Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||

  • 184 Vastauksia
  • 64414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #75 : 15.12.2018, 18:23:08 »
Hyvin, huolella tehty kansiremppa (huolto). O0

Onko nuo pyttyjen mitat nuolien perusteella siis että miten päin mitattu?

Kiittää -H-

Nuoli oikealle on imu/pakokanavan suuntaisesti ja nuoli alas on nokka-akselien suuntaisesti. Ja nuo saadut arvot on keskiarvoja, kun mittasi lukeman kolmesta kohtaa, ylhäältä, keskeltä ja alhaalta. Tai sen verran alhaalta mitä mäntä meni.

Mittaustarkkuus minun käytössä olevilla välineillä plusmiinus 0.01mm.

Alakertaa siis ei purettu ja mittauksen aikana mm. vaihdelaatikko sun muut alakerran romut vielä koneessa kiinni.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2018, 18:25:22 kirjoittanut razori »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #76 : 15.12.2018, 19:12:32 »
Äijä on seppä  S*

Erittäin hienoa jälkeä ja tekemistä. Hienoa kun "p*ske" ajossa  :sundaydriver: :pomo:
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #77 : 25.12.2018, 16:17:43 »
Vähän on tullut tehtyä talvivarustelua ja vaihdellut toimimattomia/väsyneitä osia toisiin.

Tästä puuttui kokonaan elementtikaapeli haaroittimelle asti, joten tähän asti on tehty vain kylmäkäynnistyksiä. Ei ihan ideaalia varsinkin jos yrittää olla tarkka autostaan. Siispä Calixia tilalle hyttiin asti. Calix siitä syystä, että Volvon tiski tarjoaa Calixia, enkä ole säteilylämmittimen suurin fani :D

Autossahan oli joku minulle täysin tuntematon sarja nimeltään Brakon. Liekö tuohon maailmanaikaan tarjottu ensiasennussarja. Kivasti muistuttaa liitännöiltään Calixia, muttei kuitenkaan  :crazy2:






Uudeksi lämmittimeksi siis Calix RE480 letkulämmitin, teholtaan 550w.






Sisätilanpistokkeen vanhaan telineeseen muokkausta, jottei uusia reikiä koriin tarvitse tehdä :)








Kulmaraudasta tein tuollaisen telineen pistokkeelle, joka ruuvattiin kiinni koriin. Ja kun sopivasti apukuskin puolelta puuttuu puskurin aukosta peitelevy, niin asennuspaikka oli aika lailla selvä. Tällöin ei tarvinnut rei'ittää ärrän puskuria :)






Elementtikaapelin veto jarruputkea pitkin




Sitten kun nurkissa sattui lojumaan tämmöinen niin miksikäs ei? :D





Mittailua ja kokeilua






Taitos ylöspäin valaisimen kiinnityspultteja varten, jotteivat raavi puskuria.




Etäisyyden hahmottelua




Yhdellä kiinnityspultilla, eli pyhällä hengellähän tuo ei tuossa ikinä tule pysymään, joten mikäs sen parempi paikka lisätuille, kuin tööttien kiinnitysreiät?








Alapuolelle jäykkäriä




Tämmöinen siitä maalauksen jälkeen tuli










Helpommallahan olis päässyt esim kilpitelineen kanssa, mutta oliko se ärrän puskurin rei'itys vieläkään vaihtoehto? :D

Töötithän ei mahtuneet enää vanhoille paikoilleen, joten uudet kiinnitysraudat tehden. Tässä kuvassa on vaan EVO1, myöhemmin tein vielä EVO2:set, eli pidemmät, mutta idea on sama.




Rauta paikallaan




Loppuine romuineen




Purkuautosta kävin irroittelemassa myös yhtä sun toista;

Apukuskin ajovalo
Kaikki releet
Lämmityslaitteen puhallin
Muovimatot
Takalasin pyyhkijän moottori
Takalasin pyyhkijän varsi
Takalasin pissapojan pumppu
Töötit





Lämmityslaitteen puhallin alkoi pakkasilla kiljumaan, joten se vaihtoon.






Takalasin pyyhkijän moottori. Vanhalla moottorilla liikerata tykkäsi olla vähän liian pitkä. Tahtoi pyyhkiä myös takaluukkua, eikä kotiasentokaan ei ollut ihan oikea.




Pumpun vaihdolla saatiin perä märäksi




Ja ne töötit. Alla vanhat, yllä uudet.






Lopuksi silmä. Nyt on sentään jonkinlainen valokuvio, kun ennen ei ollut oikeastaan minkäänlaista.




Siinä kaverukset :)








Nyt näkee naapuripitäjään :D
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 22:00:53 kirjoittanut razori »

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #78 : 27.12.2018, 08:20:27 »
Kyllä tätä ketjua on vaan mukava lukea! Kerrassaan hienoa tekemistä!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #79 : 27.12.2018, 10:02:09 »
Kyllä tätä ketjua on vaan mukava lukea! Kerrassaan hienoa tekemistä!
Nöyräksi vetää, mahtavaa paneutumista! Kustannuspuolta kun arvailee, niin uusi V90 AWD taitaa olla suorastaan halpa... Toki käytetty aika on harrastusta, mutta silti...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #80 : 04.02.2019, 07:39:15 »
Kiitoksia :)

Tuskin vielä juomarahoilla laittaisi V90 AWD:tä :D



Tässä aiemmin kesällä tuli varauduttua väistämättömään ja tankkiin asensin uuden AEM:n polttoainepumpun. Tuo väistämötän tilanne tuli nyt eteen tämän muodossa;




eFlexfuel siksi, että tänne perähikiälle ei ole siunaantunut E85 pumppuja kovin runsaasti.









Ohjainboxi, etanolianturi ja paljon johtoa.




Etanolianturin sijoitusta piti pohtia hetki, kunnes sille löytyi sopiva paikka painelinjasta, koneen takaa.




Yleisilmettä, kun kaikki asennettuna.






Siitä sitten vaan kokeilua :)






Ainetta laitoin "vain" 40l, sillä mikäli laitteiston kanssa tulee odottamattomia ongelmia, on tankki paljon kivempi tyhjentää neljästäkymmenestä litrasta, kuin seitsemästäkymmenestä litrasta.





Ajelin pienen lenkin ja puhelimeen ladatun sovelluksen mukaan suuttimien käyttöaste on sopivalla alueella, sekä etanolipitoisuus on tällä hetkellä 66%. Välittöminä huomioina tankilla käynnin halpuus ja tyhjäkäyntiäänen siistiytyminen.

Vedoista en vielä sano mitään, kun näillä keleillä perä irtoaa välittömästi motarin lamppia alas hiihtäessä :D

Ajellaan nyt hetki ja todetaan patentti toimivaksi, jonka jälkeen voi harkita sitä muutoskatsastusaikaa.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 22:06:33 kirjoittanut razori »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #81 : 05.02.2019, 14:11:25 »
Seinäjoella taitaa olla sunkin tapauksessa lähin etanolipistooli?

Sitten kun on kerrottavaa niin laita tietoa kulutuksesta ja ylipäänsä miltä auto tuntuu verrattuna bensalla ajettaessa. Mielenkiintosta seurattavaa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #82 : 08.02.2019, 09:35:12 »
Lueskelin ajankuluksi tätäkin ketjua ja samoilla linjoilla kuin muutkin eli hienoa työtä, ja mukavaa kun autovanhus on saanut uuden elämän.
 
Tuulilasinkehyksen kuvista innostuin muistelemaan tuota mun Classic Rangen vastaavaa hommaa, lasia ei pitänyt vaihtaa mutta karmissa oli ruostetta näkyvillä. Karmi olikin loppujen lopuksi ihan loppu yläreunastaan, ja niin oli oikea A-pilarikin kun korin sisäpuolella oleva pistehitsisauma oli hävinnyt kokonaan. Tässä biilissä hommaa helpottaa kovasti kun kattopelti on ruuveilla kiinni korikehikossa. Vaihdoin karmiin yläreunan ja oikean A-pilarin.  :buck2: En sotke sun ketjua omilla kuvillani, joten pari linkkiä kiinnostuneille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166883
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166914
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=167190
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166915

Tämä auto on vähän samanoloinen lähtökohdiltaan. Kohtuullisen asiallisen vaunu paljastuikin pahasti ruostuneeski, tämä ei ole suuren suuri ylläri Classic Rangen kohdalla mutta se oli tympeää kun edellinen omistaja oli korjauttanut autoa ihan rahalla ja esim. mätäkorjaukset olivat pääasiassa ratsupaikkoja. Nyt tuo on ollut jo pitkään projektina kun kaikki mätä on tarkoitus tehdä pois ja tämä vaatii korikehikon korjauksen molemmilta puolilta etukulmista takakulmiin. Tässä on pontimena se tosiasia että vanhoja Rangeja alkuperäiskunnossa ei ole liikaa, ja tämä yksilö on säilynyt sellaisena aika mukavasti. Näitähän on, mutta monissa on tehty kaikenlaisia muutoksia tai ne on uhrattu tuonne offroadin alttarille.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #83 : 08.02.2019, 11:18:27 »
Kiitosta vain jälleen :)


Seinäjoella taitaa olla sunkin tapauksessa lähin etanolipistooli?

Sitten kun on kerrottavaa niin laita tietoa kulutuksesta ja ylipäänsä miltä auto tuntuu verrattuna bensalla ajettaessa. Mielenkiintosta seurattavaa.

Sen verran tapahtunut muutosta, että lähimälle etanoliasemalle on matkaa muutama kilometri, mutta kyse ei sentään ole Seinäjoen asemista :)

Pari kunnon kulutuslukemaa on saatu ylös, joista toisessa oli enemmän kaupunkia mukana. Olen positiivisesti yllättynyt kulutustasosta, joka on vain n.1,5l korkeampi kuin 98E5 polttoaineella. Laskennalliset lukemat verrattuna 98E5 polttoaineeseen täsmää 95%:sti, sillä n.1200km maantiereissulla päästiin fossiiliaineella 9,4l ja 9,9l/100km lukemiin.

Ajotyyli ei uuden polttoaineen myötä ole muuttunut mihinkään tai jos on niin pahempaan suuntaan :D



Kai tuolle tohtisi jo varata muutoskatsastusajan :)

Eilen tuli auton kanssa jännä tilanne, kun olin käymässä Seinäjoella sillä auto päätti käydä levolle likimain keskelle Seinäjokea ja mikäs sen parempi paikka, kuin risteysalueelle? :D

Parkista kun läksin liikenteeseen niin oli pari vaikeaa starttia, mutta tällöin syytin viinalaitteita, että mokoma vielä opettelee.

Pääsin yhden risteyksen läpi kunnes sammui kerrasta toiseen risteykseen ja tämän jälkeen enää hörähteli. Odotin yhdet punaiset puoliksi risteysalueella (sammui ryömintävauhdista niin ei päässyt lipumaan pois) kunnes sitten ykkönen tupaan, nilkka suoraksi (jos sattuisikin käynnistymään) ja isosti startaten. Jännäkakkahan tuossa meinasi tulla, että ehtiikö alta pois ennenkuin suoraan tuleville vaihtuu vihreät, mutta kerkesi. Hyvän yleisön tuolla ainakin sai aikaan :D

Heti kohta pelti ylös ja ihmettelemään. Etanoli haisee, polttoainepumppu surisee jne jne. Noh, pelti kiinni ja takaisin hyttiin arvioimaan tilannetta. Tällöin muistin kämmenlaitteessa olevan applikaation olemassaolon ja applikaatio esiin ja startaten. Seurasin miten suuttimien käyttöaste hyppii välillä 20-80%, joten aika Heureka! -elämys tuli aika lailla heti.

Autosta ulos, pelti ylös, imm piuha irti, pelti kiinni ja laakista käyntiin. Tällöin sai siirrettyä auton tieltä parkkipaikalle ja parkkipaikalta aloitin puhelinrallin, jotta missä mulle uusi ilmamassamittari? Täytyy kyllä taas isosti nostaa hattua Seinäjoen Käyttöauton suuntaan  P>

Käyttöautolta jäljitettiin, että minun autooni sopiva osa on 50km päässä ja minulta tiedusteltiin, että pystynkö itse ajaen hakemaan vai tuodaanko osa minulle? Totesin tuohon, että pystyn ajamaan kun ajelee rauhallisesti. Osa laitettiin varaukseen heti.

Oli oman elämäni jännimmät 50km ajaa, kun ilmamassamittari ei ole avittamassa ecua. Paineille ei ollut mitään asiaa (oli onni että olin aiemmin vaihtanut tuon mittariston pohjan, josta näkee paineet) joka teki kiihdytyksistä hermoja raastavan kokemuksen. Lisämausteena auto alkoi nyhtämään aina tasaisin väliajoin, eli vauhti alkoi hidastumaan ja kiihtymään itsekseen. Tällöin otin avuksi kämmenlaitteessa olevan applikaation josta sai seurata suuttimien käyttöä ja käyttöaste nyhtämisen aikana heitteli 2-20% välillä. Nyhtämiseen auttoi kun nosti jalan kaasulta.

Ennen pitkää pääsin varaosaliikkeen pihaan, jonka jälkeen uuden tuotteen lunastus ja pika-asennus.




Toimiii  O0 Lisäksi välillä läsnä oleva tyhjäkäynnin heijaaminen on tiessään, sekä vetoja tuntuu löytyvän enemmän. En tiedä onko polttoaineen vai uuden osan syytä. Noh, jospa uusi ilmamassamittari kestäisi toiset 360tkm.


Jatketaan motorsportin harjoittamista :D
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 22:07:45 kirjoittanut razori »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #84 : 08.02.2019, 13:53:09 »

Kai tuolle tohtisi jo varata muutoskatsastusajan :)



Miksi muutoskatsastus?? Saiko tuolle viinan kanssa läträämisellä jotain verotusetua, ei kai?
Sen muutoskorvauksen saanee mutta henk koht olen hyvin varovainen ilmiantamaan autostani mitään trafille kun tapana on keksiä jotain mukavaa palkintoa hetikohta kun kanta kasvaa.
Nimimerkillä autonsa kaasuttanut, sekä tyhmänä muutoskatsastanut, takavuosina. Herrojen lupailut verotuksen tasosta unohtuivat aika nopsaan.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2019, 13:58:04 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #85 : 08.02.2019, 13:55:30 »
Miksi muutoskatsastus?? Saiko tuolle viinan kanssa läträämisellä jotain verotusetua, ei kai?
Taitaa saada jotain avustusta ainakin, osan laitteiston hinnasta. Eikä tarvi pelätä että katsastuksessa alkaa napina.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #86 : 08.02.2019, 13:56:46 »
Miksi muutoskatsastus?? Saiko tuolle viinan kanssa läträämisellä jotain verotusetua, ei kai?

Verotusetua ei saa, eikä varmaan tule saamaan. Mutta miksi muutoskatsastus, niin muutettaessa auto etanolille on Trafilta mahdollista hakea 200€ tukiraha kyseiseen muutokseen.

Muutoskatsastus on siis käytännössä todistus siitä, että auto on etanolikäyttöinen ja tuolla todistuksella voi hakea kyseistä tukirahaa.

Tulevaisuuden suhteen olen aika optimistinen, että etanoliautoilijoita ei rokoteta yhtään sen enempää kuin nytkään, ainakaan polttoaineen hinnassa, sillä biopolttoaineiden hintapolitiikkaa jne suojaa laki joka on säädetty Brysselin konttorissa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2019, 13:58:28 kirjoittanut razori »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 || "P*ske"
« Vastaus #87 : 08.02.2019, 14:40:16 »
Ota ne lisävalot pois. Ne häikäisee vastaantulijaa...  :idiot2: :2funny: ELK

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 || "P*ske"
« Vastaus #88 : 25.02.2019, 22:02:29 »
Tämä on pelannut ihan kivasti lukuunottamatta paria lastentautia, jotka oli lähinnä oman toiminnan seurausta. Kulutuskin on aavistuksen noussut kahdentoista litran paremmalle puolelle matka-ajossa, mutta tuosta syytän yksinomaan kaasujalan asentoa :D

Innostuin hiukan leikkimäänkin ja oli pakko kokeilla ajaa auto peltoon ja katsoa kuinka käy.

Parikymmentä metriä meni olosuhteisiin nähden vähän liiankin hyvin. Pysäytin auton, astuin ulos tarkastamaan lumimäärän, takaisin autoon ja matkaa jatkuu -paitsi ettei jatkunut. Ei tuo "umpihangessa" ajaminen ole vielä niin tuttua joten sääntö Ei. Saa. Pysähtyä. ei ole vielä iskostunut aivoihin perinpohjin, mutta nyt on :D


Liikkeelle yrittäessä autohan istahti niille sijoilleen, sillä pyörien alla oli äärimmäisen kova kantohanki joka vastusti liikehdintää joka suuntaan.




Käskyttämisen jälkeen rupesi löytymään pitoja ja peruuttaen samoja jälkiä pois




Onneaan saa kiittää etten ajanut syvemmälle, sillä jos olisi jäänyt kantamaan mahasta niin olisi tullut pois vain vetämällä  :uglystupid2:


Nelikon toiminnasta tuli otettua <a href="https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850+AWD/2019/SL_MO_VID_20190217_162805_1.avi" target="_blank" class="new_win">https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo+850+AWD/2019/SL_MO_VID_20190217_162805_1.avi</a>

Harmillisesti kamera ei oikein kerkeä mukaan tuohon liikkeellelähtöön, niin ei tarkasti näe paljonko eturenkaat pyörähtää.

Videonkäsittelyohjelmilla tarpeeksi kun filmiä hidastaa niin aika vaikea ainakaan allekirjoittaneen on huomata mitään mainittavaa eroa kytkentäviiveessä. Visko  S*  S*
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 22:09:43 kirjoittanut razori »

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 || "P*ske"
« Vastaus #89 : 27.02.2019, 08:45:35 »
Kyllä ehjä visko on ainakin minun mielestäni mainettaan parempi systeemi. Itsellä on vm -01 V70XC jossa niin ikään visko. Tyytyväinen olen ollut ja ilmeisesti sinäkin! Mutta se ot:sta, kerrassaan upea 850!

 

Carcom Oy  Ateho