Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: 311 - 01.03.2019, 20:14:41

Otsikko: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: 311 - 01.03.2019, 20:14:41
Tullut aika ajoin varmaan monille muillekin ratinkääntäjille esiin, millaisia kulkuneuvoja on oikeesti lupa ohjastaa halussaan olevalla lisenssillä.
Tuolla sivuilla on kylläkin aika selkeästi esitetty asiat, mutta jotenkin jää hiukan epäselväksi kuitenkin, mitä oma lappu oikeuttaa eritoten, kun
se on saatu muinaisuuden alkuaikoina ja nuo lait & asetukset ovat muuttuneet jo moneen kertaan sen jälkeen..
Löytyisiköhän netin syövereistä esim. selkeää taulukkoa, josta bongaamalla omassa kortissa oleva yhdistelmä kertoisi yksiselitteisesti vaikka
ajoneuvotyyppi kerrallaan, mitä saa ohjastaa vai löytyykö kenties lukijoista alan tietäjiä, joilla nämä hallussa:
Taustaa:
Nuorella miehellämme on yhdessä opettelemamme B-kortti (alla oli mopokortti AM 120 sekä kevarikortti A1) ja nyt aloittelee suorittamaan C:tä ja sitten E:tä
-mitähän kaikkea tuon E:n alle tulee mahtumaan, sillä ainakin tuo olemassa oleva "A-puoli" ei tietenkään tule muuttumaan miksikään ?

Minulla lukee lapussa A BE C
-muistelen vaan aikoinaan, kun ajoin autokoulussa silloista kuorma-autokorttia opetetun, että saisin siirtää (?) yhdistelmää (rekkaa) tyhjänä
paikasta a paikkaan b sekä ohjastaa linja-autoa tyhjänä, mutta en saa ajaa yhdistelmällä rahtia enkä kuljettaa L-autolla matkustajia.
-tuolta kun koitin tulkita noita, tukitsin saavani ohjastaa varsin rankkaa 3500+3500 yhdistelmää, mutta kuorma-auton perään en saisi laittaa
kuin kevytperävaunun tasoa olevan rillan..meneeköhän noin ?

Vaimolla samalta aikakaudelta A BE
-tuon "E":n sai aikonaan, kun kortin uusimalla tuli silloinen "pikku e" (kevytperävaunu) bonuksena
-saa hypätä raskaan motarin selkään milloin vaan, vaikkei ajokokemusta ole kuin aikoinaan ajokerta tyttären skodella  :o

Mitenhän nuo mahtavat nykyisin oikeesti olla, olisiko alussa kaipaamaani taulukkoa tms. saatavilla ?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 01.03.2019, 20:24:50
Tuolla on aika selkeä tietoa korttiluokista
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Tuo kuorma-autolla tyhjän täysperän siirto C kortilla oli aikanaan mahdollista, mutta ei enää nykyään.

Edit:
Toimiva linkki
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: simojet - 01.03.2019, 20:38:09
Tuolla on aika selkeä tietoa korttiluokista
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Tuo kuorma-autolla tyhjän täysperän siirto C kortilla oli aikanaan mahdollista, mutta ei enää nykyään.

Edit:
Toimiva linkki
Samoin linjaauton siirto oli ennen luvallista c-kortilla,ei enää muutamaan vuoteen
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Jambo - 02.03.2019, 09:59:43
Samaten mistä monesti kuulee kinattavan on että saako ilman BE:tä siirtää tyhjää jarrullista kärryä. Ilmeisesti joskus sai muttei nykyään. Joskus muistan uutisen kun joku häiskä oli ostanut kerralla 2 peräkärryä, jarrullisen (olisko ollu joku traileri) ja jarruttoman.
Hepulla ei ollut E:tä B:n perässä, joten poliisithan sen liputti sakolle kun tällä oli se jarrullinen kärry koukussa ja pikkukärry kuormana.

Jos en väärin muista niin toisinpäin tuo yhdistelmä olisi ollut juuri lain sallimissa rajoissa  :D
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Kankikari - 02.03.2019, 10:24:26
Tuon ajokortti infon mukaan moni vanhempi patu ja pirkko joutuu suorittamaan moottoripyöräkortin. Vai ymmärsinkö väärin jotain.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Masa71 - 02.03.2019, 10:54:13
Tuon ajokortti infon mukaan moni vanhempi patu ja pirkko joutuu suorittamaan moottoripyöräkortin. Vai ymmärsinkö väärin jotain.
Määrittele vanha ;) :

"Moottoripyöräkortin eli A-kortin suorittaminen erikseen on 1.10.1990 lähtien ollut välttämättömyys. Tätä aikaisemmin autokortin eli B-kortin yhteydessä myönnettiin automaattisesti ajo-oikeus myös moottoripyörille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 1972 jälkeen syntyneet eivät voi hiukan myöhäisen neljänkympin kriisin tai pahasti etuaikaisen viidenkympin villityksen iskiessä vain kävellä liikkeeseen ostamaan itselleen moottoripyörää."
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Kankikari - 02.03.2019, 11:54:57
Määrittele vanha ;) :

"Moottoripyöräkortin eli A-kortin suorittaminen erikseen on 1.10.1990 lähtien ollut välttämättömyys. Tätä aikaisemmin autokortin eli B-kortin yhteydessä myönnettiin automaattisesti ajo-oikeus myös moottoripyörille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 1972 jälkeen syntyneet eivät voi hiukan myöhäisen neljänkympin kriisin tai pahasti etuaikaisen viidenkympin villityksen iskiessä vain kävellä liikkeeseen ostamaan itselleen moottoripyörää."

Pikkusen pisti tuolloin meikän vihaseks.. kaikki kaverit sai pärrällä ajaa luvallisesti kun minä en...
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: gRaggi - 02.03.2019, 11:57:48
Samaten mistä monesti kuulee kinattavan on että saako ilman BE:tä siirtää tyhjää jarrullista kärryä. Ilmeisesti joskus sai muttei nykyään. Joskus muistan uutisen kun joku häiskä oli ostanut kerralla 2 peräkärryä, jarrullisen (olisko ollu joku traileri) ja jarruttoman.
Hepulla ei ollut E:tä B:n perässä, joten poliisithan sen liputti sakolle kun tällä oli se jarrullinen kärry koukussa ja pikkukärry kuormana.

Jos en väärin muista niin toisinpäin tuo yhdistelmä olisi ollut juuri lain sallimissa rajoissa  :D

B

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Riippuen tottakai siitä että ylittyykö se 3500kg kokonaispaino? Vai ymmärsinkö nyt väärin?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: 311 - 02.03.2019, 13:22:24
Joo, ihan oikein sitten ilmeisesti muistinkin:
Aikoinaan siis sain siirrellä, mutta enää en saa tällä A BE C - lapulla liikutella rekkaa enkä linja-autoa.
Näin ne ovat joskus sallitut ja hallitut toiminnat riistetty ja todettu siis kyvyttömäksi aiemmin osattuihin toimintoihin  ;)

Tuostapa sitten mieleen tulikin:
Aikoinaan kun sain tuon kuorma-autokortin - tuolloin ABC - ajelin joskus firaabelina erästä keikkabussia ympäri Suomea.
Vanha linja-auto oli muutettu & rekisteröity silloiseksi "erikoisautoksi" eli 1 +8 hengelle ja sisustettu 4:llä vuoteella niihin
tarpeisiin. Sitä vaan sitten tuolla silloisella ABC-lapulla tyyräsin ja matkassa aina vähintään tuo 8 matkustajaa, usein kyllä
hiukan enemmänkin, tunnustettakoon...
Eipä se sitten henkilökuljetusta tainnut ollakaan, vaikka täysmittainen linjuri sentään alla...

Mitenhän nykyisin:
Jos vanhasta bussista on tehty vastaava rekisteröity erikoisauto 1+8, saankohan sitä ajella nykyisellä A BE C -lapulla
kuten aikoinaan vai en, kun en nykyään saisi edes siirtää vastaavan kokoista bussia ?
Eihän erikoisautossa (=lähes tyhjä bussi) ainakaan painorajat tule vastaan, tuleekohan joku muu rajoitus ?

Moottoripyöräkorttiin:
Tuo s.1972/1990=18v. tuli minulle kyllä ihan uutena tietona, kiitos siitä.
Tarkoittaa siis valitettavasti sitä, että me vieläkin vanhemmat kansalaiset (>47v.) voimme tepastella mp-liikkeeseen
ja osoittaa sitä suurinta & kalleinta menopeliä, tunkea turvonnut nuppimme sinne uuteen hienoon kypärään ja
poistua baanalle niillä kyvyillä & ominaisuuksilla, jotka itse kullakin on enää jäljellä... ???
Vaikka omakohtaisesti tulivat nuo 2-pyöräiset elämään takaisin hiukan vanhemmalla iällä, olen kyllä koittanut pitää
aktiivisesti mielessäni, että kyllä nämä elämän käyttötunnit vaan tavalla jos toisellakin vaikuttavat varsin kaikkeen
liikehdintään & aistintaan liikenteessä ja se vaan pitää hyväksyä/muistaa tuolla liikennevirrassa liikkuessa.
Valitettavasti omassa lähipiirisänikin on tapauksia, kun ne kyvyt ja vaatimukset eivät kohtaa, surullisia tapauksia...
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 02.03.2019, 22:52:13

Tuostapa sitten mieleen tulikin:
Aikoinaan kun sain tuon kuorma-autokortin - tuolloin ABC - ajelin joskus firaabelina erästä keikkabussia ympäri Suomea.
Vanha linja-auto oli muutettu & rekisteröity silloiseksi "erikoisautoksi" eli 1 +8 hengelle ja sisustettu 4:llä vuoteella niihin
tarpeisiin. Sitä vaan sitten tuolla silloisella ABC-lapulla tyyräsin ja matkassa aina vähintään tuo 8 matkustajaa, usein kyllä
hiukan enemmänkin, tunnustettakoon...
Eipä se sitten henkilökuljetusta tainnut ollakaan, vaikka täysmittainen linjuri sentään alla...

Mitenhän nykyisin:
Jos vanhasta bussista on tehty vastaava rekisteröity erikoisauto 1+8, saankohan sitä ajella nykyisellä A BE C -lapulla
kuten aikoinaan vai en, kun en nykyään saisi edes siirtää vastaavan kokoista bussia ?
Eihän erikoisautossa (=lähes tyhjä bussi) ainakaan painorajat tule vastaan, tuleekohan joku muu rajoitus ?

Näitä suomen järjettömyyksiä. Otat bussin ja lisäät sinne keittiön, säilytystiloja ja makuupaikkoja.
Tarviit jonku D-kortin omaavan siirtämään sen konttorille ja katsastuksen jälkeen voit ajaa sitä 1+8 matkailuautoa C kortilla — mutta bussina ei edes tyhjänä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 02.03.2019, 22:55:53
B

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Riippuen tottakai siitä että ylittyykö se 3500kg kokonaispaino? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Kortin riittävyys katsotaan paperien kokonaispainoista. Todellisilla painoilla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: gRaggi - 03.03.2019, 09:31:21
Kortin riittävyys katsotaan paperien kokonaispainoista. Todellisilla painoilla ei ole merkitystä.

Juu kyllä sitä ymmärrän. Mutta otetaan esim. pienen jarrulisen henkilönosturin veto mitä itekin joskus vedän V50sen perässä. Itellä BC kortti. Volvossa muistaakseni 1900kg kokonaispaino, nosturi muistaakseni painaa 1150 ja volvolla saa vetää 1200 jarrullista. Ei ylity 3500kg niin pitäis olla laillista vetää? Mutta jos laitan perään 3500kg kokonaispainosen TYHJÄN trailerin niin sit menee jo yli ja laitonta.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.03.2019, 09:35:58
Näinhän se menee että vetoauton "riittämisen" määrää sen hetkinen todellinen paino, ajokortin taas rekisteriotteiden kokonaismassat.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: petriko - 03.03.2019, 10:35:42
Katselin ihan mielenkiinnosta uusia määräyksiä. Itsella A BE CE DE ja töikseni toistakymmentävuotta olen yhdistelmää sekä linja-autoa pyörittänyt. Ennen joo sai C kortilla ajaa tyhjää yhdistelmää ja E kortilla tyhjää bussia (en puhu bikkubussista jota sai ajaa max 8 henk).
Kirjainyhdistelmia on paljon mutta kyllä niistä hyvin käy ilmi mitä luokkia ja painoja voi olla, tosin ennen oli selkeämpää :)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: 311 - 03.03.2019, 13:31:22
Mites, kysyn taas ehkä tyhmiä, mutta tuosta ajoneuvon "siirtämisestä" vielä:

Saako esim. ns. rekkakortilla CE ohjastaa/siirtää linja-autoa edes tyhjänä vai tarviiko siihenkin tuo DE-lisenssi
vai miten nuo nyt sitten nykyisin menevät ?
Voiko olla, että jos henkilö rahtaa ammatikseen luokkaa 50t yhdistelmää ja eteen tulee tilanne, että pitää siirtää
vaikkapa bussi paikasta a paikkaan b, on paikalle etsittävä joku linja-auton kuljettamiseen oikeuttava henkilö ?
Arvelisin vaan noin yleisesti, että eiköhän tuommoinen bussikin olisi varsin hyvissä käsissä tuon CE-rahtarinkin käsissä ?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 03.03.2019, 14:19:39
Olettaisin että siinä pätee tämä, oli se E siellä tai ei.

https://www.lvm.fi/-/c-kortilla-ei-saa-siirtaa-bussia-tai-yhdistelmaa-768761
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 03.03.2019, 14:26:26
Mites, kysyn taas ehkä tyhmiä, mutta tuosta ajoneuvon "siirtämisestä" vielä:

Saako esim. ns. rekkakortilla CE ohjastaa/siirtää linja-autoa edes tyhjänä vai tarviiko siihenkin tuo DE-lisenssi
vai miten nuo nyt sitten nykyisin menevät ?
Voiko olla, että jos henkilö rahtaa ammatikseen luokkaa 50t yhdistelmää ja eteen tulee tilanne, että pitää siirtää
vaikkapa bussi paikasta a paikkaan b, on paikalle etsittävä joku linja-auton kuljettamiseen oikeuttava henkilö ?
Arvelisin vaan noin yleisesti, että eiköhän tuommoinen bussikin olisi varsin hyvissä käsissä tuon CE-rahtarinkin käsissä ?

Nykysääntöjen mukaan D-luokan autossa pitää olla D-luokan kuski. Vaikka tyhjä auto muuten. Aivan järjetöntä.
Sama noiden trailereiden ja hinattavien ajoneuvojen painojen kanssa, aina ei mene järkevästi.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: tj86430 - 03.03.2019, 14:32:42
B

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Riippuen tottakai siitä että ylittyykö se 3500kg kokonaispaino? Vai ymmärsinkö nyt väärin?
Ja sitten on vielä B/96, jolla saa vetää yhdistelmää jossa vetoauton kokonaismassa on max 3500 ja yhdistelmän kokonaismassa max 4250. Tämä on siis B:n ja BE:n välimuoto, jonka saa pelkällä ajokokeella, kun BE:hen tarvitaan myös kirjallinen ja käsittelykoe.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: mulugren - 03.03.2019, 16:07:09
Moottoripyöräkorttiin:
Tuo s.1972/1990=18v. tuli minulle kyllä ihan uutena tietona, kiitos siitä.
Tarkoittaa siis valitettavasti sitä, että me vieläkin vanhemmat kansalaiset (>47v.) voimme tepastella mp-liikkeeseen
ja osoittaa sitä suurinta & kalleinta menopeliä

Prätkäkorttiasiat ovat tosiaan se kaikkein pahin. Aivan pähkähullua antaa 200hp tykin avaimet hepuille joilla on pahimmillaan ajokokemusta vain mopoista (jos aina niistäkään). Ihan jo se että saa värkin pysähtymään hätätilanteessa muun liikenteen tahtiin ei onnistu äkkinäiseltä huonostikaan
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Jambo - 03.03.2019, 16:14:08
Prätkäkorttiasiat ovat tosiaan se kaikkein pahin. Aivan pähkähullua antaa 200hp tykin avaimet hepuille joilla on pahimmillaan ajokokemusta vain mopoista (jos aina niistäkään). Ihan jo se että saa värkin pysähtymään hätätilanteessa muun liikenteen tahtiin ei onnistu äkkinäiseltä huonostikaan

Tässä on juu hienoinen epäkohta minunkin mielestä, taas vastavuoroisesti se tyhjän linjurin siirto joltain CE-kortin omaavalta ei näköjään luonnistu  ::)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: gRaggi - 03.03.2019, 16:16:33
Ja kuka on edes keksiny nämä 5 vuotta voimassa olevat kortit? Mulla nyt 50vuotta voimassa oleva kortti, päätty 2052. Oon jo vähän aikaa miettiny että käynkö ajaa sen c1e kortin että Ramilla pystyis vähän isompaa kärryä vetää, niin mun 50v siirtyy 5 vuotiseksi kortiksi. Taidan jättää väliin ja pyydän kaverit tulla ajaamaan jos on tarvetta.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Teemu- - 03.03.2019, 18:15:42
Ja kuka on edes keksiny nämä 5 vuotta voimassa olevat kortit? Mulla nyt 50vuotta voimassa oleva kortti, päätty 2052. Oon jo vähän aikaa miettiny että käynkö ajaa sen c1e kortin että Ramilla pystyis vähän isompaa kärryä vetää, niin mun 50v siirtyy 5 vuotiseksi kortiksi. Taidan jättää väliin ja pyydän kaverit tulla ajaamaan jos on tarvetta.
Ainanki jos ampät ottaa ajokorttiin niin sitä saa uusia 5 vuoden välein, miulla se on erillisenä korttina lompakossa.

Eikös kaikki kortit vanhene 2033 tammikuussa, luki siellä vaikka mitä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.03.2019, 20:06:16
Tässä on juu hienoinen epäkohta minunkin mielestä, taas vastavuoroisesti se tyhjän linjurin siirto joltain CE-kortin omaavalta ei näköjään luonnistu  ::)

Sellanen juolahti kerran Mieleeni, että miksi C-kortilla ei saa ajaa linja-autoa jossa on 1+8 henkilöä kyydissä? ???

Ainanki jos ampät ottaa ajokorttiin niin sitä saa uusia 5 vuoden välein, miulla se on erillisenä korttina lompakossa.

Eikös kaikki kortit vanhene 2033 tammikuussa, luki siellä vaikka mitä.

Näinhän ne ovat asian päättäneet.  >:( Itseltä kun löytyy BE, C1E, C, niin kortti muuttuu viisivuotiseksi vaikka alkuperäinen olisi voimassa 12/2053.  >:( 
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: turkoosi - 08.03.2019, 09:20:18
A

    Moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
    Kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.
    Sisältää A1-, A2-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet

No onkos tämäkin nyt taas vaihteeksi muuttunut, vastahan kun näitä trikejä alkoi tulvia markkinoille niin mainostettiin että kaikki saa ajaa niitä B kortilla. Nytkö pitäisi kumminkin olla myös A kirjain kortissa. No en kyllä meinannut moista hommata muutenkaan.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: tj86430 - 08.03.2019, 09:26:18
Ja kuka on edes keksiny nämä 5 vuotta voimassa olevat kortit? Mulla nyt 50vuotta voimassa oleva kortti, päätty 2052. Oon jo vähän aikaa miettiny että käynkö ajaa sen c1e kortin että Ramilla pystyis vähän isompaa kärryä vetää, niin mun 50v siirtyy 5 vuotiseksi kortiksi. Taidan jättää väliin ja pyydän kaverit tulla ajaamaan jos on tarvetta.
Osa korteista näyttää olevan voimassa 15 vuotta. Päivitin B -> B/96 ja kortin voimassaoloajaksi tuli 15 vuotta päivityksestä.

e: näytti olevan niin että ykkösryhmän kortit on 15v ja kakkosryhmän 5v.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Taavi.H - 08.03.2019, 12:56:36
A

    Moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
    Kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.
    Sisältää A1-, A2-, AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet

No onkos tämäkin nyt taas vaihteeksi muuttunut, vastahan kun näitä trikejä alkoi tulvia markkinoille niin mainostettiin että kaikki saa ajaa niitä B kortilla. Nytkö pitäisi kumminkin olla myös A kirjain kortissa. No en kyllä meinannut moista hommata muutenkaan.

Nyt pitää lisäksi kaivaa valtioneuvoston asetus ajokorteista (5.5.2011/423 (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110423)) esiin ja sieltä toinen pykälä jossa luetellaan poikkeuksia:

Lainaus
8) B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa ajokorttilain 4 §:n 1 momentin 2 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää ja, jos hän on täyttänyt 21 vuotta, mainitun momentin 4 kohdan b alakohdassa tarkoitettua kolmipyörää;

EDIT: tuo ensimmäinen tarkoittaa siis max 15kW kolmipyörää ja jälkimmäinen täystehoista.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Raid - 08.03.2019, 21:05:35
Ei ne kaikki asiat entisessä AKEssakaan mennyt putkeen. Ajoin -80 kuorma-autokortin(ABC) jonka jälkeen menin inttiin jossa ajoin rekkakortin ABCE.
Tätä korttia pidin siihen asti jolloin jouduin ikätarkistuksen vuoksi käymään terveystarkastuksessa. Siellä tuli esiin että olen menettänyt näön toisesta silmästä jolloin kuorma ja rekkakortti lähti sen vuoksi. Nyt kun katselin niin nykyisessä muoviläpyskäss lukee että minulla ei oli koskaan ollutkaan kyseisiä C ja E korttia vaan pelkät AB ja pikku E  silloin kun se tuli haettavaksi.  Muoviläpyskässä on myöntämis ja loppumispäivä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: 311 - 08.03.2019, 23:30:39
Tuosta "Raidin" kommentista tulee mieleen omat kokemukset, kun muinoin täytin 45, kortti tuolloin se ABC.

Silloin taisi olla eka etappi, kun kuskin kuntoa alettiin syynätä lääkärin toimesta 5v välein (näin muistelen..)
Olin saanut ekat lähentimeni (päätelasit), kun täytin 40v ja tuolloin pärjäsi oikein hyvin niillä
"Tiimari"-laseillakin (2mk/kpl), joita lojui sitten ihan jokapaikassa; -autossa, työpajalla yms., missä
nyt vaan ikinä piti jotain hiukan fiinimpää puuhata tai lukea.
Menin siis tuohon 45v-syyniin ja olihan se näkö tietysti jo muuttunut siitä 20v-tasolta.
En enää muista niitä näkökyvyn vaatimusrajoja, mutta lääkäri kysyi, ajelenko vielä kuormuria ?
Vastasin lekurille, etten juurikaan aktiivisesti, mutta ehkä joskus saattaa tulla tarvis ajellakin, miksi kysyt ?
Sanoi, että näkösi riittää hyvin ajelemaan henkilöautoa (AB) ilman laseja, mutta jos aiot ajella kuormuria (ABC),
hänen pitää ruksata tähän kuponkiin, että "ajaessa käytettävä silmälaseja".
Pyysin sitten ruksaamaan ne silmälasit jotta kortti pysyy ennallaan, mutta en enää tarkkaan muista, olisiko luokan
palauttaminen myöhemmin takaisin AB -> ABC aiheuttanut kenties isotkin offensiivit (autokoulua tms.) ?

Silloin vaan jäi kytemään mielikuva, että varsin puutteellisella näkökyvyllä saa näemmä ohjastaa henkilöautoa,
kuorma-autolla onkin sitten hyvä nähdä vähän paremmin... Tästäköhän ne lukuisat alleajot johtuvatkin ?

Tsekkasin juuri tuosta muoviläpyskästäni (A BE C), etten ainakaan itse osaa siitä löytää mitään merkkiä,
mistä voisi päätellä, tarvinko ajaessa laseja vai ei ?
Vai onkohan tämä nyt sitä nykyajan valinnanvapautta, että ei oo pakko jos ei haluu.. ::)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: kupari s40 - 09.03.2019, 18:17:54
Yhdellä silmällä voit ajaa henkilöautoa, c tarviaa molemmat ja ainakin minulla tuo sivunäkökyky jolloin liike pitää nähdä testattiin kummastakin silmästä. Henkilöautossa voi hyödyntää päätä kääntämättä taustapeiliä, kuormurissa tuota ei ole ja puolisokeana näkökenttä ei kata ilman pään kääntöä. Noin se mulle selitetty joskus.

Itsellä on harkinnassa pidänkö vielä c vai jätänkö pois kun 55v tulee niin pitää taas uusia, lokakuuhun aikaa miettiä..

Tällä iällä omalla kortilla suoraan saisi sen  200hv prätkän, työmatkamopo ollut aikoinaan vain vuoden ja muilla kakspyöräsillä moottorivehkeillä en ole ajanut  :D.  Tosin pyörän käsivamman takia oltava Trike  .
Jouduin ajamaan kuntoutumisen jälkeen ajokokeen ja meinasivat prätkän pudottaa suoraan pois mutta sain pidettyä kun on Trikeversiot olemassa ja sitä on mahdollista ajaa.

Mulla on ihan kirjallinen lupa ajokokeen perusteella ajaa manuaalivaihteista autoa, vakuutusyhtiöiden varalle hyvä olla jos kolariin joutuu niin turvaa selustani.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 03.04.2019, 01:12:15
>:( Itseltä kun löytyy BE, C1E, C, niin kortti muuttuu viisivuotiseksi vaikka alkuperäinen olisi voimassa 12/2053.  >:(

Siinä vaiheessa kyllä, jos joudut päivittämään ajokorttia ammattipätevyyden tai ajoneuvoluokan muutoksen takia tai hakemaan yksinkertaisesti uuden samanlaisen hajonneen tai kadonneen tilalle. Koskee siis uusia kortteja. Voimassaolevat ajokortit* eivät käsittääkseni lyhene viisivuotisiksi, mutta kaikkien nykyisten korttien voimassaoloaika on tosiaan lyhennetty tuohon 2033.

Kaveri kertoi hiljattain parsineensa ja laminoineensa tuttunsa räjähtäneen ajokortin läjään, ettei tämän olisi tarvinnut hakea uutta ja aloittaa tuota viiden vuoden rumbaa. :P

Jonkun ajokorttiuudistuksen yhteydessähän "annettiin" tietylle ikäryhmälle CE-ajo-oikeus ilman minkäänlaista ajokokemusta riippuen entisestä ajokortista. Lienevät jo valtaosin poistuneet luontaisesti ikäsäännösten vuoksi.


*Ennen 19.1.2013
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 03.04.2019, 07:20:04
Siinä vaiheessa kyllä, jos joudut päivittämään ajokorttia ammattipätevyyden tai ajoneuvoluokan muutoksen takia tai hakemaan yksinkertaisesti uuden samanlaisen hajonneen tai kadonneen tilalle. Koskee siis uusia kortteja. Voimassaolevat ajokortit* eivät käsittääkseni lyhene viisivuotisiksi, mutta kaikkien nykyisten korttien voimassaoloaika on tosiaan lyhennetty tuohon 2033.

Kaveri kertoi hiljattain parsineensa ja laminoineensa tuttunsa räjähtäneen ajokortin läjään, ettei tämän olisi tarvinnut hakea uutta ja aloittaa tuota viiden vuoden rumbaa. :P

Jonkun ajokorttiuudistuksen yhteydessähän "annettiin" tietylle ikäryhmälle CE-ajo-oikeus ilman minkäänlaista ajokokemusta riippuen entisestä ajokortista. Lienevät jo valtaosin poistuneet luontaisesti ikäsäännösten vuoksi.


*Ennen 19.1.2013

Uudet Cx ja Dx kortit on voimassa 5 vuotta, B sekä alemmat 15 vuotta. Mutta jos tilaa kortin kaksoiskappaleen, se ei ole uusi kortti ja on voimassa kuten alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 03.04.2019, 12:02:44
Mutta jos tilaa kortin kaksoiskappaleen, se ei ole uusi kortti ja on voimassa kuten alkuperäinen.

https://www.is.fi/autot/art-2000001185018.html

Esimerkiksi tämän mukaan vuoden 2013 jälkeen myönnetyt kaksoiskappaleet eivät ole voimassa kuten alkuperäinen. Koska niiden on oltava direktiivin mukaisia.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin viimeisen vuoden aikana myönnetyt B-kortit ovat voimassa 18.1.2033 jälkeenkin, koska ovat tuona ajankohtana direktiivin mukaisia.

Ei toki olisi ensimmäinen kerta kun Ilta-Sanomista asiavirhe löytyy, mutta siihen nähden tuo on varsin selkeä artikkeli aiheesta.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 03.04.2019, 14:55:03
https://www.is.fi/autot/art-2000001185018.html

Esimerkiksi tämän mukaan vuoden 2013 jälkeen myönnetyt kaksoiskappaleet eivät ole voimassa kuten alkuperäinen. Koska niiden on oltava direktiivin mukaisia.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin viimeisen vuoden aikana myönnetyt B-kortit ovat voimassa 18.1.2033 jälkeenkin, koska ovat tuona ajankohtana direktiivin mukaisia.

Ei toki olisi ensimmäinen kerta kun Ilta-Sanomista asiavirhe löytyy, mutta siihen nähden tuo on varsin selkeä artikkeli aiheesta.

Tuopa oli taas mulle uutta tietoa - muistelin hakeneeni kaksoiskappaleen tuon uuden tulkinnan aikana, mutta näyttääkin olevan 7.1.2013 kortissa :D
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 03.04.2019, 19:56:14
Tuopa oli taas mulle uutta tietoa - muistelin hakeneeni kaksoiskappaleen tuon uuden tulkinnan aikana, mutta näyttääkin olevan 7.1.2013 kortissa :D

Tarkalle on mennyt. :)

Sellanen juolahti kerran Mieleeni, että miksi C-kortilla ei saa ajaa linja-autoa jossa on 1+8 henkilöä kyydissä? ???

Siksi, ettei se lakkaa olemasta linja-auto riippumatta siitä, montako henkilöä on kyydissä. Samoiten kuin jarrullinen traileri ei muutu kevytperävaunuksi silloinkaan, kun se on tyhjä.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ribbe - 04.04.2019, 07:28:59
Siksi, ettei se lakkaa olemasta linja-auto riippumatta siitä, montako henkilöä on kyydissä. Samoiten kuin jarrullinen traileri ei muutu kevytperävaunuksi silloinkaan, kun se on tyhjä.
Linja-autoa saa taas ajaa kun sieltä ruuvataan penkkejä pois ja käy konttorilla. Siinä mielessä ei ihan sama asia.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 04.04.2019, 07:34:11
Linja-autoa saa taas ajaa kun sieltä ruuvataan penkkejä pois ja käy konttorilla. Siinä mielessä ei ihan sama asia.

Jos pelkästään poistaa penkkejä määrään 1+8, rakentamatta esim asuin- tai kuormatiloja mikä siitä autosta silloin tulee?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 04.04.2019, 10:43:03
Linja-autoa saa taas ajaa kun sieltä ruuvataan penkkejä pois ja käy konttorilla. Siinä mielessä ei ihan sama asia.

Silloin se lakkaa olemasta linja-auto.

Ja näissä ajo-oikeusasioissa kun on merkitystä vain sillä, mitä rekisteriotteessa seisoo ja mitä kirjaimia kortista löytyy.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 04.04.2019, 12:09:49
Silloin se lakkaa olemasta linja-auto.

Ja näissä ajo-oikeusasioissa kun on merkitystä vain sillä, mitä rekisteriotteessa seisoo ja mitä kirjaimia kortista löytyy.

Mutta mitä siellä otteessa lukee, jos se ei ole enää linja-auto eikä kuitenkaan kuorma-auto tai matkailuauto?
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 04.04.2019, 12:39:48
Mutta mitä siellä otteessa lukee, jos se ei ole enää linja-auto eikä kuitenkaan kuorma-auto tai matkailuauto?

Hyvä kysymys, sopinekko tuollainen penkeiltään karsittu ex-linjuri mihinkään ajoneuvoluokkaan siltään? Kaikissahan on omat säännökset ja minimivaatimukset.

Veikkaanpa, ettei linja-autosta saisi esim. kuormuriakaan vaikka poistaisi kaikki matkustajanistuimet, vaan pitäisi olla jonkinlaista väliseinää ohjaamon ja kuormatilan välissä jne.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Aukki - 04.04.2019, 13:09:29
Mutta mitä siellä otteessa lukee, jos se ei ole enää linja-auto eikä kuitenkaan kuorma-auto tai matkailuauto?

M1 henkilöauto

Ajaa saa C-kortilla.
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: HammerDown - 04.04.2019, 14:30:47
M1 henkilöauto

Ajaa saa C-kortilla.

Kappas, henkilöauto saa tosiaan olla mitoiltaan pienen linja-auton kokoinen ja painaa niin paljon kuin akselimäärä vain antaa periksi, käytännössä parikymmentä tonnia.

Paljonkohan olis verot vuodessa...? ::)
Otsikko: Vs: Ajokorttiasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 04.04.2019, 15:16:49
Kappas, henkilöauto saa tosiaan olla mitoiltaan pienen linja-auton kokoinen ja painaa niin paljon kuin akselimäärä vain antaa periksi, käytännössä parikymmentä tonnia.

Paljonkohan olis verot vuodessa...? ::)

Reilun 4600eur jos parikymppiä painaa ;)