Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 880799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3135 : 30.11.2018, 21:31:35 »
Miten se oli kuskista kiinni (Netin välityksellä ei edes 80% ole parempia kuskeja, vaan 110% miehistä)? Tasan samat reitit ajoin tänään toisella autolla missä oli saman valmistajan nastat eikä tarvinnut "pärjätä" samallalailla. Ja kyllä ajoin ihan samoja nopeuksia, kuin kesärajoituksilla.

Jännä vain miten joku anonyymi voi netin välityksellä kehua "pärjäävänsä" paremmin, kun ei edes tiedä missä toinen ajaa sekä mihin kellon aikaan  ;D. Nämä tiet eivät olleet nähneet suolaa!
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole jos laadukkailla kitkoilla kelissä kuin kelissä pärjää. Kerro nyt mihin kellon aikaan et kitkoilla pärjää? Itse lähden aamulla klo 5:00 jälkeen jos sillä on jotain merkitystä?? Ei taideta muutenkaan monelle pikku tielle suolaa kylvää ;)
Tosin ei meidän tienpätkä ensimmäisenä hiekkaakaan saa.
Äsken otettu kuva kun koiran kanssa tuonne lähdin kävellen lipsumaan.



Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3136 : 30.11.2018, 21:38:09 »
Tästäkö syystä nastat on niin hyvät kun laatu kitkat maksaa?
Tuttu ja turvallinen valinta  ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3137 : 30.11.2018, 21:41:54 »
Tässä lähellä on yksi mäki, joka on melko jyrkkä. Kaljamakelillä sitä ei kävele ylös sievin turvakengillä lastenrattaita työntäen.

Kuitenkin, kyseisen mäen päältä haen koulukaverini joka aamu ja vien joka päivän jälkeen.

Kyseisessä mäessä on hyvä kokeilla, miten kumi pitää kiihdyttäessä (voiko kiihdyttää) ja onnistuuko pysäytys miten.

940:llä, hkpl7 6.5-7mm pintaa ja 87% nastoista tallessa. Kiihdyttäminen verkkaista, 20-40km/h nousi mäen ylös asti. Pysäyttäminen ei tuottanut ongelmaa.

Keli aamulla pakkasella jokusen asteen, iltapäivällä plussalla, tien pohja jäässä ja päällä alijäähtyneen veden myötä märkää/rapsakkaa moskaa.

Tänään, tismalleen samantapainen keli ja aikataulut. Auto ja renkaat vaihtui. 855 volvo, hkpl7 ilman nastoja, 5,5-6mm pintaa.
Yllätyksekseni pystyin aika selkeästi kiihdyrtämään pidon rajalla, nopeudet oli samat. Pysähtyminen onnistui, jonkinverran piti tunnustella mutta pystyi ihan jarruttamaan (sekä tuntumalla, että ABS:lla).

Joko 940 on täysi paska tai rikoin fysiikan lakeja. Kiistän molemmat hypoteesit. Myönnän autojen erot, mutta yllätyin noista kuluneista hkpl7:sta. Pelotti yksinkertaisesti eka talvikeli, mutta itse kumi vielä pitää (eli nastarenkaatkin ovat lähestyneet kitkoja paljon).

Edelleen haluaisin uudet laadukkaat kitkat.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3138 : 01.12.2018, 08:53:40 »
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole jos laadukkailla kitkoilla kelissä kuin kelissä pärjää. Kerro nyt mihin kellon aikaan et kitkoilla pärjää? Itse lähden aamulla klo 5:00 jälkeen jos sillä on jotain merkitystä?? Ei taideta muutenkaan monelle pikku tielle suolaa kylvää ;)
Tosin ei meidän tienpätkä ensimmäisenä hiekkaakaan saa.

Miten kuvasi liittyi mitenkään tämän aamun ja päivän ajeluun? Aina voi ottaa itselle suotuisi kuvia tilanteisiin.

Ja kuten olen todennut on kaksi eri asiaa "pärjätä" ja olla haluamatta vain "pärjätä". Kahvipöydässä meillä onkin ihmetelty, kun olen ainoa, joka ajelee kitkoilla, mutta en enää ja sama homma oli vuosi sitten.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3139 : 01.12.2018, 09:45:15 »
Miten kuvasi liittyi mitenkään tämän aamun ja päivän ajeluun? Aina voi ottaa itselle suotuisi kuvia tilanteisiin.

Ja kuten olen todennut on kaksi eri asiaa "pärjätä" ja olla haluamatta vain "pärjätä". Kahvipöydässä meillä onkin ihmetelty, kun olen ainoa, joka ajelee kitkoilla, mutta en enää ja sama homma oli vuosi sitten.
Ei varmaan mitenkään mutta vielä vähemmän kai tuo ihmettely kahvipöydässä liittyy eilisen päivän luistelukeliin...
Mun puolesta voit vaihdella renkaita vaikka joka päivä ei se multa ole pois, mutta turha joka päivä ”todistella” etteikö myös kitkoillakin pärjää vaikka itse joudut useaan kertaan kauden aikana talvirenkaita vaihtelemaan.
Tänään näyttäisi olevan kuiva päivä tulossa . Aamulla ei vielä oltu tuota meidän luistelurataa hiekoitettu kun likan heitin reeneihin. Lupaan heti ilmoitta, kun perheeni ei enää pärjää kitkoilla tuolla ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3140 : 01.12.2018, 10:29:19 »
turha joka päivä ”todistella” etteikö myös kitkoillakin pärjää

 ::) ;)

Alkaa olla jo koomista seurata tätä "pärjäämis"jankkausta kuin kyseessä olisi valtavakin eloonjäämistaistelu.

Juttujen perusteella kun pärjättäisiin vaikka sileillä kesäkumeilla läpi vuoden. Mutta annas olla jos on yli kaksi vuotta vanhat talvirenkaat niin riskeerataan heti oma ja kaikkien muiden henki ja terveys. :D

Ja tämä ei sitten ollut kohdistettu vain völvöxc60:lle, kunhan heittelen vettä kiukaalle ja nautin löylyistä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3141 : 01.12.2018, 11:13:44 »
::) ;)

Juttujen perusteella kun pärjättäisiin vaikka sileillä kesäkumeilla läpi vuoden. Mutta annas olla jos on yli kaksi vuotta vanhat talvirenkaat niin riskeerataan heti oma ja kaikkien muiden henki ja terveys. :D


Tuo on sitten toinen ääripää jotka oikeasti ajelee huonokuntoisilla renkailla, ja jopa kesäsilestoneilla talvella :nohnoh
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3142 : 01.12.2018, 11:29:23 »
Tuo on sitten toinen ääripää jotka oikeasti ajelee huonokuntoisilla renkailla, ja jopa kesäsilestoneilla talvella :nohnoh

Mulla 6mm hakkis 5, vuodelta 2013 tjsp. Takana 4mm ja nastoja huonosti.

Siltikään oikeastaan yksikään sivuluisu, tai jarrutus ole mitenkään räjähdysmäisesti erilainen kun uusilla Noranza 001. Tietenkin nyt vain jäätä täällä pk-seudulla, lunta ei vielä testattu.
Molemmat kyllä huutaa yhtä helvetillisesti etten ikinä enään nastaa ostaisi.

Tm:n testien mukaan koko Vantaa/Helsinki pitäisi olla räjähtänyt näiden renkaiden takia. Kuitenkaan en riskeeraisi omaa tai muiden henkeä oikeasti super paskoilla renkailla.
Vaatii tietenkin vähän järkeä, vähän kuten yleensäkkin tuolla liikenteessä oli se sitten uusi tai vanha rengas...
Paljon vaikuttaa myös miten säilytetty, jotkut säilyttää renkaat mökillä puoliks maatuneena mökkiä vasten. Alle pari vuotta vanhat kumit ihan halkeamilla eikä saa vaihtaa uusin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3143 : 01.12.2018, 13:05:26 »
Mulla 6mm hakkis 5, vuodelta 2013 tjsp. Takana 4mm ja nastoja huonosti.

Siltikään oikeastaan yksikään sivuluisu, tai jarrutus ole mitenkään räjähdysmäisesti erilainen kun uusilla Noranza 001. Tietenkin nyt vain jäätä täällä pk-seudulla, lunta ei vielä testattu.
Molemmat kyllä huutaa yhtä helvetillisesti etten ikinä enään nastaa ostaisi.

Tm:n testien mukaan koko Vantaa/Helsinki pitäisi olla räjähtänyt näiden renkaiden takia. Kuitenkaan en riskeeraisi omaa tai muiden henkeä oikeasti super paskoilla renkailla.
Vaatii tietenkin vähän järkeä, vähän kuten yleensäkkin tuolla liikenteessä oli se sitten uusi tai vanha rengas...
Paljon vaikuttaa myös miten säilytetty, jotkut säilyttää renkaat mökillä puoliks maatuneena mökkiä vasten. Alle pari vuotta vanhat kumit ihan halkeamilla eikä saa vaihtaa uusin.
Nimen oman. Ei sun eikä mun tarvi todistella että miksi ihmeessä me pärjätään kuluneilla nastoilla tai kitkarenkailla tuolla liikenteessä 8)
Huonommillakin renkailla pärjää kelissä kun tiedostaa asian. Samoin pärjää kitkoilla nastarenkaille oikein liukkailla keleilläkin, kun senkin asian tiedostaa ja on jotain tuntoa tienpintaan. Toki tuossa on auto kohtaisia eroja. Jos joltain tuntuu siltä että ei kitkoilla vaikka aamusta pärjää niin ei se multa ole pois vaikka aamuksi nastat alle laittaisi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3144 : 01.12.2018, 14:14:11 »



En oikeen nastoista näe hyötyä  :o

Kustavintie
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3145 : 01.12.2018, 21:35:29 »
Joko 940 on täysi paska tai rikoin fysiikan lakeja. Kiistän molemmat hypoteesit. Myönnän autojen erot, mutta yllätyin noista kuluneista hkpl7:sta. Pelotti yksinkertaisesti eka talvikeli, mutta itse kumi vielä pitää (eli nastarenkaatkin ovat lähestyneet kitkoja paljon).

Edelleen haluaisin uudet laadukkaat kitkat.
Tuo kyllä tosiaan rohkaisee kokeilemaan uusia laadukkaita kitkoja.
Varsinkin kun suomen talvet voi olla vähän mitä sattuu..

Ite ajelen parhaillaan 13 vuotta (paistoleimojen mukaan) vanhoilla michelinin nastoilla. Minkäs tekee kun ei 500€ kippoon viitsi hankkia auton hintaisia renkaita.. ja kun pärjää noilla vanhoilla nastoillakin kun osaa pitää nopeuden suhteutettuna keliin suht fiksusti.
 Pintaa on reilusti ja nastatkin tallessa, pinnalla eikä ole edes kovin kuluneet. Nuo on vielä hyvin säilyneet, kun ei edes juurikaan halkeile... kuten nähnyt pari-kolme vuotta vanhoja renkaita jotka olleet jo pahemman näköisiä (alkanut etsimään paistoleimaa kun ihmetellyt renkaan kuntoa).

Ei tosiaan pidä jos tulee jäätä vastaan.. tai jäisellä lumikerroksella.
Mut uskoisin näiden pitävän paljon paremmin sitten lumella (jos sellaiset kelit edes tulee) mitä kuluneet "nastat" (joista kaikki nastat poikki/kuluneet loppuun tai uponneet) joissa pintaa 2-3mm vähemmän.

Hyvin loivaan ylämäkeen kiihdyttäessäkin sai olemattomalla kaasun käytöllä kiihdyttää ettei ihan mene sutimiseksi.
Lopulta 3 vaihteella, koneessa vähän päälle 1000rpm (eli juuri ja juuri jaksaa edes kiihtyä 1.8 neloskone) ja silti käy sutimaan... noh kyllä sitä vauhtia sai sit sutimalla kelattua sen reilut 40km/h. :buck2:
 Oli siis satanut vettä pakkasen rajoilla, ja tiet oli (ja autot....sai "tovin" raapia ikkunoita) kivasti peilijäässä.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2018, 21:38:30 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3146 : 01.12.2018, 22:09:38 »
Renkaiden kanssa.ei välttämättä.kannata miettiä raaskiiko halpaan paskaan hankkia. Oma henki voi olla renkaista kiinni, oli kippo mikä hyvänsä.


Minä paraskin sanomaan....

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3147 : 01.12.2018, 23:05:52 »
Renkaiden kanssa.ei välttämättä.kannata miettiä raaskiiko halpaan paskaan hankkia. Oma henki voi olla renkaista kiinni, oli kippo mikä hyvänsä.

Hyvät talvirenkaat on halpa vakuutus, mutta nekin on helppo ulosmitata, jos ei vain osaa tai haluaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3148 : 02.12.2018, 15:25:35 »
Mua ihmetyttää eniten se miksi tästä asiasta saadaan aikaan niin helvetillinen vänkäys.

Loppujenlopksi sen vieraan auton renkaat ei kovin merkittävästi vaikuta omaan maailmaan.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3149 : 02.12.2018, 16:35:29 »
Mua ihmetyttää eniten se miksi tästä asiasta saadaan aikaan niin helvetillinen vänkäys.

Loppujenlopksi sen vieraan auton renkaat ei kovin merkittävästi vaikuta omaan maailmaan.

Paitsi jos se vieras auto tulee sinua päin ??? ihan loppuun ajetuilla talvirenkailla olkoon sitten kitkat tai nastat! Muuttuko silloin kantasi sen auton rengastukseen?  Eikös meille kaikille ole parasta että vapaasti valitsemme lailliset ja mahdollisimman hyväkuntoiset renkaat millä sitten sopivasti varoen ajamme ja selviydymme liikenteestä omaksi ja muiden parhaaksi mieluummin ilman yhtäkään onnettomuutta. :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron