Elekma  Autoracing

850, S/V70 <-00 ja C70 <-05 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 891 Vastauksia
  • 321982 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • R129 SL 300-24 M104 Turbo
    • Tehonmittaus.fi
Onko kellään kokemuksia miten hyvin 850:n alusta soveltuu S70:iin? Nyt meinaan siis iskareita ja jousia.. Tarkotus olis laittaa tohon omaan coiloverit, harmi vaan ettei D2:lta saa coilovereita muutaku kasipätkään. Eli siis passaisko sama sarja tuohon seitenkymppiseen?

Ottaa huomioon et D2:ssa ei ole hyväksyntä lappuja X70 -sarjaan.
R129 SL 300-24 M104 Turbo 855 T-5R

Poissa R-to

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Ottaa huomioon et D2:ssa ei ole hyväksyntä lappuja X70 -sarjaan.
Eihän D2 alustoissa ole mallikohtaista tyyppihyväksyntää muutenkaan...? Vain joku ns yleistyypillinen tieliikennekäyttöön sopiva -lappu.

Mad Maxxilta sais 700€uroon korkeussäädettävän alustan, kun taas D2:lta sais 850€uroon korkeus ja jäykkyyssäädettävän alustan, jossa vielä yläpää säädettävä...

hevonen

  • Vieras
Olikos noi renkaat 16" ??
Kylläpä ne on, vieläkin... :D

Poissa Pahkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Mitkäs iskarit & jouset kannattais hommata tuohon awd ärrään (v70 r awd 1999) kun pikaisella vilkaisulla bilstein ja koni ei tarjoa mitään iskareita kun on awd malli...


Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Sain paikalliselta varaosamyyjältä tarjouksen etupään osista ja niiden mukaan ei olisi madallusjousia erikseen saatavilla, onko näin? Tietysti siniseltä sais, mutta madaltaako ne sitten todellisuudessa mitä?

Niin ja bilsteinin etutolpat olis 190€ Suoja ja pohjaanlyönti kumit 29€
Koiranluut  58€ pari

Mutta tarvitsenko vaihdon yhteydessä jousijalan tukilaakeria ja sitä tukea? Niille olisi 220€ pari

Tällä hetkellä koiranluu kolisee ja iskari pissii, joten ne ainakin tulee vaihtaa.

Onko hinnat pielessa, vai käynkö hakemassa?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Varmista että laakereita on paikallisessa tarvikeputkassa "heti saatavana" että voit purkaessa tarkistaa laakerien kunnon. Niitä ei kannata huvikseen vaihtaa vaan tarpeen mukaan, jos rahisee ja takertelee käsissä..

Koiranluuhun sijoittaisin ennemmin sen 50e kpl ja hakisin osan tiskiltä.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Varmista että laakereita on paikallisessa tarvikeputkassa "heti saatavana" että voit purkaessa tarkistaa laakerien kunnon. Niitä ei kannata huvikseen vaihtaa vaan tarpeen mukaan, jos rahisee ja takertelee käsissä..

Koiranluuhun sijoittaisin ennemmin sen 50e kpl ja hakisin osan tiskiltä.

Mikäs merkitys tuolla laakerilla muuten on, tai siis kuinka se ilmenee esim ajossa että on menossa / mennyt?

Noi koiranluut on aikalailla kulutus tavaraa ainakin näillä nykyajan teillä ( heittoo ja kuoppaa enemmän kuin väistelemään ehtii)
Mutta tosiaan kuljettajan puolella kolissu jo kuukauden, kun luultiin että oli alatukivarren löysä pallo joka äänti, mutta ei, niin laitettava samalla sitten kaikki kuntoon. Ja oikealla kuuluu toisinaan sellainen jurina jostain, vissiin joku pusla valjä jostain tai jotain...


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Mikäs merkitys tuolla laakerilla muuten on, tai siis kuinka se ilmenee esim ajossa että on menossa / mennyt?

Rattia kääntäessä koko mcperson pyörähtää tuon laakerin varassa. Tärkeä tehtävä sillä on, mutta harvemmin näitä rikkoutuu. Laakerin alla oleva tukipusla/rättikumi on useimmin vaihdettavien listalla. Kannattaa uusia aina kun tolpan joutuu purkamaan.


Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Kiitos kuvasta ja selvityksestä, selvensi todella paljon. Se pusla pitäneen kanssa lisätä listalle. Noin 300€ paketti kait se olis + etujouset.

Kauankos tohon vaihtoon kuluu aikaa korjaajalta? Tietäis että mitä suurinpiirtein maksaa, jottei viedä pässiä narussa?

Niin ja kuinka radikaalisti tässä operaatiossa kulmat muuttuu? Onko mahdollista autoa "siirtää ajamalla" noin 10km hajottamatta mitään?

Joku jos miettii miksi näin, niin edullisella pajalla ei ole kulmien säätö mahdollista ja siinä lähellä ois vianor ym joilla olisi mahdollista tehdä se nelipyöräsuuntaus.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Niin ja kuinka radikaalisti tässä operaatiossa kulmat muuttuu? Onko mahdollista autoa "siirtää ajamalla" noin 10km hajottamatta mitään?
Kyllä sitä tuon verran voi ajaa huoletta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Kyllä sitä tuon verran voi ajaa huoletta.

Jeps, hyvä tietää ja eihän tuossa ole kuin taajamanopeus, mutta parempi varmistaa kuin tulla katumaan ;)

Edit: Kattelin tuossa tuota Hevosen ässää ja tuo korkeuskin kyllä kelpais. Mites tuossa tiisselissä toimii noi ärrän jouset? Saako sitäpaitsi laillisesti alle laittaa noi, siis tiisseliin kun taitaa olla painavempi, vai onko?

Ja onko ollu minkälaisia hintoja sinisellä noilla jousilla?

« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 14:20:29 kirjoittanut Hiltsu »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Jeps, hyvä tietää ja eihän tuossa ole kuin taajamanopeus, mutta parempi varmistaa kuin tulla katumaan ;)
Kunhan ei nyt satoja kilsoja ala veteleen niin ei ongelmaa.
Kulmat tosiaan muuttuu mutta on hieman tapauskohtaista että paljonko.

hevonen

  • Vieras
Jeps, hyvä tietää ja eihän tuossa ole kuin taajamanopeus, mutta parempi varmistaa kuin tulla katumaan ;)

Edit: Kattelin tuossa tuota Hevosen ässää ja tuo korkeuskin kyllä kelpais. Mites tuossa tiisselissä toimii noi ärrän jouset? Saako sitäpaitsi laillisesti alle laittaa noi, siis tiisseliin kun taitaa olla painavempi, vai onko?

Ja onko ollu minkälaisia hintoja sinisellä noilla jousilla?
Onhan ne lailliset kun et kerro kellekään. Ei ne leimalla sitä noteeraa.

Vaihtotyö jousille etupäähän, arvio jollain nyrkkipajalla vois olla 1h, jos niillä on paineilmalla toimivat jousipuristimet. Tuo tolppahan on kädessä apaut 5 min.
Ite sähläsin huonon kompuran kanssa ainakin 2 tuntia, kun joutui odotteleen painetta pyttyyn... Tarttis varmaan hommata uus isompi kompura...
No, huonompikin jamppa vaihtaa nuo 1.5h jos on paineilmaa ja sellaiset puristimet käytössä. Jos käsin veivaa, niin se ei kyllä saa työaikaa lisätä, se on lähinnä korjaamon ongelma.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Paljonko muuten hevonen maksoit noista jousista, ja millaset iskarit sulla on niiden kaverina?

Ja olisiko mahdollista mitata paljon on navasta kaaren sisäreunaan? Itse sais tuossa omassa 36-37cm kallistuu piha vähän tonnepäin josta sain pienemmän luvun ja samalla puolella vuotava iskari.

Ainiin, viimeks kun auto oli nosturissa, niin ihmettelin takajousissa olevia kumi palikoita kierteiden välissä, mikä niiden merkitys on? Luulis vaikuttavan jousen toimintaan?
« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 18:04:04 kirjoittanut Hiltsu »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ainiin, viimeks kun auto oli nosturissa, niin ihmettelin takajousissa olevia kumi palikoita kierteiden välissä, mikä niiden merkitys on? Luulis vaikuttavan jousen toimintaan?
Me kumit on siellä lisäämässä kuorman kestoa. Tuollaisia käytettiin joskus -80 luvulla varmaan viimeks enemmän.
Kestää kuormaa hiukan enemmän mutta lyhentää myös jousen omaa joustoa.

 

Ateho  Elekma