Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: kowalski - 27.12.2011, 00:16:05

Otsikko: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: kowalski - 27.12.2011, 00:16:05
Millä tavalla porukka on todistanut vaadittuja asioita muutoskatsastuksessa moottoriin liittyvissä asioissa.
Mulla oli penkki lappu ja se volvon 61e lappu vielä kun niitä sai.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: hevonen - 29.12.2011, 11:40:58
Kovasti ovat kyselleet vaihdetun moottorin alkuperää. Jonkin näköinen kuitti olisi hyvä olla olemassa. :)
Jos on siis koko moottori vaihdettu esim. isompaan.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 28.02.2012, 15:19:08
Tarjosin insille auton käsikirjaa todisteena auton tehoista. Ei kelvannut. Ei kuulemma ole takeita siitä, että kattais koko mallisarja.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.02.2012, 19:40:36
Kysytääs tässä topicissa seuraavaa:

Kohdeautoon, joka on jo aiemmin muutoskatsastettu ahdetulle 8 venttiiliselle moottorille, vaihdetaan moottori jonka iskutilavuutta on kasvatettu ja kantena on 16 venttiilinen. Miten moottorin tilavuus todennetaan inssille? Tuleeko nykypäivänä aina ahtopaine rekisteriotteeseen?

Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 29.02.2012, 12:38:56
Kysytääs tässä topicissa seuraavaa:

Kohdeautoon, joka on jo aiemmin muutoskatsastettu ahdetulle 8 venttiiliselle moottorille, vaihdetaan moottori jonka iskutilavuutta on kasvatettu ja kantena on 16 venttiilinen. Miten moottorin tilavuus todennetaan inssille? Tuleeko nykypäivänä aina ahtopaine rekisteriotteeseen?

Koneistamon/vauhtiputkan kuitilla mikäli porattu tai iskua pidennetty??? Otteeseen tulee merkintä millä paineilla tehot on mitattu.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Xuppo - 29.02.2012, 21:15:59
Itselläni oli vain vadiksesta tulostetut laput alustan osista, jarruista ja voimansiirrosta kun muutostin aikoinaan seitensatasen b204ft koneelle. koneiden tehot ja painot taas olivat volvon vihreäkantisesta opuksesta.

Joillekkin katsastus asemille kelpaa myös itsekirjoitettu lappu esim. moottorin tilavuudesta ja iskusta yms. mutta kannattaa aina etukäteen mennä kyselemään siltä asemalta missä aikoo auton muutoskatsastaa mitä lappuja haluavat ja mitkä todistukset juuri heille kelpaavat.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 01.03.2012, 12:20:08
Itselläni oli vain vadiksesta tulostetut laput alustan osista, jarruista ja voimansiirrosta kun muutostin aikoinaan seitensatasen b204ft koneelle. koneiden tehot ja painot taas olivat volvon vihreäkantisesta opuksesta.

Mikäs se tollanen vadis on?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Rusakko - 01.03.2012, 12:52:13
Mikäs se tollanen vadis on?
Volvon oma korjaamo ohjelma tietokoneella. Uudempi versio kyseisestä ohjelmasta kulkee nimellä Vida.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 01.03.2012, 13:05:45
Volvon oma korjaamo ohjelma tietokoneella. Uudempi versio kyseisestä ohjelmasta kulkee nimellä Vida.

istäs tollasen saa?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Taavi.H - 01.03.2012, 15:31:26
Vadista ei saa laillisesti mistään, vidan saa isolla rahalla Volvolta.

Vadiksen löytää näppärä netin käyttäjä sellaisista paikoista, joista yleensäkin piraattisoftia saa. Täällä emme jaa kuitenkaan linkkejä piraattituotteisiin.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 16:28:45
Tarjosin insille auton käsikirjaa todisteena auton tehoista. Ei kelvannut. Ei kuulemma ole takeita siitä, että kattais koko mallisarja.

Mulla kelpas...nämäkin on konttori / inssikohtaisia

Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 19:20:30
Miten tuo Volvo-lappu on tehty? Sain sen tänään postiin ja siinä lukee ne 3 pykälää;
1. 110kw / 218Nm ei muutoksia
2. 147kw / 218Nm iskarit (varaosanum.), jarrut Girling (varaosanum.) ja H-luokan renkaat.
3. 162kw / 275Nm 2.kohdan sälät + 1031 taka-akseli ja jäähytetyt etulaikat.

Niin tekeekö ne tuon lapun vain sillee ohjeeksi vai tarkottaako se, että nimenomaan JUST tuo mun volvon saa virittää 110kw ilman muutoksia? Ku mielestäni -88 mallin 240 dieselissä pitäs lähes poikkeusetta olla jo jäähdytetyt etulaikat ja ehkä myös girlingin jarrutkin..?

Että onko tuo vaan semmonen asiakirja, että ite katon mitä mulla on paikallaan ja mitä tarvii laittaa, vaikka nyt tuohon ylimpään luokkaan, ja sitte vien katsurille teholapun kanssa tuon lapun ja sanon, että oon nämä osat tähän laittanu ja kerron mistä kohtaa auton alta mikin varaosanumero löytyy..?

Ja mites tuo vääntö..? Enhän mä mitenkään saa d24tic koneesta 220hp sillee, että vääntö olis vaan 275Nm.. ? :D Ku mä oon luullu, ettei tuolla väännöllä ole niin väliä vaan pääasia on tuo teho.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 20:23:43
Miten tuo Volvo-lappu on tehty? Sain sen tänään postiin ja siinä lukee ne 3 pykälää;
1. 110kw / 218Nm ei muutoksia
2. 147kw / 218Nm iskarit (varaosanum.), jarrut Girling (varaosanum.) ja H-luokan renkaat.
3. 162kw / 275Nm 2.kohdan sälät + 1031 taka-akseli ja jäähytetyt etulaikat.

Niin tekeekö ne tuon lapun vain sillee ohjeeksi vai tarkottaako se, että nimenomaan JUST tuo mun volvon saa virittää 110kw ilman muutoksia? Ku mielestäni -88 mallin 240 dieselissä pitäs lähes poikkeusetta olla jo jäähdytetyt etulaikat ja ehkä myös girlingin jarrutkin..?

Että onko tuo vaan semmonen asiakirja, että ite katon mitä mulla on paikallaan ja mitä tarvii laittaa, vaikka nyt tuohon ylimpään luokkaan, ja sitte vien katsurille teholapun kanssa tuon lapun ja sanon, että oon nämä osat tähän laittanu ja kerron mistä kohtaa auton alta mikin varaosanumero löytyy..?

Ja mites tuo vääntö..? Enhän mä mitenkään saa d24tic koneesta 220hp sillee, että vääntö olis vaan 275Nm.. ? :D Ku mä oon luullu, ettei tuolla väännöllä ole niin väliä vaan pääasia on tuo teho.

Tuo Volvo-lappu oli ainakin mulla turha. Se on maahantuojan suositus, eikä mikään sitova sääntö. Täällä inssi ainakin meni ihan normaalin teho +20%  mukaan.

Väännöllä ei käytännössä ole merkitystä, vaikka pykälissä onkin siitä jokin maininta. Vääntö ei saisi nousta suhteettomasti alkuperäiseen nähden. Itsellä oli katsastuslapussa vääntö 340nm vs. 140nm vakio, eikä siitä ainakaan mitään sanomista tullut, joten lienee lähinnä muodollisuus.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 20:32:34
Tuo Volvo-lappu oli ainakin mulla turha. Se on maahantuojan suositus, eikä mikään sitova sääntö. Täällä inssi ainakin meni ihan normaalin teho +20%  mukaan.

Väännöllä ei käytännössä ole merkitystä, vaikka pykälissä onkin siitä jokin maininta. Vääntö ei saisi nousta suhteettomasti alkuperäiseen nähden. Itsellä oli katsastuslapussa vääntö 340nm vs. 140nm vakio, eikä siitä ainakaan mitään sanomista tullut, joten lienee lähinnä muodollisuus.

Eli tarkotatko tuolla teholla sitä 186hp? 155hp (mallisarjan tehokkain) +20%. No aika jännä jos sillä väännöllä ei oo merkitystä..mäki ajattelin, että 200hp tehoilla kyllä vääntö alkaa olla joku 350-400Nm tuntumassa..

Mut vähän epäilen että se ois turha.. onhan noita 220heppasia 240:sia laillisesti leimalla Suomessa.

No se selviää ku soittaa katsurille, ainaki toinen niistä on ihan rento. Ja kyllähän Trafi tuon tehon hyväksyy, jos maahantuojaki sen hyväksyy?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 20:37:17
Eli tarkotatko tuolla teholla sitä 186hp? 155hp (mallisarjan tehokkain) +20%. No aika jännä jos sillä väännöllä ei oo merkitystä..mäki ajattelin, että 200hp tehoilla kyllä vääntö alkaa olla joku 350-400Nm tuntumassa..

Mut vähän epäilen että se ois turha.. onhan noita 220heppasia 240:sia laillisesti leimalla Suomessa.

No se selviää ku soittaa katsurille, ainaki toinen niistä on ihan rento. Ja kyllähän Trafi tuon tehon hyväksyy, jos maahantuojaki sen hyväksyy?

Juu...sitä 155hv + 20%. Tuo on inssikohtainen....tuota Volvon lappua ei ole pakko hyväksyä, mutta mahdollista on. Laki jättää näissä asioissa aika paljon inssin päätettäväksi. En viitsinyt tapella asiasta, kun aika lailla sama, että onko siellä se 180 vai 220 papereissa. Molemmathan riittää....kadulle  :pomo:
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 20:39:23
Millä tavalla porukka on todistanut vaadittuja asioita muutoskatsastuksessa moottoriin liittyvissä asioissa.
Mulla oli penkki lappu ja se volvon 61e lappu vielä kun niitä sai.

Niitä lappuja SAA edelleenki, mulle tuli tänään postiluukkuun.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 20:41:52
Juu...sitä 155hv + 20%. Tuo on inssikohtainen....tuota Volvon lappua ei ole pakko hyväksyä, mutta mahdollista on. Laki jättää näissä asioissa aika paljon inssin päätettäväksi. En viitsinyt tapella asiasta, kun aika lailla sama, että onko siellä se 180 vai 220 papereissa. Molemmathan riittää....kadulle  :pomo:

Vähän hölmöä, ettei tartte hyväksyä..ku sitähän varten se on. :D Mutta jos ajaa kolarin tai aiheuttaa toiselle autolle vahinkoa ja papereissa on 220hp ja katsuri on sen hyväksyny, niin onko se sitte lain mukaan laiton vai laillinen?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: AtAi - 01.03.2012, 20:42:09
Mulla on edelleen volvon lappu missä oli 110kw ainoa rajoittava tekiä, siksi juuri se lappu kun ei vaadi muutoksia ja tähän lappuun ei tuu vääntöä niinku tohon pitempään listaukseen.
nimimerkillä otteessa 105kw, ja muutoskatsastuspenkkilapussa vääntö 348Nm. Otteeseen merkattu paine 1.0bar.


Eli käytetyt todistee volvolappu + penkkilappu.

Ja kyllähän Trafi tuon tehon hyväksyy, jos maahantuojaki sen hyväksyy?
Ei pitäs hyväksyä, koska pykälissä lukee mallisarjan suurin teho +20%, Trafi tai Maahantuoja ei voi tätä ylittää.
Niitä lappuja SAA edelleenki, mulle tuli tänään postiluukkuun.
Tilasitko ton "Toni"-version vai millaisen? Kuset omalle lautaselle jos tilasit sellaisen missä lukee väännöt. ::)
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 20:45:37
Mulla on edelleen volvon lappu missä oli 110kw ainoa rajoittava tekiä, siksi juuri se lappu kun ei vaadi muutoksia ja tähän lappuun ei tuu vääntöä niinku tohon pitempään listaukseen.
nimimerkillä otteessa 105kw, ja muutoskatsastuspenkkilapussa vääntö 348Nm. Otteeseen merkattu paine 1.0bar.


Eli käytetyt todistee volvolappu + penkkilappu.
 Ei pitäs hyväksyä, koska pykälissä lukee mallisarjan suurin teho +20%, Trafi tai Maahantuoja ei voi tätä ylittää.Tilasitko ton "Toni"-version vai millaisen? Kuset omalle lautaselle jos tilasit sellaisen missä lukee väännöt. ::)

No just sellasen missä on väännöt.. >:( Miks ne sellasia tekee?? Onko noi ainoat laput mitä nykyään saa sit? Vai onko sillä väliä paljonko sitä vääntöä on..? onko sitä 220/275 lukemia mahdollista saavuttaa dieselillä?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: AtAi - 01.03.2012, 20:48:41
No just sellasen missä on väännöt.. >:( Miks ne sellasia tekee?? Onko noi ainoat laput mitä nykyään saa sit? Vai onko sillä väliä paljonko sitä vääntöä on..? onko sitä 220/275 lukemia mahdollista saavuttaa dieselillä?
Tuskin ainakaan tuolla "moottorinohjauksella" tarvii olla meinaan syötöt aika pienellä alhaalla ja sitten 5krpm ylöspäin olla vetoja vielä ja soppaa että saa tollaset tehot ilman kunnon vääntöä.
Jos käytät maahantuojan lappua tehoihin vaadittavien muutosten todistamiseen, sama lappu myös samalla rajottaa maksimivääntöä, se on vähän sellainen 2teräinen miekka, siksi itse tilasin spessulapun niin eivät jaksaneet ees vääntöä kirjottaa  :pomo:
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 20:58:45
Tuskin ainakaan tuolla "moottorinohjauksella" tarvii olla meinaan syötöt aika pienellä alhaalla ja sitten 5krpm ylöspäin olla vetoja vielä ja soppaa että saa tollaset tehot ilman kunnon vääntöä.
Jos käytät maahantuojan lappua tehoihin vaadittavien muutosten todistamiseen, sama lappu myös samalla rajottaa maksimivääntöä, se on vähän sellainen 2teräinen miekka, siksi itse tilasin spessulapun niin eivät jaksaneet ees vääntöä kirjottaa  :pomo:

spessulapun? :D No jos tekeen nuo kaikki muutokset (3. pykälän) ja laittaa sillee, et vääntö on tuo 275Nm sillee et perussyöttö on niin alhaalla ku voi ja sitte ahdonalainensyötöns. täysille muokatulla karalla, niin paljonko veikkaat että on teho lapussa sen jälkee? esim. 12mm nestepäällä, T3/T4 turbo, cooleri ja ahtoja joku 1,2-1,5bar.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 21:09:14
Ja Timo R mainitsi tuossa, ettei hänellä ainakaan ollu väliä väännöllä vaikka se pykälissä lukeeki.. et 340nm oli lukemat. Et kuulemma lähinnä sen täytyy olla suhteellinen tehoon nähden. Jos vakiona on 82hp/140Nm niin sillonhan se on 60/40 toi suhde.. eli periaatteessa 180hp/300Nm lukemat ois suhteelliset..
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 21:27:10
Ja Timo R mainitsi tuossa, ettei hänellä ainakaan ollu väliä väännöllä vaikka se pykälissä lukeeki.. et 340nm oli lukemat. Et kuulemma lähinnä sen täytyy olla suhteellinen tehoon nähden. Jos vakiona on 82hp/140Nm niin sillonhan se on 60/40 toi suhde.. eli periaatteessa 180hp/300Nm lukemat ois suhteelliset..

En usko, että tulis ongelmia vaikka olis 500nm. Konttori vaihtoon, jos näin tapahtuu :D
Tosin vinokoneella tuskin ihan helposti tulee 180hv / 500nm
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 21:31:25
En usko, että tulis ongelmia vaikka olis 500nm. Konttori vaihtoon, jos näin tapahtuu :D
Tosin vinokoneella tuskin ihan helposti tulee 180hv / 500nm

Mulla on diesel d24 johon laitan turbon ja coolerin sekä isomman nestepään ja ahdonalaisensyötönsäädön.
Niin ja eihän sitä vääntöä tuu rekisteriotteeseen? eli jos onnistuu saamaan sen 180hp/275Nm niin sitte voi kotona ruuvata perussyöttöä vähä lisää.

Oliko sulla sitte samanlainen lappu? 3. pykälää ja noi tehot ja väännöt? paljon sulla oli teholukemat sitte jos vääntö oli 340nm?
Oliko sulla 2. pykälän vai 3. pykälän muutokset tehtynä?

Kannattaisko kysyä tuolta tutulta katsurilta etukäteen tosta väännöstä vai mennäkkö vain pokkana laittaan leimalle oli vääntö mitä tahansa?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 21:34:26
Mulla on diesel d24 johon laitan turbon ja coolerin sekä isomman nestepään ja ahdonalaisensyötönsäädön.
Niin ja eihän sitä vääntöä tuu rekisteriotteeseen? eli jos onnistuu saamaan sen 180hp/275Nm niin sitte voi kotona ruuvata perussyöttöä vähä lisää.

Oliko sulla sitte samanlainen lappu? 3. pykälää ja noi tehot ja väännöt? paljon sulla oli teholukemat sitte jos vääntö oli 340nm?

Joku tommonen lappu oli mukana, mut inssi vilkas sitä ja sano et tolla ei tehdä mitään. Papereihin tuli merkintä 163hv A , 0.8bar ahdoilla. Vääntö oli sen 340nm.
Syy alhaiseen moottoritehoon verrattuna paineeseen oli vaparin sytkässä.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 21:37:25
Joku tommonen lappu oli mukana, mut inssi vilkas sitä ja sano et tolla ei tehdä mitään. Papereihin tuli merkintä 163hv A , 0.8bar ahdoilla. Vääntö oli sen 340nm.
Syy alhaiseen moottoritehoon verrattuna paineeseen oli vaparin sytkässä.

Tarttiko sun muuten todistaa sitä vastaavuutta vai riittiikö tuo sit sen puolesta? Väännöllä ei ollu väliä ja tehoraja oli 186hp ?

Mikä tuo merkintä A on ?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 21:44:36
Tarttiko sun muuten todistaa sitä vastaavuutta vai riittiikö tuo sit sen puolesta? Väännöllä ei ollu väliä ja tehoraja oli 186hp ?

Mulla oli mukana konttorilla:
- 200-sarjan käyttöohjekirja, mistä löytyi turbomallin tehot, ja myös sen moottorin tehot joka oli auton alkuperäinen moottori.
- Teholappu
- Kopio varaosakirjasta, jolla todistetaan että kaikissa malleissa on samat jarrut (jäähdytetyt)
- Madallusjousien TuV-todistus, joilla osoitettiin, että jouset käyvät kaikkiin malleihin.
- Kopio vadiksesta, jossa maininta noista vakaajien paksuuksista.

Kaikista näistä taidettiin liittää kopio sen aikasen AKE:n liitteisiin.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 21:55:28
Mulla oli mukana konttorilla:
- 200-sarjan käyttöohjekirja, mistä löytyi turbomallin tehot, ja myös sen moottorin tehot joka oli auton alkuperäinen moottori.
- Teholappu
- Kopio varaosakirjasta, jolla todistetaan että kaikissa malleissa on samat jarrut (jäähdytetyt)
- Madallusjousien TuV-todistus, joilla osoitettiin, että jouset käyvät kaikkiin malleihin.
- Kopio vadiksesta, jossa maininta noista vakaajien paksuuksista.

Kaikista näistä taidettiin liittää kopio sen aikasen AKE:n liitteisiin.

Mistä ton varaosakirjan kopion hommasti? Varaosaliikkeestä vai Volvon huollosta?
Mistäs tuon "vadiksen"? Jännä ku siitä ei oo ees mainintaa missää, et se pitäs olla.

Oliko sulla ne iskarit ja jarrut, mitkä siinä volvolapussa oli määrätty? Jäähdytettyihin etulaikkoja ei tarvi ees olla jos on alle 147kW..? ainaki ton lapun mukaan. Eli 186hp asti ei periaatteessa tarttis ollenkaa..

Mä taidan soittaa katsurille ja kysyä suoraan, et mitä se vaatii ja mitä ei. Vois siitä väännöstäki kysyä.

Ja sitte semmosen huhun kuulin naapuri konttorilta, että hukkaportissa pitäs olla joku sinetti sit ku on penkitetty..?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Timo_R - 01.03.2012, 22:01:43
Mistä ton varaosakirjan kopion hommasti? Varaosaliikkeestä vai Volvon huollosta?
Mistäs tuon "vadiksen"? Jännä ku siitä ei oo ees mainintaa missää, et se pitäs olla.

Oliko sulla ne iskarit ja jarrut, mitkä siinä volvolapussa oli määrätty? Jäähdytettyihin etulaikkoja ei tarvi ees olla jos on alle 147kW..? ainaki ton lapun mukaan. Eli 186hp asti ei periaatteessa tarttis ollenkaa..

Mä taidan soittaa katsurille ja kysyä suoraan, et mitä se vaatii ja mitä ei. Vois siitä väännöstäki kysyä.

Ja sitte semmosen huhun kuulin naapuri konttorilta, että hukkaportissa pitäs olla joku sinetti sit ku on penkitetty..?

Varaosaliikkeestä.
Vadis on volvon varaosaohjelma. Löytynee netistäkin piraattina
Mullekin annettiin metri sinettilankaa, ja sanottiin että lain mukaan tämmönen pitää antaa...tee sillä mitäs tykkäät  :D
Varmimmin tosiaan selviää kun marssit omalle konttorille. Näistä on yhtä monta versiota, kun on autojakin.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 22:04:36
Oukei... :D

Joo, soitan huomenna konttorille. Asustelen ite Helsingissä, mutta auto on Keski-Pohjanmaalla ja siellä sen katsastanki. Niin soitan sinne. Tuntuu tyhmältä, että nuo iskaritki pitää olla just jotku..ku motonetistäki saa korkeatasoiset kaasuiskarit halvemmalla mitä nuo "mitkä lie pitäs laittaa".
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: AtAi - 01.03.2012, 22:11:14
Diudi! Timolla ei väännöllä ollut merkitystä kun todisti vastaavuudet 186hepalle noilla muilla keinoilla kun volvolapulla.
MUTTA jos sinä käytät tilaamasi Volvolapun, niin viimeistään trafista pomppaa takaisin jos vertaavat penkkilappua ja todistusta että vääntöähän on enemmän mitä maahantuoja sallii, joten päättelvät että vääntö nousee "liian merkittävästi" tjsp.

Miksei voi tehä helposti ja muutoskatsastaa niin mopona että varmasti menee rajoihin, niin ei tarvitse spekuloida?

Volvolappu + teholappu riittää, volvolappu todistaa kaiken mitä timo todisti muuten ja teholappu kertoo että ollaan rajoissa. Toki vielä pitää todistaa että mitkä osat on autossa, jos penkki tulos on yli 110kw "eivaadi muutoksia" -rajan.

Ja sitte semmosen huhun kuulin naapuri konttorilta, että hukkaportissa pitäs olla joku sinetti sit ku on penkitetty..?
TORNARI. Penkittäjä merkitsee penkkilappuu, runkonumeron + omien tietojensa lisäksi välijäähdyttimen speksit sekä ahtopaineen tai vaihtoehtoisesti käytetään ahtopaineen piirtoa lapulle, mutta jokatapauksessa tämä riittää. Katsastusmiehen on helppo rykästä vähän hätäsemmin konttoorin pihassa ja todeta ettei ahtopaine nouse yli.

Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 01.03.2012, 22:15:21
Diudi! Timolla ei väännöllä ollut merkitystä kun todisti vastaavuudet 186hepalle noilla muilla keinoilla kun volvolapulla.
MUTTA jos sinä käytät tilaamasi Volvolapun, niin viimeistään trafista pomppaa takaisin jos vertaavat penkkilappua ja todistusta että vääntöähän on enemmän mitä maahantuoja sallii, joten päättelvät että vääntö nousee "liian merkittävästi" tjsp.

Miksei voi tehä helposti ja muutoskatsastaa niin mopona että varmasti menee rajoihin, niin ei tarvitse spekuloida?

Volvolappu + teholappu riittää, volvolappu todistaa kaiken mitä timo todisti muuten ja teholappu kertoo että ollaan rajoissa. Toki vielä pitää todistaa että mitkä osat on autossa, jos penkki tulos on yli 110kw "eivaadi muutoksia" -rajan.
TORNARI. Penkittäjä merkitsee penkkilappuu, runkonumeron + omien tietojensa lisäksi välijäähdyttimen speksit sekä ahtopaineen tai vaihtoehtoisesti käytetään ahtopaineen piirtoa lapulle, mutta jokatapauksessa tämä riittää. Katsastusmiehen on helppo rykästä vähän hätäsemmin konttoorin pihassa ja todeta ettei ahtopaine nouse yli.

No riittäiskö sitte konttorille pelkkä teholappu 110kw tehoihin? Koska jos näytän volvolappua 110kw tehojen takia, vääntö ei saa olla ku 218Nm. Eli jos katsastan "mopona" niin miten saan 110kw papereihin ja vääntöä vaikka +300Nm? Volvolappuahan en sillon voi käyttää?

Mietin vain sitä, että saanko sen n. 180hp tosta autosta sillee, ettei vääntömomentti nouse yli 275..? Niin sitte vois kotona ruuvata perussyötön niin, että heppoja on se 200 ja vääntöä +350nm. Tosin ei tossa muuten oo mtn järkee, ellei sitte jätetä merkkaamatta vääntöä papereihin. Ei mulla ainakaa oo koskaan ollu missään autossa vääntömomenttia otteessa.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2012, 08:10:42
Sillä ei ole merkitystä vaikka tuo "vääntöraja" ylittyisikin, koska väännölle ei ole sitä +20% sääntöä.
Ja auto, joka muutoskatsastettiin tolla lapulla, jossa tehot oli alle 110kw ja vääntö ylitti reilusti tuon 218Nm ei todellakaan pompannut mitään trafilta takaisin taikka tullut takaisin kutsua katsastukseen.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 02.03.2012, 08:36:59
Sillä ei ole merkitystä vaikka tuo "vääntöraja" ylittyisikin, koska väännölle ei ole sitä +20% sääntöä.
Ja auto, joka muutoskatsastettiin tolla lapulla, jossa tehot oli 109,5kw ja vääntö ylitti reilusti tuon 218Nm ei todellakaan pompannut mitään trafilta takaisin taikka tullut takaisin kutsua katsastukseen.

Oukei..no mustaki on vähän kummallista, että dieselille pätis jotku tommoset säännöt..lähes mahdottomuus saada 110kw ja 218Nm vääntöä.. :D ku periaatteessa toi volvolappu on turha muutenki, nimittäin trafilla ei ole sääntöä vääntömomentin nostamisesta.

Mut soitan katsurille kohta ja kysyn ensin et voinko katsastaa auton ilman volvolappua ja jos voin niin mitä se siihen tarttee. Sillon ei ainakaan tuu väännöt vastaan, koska mennään täysin Trafin säännöillä.. :D
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2012, 09:04:41
nimittäin trafilla ei ole sääntöä vääntömomentin nostamisesta.

Naulan kantaan.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 02.03.2012, 09:14:50
Naulan kantaan.

Soitin katastukseen ja onnistuu ihan pelkällä varaosaluettelolla ja teholapulla toi 186hp. Turhaa hommasin Volvo lapun.. >:(
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2012, 11:00:15
Soitin katastukseen ja onnistuu ihan pelkällä varaosaluettelolla ja teholapulla toi 186hp. Turhaa hommasin Volvo lapun.. >:(

Mistäs moisen varaosaluettelon sait?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Diudi - 02.03.2012, 12:28:50
Mistäs moisen varaosaluettelon sait?

En vielä mistään, teen niinku SanttuM teki. Haen konttorilta semmosen valmiin tyhjän taulukon ja sitte marssin vaan autovaraosiin siihe kylälle (siis ihan tarvikeliikkeeseen) ja käsken niitten kattoo varaosaluettelosta turbomallia ja mun dieseliä vastaavat jarrujen, jousituksen ja voimansiirron osat. Sitte ne mitä puuttuu, hommaan siihen tai tilaan sieltä (esim. iskarit) ja sitte marssin teholapun kans konttorille ku auto on valmis ja penkitetty. Näin se kuulemma onnistu, kysyin konttorilta.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Jomppa - 12.03.2012, 21:49:23
Mahtaako vm81 244 orkkis turboa täytyä muutos katsastaa jos vaihtaa hipo hipo pakosarjan ja alu coolerin...samaten mietityttää madallus sarja josta ei oo mitn todistusta,mutta sellä edellinenkin omistaja on lankun leimannut.... otteessa ei ole mainittu tehoa olleenkan?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: exclusive - 14.04.2012, 11:49:39
mielestäni riittää pelkkä eroavaisuus todistus moottoreista jos esim. vaihdetaan 2.0-->2.3 16V moottoriin (pitäis saada volvolta) ja lisäksi auto pitää muuten vastata tuota 2.3 16V tekniikalla olevaa.
Mutta jos tuo moottori ahdetaan niin silloin menee omavalmiste moottorina ellei tuota 16V moottoria ole ahdettuna valmistettu (volvon koneista hieman hataraa tietoa :) ) ja silloin teholappu ja tehot saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta 25% ja taas auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta josta volvolla voidaan kirjoittaa mallieroavaisuus dokumentti.
Eli tarvittavat paperi ovat mallieroavaisuusdokumentti ja teholappu (jos kyseistä moottoria ei ahdettuna ole valmistettu), ilmeisesti uudemmissa autoissa vaaditaan jotain kuitteja vaihdetuista osista mutta näistä ei ole enempää tietoa, oma auto kun on -76 niin osien alkuperä saattaa olla hieman huono selvittää :) mutta kaverin piikkikeula taunuksen muutoskatsastuksessa kelpasi kun kirjoitti lappuun OMA VARASTO.

Tämä siis oma käsitys aiheesta.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: exclusive - 14.04.2012, 12:01:55
Mahtaako vm81 244 orkkis turboa täytyä muutos katsastaa jos vaihtaa hipo hipo pakosarjan ja alu coolerin...samaten mietityttää madallus sarja josta ei oo mitn todistusta,mutta sellä edellinenkin omistaja on lankun leimannut.... otteessa ei ole mainittu tehoa olleenkan?
voisin väittää ettei tarvitse, kaverilla on vm -97 femma saab jossa on ahdin vaihdettu isompaan ja paineita nostettu 0.5-->1.8bar, putkisto turbolta taakse tehty itte ja inssi ei sanonut mitään, tossa omassa 9000 on 450x300x76 cooleri keulalla ja inssi ei sanonut muuta kun että pistätkö puskurin paikoilleen :) lisäksi kävin kysymässä konttorilta että saanko tehä saabiini uuden pakosarjan ja lisäksi vaihtaa garret T25 ahtimen td05 mitsuun niin katsuri sanoi hymyissä suin että jos ei muutos vaaraksi itselle ja muille :D
ei noin vanhassa autossa tarvita alusta tuv-lappuja eikä muutoskatsastusta, eriasia 20 vuotta uudemmissa autoissa.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: TVS - 14.04.2012, 12:17:01
Se, että yksi inssi puhuu puutaheinää ei tee vähäpäästöisen muuttamisesta laillista.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Tero.N - 14.04.2012, 19:28:56
Noihin tehorajoihin liittyen niin löytyyköhän mistään riittävän luotettavat tiedot välijäähdytetystä B21FT koneesta? Amerikan maalla kun -84 loppuvuoden ja -85 vuosimallin B21FT koneiset turbot ovat olleet välijäähdytettyjä jo tehtaalta lähtien ja tehoa 162hv, jenkkimallit kelpaa täälläkin vertailukohteeksi kunhan vaan on jotain dokumenttia millä todistaa mallin olemassaolo. Ennenkuin joku sanoo että mitä väliä onko otteessa 186hv vai 194hv niin on sillä sen verran väliä että tuo 194hv mahdollistaisi mm. BMW:n M50B25 koneen ilman mitään kikkailuja.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: The_OttoB - 14.04.2012, 19:59:21
Netissä pyörii vihreekantinen missä on B21FTib. Koitan etsiä


Löytyi:


http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30685-2_b21ft_intercooler.pdf
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.04.2012, 07:02:17
ja silloin teholappu ja tehot saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta 25% ja taas auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta josta volvolla voidaan kirjoittaa mallieroavaisuus dokumentti.

Onko tuo teho-pykälä muuttunut hiljattain?  ??? Ennen se oli 20%...


EDIT: Ja on edelleen 20%.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
Kirjoitti: Tero.N - 25.04.2012, 12:36:12
Netissä pyörii vihreekantinen missä on B21FTib. Koitan etsiä


Löytyi:


http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30685-2_b21ft_intercooler.pdf

Niinpä näkyy, tuli sitten hetken mielijohteesta ostettua ebaysta tuo kyseinen vihreäkantinen ihan alkuperäisenä versionakin kirjahyllyn täytteeksi.