Samppasport  Futurez

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 138011 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Koitin itsekin säätää tuota välystä, mutta huomasin että mulla oliki erilainen se magneettikytkin. Siinä oli 6 reikää ja kierteitä niissä ei ollut...ja eihän niihin pultitkaan lähteny menemään. Koitin meisselillä kammeta sitä levyä irti vaan pikkusen väänty vaan koko levy  :) Noh, laittelin sitten keskipultin takasi kiinni ja huomasin että siinä magneettikytkimen levyssä oli semmoset kumit jotka painaa levyä lähemmäs kompuraa. Laitoin niitten kumien alle vanhasta muovikortista leikatut palat jotta levy menisi lähemmäs kompuraa. Yksi lensi heti pois vaan 2 palaa siihen jäi paikalleen ja ne riitti, ilmastointi rupesi pelaamaan. Pitää varmaan liimata ne muovit jos näyttää että ei pysy... Ja auto on siis bensa S70 vuosimallia 2000.

Tosiaan sama kävi mielessä, mutta katselin justiinsa että keskipakoisvoima vie niitä väärään suuntaan... Pitäisi siitä keskireiästä päästä jotenkin lukitsemaan. En heti osaa sanoa miten... mutta jos sen alkuperäisen pehmeän palan ottaisi pois ja siihen reikään tekisi jengat, niin siihen voisi ehkä saada jonkun säätöruuvin...

Tuo edellisessä viestissä mainitsemani kuparilankaviritys tuntuu ihan toimivalta sekin.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Lähteekö 900 sarjalaisen magneettikytkin samalla tavalla irti? S90:ssä ei lähe aina paahteessa kytkin mukaan, paitsi kopauttamalla siihen.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Omia kokemuksia...

Olen kerran aikaisemmin tehnyt tuon säädön näiden ohjeiden mukaan ja homma toimi hienosti. Tänä kesänä ongelma tuli kuitenkin vastaan uudelleen ja ongelmaksi muodostui se, että viimeksi tulin jo poistaneeksi kaikki rikat... ei siis enää säätövaraa... Uusi kompura maksaa Motonetissa noin 350 euroa, mutta sen vaihto edellyttää kylmäaineiden kanssa pelaamista kahteen kertaan... Oli lauantai-ilta ja ajelin tallille ajatuksella että kai nyt tuommoisen asian jotenkin ratkaisee ilman varaosiakin.  :pomo:

(Tilapäis)ratkaisuni oli sellainen, että ensin mittasin välyksen, n. 0,8 mm. Sitten otin magneettikytkimen etulevyn ohjeiden mukaan irti ja aikani ihmeteltyäni laitoin sen prässiin, jossa painoin sitä jonkin verran auki. Sitten pujotin kuparilankaa siten, että se meni kolmiomaisen osan kärjissä olevien reikien lävitse ja kiedoin sen niiden rengasmaisten jousien umpärille. Kieputin päät yhteen ja katkaisin ylimääräiset. Jokaiseen kolmeen kärkeen tuli samanlainen pujotus. Sitten vaan osa paikalleen, välys oli n. 0,4 mm ja laite toimii taas kuin uusi.

Kuvaa ei valitettavasti ole, en tullut silloin asiaa ajatelleeksi... Käyttökokemuksia on nyt kolme päivää ja sen ajan on toiminut mainiosti, toivottavasti kestää ainakin syksyyn... Tuo lanka on kyllä sellaisessa paikassa, että sen pitäisi olla jatkuvassa puristuksessa -> voisi olettaa kestävän. Toisaalta kehä ei nyt enää nojaa niihin pehmeisiin painimiin (siellä kolmiomaisen osan kärjissä) vaan siihen lankaan -> jousimateriaalin väsymistä voi jossain vaiheessa tulla.

Eräs ja ehkä parempikin tapa olisi korvata ne pehmeät painintyynyt jollakin paksummilla, mutta en tiedä miten sen helposti tekisi. Kuparilankaa saa kuorittua sähköjohdoista.

Missäs malleissa on sama magneettikytkin? Jostain alibaba.comista saa ainakin 900-volvon magneettikytkimiä muutamalla kympillä, en tiedä sopisivatko.
Hio siitä akselin päästä tavaraa hiukka pois, vaikka Dremelillä, ja hommaa vastaavia aluslevyjä, ja sitte säätöä. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Lähteekö 900 sarjalaisen magneettikytkin samalla tavalla irti? S90:ssä ei lähe aina paahteessa kytkin mukaan, paitsi kopauttamalla siihen.

Kyllä.

Poissa Anxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
mulla 1998 v70 tdi, ilmastointi täytetty kesäkuun alussa.. kylmää pukkaa näillä keleillä n. 5min jonka jälkeen ei tuu kylmää, magneettikytkin ei kytkeydy päälle.. jonkun 5-10min päästä kun kokeilee uudestaan pääle niin toimii taas hetken. kokeilin rakotulkila välystä ja 1.00 meni väliin.. kuuluko se kokeilla kone sammuksissa?

moottoritie nopeuksissa ilmastointi toimii kokojan normaalisti. ongelma kaupunki-olosuhteissa
Ex: V70 2,5TDI 1998
Honda accord tourer 2.2 I-DTEC -11

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
mulla 1998 v70 tdi, ilmastointi täytetty kesäkuun alussa.. kylmää pukkaa näillä keleillä n. 5min jonka jälkeen ei tuu kylmää, magneettikytkin ei kytkeydy päälle.. jonkun 5-10min päästä kun kokeilee uudestaan pääle niin toimii taas hetken. kokeilin rakotulkila välystä ja 1.00 meni väliin.. kuuluko se kokeilla kone sammuksissa?

moottoritie nopeuksissa ilmastointi toimii kokojan normaalisti. ongelma kaupunki-olosuhteissa

Mulla teki samaa välyksellä 0.8 mm. Nyt 0.4 mm ja ongelma poistunut.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Hio siitä akselin päästä tavaraa hiukka pois, vaikka Dremelillä, ja hommaa vastaavia aluslevyjä, ja sitte säätöä. :hello:

No joo, ei vaan viitsis pilata hyvää kompuraa jos vika magneettikytkimessä...

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Onkos vm. 2011 V70 dieselissä mahdollista olla sama ongelma? eli voiko sieltä poistaa simmilevyjä?
autolla ajettu +300 tkm. ja oireet on samat. oikein kuumalla ilmalla ei pelaa.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Mahtava topicci  :)

VIDAsta Välyksen tarkastus, Kompressori Seiko Seiki, D24TIC  , miksei siis myös muutkin kompurat
 
Kuljeta rakotulkkia koko välyksen ympäri.
Välyksen tulee olla 0,3-0,5 mm (0,012”-0,02”).
Välyksen tulee joka kohdasta olla 0,3 mm (0,012”).
Jos välys ei ole näissä rajoissa, muuta säätövälilevyjen paksuuksia, niin että saat ilmoitetun välyksen.
Säätövälilevyjä on seuraavina paksuuksina:
0,2 mm
0,3 mm
1,0 mm 

Omassa Dieselissä heittää päälle/pois koko ajan, väli 0,7mm. Classicissa toimii ja välys 0,8mm  :idiot2: ..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Omassa Dieselissä heittää päälle/pois koko ajan, väli 0,7mm. Classicissa toimii ja välys 0,8mm  :idiot2: ..

Tuo päälle/pois kytkeytyminen kokoajan ei viittaa liian suureen välykseen
Liian suuri välys tekee sen, että lämmettyään tarpeeksi se ei enää kytkeydy.

Kompressorin kuuluu kytkeytyä tietyssä vaiheessa pois päältä ja kohta taas uudestaan päälle, tuohon kytkeytymiseen/ sen tiheyteen vaikuttaa monet eri seikat, mutta ei välys ollenkaan.

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Mistä tuota vikaa sitten alkais selvittelemään? Eli Dieselissä kytkeytyy päälle ja pois n. 1-2 sek. välein eikä kabiiniin enää tule kummosesti viileää. Laitoin mittarin tuonne kuvaimen/varaajan kylkeen ja se jauhaa jotain päälle mennessä 50 -> 15 jolloin napsahtaa pois päältä koko ajan. Aineet vaihdettu viime keväänä kun lauhdutin meni vaihtoon ja toiminut siitä asi kunnolla tähän elokuuhun asti.



Sitten vika vai ominaisuus, Classicissa taas pysyy sitkeästi tuossa 30-40 lukemissa ja kompura jauhaa lähes koko ajan, normaalia?

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mistä tuota vikaa sitten alkais selvittelemään? Eli Dieselissä kytkeytyy päälle ja pois n. 1-2 sek. välein eikä kabiiniin enää tule kummosesti viileää. Laitoin mittarin tuonne kuvaimen/varaajan kylkeen ja se jauhaa jotain päälle mennessä 50 -> 15 jolloin napsahtaa pois päältä koko ajan. Aineet vaihdettu viime keväänä kun lauhdutin meni vaihtoon ja toiminut siitä asi kunnolla tähän elokuuhun asti.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten vika vai ominaisuus, Classicissa taas pysyy sitkeästi tuossa 30-40 lukemissa ja kompura jauhaa lähes koko ajan, normaalia?

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Ylemmän kuvan paineet on normaalit, eli siis koska kytkeytyy ja koska sammuu.
Jos on liian tiehä käynti, eikä kylmää meinaa tulla, niin veikkaan aineen vähyyttä.


Alempikin periaatteessa voi olla normaali, mutta tuo paineen pysyminen tuola samassa kohtaa, eikä kompura katko, viittaa siihen, että järjestelmän teho on liian heikko tarvittavaan jäähdytykseen nähden.
Jos laitat hytistä puhallusnopeuden pienemmälle, niin sitten saattaa alkaa myös tuo katkomaan kompuran käyntiä.
Liian heikko teho voi johtua monestakin asiasta, mutta usein vain liian kuumasta ilmasta, joskin kompuran heikko pumppausteho voi myös olla syyllinen.
Myös korkeapainepuolen paine on tärkeä ilmastoinnin diagnosoinnissa, mutta tässä ei taida olla liitintä sillä puolella?

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
mulla 1998 v70 tdi, ilmastointi täytetty kesäkuun alussa.. kylmää pukkaa näillä keleillä n. 5min jonka jälkeen ei tuu kylmää, magneettikytkin ei kytkeydy päälle.. jonkun 5-10min päästä kun kokeilee uudestaan pääle niin toimii taas hetken. kokeilin rakotulkila välystä ja 1.00 meni väliin.. kuuluko se kokeilla kone sammuksissa?

moottoritie nopeuksissa ilmastointi toimii kokojan normaalisti. ongelma kaupunki-olosuhteissa

Simmausta vaille. Liikaa välystä ja alkaa tekee juuriki tota. Ja sitä välystä nyt ei kannata käynnissä ollessa ainakaan mittailla ellet halua työkaluja ja hihaa ja kaikkea muutaki sinne mukaan pyörimään.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Anxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Simmausta vaille. Liikaa välystä ja alkaa tekee juuriki tota. Ja sitä välystä nyt ei kannata käynnissä ollessa ainakaan mittailla ellet halua työkaluja ja hihaa ja kaikkea muutaki sinne mukaan pyörimään.

Juu mittailin rakotulkin kans välystä.. 1.0mm meni heittämällä väliin.. Eli ei muutaku simmaus hommiin :D
Ex: V70 2,5TDI 1998
Honda accord tourer 2.2 I-DTEC -11

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Mistä tuota vikaa sitten alkais selvittelemään? Eli Dieselissä kytkeytyy päälle ja pois n. 1-2 sek. välein eikä kabiiniin enää tule kummosesti viileää. Laitoin mittarin tuonne kuvaimen/varaajan kylkeen ja se jauhaa jotain päälle mennessä 50 -> 15 jolloin napsahtaa pois päältä koko ajan. Aineet vaihdettu viime keväänä kun lauhdutin meni vaihtoon ja toiminut siitä asi kunnolla tähän elokuuhun asti.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten vika vai ominaisuus, Classicissa taas pysyy sitkeästi tuossa 30-40 lukemissa ja kompura jauhaa lähes koko ajan, normaalia?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Onko tuon dieselin jäähdytysteho ollut koko ajan yhtä kehno? Omassa ex-dieselissä jäähdytysteho parani mukavasti, kun putsasi ilmastoinnin sisäkennolta pois isoimmat oravat. Oli aika tolkuttoman likainen tuo kenno, multaa ja lehtiä sai kaivella pois koura tolkulla :buck2:

Sama operaatio tuli myös tehtyä tässä tuolle classicillekin, ei ollut ihan niin pahassa jamassa. Perstuntumalla vaikutti tuossakin positiivisesti jäähdytystehoon, samalla suihkin kennon bräkleenillä että häviää tunkkaiset hajut. ECC-vehkeissä helppo suorittaa tuo toimenpide siitä ilmastoinnin "pääteasteen" reiästä.

Ei kyllä tekis pahaa raitisilmasuodatin noissa yseissä, kun likaantuu aika lailla tuo kenno :-\
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

 

Proturbo  Autodiagnoosi