Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: pomo - 05.10.2015, 14:38:40
-
V70 -01 2,5D johon asennettu joku eberspächer. Eberin omalla kellolla käyttö, joten ei ole Volvon omassa järjestelmässä. Ilmastoinnin ollessa automatiikalla ainakin puhallin huutaa täysillä(söi varttissa akun liki tyhjäks).
Oma mekaanikko kertoi että sille olis jokin säätö mahdollisuus, joku mötikkä puhaltimen läheisyydessä.
Jollakin tietoa/kokemusta moisesta mahdollisuudesta?
-
Onkohan siellä IPCU-rele?
http://www.autotarvike.fi/eberspacher-ipcu-rele.html
Jos on niin onko säädöt pielessä tai rele rikki?
-
Onkohan siellä IPCU-rele?
http://www.autotarvike.fi/eberspacher-ipcu-rele.html
Jos on niin onko säädöt pielessä tai rele rikki?
Tuo on varmaankin se mistä mekaanikko puhui. Tutkitaan löytyskö.
-
Itsellä juuri sama asia melkein viereisessä aiheessa.. ::)
Juuri asensin IPCU releen puhaltimen viereen. Eberin mustapuna johto fg+ nastaan, maajohto vastapuolelle. Puhaltimen sininen johto poikki ja siihen kytketään A ja E nastat. A moottorille menevä ja E ipcu:lle saapuva signaali ilm.ohjainlaitteelta. Keskimmäinen 15 nasta jää tyhjäksi.
Omassa viestissäni juuri kyselin että tietääkö kukaan oikeita asetuksia siihen ipcuun. Eipä tunnu tietävän, joten heitin siihen arveluna monessa volvossa olevat(60%,400hz,10v,low). Puhallin kyllä pyörii mutta liian kovalla, joten täytyy yrittää huomenna keritä mittaamaan "oskulla" mitä käppyrää volvon signaali tuottaa.
Mikähän olisi sopiva puhallusnopeus, noin niinkuin vaik säätönapin ledien määrällä mitattuna?
-
Sen veran äsken kattelin että kyllä siellä IPSU boxi taitaa olla. Tietäs vaan minkä näkönen. :D
Sininen johto on kuitenkin katkaistu ja siis käytössä. Se oli helppo nähdä.
Tuolla puhallin nopeudella mikä mulla on niin akun jännite putoo alle 12v. Eli kyllä on 2 vuotta vanha akkukin jo aika moron. :-\
-
Vanhemmissa autoissa oli portaittainen puhaltimen nopeuden säätö, joka nopeudelle oma johtonsa, jos haluaa laittaa niin hitaimpaan.
uudemmissa ?
Eberiltä tuleva puhaltimen piuha kannattaa ottaa kokonaan irti tai jättää asentamatta , puhaltimennopeus säätö toimii sitten kun laittaa auton käyntiin. Kone lämpenee nopeammin ja akku kestää paremmin.
-
Mulla aikasemmissa autoissa pyöri puhallin joko pienimmällä tai kakkosnopeudella...
-
Joissain vanhemmissa boxeissa on kuulemma potentiometri millä saa nopeuden säädettyä. Uudemmissa ohjelmoitava. Kivahan se olis kun sisällekkin puhaltaa vaikka auton tallista otankin yleensä, tosin kylmästä. Mutta ei tarvi laseja sulatella.
Joku konsti pitää kyllä keksiä ettei aina ole pelkoo että akku tyhjä.
Mulla aikasemmissa autoissa pyöri puhallin joko pienimmällä tai kakkosnopeudella...
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.
-
Eberiltä tuleva puhaltimen piuha kannattaa ottaa kokonaan irti tai jättää asentamatta , puhaltimennopeus säätö toimii sitten kun laittaa auton käyntiin. Kone lämpenee nopeammin ja akku kestää paremmin.
Eberi ohjaa mun ymmärtääkseni sisäpuhaltimen päälle vasta kun jäähdytysvesi on riittävän lämmintä.
-
Eberi ohjaa mun ymmärtääkseni sisäpuhaltimen päälle vasta kun jäähdytysvesi on riittävän lämmintä.
Mulla lähtee pyöriin kun eberi on ihan hetken käyny. Periaatteessa heti kun kunnolla syttyny.
-
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.
Sitä mä just meinasin että pienikin puhallus riittää sulattamaan klasit. (jos tarvetta)
-
Mulla lähtee pyöriin kun eberi on ihan hetken käyny. Periaatteessa heti kun kunnolla syttyny.
Bemarissa pyöri vasta 5...10 min päästä, riippuen pakkasesta.
-
Sitä mä just meinasin että pienikin puhallus riittää sulattamaan klasit. (jos tarvetta)
Tässä taauksessa ei suosita kakkostakaan. :D
Bemarissa pyöri vasta 5...10 min päästä, riippuen pakkasesta.
Joku 5 min olis jees.
-
Kokeilkaapa 100%, 15000hz, 2,4V ja high
-
Kivahan se olis kun sisällekkin puhaltaa vaikka auton tallista otankin yleensä, tosin kylmästä. Mutta ei tarvi laseja sulatella.
Joku konsti pitää kyllä keksiä ettei aina ole pelkoo että akku tyhjä.
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.
Ei kyllä voi tallissa käyttää polttoainelämmitintä
-
Ei kyllä voi tallissa käyttää polttoainelämmitintä
Aamulla tallin ovet auki ja keula on heti ovella. Ajastuksella en sitä siellä laita. Joskus teen noin mutta harvoin, edellisellä autolla ei voinu tehdä lainkaan kun Ardikki savutti niin maan pirusti.
Helppo käydä äkkiä pihalla virkistymässä kun napsasee sen päälle. :D
Ja puhallinnopeus asia selvisi tänään. Mulla on se vanhempi malli missä on releessä potikka millä sen saa säädettyä. Nyt säädettiin minimiin. Helppo nostaa noputta jos tarve, rele hanskalokeron takana.
-
Juuri äsken töissä mittasin volvon tuottaman ohjauksen. Onkin DC-jänniteohjaus, ei pwm.
No kuitenkin, tulokset tässä; "yksi ledi"=1,2v. 2=1,7v, 3=2,0v, 4=2,9v, 5=3,1v, 6=3,8v, täysillä=4,9v.
Ohjelmoin ipcu;n näin. 100%, ei taajuutta, 2,0v, high.