Ateho  Elekma

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Käytännössä ongelmana ei varmaankaan, etteikö masiinaa saa päästöjen osalta kohdilleen, vaan se maksaa vaan kohtuullisen paljon.

Tästä aiheesta oli Volvolandiassa aikanaan topic, joka oli "960 2.5 koneen vaihto t5 mottiin" Keskustelussa oli yksi selventävä vastaus nimimerkiltä Dera:

"Suomessa on TODISTETTAVASTI katsastettu YKSI vähäpäästöinen auto ahdettuna, se on juurikin tuo M3 (M3, ei M5 Vt, sama projekti...). Tämä olisi maksanut aivan törkeästi, mutta kuulin jostain kautta rantain, että siinä olisi ollut "työsuhde-etuja" mukana.

Tuo M3 esim ylitti yli tuplasti sallitut raja-arvot vakiona.
Mulla on jonkun verran noita mittausdokumentteja eri vakio-autoista, ja ne ylitykset on oikeasti aika tökeröitä. Esim. V70 D5 '08, ilmoitettu CO2 167gr/km, mitattu 240gr/km. Vakiona auto EI täyttänyt vaadittuja päästönormeja. Esimerkkejä on useita.

Kylmäkäynnistyspäästöt jne on TODELLA vaikea saada kohdalleen, hatusta arpomalla se ei onnistu ikinä. Lottovoitto lienee todennäköisempää.

Nyt työn alla huhujen mukaan on eräs ToyotaMersu, jossa tuo leima on tavoitteena, ja tekijöillä resursseja onnistuakin siinä.

Puheet siitä että "onnistuu ja saa kun ottaa sitä ja tätä täältä ja tuolta" on ihan puppua. Yhtäkään VähäpäästötakavetoVolvoa ei saa katsastettua ahdettuna millään tekniikalla ilman VTT/TNO/A-Test mittauksia. Vaikka moottoreita olisi jonossa miljoona.

Tuo aiemmin mainittu 960-projekti hyytyi siihen, että Volvo kirjoittaa päästötodistuksen vain, mikäli tekniikka, eli moottori+voimansiirto+pakoputkisto on koskematon.
Tälläistä ahdettua ei tokikaan ole tarjolla...

Ja loppuun vielä vauhdikas loppukaneetti. Se, että esim. remmiahdinsarja on "TÜV-hyväksytty" EI tarkoita, että se täyttää lain kirjaimen. Käytönaikainen päästömittaus on AUTOKOHTAINEN. Eli nämä Tüv-todistuksilla leimatut remmiahdetut autot eivät ole laillisia, noin ihan lain kirjaimen mukaan. Olen minä yhden Volvonkin leimannut softattuna Tüv-paperilla, mitä ei todellakaan olisi saanut hyväksyä, tuo rikos on tosin jo vanhentunut "
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Puheet siitä että "onnistuu ja saa kun ottaa sitä ja tätä täältä ja tuolta" on ihan puppua. Yhtäkään VähäpäästötakavetoVolvoa ei saa katsastettua ahdettuna millään tekniikalla ilman VTT/TNO/A-Test mittauksia. Vaikka moottoreita olisi jonossa miljoona.

Tarkoitatko nyt autoja käyttöönotto 1.1.1998 jälkeen VAI kaikkia vähäpäästöisiä Volvoja kautta aikojen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Tästä ei parempaa tietoa onko leimattu mutta Karalan sivuilla on Octavia mennyt läpi VTT:n testistä tuplatehoilla: http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/etusivu.php
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 18:04:41 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3194
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Tästä olisi kiva kuulla lisää; mikä auto oli kyseessä ja millainen tekniikka siihen vaihdettiin?

Kuullostaa sen verran radikaalilta toiminnalta, etten usko sen tapahtuneen pelkästään konttorin toimesta, vaan muutoskatsastuksen paperit on menneet normaalin käytännön mukaisesti TraFiin digitoitavaksi ja joku on siellä katsonut muutoksen vähän tarkemmin läpi.

Overdrivellä tosin oli taannoin juttua siitä, että jollekkin konttorille oli otettu yhteyttä jo sillä perusteella että erääseen liikuntarajoitteisen ihmisen käytössä olevaan autoon oli asennettu urakkanuppi ja siitä oli tehty merkintä rekisteritietoihin. Koska digitoitavien asiakirjojen joukossa ei ollut virallista perustelua tälle muutokselle, oli TraFin asiakirjavalvonta siis ottanut yhteyttä konttorille ja vaatinut lisäselvitystä.

Se on kyllä totta että tämä vähäpäästöisyys-asia alkaa vuosi vuodelta nakertaa harrasteautoilua enemmän ja enemmän, mutta tahoa asian korjaamiseksi ei tunnu löytyvän. Ne tahot jotka asioita ovat enemmän ajaneet eteenpäin, tuntuvat painivan vähän toisenlaisten ongelmien kanssa kuten Overdriveltä voi lukea oheisen linkin topicista.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=212704

Jos tuohon asiaan saataisiin joku järkevä muutos, joka mahdollistaisi esim. putkisto+lastu+välijäähdytinmuutokset muuten nykyisillä säännöksillä, helpottaisi se harrastajan elämää kohtuullisesti ja ainakin katsastajille ja tehonmittaajille tulisi lisää töitä.

Lisäkyselyt YV:llä, mutta todellakin tapaus meni juurikin näin että Trafi silloinen AKE oli tämän pienen puutteen havainnut. Autona oli 318i ==> 325 muutos. Jarrut ja muut oli päivitetty isommiksi mutta eipä kellekkään tullut mieleen tuo että se ABS pitäisi myös löytyä.

Ja noista yksittäishyväksyttävistä autoistakin voi YV:llä udella kon yhdessä moisessa projektissa satun olemaan mukana
==> http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/kohta-tiella-factory-five-type-65-coupe-shelby-cobra-daytona-coupe-65-replica
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Uskallan väittää, että tässä maassa on satoja autoja ( korjaus tuhansia ellei puhutan jopa kymmenistä tuhansista jos lastutukset lasketaan mukaan), jotka on mennyt katsastuksessa läpi tai jopa muutoskatsastettu turbona, kopan ollessa vähäpäästöinen tai vähäpäästöistä on muutettu vastoin lakia. Siltikin 99.9% niistä on laittomia. Tarkka katsuri voi aiheesta lyödä hylätty-leiman paperiin ja poistaa kilvet, ilmoittaa TraFiin jne jne, vaikka auto olisi leimattu 10 vuottaa sillä tekniikalla.
Samaan hengenvetoon vielä, ettei tehorajatonta koppaa ole olemassa, ei ole ollut eikä tule.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Uskallan väittää, että tässä maassa on satoja autoja ( korjaus tuhansia ellei puhutan jopa kymmenistä tuhansista jos lastutukset lasketaan mukaan), jotka on mennyt katsastuksessa läpi tai jopa muutoskatsastettu turbona, kopan ollessa vähäpäästöinen tai vähäpäästöistä on muutettu vastoin lakia. Siltikin 99.9% niistä on laittomia. Tarkka katsuri voi aiheesta lyödä hylätty-leiman paperiin ja poistaa kilvet, ilmoittaa TraFiin jne jne, vaikka auto olisi leimattu 10 vuottaa sillä tekniikalla.
Samaan hengenvetoon vielä, ettei tehorajatonta koppaa ole olemassa, ei ole ollut eikä tule.
Tämä tehorajaton legenda elää yhä esim nettiautossa jossa mainostetaan että turbo merkitty otteeseen ja A kirjain eli ei tehorajaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Tekeekö vapaavirtsasuodatin vähäpäihtyneestä autosta laittoman?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Tekeekö vapaavirtsasuodatin vähäpäihtyneestä autosta laittoman?

Periaatteessa tekee, siinä tapauksessa moottoria on muutettu. Jos ruvetaan hiuksia halkomaan.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Yhteenvetona siis voinemme todeta esim näin: vähäpäästöiseksi merkattuun autoon, joita ovat esim tietääkseni kaikki 900-sarjalaiset(kuten vaikka mun 945 TDIC  ;D), ei periaatteessa saa vaihtaa esim ahdinta, moottorinohjausta, nokkakeppiä tai koko perusmoottoria. Mutta mitenkäs lastutus, alkuperäinen turboplus-sarja, eri-ikäisestä vähäpäästöisestä turbosta oleva erilainen ahdin(garretti tai mitsu, molempiahan on ollut FT koneissa 940:issä), vaihdelaatikon vaihto tai putkistomuutos?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Yhteenvetona siis voinemme todeta esim näin: vähäpäästöiseksi merkattuun autoon, joita ovat esim tietääkseni kaikki 900-sarjalaiset(kuten vaikka mun 945 TDIC  ;D), ei periaatteessa saa vaihtaa esim ahdinta, moottorinohjausta, nokkakeppiä tai koko perusmoottoria. Mutta mitenkäs lastutus, alkuperäinen turboplus-sarja, eri-ikäisestä vähäpäästöisestä turbosta oleva erilainen ahdin(garretti tai mitsu, molempiahan on ollut FT koneissa 940:issä), vaihdelaatikon vaihto tai putkistomuutos?

Aivan. Nämä ovat niitä hyviä kysymyksiä.  ;D Se on sanomattakin selvää että ahdinta, moottorinohjausta, lastua, nokkaa ja pakoputkistoa ei saa vaihtaa. Ahtopainetta ei saa nostaa. Mitä sitten näkyy päällepäin on toinen juttu.  :pomo: On mullakin omassa vapaavirtaussuodatin kun en ole saanut vaihdettua alkuperäistä takasin.  :-\
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Tarkoitatko nyt autoja käyttöönotto 1.1.1998 jälkeen VAI kaikkia vähäpäästöisiä Volvoja kautta aikojen

Mun ymmärryksen mukaan koskee kaikkia, mutta rajat on erilaiset. Ehkä sellaiset lievempien päästömääräysten aikana vähäpäästöisiksi merkatut autot olisi helpompi saada VTT:n testeistä läpi.

Kun noi direktiivien mukaiset vaatimukset on kuitenkin muuttuneet usein vaikkei se katsastustoiminnassa ole näkynyt lähiaikoina muulloin kun obd-testien ja dieselien euro4-tason rajojen tullessa.

Jos asiaan haluaa perehtyä tarkemmin, voi tietoa etsiä Eurlexistä direktiivien numeroilla, jotka löytyvät mm. seuraavasta osoitteesta. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

Esimerkki; päästöjen kohdalla on sovellettu perusdirektiiviä 70/220, joka siis on annettu vuonna 1970. Sitä on päivitetty tietyin väliajoin, jolloin on tullut voimaan direktiivin laajennus tms.

Esim.
91/441/ETY EURO 1
94/12/EY EURO 2
98/69/EY EURO 3

Kun otetaan joku noista numeroista ja laitetaan se Eurlexin hakuun, saadaan tarkat tiedot siitä mitä mitataan ja mitkä ovat raja-arvot.

Esim. 91/441

http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V1&T2=1991&T3=441&RechType=RECH_naturel&Submit=Hae

"Neuvoston direktiivi 91/441/ETY, annettu 26 päivänä kesäkuuta 1991, moottoriajoneuvojen päästöjen aiheuttaman ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun direktiivin 70/220/ETY muuttamisesta"

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31991L0441:FI:HTML

Tuolta voi sitten alkaa tulkitsemaan onko raja-arvoihin pääsy helppoa vai vaikeaa.

Joku moottoritekniikan osaaja voisi jatkaa tästä.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tällaisessa keskustelussa on hyvä erottaa käsitteet "laillinen" ja "menee läpi katsastuksesta". Useimmat vähäpäästöisiin tehtävät muutoksethan ovat enemmän tai vähemmän laittomia, mutta menevät katsastuksesta (ja mahd. myös muista tarkastuksista) läpi, koska niitä on mahdotonta tai hankalaa huomata.

Se ettei katsastaja pysty huomaamaan moottorinohjauksen softan muutosta, ei tee siitä kuitenkaan laillista. Tästä syystä avauspostauksessani laitoin linkin tuohon lakitopiciin erikseen. Ja myöhemmin kun muutin otsikkoa, en laittanut mainintaa laillisuudesta vaan katsastuskelpoisuudesta.

Vallitseva lainsäädäntötilannehan on huono, koska se johtaa käytännössä lain järjestelmälliseen rikkomiseen ja myös viranomaisten/katsastajien taholta sormien läpi katsomiseen. Mielestäni (ja varmaan monen muunkin mielestä) lainsäädäntöön pitäisi löytää sellainen kompromissi, joka mahdollistaisi tiettyjen muutosten tekemisen autoihin säilyttäen kuitenkin suht. tiukan kontrollin siihen, että ihan mikä tahansa puuhapeteräpellys ei ole sallittu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Mielestäni (ja varmaan monen muunkin mielestä) lainsäädäntöön pitäisi löytää sellainen kompromissi, joka mahdollistaisi tiettyjen muutosten tekemisen autoihin säilyttäen kuitenkin suht. tiukan kontrollin siihen, että ihan mikä tahansa puuhapeteräpellys ei ole sallittu.

Tai sitten tarvittavien paperien hankinta pitäisi tehdä yhtä helpoksi kuin muiden katsastuksissa säännöllisesti vaadittavien paperien hankinta.

Eli jos voisi olettaa että esim. Euro 1- ja Euro 2-päästötasolla oleviin autoihin saa tee-se-itse säädöilläkin hyväksytyn tuloksen, niin olisihan tuossa jo iso helpotus harrastajille palvelun käyttämiseksi, joka puolestaan antaisi suurella volyymillä palveluntuottajalle (VTT tai mahdollinen kilpaileva taho) mahdollisuuden hintatason alentamiseen.

Muistaako joku oliko TCT:llä eli Test Center Tiililällä ennen A-Katsastuksen omistukseen siirtymistä näiden mittausten suorittamiseen valtuuksia ja edellytyksiä?

Toi kaikki tietty riippuu siitä että kuinka kireälle ne softat on aikanaan vedetty, vai onko Euro 1- ja Euro 2-tasoisissa autoissa ollut pääsääntöisesti Euro 3-tasoon riittävät moottorinohjaukset.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Menee vähän OT, mutta yhdistyksen yhtenä tehtävänä voisi olla ajoneuvon rakentelu- ja katsastussäännöksiin vaikuttaminen. Moottoripyöräpuolella tässä on onnistuttu, mutta autopuoli on ollut kovin sekalaista sakkia. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Tällaisessa keskustelussa on hyvä erottaa käsitteet "laillinen" ja "menee läpi katsastuksesta". Useimmat vähäpäästöisiin tehtävät muutoksethan ovat enemmän tai vähemmän laittomia, mutta menevät katsastuksesta (ja mahd. myös muista tarkastuksista) läpi, koska niitä on mahdotonta tai hankalaa huomata.


Erittäin hyvä pointti.


Vallitseva lainsäädäntötilannehan on huono, koska se johtaa käytännössä lain järjestelmälliseen rikkomiseen ja myös viranomaisten/katsastajien taholta sormien läpi katsomiseen. Mielestäni (ja varmaan monen muunkin mielestä) lainsäädäntöön pitäisi löytää sellainen kompromissi, joka mahdollistaisi tiettyjen muutosten tekemisen autoihin säilyttäen kuitenkin suht. tiukan kontrollin siihen, että ihan mikä tahansa puuhapeteräpellys ei ole sallittu.

Tässä juuri piilee se ongelma. Nykyään kaikki hiilipitoinen pannassa, hiilihydraatit ja varsinkin hiilidioksidi. Pienilläkin muutoksilla voi olla dramaattinen vaikutus päästöihin ja muuhunkin moottorin toimintaan jota käyttäjä ei välttämättä edes huomaa. Jokainen voi miettiä puhtaalta näyttävää ilmansuodatinta joka aiheuttaa päästöjen nousemisen hylkäysrajalle mutta filtteriä vaihtamalla tilanne korjaantuu normaaliksi eli silmämääräisesti kaiken piti olla kunnossa.

Siksi lainlaatijan näkövinkkelistä on helpompi tuomita kaikki moottoriin liittyvä tehoa lisäävä roplaus koska on vaikea(lue myös kallis) lähteä tutkimaan mitkä toimenpiteet vaikuttavat tehojen lisäksi myös muuhun toimintaan. Lisäksi kyse on myös muistakin lieveilmiöistä ko toiminnan ympärillä, kuten turvallisuuden menettämisestä. Siksi lain laatija lähtee yksiselitteisesti siitä että moottoriin ei tarvitse mennä koskemaan vaan annetaan sen toimia kuten se on alunperin suunniteltukin.

Hauskuuhan siitä hommasta lähtee, sehän on selvä  ;)
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

 

Proturbo  Autodiagnoosi