Futurez  Kulkukoira

Vapaavirtaussuodatin

  • 121 Vastauksia
  • 74054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa twatty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #105 : 16.11.2016, 23:25:16 »
Lainataan aihetta. Olen yrittäny etsiä s80 t6:lle kartiosuodatinta, kävin myös paikallisesta liikkeestä kysymässä ja sieläkin ihmeteltiin kun löysi vain tuon k&n paneelin, mutta ei muuta. Mikähän tuohon mänis?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: K&N ilmansuodatin ja ahtopaine
« Vastaus #106 : 19.11.2016, 08:08:26 »
Tullut huomattua, että yleensä jos vapaavirtaus-suodattimen (tai koko intake-kitin) asennus parantaa suorituskykyä, on vakio ilmansuodatin/imuputkisto joko ahdas tai suunniteltu päin persettä (esimerkiksi imuäänien vaimentamista varten ahdas/kuristettu putkisto).

Vakiosuodatin suodattaa sitä imuilmaa toisin kuin nämä virisuodattimet joiden marginaalinen etu perustuu siihen että suodatuksesta on tingitty virtauksen kustannuksella. Äärilaita on jotkut kisapelit joissa ei ole suodatusta lainkaan ;D

On kyllä minusta turhan kova hinta tinkiä suodatuksesta ilman että saa mitään kovin tuntuvaa tehonlisäystä jos ollenkaan. Öljyjä vaihtelisin tiuhempaan jos noita virisuodattimia käyttäisin. Itse luotan paljon enemmän oikeisiin moottorisuunnittelijoihin kuin noihin Las Vegasista kotoisin oleviin hottentotti suodatinpajoihin.. Moottorien suunnittelu ja virittäminen on insinööritiedettä, ei magiaa
« Viimeksi muokattu: 19.11.2016, 08:11:39 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa twatty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: K&N ilmansuodatin ja ahtopaine
« Vastaus #107 : 20.11.2016, 16:58:05 »
Vakiosuodatin suodattaa sitä imuilmaa toisin kuin nämä virisuodattimet joiden marginaalinen etu perustuu siihen että suodatuksesta on tingitty virtauksen kustannuksella. Äärilaita on jotkut kisapelit joissa ei ole suodatusta lainkaan ;D

On kyllä minusta turhan kova hinta tinkiä suodatuksesta ilman että saa mitään kovin tuntuvaa tehonlisäystä jos ollenkaan. Öljyjä vaihtelisin tiuhempaan jos noita virisuodattimia käyttäisin. Itse luotan paljon enemmän oikeisiin moottorisuunnittelijoihin kuin noihin Las Vegasista kotoisin oleviin hottentotti suodatinpajoihin.. Moottorien suunnittelu ja virittäminen on insinööritiedettä, ei magiaa

Joo nyt on tullut sen verran useasta suunnasta täystyrmäys että jätän tämän vouhotuksen poies ja mennään ihan orkkiksella

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #108 : 17.07.2020, 01:20:27 »
Ilmansuodatin hommia välistään tullut mietittyä ja tehtyä käytännössä havaintoja kn suodattimen ja oem suodattimien kanssa.
Volvoissa on melko isoja nuo alkuperäiset ilmanputsarikotelot ja suodattimet niiden sisässä moottorin kokoon nähden. Monissa muissa autoissa kun on isoja moottoreita ja ahtaita konetiloja niin välistään näkee yllättävänkin pieniä suodatinkoteloita ja melko pieniä suodattimia kooltaan.

Kn suodattimet ja muut vapaavirtaus malliset tietysti on siitä hyviä että suht pienikin putsari virtaa hyvin, mutta niin myös virtaa tosi herkästi pölyä läpi ja sitä öljyä irtoaa putsarista ja kulkeutuu esim immuun. Mikä taas aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin jotain ongelmia. On myös tullu nähtyä melko karmeessa kunnossa olleita ahtimen imusiipiä kun on ajettu huonolla vapaavirtaussuodattimella.

Tehohäviö noissa vapaavirtaus suodattimissa on melko olematon. Mutta pitkälle riittää myös nuo volvojen alkuperäiset putsaritkin niin ettei häviöt ole vielä huomattavia. Ja aina ei tilan takia ole mahdollista käyttää oem koteloa ja paperisuodatinta sen sisässä. Niin onkohan jollain kokemuksia tai testattu vaikka jotain tietyn kokosta kn suodatinta ja sen jälkeen kokeiltu miten ison paperisuodattimen se vaatii tilalle että tehohäviötä ei synny? Tai missä kohtaa ne oem paperisuodattimet oikeesti alkaa ahdistamaan? Esim joku b230FT.n oem kotelo ja paperisudatin tai joku 850 t5 tai s80 t6 suodatinkotelo ja suodatin?

Työkoneissa on useesti isoja paperisuodattimia, mutta ne tarviikin olla pölyämisen takia. Sietää ajaa sen melko tukkoon ennenkun alkaa ongelmia syntyä. Varmasti riittäisi pienempikin suodatin muuten.

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #109 : 17.07.2020, 02:46:20 »
Ei niitä voi vertailla kun se öljyäminen tehdään käsin suihkimalla eli tulee mitä sattuu milloinkin tulemaan. Suodatin myös kuivuu ajossa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #110 : 17.07.2020, 23:21:52 »
Eipä niillä vapaavirtaussuodattimilla juurikaan teholisää ole saatu, ellei alkuperäisessä suodatinkotelossa ole esimerkiks imuäänien vaimennuksen tai vääntökäyrän tasoituksen vuoksi "kuristinta" tai muuten tarkoituksella huonosti virtaava tehty.. joskus jopa päin vastoin eli vähemmän tehoa vapaavirtaussuodattimella.

Volvojen putsarikotelot on aika hyvin loppujen lopuksi toteutettuja.
Ainakin 960 (kutoskoneella) ja 240 (b200/b230 ruisku vapari) kun vähän muokkaa.

Ei ole kokemusta vertailusta.. paitsi paperiseen nähden joku vapaavirtaussuodatin (paneeli) muuttanu muuta kuin sen et epäpuhtaisuusksia pääsee helpommin läpi. :D

Kaippa sitä voi vaan todeta, et jos tilaa on putsarikotelolle niin sillä menee sitte.
Ja aika usein sillä putsarilla ei tehoihin "riittävää" eroa ahdetussa saa - jos tuntuu ettei tehot riitä, ni nostetaan ahtoja. :D
Joku vapari missä kelpaa alle prosentin teholisäkin, ni asia erikseen.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2020, 23:24:20 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #111 : 18.07.2020, 13:23:45 »
Tehon lisäyksestä en tiedä, tuskin suurempaa vaikutusta, mutta olen suosinut K&N suodattimia yli 30 vuotta vakioputsarikoteloon asennettuina versioina niin harraste kuin käyttöautoissakin.
Sen sijaan konehuoneeseen avoimena tulevia kartio tai normi pyöreitä suodattimia jonkun viritetyn isolohkon päällä en ole koskaan tajunnut. Ne varmasti laskevat tehoa oikeasti, koska moottori imee lämmintä ilmaa kuumasta konehuoneesta. Se auton vakio putsarikotelo on lähes aina suuniteltu siten että sinne johdetaan raikasta ilmaa jonkinlaista snorkkelia pitkin. Tätä snorkkelia voi suurentaa, poistaa mahdolliset imuäänen vaimentimet ym tukkeet. Eri asia jos se kartiofiltteri tulee jonnekin nurkkaan lämpöseinillä eristettyyn, tiukasti konepeltiä vasten tiivistettyyn koteloon tai muuhun tilaan ja jonne johdetaan ilmaa vaikka sitä auton alkuperäistä snorkkelia pitkin.

Oikeilla puhdistusaineilla oikein pestynä ja oikein öljyttynä siihen kuuluvalla öljyllä ja riittävästi imeytettynä ennen asennusta siitä ei lähde mitään ilman joukkoon. Jos siitä on imuilman tunnistimeen jotain päätynyt jollain, niin öljyäminen on varmuudella tehty väärin tai käytetty vääriä aineita.
Kukin ajakoon sillä putsarilla millä haluaa, en ota siihen sen enempää kantaa, enkä ala ruotimaan paremmuuksia ja ajavathan jotkut kokonaan ilman ilmanputsaria.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #112 : 18.07.2020, 17:44:45 »
Oikeilla puhdistusaineilla oikein pestynä ja oikein öljyttynä siihen kuuluvalla öljyllä ja riittävästi imeytettynä ennen asennusta siitä ei lähde mitään ilman joukkoon.

Kaikki testit osoittavat että suodatuskyky huonompi kuin paperisuodattimella. Onhan se ihan järjelläkin pääteltävissä että jos ala sama niin virtaus voi olla parempi vain jos suodatin horompi. Itseasiassa paperisuodatin on yleensä laskostettu jolloin siinä on alaa huomattavasti enemmän..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #113 : 18.07.2020, 19:43:56 »
Toisenmerkkisessä kun oli penkitettävänä kokeillut uudella original, vapaavirtaus ( greenin tekemät) oli paneeli sekä kartiolla.
Original ja paneli noin samat, original oli paras tasainen käyrä. Kartiolla kovin imuääni mutta huonoin penkkitulos. Tuo oli 2.0l 300hv/500Nm vekotin ja lanka maffilla.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2020, 19:51:40 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #114 : 18.07.2020, 20:24:59 »
Toisenmerkkisessä kun oli penkitettävänä kokeillut uudella original, vapaavirtaus ( greenin tekemät) oli paneeli sekä kartiolla.
Original ja paneli noin samat, original oli paras tasainen käyrä. Kartiolla kovin imuääni mutta huonoin penkkitulos. Tuo oli 2.0l 300hv/500Nm vekotin ja lanka maffilla.
Kuinka isoista eroista puhutaan?

Ex-ex vääränmerkkisessä oli kartiofiltteri konehuoneessa. Siinä on alunpitäen kolme 18-21mm:n kuristinta imuputkissa. Moottori oli 1.2 litrainen "isolohko". Siinä jopa huomasi eron siellä aivan ylärekisterissä, tehoista ei mitään tietoa. Tuskin 1hp enepää, mutta esimerkiksi ylämäkeen kiihdyttäessä sai kellolla havaittavia eroja.
Parasta siinä oli ne imuäänet, kunnon PDA-Escortti. Kaikki pikkulapset tuulettivat aina kun kiihdytti ohi. :D

Nykyisessä vääränmerkkisessä ei ole kuristimia ja ilma ohjataan suoraan maskista isolle suodattimelle. Sama kone, mutta 1.4 litrainen. Silti kokeilen tähänkin tötteröä, ne imuäänet on niin perverssit ja radiosta tulee nykyään paskaa musiikkia. :D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #115 : 18.07.2020, 20:43:54 »
Noissa missä suodatinkotelo/sen putkisto on "vähän" kehnommin suunniteltu, niin niissä voi huomata aika isonkin eron.
Joskus oli käyttöautona 1,4 civic missä (pieni) suodatin oli suoraan kaasuläpän yläpuolella - ei hyvä.
 En muista missä ois ollu yhtä huonoa (tehoja ajatellen) suodatinkotelo ratkaisua.. oisko ollu just joku punto tai vastaava? missä kans saattoi olla samanlainen ratkaisu

Kone oli alunperin tosi laiska.
Mäkiin hyytyi 5 vaihteella @ 100-110km/h (mittarinopeus), lähinnä pitkistä välityksistä johtuen ja kiihdytys sataseen tuskaa.

Jos nyt oikein muistan järjestyksen, niin ekana testasin heivata sen suodattimen siitä ja sit laitoin jonku carinan (koska semmone nyt vaa sattu löytymää) putsarikotelon omalla suodattimella ja siihe putki kiinni.
Ihan älytön ero vedoissa, penkkituntumalla.. enää ei käppyröitä olemassa mut oli karkeesti koko kierrosalueen yli 10hp parempi.

Sitte vielä E85 muutos isommilla suuttimilla, niin oli halpa ajaa, kulutus ei noussu ja kone sitkeempi mitä alunperin. ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #116 : 18.07.2020, 21:02:03 »
Muistikuva on konehuoneessa makaavalla kartiolla jäi hiukan muista noin 290hv/490Nm tasoon, normaalisti tuloilma ulkoa lokasuojasta paneeli 297hv / 495Nm sekä original sama 297hv/495Nm. Vääntö tuossa oli softalla rajattu 495Nm tasoon kun yksi laatikko levisi ennen rajausta yli 500Nm väännössä. Keskialue oli hiukan huonompi paneeliila kuin orkkis..
Green mallit ei kyllä mikään k&n tasoisia ollut.

Tuon ng900 penkkilaput, paneeli green sekä lpr mailin lappu meni myydessä auton mukana. Tehtiin kuitenkin tuolla 5  säätövetoa penkissä ja yhden kenttävedon . Itse päädyin ajamaan orkkis hintavan maffin takia kun noilla tehoilla riitti näköjään oman suodattimen ilmamäärät.

Ps. Taustottaa eli kartio oli kiinni laitettu noin kk ennen penkkiä ja yhden vedon jälkeen kun vaihdettu oma putsari piti jo maffin lanka putsata liasta.. Kun oli käyttöauto ei kiinnostanut jatkaa tuota putsaus rumbaa.

.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2020, 21:13:35 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #117 : 18.07.2020, 22:42:14 »
Noissa missä suodatinkotelo/sen putkisto on "vähän" kehnommin suunniteltu, niin niissä voi huomata aika isonkin eron.
Joskus oli käyttöautona 1,4 civic missä (pieni) suodatin oli suoraan kaasuläpän yläpuolella - ei hyvä.
 En muista missä ois ollu yhtä huonoa (tehoja ajatellen) suodatinkotelo ratkaisua.. oisko ollu just joku punto tai vastaava?
Fiat Bravo/a 1.2/16V. Siinä on kaasuläpältä imutorvi suodattimelle, jossa on ensimmäinen kuristin (muistaakseni 21mm). Suodatin on likimain kotelon "katossa" kiinni ja siitä lähtee keulaan putki, jossa on muistaakseni 18mm:n kuristin.

Vakiosuotimella kulkee aivan kuin mikä tahansa 1.2 - ei mihinkään. Ohittaminen ihan mahdotonta kuormattuna (ohituskaistat kun täällä keskisuomessa on likimain kaikki ylämäkeen). Tötterön kanssa ohittaminenkin onnistui. Eräällä etelän turneella tuli testattua, että hyytyminen vakiosuodattimella tapahtui n. 150kmh nopeudessa. Tötteröllä mentiin vitonen rajoittimeen, 186km/h.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #118 : 23.08.2020, 01:11:57 »
Itse suosisin Apexin kuivasuodatinta, jos kartiofiltterin haluaa. Ei tarvi läträtä öljyjen kanssa ja Apexi on todella laadukas suodatin.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Daylight

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Vapaavirtaussuodatin
« Vastaus #119 : 25.09.2020, 21:54:30 »
Tänään tuli hommattua v70 mk1 R.

Huolestuttaa semmoinen asia, että tällähetkellä ilmanputsarikotelon ilmanohjain mikä kiinnittyy keulaan, ei mahdu paikoilleen DO88 silikoniletkujen takia.
Tuleeko kellään mieleen tähän jotain ratkaisua? BSR optiflowta katselin, että mahtuis tohon orkkiskotelon tilalle, mutta taitaa silti haukata kuumaa...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy