Elekma  Autoracing

S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus

  • 12 Vastauksia
  • 15248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Enpä löytänyt vastausta, niin uutta kehiin...

Keppi heiluu ja 1. ja 2. vaihde vähän kenkkuja... vähän aikaa ajettua/lämmenneenä toimii paremmin/normaalisti.

Ajattelin testata noita vaihteensiirtäjän helojen vaihtoa ja jarru-/kytkinnesteiden vaihtoa, josko auttaisi. Säiliöön kurkattuna aika likaisen näköistä on tuo jarruneste. Sitten ehkä vielä vaihteistoöljyt.

Helojen vaihtoon löysin ohjetta tuolta FAQ-osiosta, mutta tuo nesteiden vaihto. Vinkkejä?

Kannattaako... jarrupiiri kerrallaan valutella nipasta vanhaa ulos ja laittaa samalla uutta tilalle (pitääkös samalla pumpata polkimesta vai antaa vaan valua), niin kauan, että tulee uutta kirkasta nipasta ulos. Ja näin siis nurkka kerrallaan. Mikä on jarrujen ilmausjärjestys, niin olisiko se oikea järjestys tuolle toimenpiteelle?

Saako/tuleeko kytkimen työsylinteristä (ko. piiristä) vanhat liemet jotenkin ulos?

Ohjekirjasta katsoin, että suosittelevat jarrunestettä DOT4+. Mitäs tuo plussa tarkoittaa... siis DOT4 tai parempaakö? Eikös ainoat vaihtoehdot ole DOT3, DOT4, DOT5.1 ja DOT5 (vitosta ei saa sotkea muihin). Tuota DOT4:ää löytyy hyllystä useampi purkki, niin sitä varmaan voi laittaa?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13519
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #1 : 10.07.2012, 15:04:02 »
DOT4 ok

Ite tekisin teen että säiliökuivaks ja uutta täyteen ja pumppaillaan kunnes tulee kirkasta letkusta...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #2 : 10.07.2012, 18:33:46 »
Niin joo, olishan sitä sitten vähän vähemmän pumpattavaa. Lappoamaan tai iso ruutta jos löytyis...

Kellään vielä tietoa tuosta ilmausjärjestyksestä ja kytkimen työsylinterin yms. tyhjäksi saamisesta (vai pitääkö edes saada)?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #3 : 10.07.2012, 19:15:38 »
eikö työsylinterissä ole ilmausruuvia? Abs:it vaativat oman jarrunesteen DOT 4+ ?
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 19:17:50 kirjoittanut s73 »

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #4 : 10.07.2012, 20:37:10 »
Enpä ole ikinä ennen hydrauliseen kytkimeen perehtynyt. Kävinpä siis nyt tutkailemassa millainen tuo tsydeemi on, niin kyllä sieltä ilmaruuvi löytyi. Meneekö ilmaus vähän kuten jarrujen kanssa...
- kytkin pohjaan
- nippa auki
- lientä ulos
- nippa kiinni ennen kuin sylinterin mäntä painunut kokonaan takaisin sisään
- poljin ylös
- ja uudestaan kunnes puhdasta tulee?

Kun nyt tuota vaihteisto- ja kytkinpuolta testailen ja selvittelen, niin riittääköhän, että vaihdan nesteet vain säiliöstä ja tuosta kytkin piiristä selvittääkseni nesteen vaikutuksen toimintaan? Vaihtaisin sitten loputkin liemet, jos/kun rupeen takajarrusatulaa vaihtamaan kun käppäri jumittaa.

En kyllä tuota DOT4+ (tai "plus") löydä googlettamalla...

Edit. No Bilteman valikoimasta löytyy tuo plus merkintä SAE J 1703 DOT 4 +.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 20:41:21 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #5 : 10.07.2012, 21:24:14 »
en ole kytkintä ilmannut, tuo menetelmä voisi toimia? Tuosta säiliön nesteen voihan sen noinkin tehdä, kun ei ota ihan tyhjäksi ettei mene ilmaa. ???

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #6 : 10.07.2012, 21:55:01 »
Taidan tuota hyllystä löytyvää DOT4:ää laittaa. On kyllä jokusen vuoden vanhaa, mutta ei kai se miksikään lämpimässä tallissa hyllyllä mene.

Olikos kellään siitä jarrujen ilmausjärjestyksestä vielä tietoa? Varmaan parempi vaihtaa kuitenkin kaikki liemet kerrallaan, mietin vaan kun tässä S40:ssä joutuu kyllä kovempaa tuota jarrua painamaan saadakseen vastaavan jarrutustehon aikaiseksi kuin tuossa 240:ssä  :idiot2:.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

s73

  • Vieras
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #7 : 11.07.2012, 16:52:18 »
taisi olla näin abs:t lähimmästä kauemmaksi ja päin vastoin jos ilman abseja. DOT 4 Ei kelpaa abs jarruihin.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13519
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #8 : 11.07.2012, 17:14:28 »
muuten tosta vois olla apua löytymättömyyteen http://lmgtfy.com/?q=DOT4%2B
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #9 : 11.07.2012, 17:46:50 »
ABS:t on, eli sitten läheltä kauas.

Eipä tuolla hakulinkilläkään mielestäni löytynyt kuin Fixukselta "kingi"-tuote... ja noita lontoonkielisiä en jaksanut tutkia. Jossain luki, että tuo DOT4+ ei olisi mikään standardin mukainen tuote? Kait joku välimalli? Mutta vertailin nyt muutamasta tuotteesta noiden märkäkiehumispisteitä:
DOT4   :   +165C
DOT4+ :   +180C
DOT5.1:   +180C

Eli tuo 4+ olisi tuolta osin vastaavaa kuin 5.1. Kyllä on taas urpoa koodailua. Muutamia keskusteluja tuosta lukaisin, niin on yksi jos toinenkin onnistunut sotkemaan DOT5:ttä noiden muiden kanssa ja tai toisinpäin.

Kai pitää sitten käydä ostamassa DOT5.1:tä kun on nuo ABS:tkin, tai sitä nyt helpommin löytää kuin DOT4+:aa. En saa kyllä sitten ikinä noita jarrunestepurkkeja kulutettua tuolta hyllyltä, pitää varmaan huvikseen vaihtaa nesteet tuohon 240:een.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #10 : 11.07.2012, 19:42:41 »
ABS:t on, eli sitten läheltä kauas.

Eipä tuolla hakulinkilläkään mielestäni löytynyt kuin Fixukselta "kingi"-tuote... ja noita lontoonkielisiä en jaksanut tutkia. Jossain luki, että tuo DOT4+ ei olisi mikään standardin mukainen tuote? Kait joku välimalli? Mutta vertailin nyt muutamasta tuotteesta noiden märkäkiehumispisteitä:
DOT4   :   +165C
DOT4+ :   +180C
DOT5.1:   +180C

Eli tuo 4+ olisi tuolta osin vastaavaa kuin 5.1. Kyllä on taas urpoa koodailua. Muutamia keskusteluja tuosta lukaisin, niin on yksi jos toinenkin onnistunut sotkemaan DOT5:ttä noiden muiden kanssa ja tai toisinpäin.

Kai pitää sitten käydä ostamassa DOT5.1:tä kun on nuo ABS:tkin, tai sitä nyt helpommin löytää kuin DOT4+:aa. En saa kyllä sitten ikinä noita jarrunestepurkkeja kulutettua tuolta hyllyltä, pitää varmaan huvikseen vaihtaa nesteet tuohon 240:een.


GULF SUPER BRAKE FLUID DOT 4

Jarruneste DOT 4
Kiehumispiste +230C

FMVSS 116 DOT 4
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #11 : 13.07.2012, 09:11:35 »

GULF SUPER BRAKE FLUID DOT 4

Jarruneste DOT 4
Kiehumispiste +230C

FMVSS 116 DOT 4

Nuo lämpötilat oli märkäkiehumispisteitä(nesteeseen sitoutunut vettä), noissakin aineissa mistä nuo kaitoin, on kuivakiehumispisteet pitkälti yli 200C.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -99 2.0, jarru-/kytkinnesteet vaihto ja ilmaus
« Vastaus #12 : 13.07.2012, 09:37:05 »
No, nyt on nesteet vaihdettu ja vaihteensiirtäjätangon etu- ja takahelat.

Nesteeksi otin siniseltä volvon omaa lientä. Oli sekin varaosamyyjä vähän hukassa etsiessään DOT4+:aa. Selasin vielä uudestaan tuota auton ohjekirjaa ja sieltä löytyikin toisesta kohtaa maininta, että "DOT4+ tai parempaa". Eli uskoisin tuon DOT5.1 kuitenkin sopivan.

Mietinpä sitten tuota mainittua ilmausjärjestystä (läheltä kauas), kun pääjarrusylinteriltä menee putket (2 kpl (MC1 ja MC2)) ensin abs yksikölle, ja sieltä edelleen renkaille, niin mikäs nyt sitten on lähin ja mikä kauimmainen. Jarrupiiri MC1 lähtee pääjarrusylinteristä lähempänä poljinta ja palvelee vasenetu ja oikeataka, jarrupiiri MC2 taas oikeaetu ja vasentaka. Joten tuon järjestyksen mukaan sitten piirit kiersin.

Jarrunestesäiliön pohjalla oleva neste oli kyllä aika kuraa (sakkautunut) ja samoin kytkinpiirissä oleva. Säiliön tyhjensin lääkeruiskulla ja kytkinpiirin aiemmin mainitsemallani tavalla. Pitkään mietin, mikä olisi kuvaava sana, miltä neste näytti... ainoa kuvaava vertaus olisi salmiakkikossu. Jarrupiireissä sitten olikin ihan puhdasta tavaraa. On taidettu vaihtaa aiemmin vaan jarrupiirien nesteet ja kaadettu uutta lisää säiliöön. Autossa kyllä täys merkkiliikkeen huoltokirja...

Sitten lopputulokseen... Eipä tuo tuntunut auttavan (siis takkuillee 1. ja 2. laitto sekä ko. vaihteilta poisvaihto). No ehkä vähän parempi, mutta taitaapi vaan johtua siitä, että keppi ei oo nyt enää niin veltto helojen vaihdon ansiosta. Seuraava määräaikaishuolto olisi 4tkm päästä, josko sitten vaihtaisi samalla vaihteistoöljyt, josko se sitten auttaisi. Onko apua/hyötyä/järkeä, jos vaihteiston "huuhtelisi" vaihtamalla öljyt ns. kahdesti?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2012, 09:46:24 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo