan. Vaihteiston kitkalevyt siis kaiketi menneet.

Alkuperäisellä vaihteistolla (vm. 2002) oli ajettu 585 000 km ja sen tuotekoodi oli AW55-50SN 8667365 eli dieselmallin aski.

Bensiinimallin (170 HP, vm. 2001) aski 8636418 vaihdettiin siihen niin, että momentinmuunnin otettiin vanhasta (Backfältin korjaamo Alavetelissä kertoi, että näillä momentinmuuntimilla on eri "stall speedit"). Tässä mallissa on yksi kitkalevy vähemmän. Laatikko sopi sisään ja auto hyväksyi sen myös elektronisesti mukisematta.

Vuosien 2001 ja 2002 laatikot sopivat noiden vuosien autoihin ihan suoraan elektronisesti. 2003 tuli joitain muutoksia (venttiilipöydän rakenne), minkä vuoksi TCM ei enää ymmärrä laatikkoa. Näitä vuosihaarukoita on muistaakseni kolme eli 2001–2002, 2003–2004, 2005–2007.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2022, 08:44:47 kirjoittanut Silppuri »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #1 : 04.03.2022, 12:20:47 »
Onko öljynvaihdon historiasta tietoa aiemmalta ajalta? Itse olen vältellyt tuon aikakauden automaatteja sellaisen huolen vuoksi, että jos aiemmat omistajat eivät ole öljyjä vaihdelleet, laatikkoon kertyy likaa ja öljynvaihto voi liuottaa ne ja tukkia paikat. Vaihteiston öljynvaihto ei ollut 20 vuotta sitten mikään huolto-ohjelman osa eikä siis millään tavoin huolimattomuutta tai piittaamattomuutta vaikka öljyjä ei vaihtanut. Oireet on tulleet esille myöhemmin.
Kollegalla oli '02 c-mersu. Kun mittarissa oli 280 tkm aikoinaan ja vei huoltoon vaihteiston öljynvaihtoa varten, huolto tsekkasi aiemmat vaihdot ja kun niistä ei ollut tietoa, kieltäytyi öljynvaihdosta. Vetosivat mahdollisiin ongelmiin joita voisi seurata vaihdosta.
Toivottavasti löydät venttiilikoneiston vaihtajan kohtuuhintaan. Se on luultavasti ensimmäinen steppi tähän ongelmaan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #2 : 04.03.2022, 12:21:48 »
Katsoit nyt vian ilmetessä sen öljyn tason? Ettei ole vuotanut(kuten mulla joskus pohjatulpasta vuosia sitten) eikä siihen ole sekoittunut muita nesteitä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #3 : 04.03.2022, 12:25:46 »
Onko öljynvaihdon historiasta tietoa aiemmalta ajalta? Itse olen vältellyt tuon aikakauden automaatteja sellaisen huolen vuoksi, että jos aiemmat omistajat eivät ole öljyjä vaihdelleet, laatikkoon kertyy likaa ja öljynvaihto voi liuottaa ne ja tukkia paikat. Vaihteiston öljynvaihto ei ollut 20 vuotta sitten mikään huolto-ohjelman osa eikä siis millään tavoin huolimattomuutta tai piittaamattomuutta vaikka öljyjä ei vaihtanut. Oireet on tulleet esille myöhemmin.
Kollegalla oli '02 c-mersu. Kun mittarissa oli 280 tkm aikoinaan ja vei huoltoon vaihteiston öljynvaihtoa varten, huolto tsekkasi aiemmat vaihdot ja kun niistä ei ollut tietoa, kieltäytyi öljynvaihdosta. Vetosivat mahdollisiin ongelmiin joita voisi seurata vaihdosta.
Toivottavasti löydät venttiilikoneiston vaihtajan kohtuuhintaan. Se on luultavasti ensimmäinen steppi tähän ongelmaan.

Ihan hyvä historia on ollut, mitä katsoin. Öljyjä on vaihdeltu riittävän usein. Tein myös ensimmäisen itse tekemäni vaihdon v. 2020 huuhtelemalla.

Tässä on ollut välillä nykimistä kolmoselta neloselle vaihtaessa, mikä vähän viittaisi myös venttiilikoneistoon.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #4 : 04.03.2022, 12:26:49 »
Katsoit nyt vian ilmetessä sen öljyn tason? Ettei ole vuotanut(kuten mulla joskus pohjatulpasta vuosia sitten) eikä siihen ole sekoittunut muita nesteitä?
Joo, juuri näin. Tsekkaan sen muutenkin joka kuukausi. Pinta on pysynyt samalla tasolla kuin vaihdon jälkeen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #5 : 04.03.2022, 12:36:14 »
Joo nykiminen kai yleensä on venttiilikoneistosta johtuvaa jos muuten toimii ja öljyt ok. Se ei kai kovin vaikea vaihto ole että luulisi onnistuvan peruskorjaamollakin, mut sit pitäis päästä piuhan päähän tekemään nollaukset ja adaptaatiot.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #6 : 04.03.2022, 12:44:36 »
Joo nykiminen kai yleensä on venttiilikoneistosta johtuvaa jos muuten toimii ja öljyt ok. Se ei kai kovin vaikea vaihto ole että luulisi onnistuvan peruskorjaamollakin, mut sit pitäis päästä piuhan päähän tekemään nollaukset ja adaptaatiot.

Oliko myös niin, että noita venttiilikoneistojakin on monia erilaisia, vaikka laatikko (AW55-50) olisi sama?

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #7 : 04.03.2022, 12:48:28 »
Kaarinasta löytyy vida jos tarvetta koodien lukuun, ainahan tuo ilmoitus ei kerro vaihteiston viasta vaan moottorin epänormaali käyttäytyminenkin voi aiheuttaa tuon ilmoituksen.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #8 : 04.03.2022, 14:57:53 »
Kaarinasta löytyy vida jos tarvetta koodien lukuun, ainahan tuo ilmoitus ei kerro vaihteiston viasta vaan moottorin epänormaali käyttäytyminenkin voi aiheuttaa tuon ilmoituksen.

Kiitti, täältä löytyy myös. Vikakoodi on

TCM-002F Lock-Up Function (Slips Or Does Not Engage)

https://www.dtcdecode.com/Volvo/TCM-002F

Poistin koodin nyt, katotaan tuleeko uudelleen. Hyvin meni 30 km:n lenkki nyt kun ajelin kotihin.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2269
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #9 : 04.03.2022, 16:00:32 »
Ehdottomasti nyt jos vidan omistat niin suorita tuohon sopeutusajo ensimmäiseksi ennen mitään remonttia.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #10 : 13.03.2022, 19:17:56 »
Ehdottomasti nyt jos vidan omistat niin suorita tuohon sopeutusajo ensimmäiseksi ennen mitään remonttia.
Oli aikeissa tehdä tämä, mutta en kerennyt kun loota kuoli tänään.

Eli kun ajelin D-asennolla, niin välillä tuntui kuin auto olisi alkanut jarruttamaan itsekseen n. 60 km/h:n nopeudella. Tämä lakkasi, kun vähän ryntäytti moottoria.

No, pihaan kun päästiin niin pakki katosi. Tai no, todella vaivaisesti se liikkui taaksepäin. Sitten seuraavaksi katosi vaihteet eteen. Saatiin avokin kanssa työnnettyä peltilehmä vaivalla parkkiruutuun onneksi. Nyt täytyy sitten miettiä, että mitä seuraavaksi. Maatkoon siinä nyt vähän aikaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7616
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #11 : 13.03.2022, 21:26:54 »
Voi kokeilla palaako vielä toimintaan kun laskee öljyt pois ja jättää tyhjennysropun auki. Ottaa jäähdyttimeltä ylemmän vaihteiston öljylinjan irti ja puhaltaa paineilmaa syyläriin päin eli kiertosuuntaa vastaan. Puhaltaa kunnes laatikosta on tullut esim. 2-3l ulos, laittaa tyhjennysropun kiinni ja täyttää tarvittavan määrän öljyä. Jos tämän jälkeen toimii niin sisällä oleva suodatin on vaan mennyt kuonasta tukkoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #12 : 14.03.2022, 07:07:24 »
Voi kokeilla palaako vielä toimintaan kun laskee öljyt pois ja jättää tyhjennysropun auki. Ottaa jäähdyttimeltä ylemmän vaihteiston öljylinjan irti ja puhaltaa paineilmaa syyläriin päin eli kiertosuuntaa vastaan. Puhaltaa kunnes laatikosta on tullut esim. 2-3l ulos, laittaa tyhjennysropun kiinni ja täyttää tarvittavan määrän öljyä. Jos tämän jälkeen toimii niin sisällä oleva suodatin on vaan mennyt kuonasta tukkoon.

Hyvä idea, täytyy testata. Kokeilen kaikki mahdolliset vippaskonstit ennen kuin alan teettämään isoa remonttia tähän.

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #13 : 24.03.2022, 07:31:36 »
Vaihdoin ensiapuna laatikon sisällä olevat öljyt (aika mustaa tavaraa oli jo, mutta ei haissut palaneelta), nollasin vikakoodit ja öljynvaihtolaskurin VIDAlla ja annoin koneen käydä vähän aikaa -> nyt taas liikkuu, mitä vähän parkkipaikalla testasin. Pitää vielä kokeilla ajaa isoa lenkkiä.

Yritin paineilmakikkaa, mutta en saanut sitä putken suuta tiiviiksi millään niin luovutin.

Viikonloppuna sitten vielä öljynvaihto huuhtelumenetelmällä, niin on sitten ainakin se puoli kunnossa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2002 automaatti "Vaihteisto vaatii huollon"
« Vastaus #14 : 25.03.2022, 12:02:35 »
En tiedä onko uudemmissakaan mutta mutulla veikkaisin, että monilta ongelmilta vältyttäisiin, jos systeemissä olisi vaihdettava suodatin. Ainakin mersuissa on öljynlauhdutin eli öljy käy laatikon ulkopuolella. Tuommoiseen letkuun voisi olla helppokin laittaa suodatuspatruuna.
Haittoja?

 

KL-varaosat  Race.fi