Proturbo  Autodiagnoosi

DIY kiertokanget

  • 102 Vastauksia
  • 48122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EVO8

  • Vieras
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #75 : 15.02.2012, 20:50:02 »
Lopettaa sitten Ojennus:kin veivien valmistamisen...

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #76 : 25.02.2012, 12:32:05 »
Hyvin harva asia tulee halvemmaksi kun jokin kiinassa tuotettu. Itse tekeminen on osa harrastusta ja laitoinkin vaan kuvan näytille kun topicin aihe kuitenki oli DIY kiertokanget...
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #77 : 28.02.2012, 12:39:23 »
Löytäispä nyt jostai sitä kultasta aikaa.. Ja en ole unohtanu tätä rojektii, jos joku sitä epäili. Tämä on sellanen rauhallinen "tylsien työpäivien tappaja" prokkis.. ;)
Muutenki tullu siviilirintamalla kaiken näköstä, mikä estää suuremman suunnittelun muualla kuin töissä. Kaikki Vanhassa omakotitalossa asuvat tietää mistä puhun.. ;D

Mielessä on pyöriny kovapinnottaminen karkasun sijaan. Pinnote tulee sulzerilta. Materiaali kerrostumaa puhalletaan n.0,7-0,8mm kerros.

http://thinfilm.sulzermetco.com/l_technologien_gb.html

Siinä luettavaa niistä tököteistä.. En just nyt muista mitä ainetta me käytetään, enkä ole juuri nyt työmaalla, että voisin tarkistaa asian, mutta eiköhän me viimeistään edustajan kanssa saada oikea tökötti, ja oikea valmistus metodi keksittyy.. ;)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #78 : 28.02.2012, 12:51:12 »


Mielessä on pyöriny kovapinnottaminen karkasun sijaan. Pinnote tulee sulzerilta. Materiaali kerrostumaa puhalletaan n.0,7-0,8mm kerros.


Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #79 : 28.02.2012, 13:31:40 »
Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?

Siinä uskossa olen itsekin elänyt, että lähinnä on pinnan kulutuskestävyyttä parantavia. Ei niinkään lujuutta..

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #80 : 28.02.2012, 13:35:03 »
Lopettaa sitten Ojennus:kin veivien valmistamisen...
Jaa lopettaa vai? Eikö oo ollu tarpeeks kysyntää vai mikä syynä?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #81 : 01.03.2012, 13:06:51 »
Eikö nuo pinnotukset ole lähinnä kulutuskestävyyttä ja kitkaominasuuksia parantavia juttuja?

Onhan ne. Kulutuslevyjä me sillä pinnoitetaan. Riippuen tietysti pinnotteesta.
Eipä tullu muistettuu kattoo mitä se putu on.. No kovaa se on ku kivi. Just Yritetää työstää sitä, mut aika nihkeetä on. Siitä se ajatus sitten lähti. Materiaalien yhteennaittaminen tapahtuu uunissa, 1130 asteessa..
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #82 : 01.03.2012, 13:44:38 »
Mitä lisäarvoa kiertokangen toiminnalle, jonka pinnat eivät kosketa mihinkään, on siitä että se on pinnoitettu merkittävän hyvin hankaavaa kulutusta kestävällä aineksella ?

No OK, veivin ylä- tai alasilmän posket koskettavat vastaavaan pintaan, riippuen on keppi ylä- tai alaohjattu, mutta kyseisen kohdan kuluminen ei näyttele käytännössä minkäänlaista roolia kiertokangen kestävyyden kannalta.

Toisin kuin kiertokangen lämpökäsittely, ei pinnoitus vaikuta ko. kappaleen veto- tai leikkausjännityksen kestoon tavalla jolla olisi mitään merkitystä.

Jos aihio ei ole tae, voisi kuulapuhalluksen jättämä puristusjännitys aineen pinnassa olla kylläkin hyödyllinen.

   

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #83 : 19.03.2012, 09:43:18 »
Mitä lisäarvoa kiertokangen toiminnalle, jonka pinnat eivät kosketa mihinkään, on siitä että se on pinnoitettu merkittävän hyvin hankaavaa kulutusta kestävällä aineksella ?

No OK, veivin ylä- tai alasilmän posket koskettavat vastaavaan pintaan, riippuen on keppi ylä- tai alaohjattu, mutta kyseisen kohdan kuluminen ei näyttele käytännössä minkäänlaista roolia kiertokangen kestävyyden kannalta.

Toisin kuin kiertokangen lämpökäsittely, ei pinnoitus vaikuta ko. kappaleen veto- tai leikkausjännityksen kestoon tavalla jolla olisi mitään merkitystä.

Jos aihio ei ole tae, voisi kuulapuhalluksen jättämä puristusjännitys aineen pinnassa olla kylläkin hyödyllinen.

   

Tämä ajatus on kiiriny päähän kappaleista, mitä käsitellään töissä. Kappaleet mitä töissä pinnoitetaan, menee paikkoihin, missä tarvitaan Ääretöntä kulutuksen kestävyyttä. Tyyliin, "koskaan ei oo liian kestävä".

Mutta se miksi minua mietityttää tämä pintakäsittely..
Kappale, 100x100/40 "kolmio" profiili puristuu nätisti jigiin, jos sitä ei käsitellä, niinku yleensä. Mutta kappaleet mitkä on käsitelty, ei taivu mitenkään, Ei kirveelläkään, päin jigiä..
Jotain vaikutusta sillä pintajännityksiin, ja samalla kestävyyteen on. Jos paperi sanoo, ettei ole, ni käytäntö on sen toisin todistanu. Ja me Ei karkasta kappaleita mitenkään, vain pinnoitetaan.

Se miten se vaikuttaa, ja miksi, ei mua niinkään kiinnosta. Mutta töissä ku näitä joka päivä hypistelee, ni huomaa eroja.. ;)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #84 : 19.03.2012, 16:57:17 »
No samasta aineksesta jos tekee vetosauvakoneen koepalat, vaikkapa paljaallaan, nitrattuna ja tuolla kamalla pinnoitettuna, niin poikki vetämällähän ja voimat loggaamallahan se selviää vaikuttaako se oikeasti vai ei.

Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.
No pinnoitus tietysti muuttaa ulkomittoja ja ahdistussovituksen puolella saa eittämättä tunkea aika voimalla ennenkuin osat alkavat mennä lomittain.

Olisihan se toki kaupallinen läpimurto jos veivit pinnoittamalla ne saa merkittävästi lujuudeltaan paranemaan.
Palvelulle on varmasti ostajia koko joukko, jos moisen pystyy uskottavasti todeksi osoittamaan.
On tosin olemassa mahdollisuus että pinnoitetökötin valmistajakin olisi jo ottamassa siivunsa markkinasta, jos toimivuus olisi kovin todennäköinen.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #85 : 22.03.2012, 16:22:14 »

Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.


Eikö?
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Niinku aikasemmin sanoin, tämä on asia, minkä olen käytännössä huomannu. Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Olen ehkä ilmaissut asiat "hieman" epäselvästi... ;D Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #86 : 22.03.2012, 16:37:10 »
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Melkosta panssaria jos toista tuumaa ohentamalla kevennetään?

Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Teoriahan on vaan ennuste mitä käytännössä tapahtuu. Tämä keskustelu on liikkunut niin epämääräisellä tasolla että aidanseipään teoriaa on aika turha verrata käytännön aitaan.

Pinnota semmonen itepiirretty kanki ja paa tehopenkkiin niin sillähän tuo selviää mitä se kestää.

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #87 : 22.03.2012, 16:47:55 »
No tehkääpä mulle sellaiset kalikat joiden poikkileikkaus on vaikkapa 10*10mm, siten että ovat paksummat päistään, koiranluun malliset.

Kuten tuossa linkissä kuva 3:
http://www.mech.northwestern.edu/courses/meb40/lab399.html

Kalikat voivat myös olla pyörähdyssymmetriset, sorvissa tehdyt.

Tuommoiset pinnoittamattomina ja pinnoitettuina, niin vedän ne poikki ja raportoin tänne myötö- ja murtolujuudet, sekä kimmokertoimet.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #88 : 22.03.2012, 19:31:36 »
Eikö?
Pinnottamaton palikka taipuu Hyvin. Siis ilman voimaa.. Pinnoitettu ja samalla Kevennetty, kappale Ei taivu.. perusaine on molemmissa sama. Pinnoitetussa on n.30mm vähemmän tavaraa.. Tänään todettu, että pinnoitetta oli paikoin 0.7-0.9mm...

Niinku aikasemmin sanoin, tämä on asia, minkä olen käytännössä huomannu. Teoria ja käytäntö on kaks Täysin eri asiaa, ja minä toimin käytännön kannalta. Kirjat ja insinöörit saa sanoo ihan mitä vaan, mut jos käytäntö todistaa asian toisin, uskon mieluummin sitä.. ;)

Olen ehkä ilmaissut asiat "hieman" epäselvästi... ;D Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)
Tuolla menetelmällä kannattaisi pinnoittaa 50% kevennettyjä vinokoneen "linnunluu" veivejä.
Markkinat olisivat suosiollisia.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #89 : 26.03.2012, 11:10:46 »
Ihan miten asian tulkitsee..

Mielestäni mainitsin "mitä teen TYÖKSENI".. En puhunut MISSÄÄN vaiheessa kiertokangista.. Vedoten näihin edeltäviin viesteihin..

Pieni kertaus..


Kappale, 100x100/40 "kolmio" profiili



Se meneekö joku pulikka johonkin jigiin vai ei, ei paljoa sano oikein mistään.



Mutta en rupea pitämää mitään luentoo siitä mitä teen työkseni. Kuitenkin pääsääntöisesti pinnoitettuja ja pinnoittamattomia kappaleita. Kyseessä kuitenkin suurinpiirtein samanlaiset "tuotteet".. :)

Jos vielä mitenkään epäselvää, lue edelliset 6 aihetta.. Missä vaiheessa mainitsin kiertokanget?
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

 

Proturbo  Autodiagnoosi