Autodiagnoosi  Carcom Oy

850, S/V70 <-00 ja C70 <-05 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 891 Vastauksia
  • 322024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Anteeksi vain tähän väliin mutta itselläni on D2:n coiloverit joissa myöskin mainitaan ettei sarjalla mallikohtaista tyyppihyväksyntää mutta menin sen hienon taiwanissa painetun tuv-lapun ja rekisteriotteen kanssa katsastusasemille kyselemään niin sanoivat laput selailtuaan että käsi lippaan näillä papereilla, että pistä alle vaan ja tule tänne niin merkataan prosentit otteeseen. auto on siis allekirjoituksen T-5R. niin ja muutoskatsastukseen vaan lappu 4-pyöräsuuntauksesta ja muutoskatsastukseen laitoin jousen säätömutteriin ihan pienen täpin kierrelukitetta (D2-alustassa on jousen säädössä vain 1 mutteri eli ei lukitus mutteria) ja tämä kelpasi katsastusmiehelle kun pääasia on kuulemma ettei itsekseen lähde pyörimään

No, mitä sitten haetaankaan takaa, niin 70-sarjalaista ei saa leimattua D2:n lapuilla. Ei ole tyyppihyväksyntää X70-sarjalle ja 850:seen niitä lappuja ei tarvita. Peliliikkeitä vaaditaan jotta leiman saa X:70-sarjalaiseen

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
niin.. nää uudemmat tosiaan vaatii ton mallikohtasen tyyppihyväksynnän jos ei oo tuttuja konttorilla.  :nohnoh Toki ohan se mahollista kysellä etukäteen, saiskohan tuolta BC:ltä pyytämällä yhet kopiot näistä:
Lainaus käyttäjältä:  BC Racing
Toimitamme jokaisen alustan mukana kuitenkin valmistusprosessit ja -materiaalit hyväksyvän yleisen TÜV -todistuksen sekä maahantuojan todistuksen siitä, että sarja on tarkoitettu kyseiseen automerkkiin ja malliin asennettavaksi.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Tolla BC Racingin maahantuojan lapulla ei tee yhtään mitään muutoskatsastuksessa kun kyseessä on tyyppihyväksytty auto.
Tuo noiden sarjojen mukana tuleva lappu on tyyliin "Täten todistamme, että kyseinen sarja sopii asennettavaksi xxxx autoon...."
Mistään tyyppihyväksyntänumeroista siinä ei ole sanaakaan, eikä edes mainintaa tieliikennekelpoisuudesta.

Eli, BC Racingin sarjaa ei saa hyväksyttyä tyyppihyväksynnän alaiseen autoon.
Jos joku on joskus jossain saanut, niin kyseessä on ollut jokin pääsiäiskäsi katsuri, eli siis homma on väärin tehty.

Tämä vaan jälleen muistutuksena... ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vaatiikos muuten nuo -40mm lesjöforsit kans muutoskatsastuksen ja mallikohtasen tyyppihyväksynnän? Vai tuleeko tuo vastaan vian iskareiden kohdalla?
240 -86 @buildingbrick240

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vaatiikos muuten nuo -40mm lesjöforsit kans muutoskatsastuksen ja mallikohtasen tyyppihyväksynnän? Vai tuleeko tuo vastaan vian iskareiden kohdalla?

tarvii jousiin.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vaatiikos muuten nuo -40mm lesjöforsit kans muutoskatsastuksen ja mallikohtasen tyyppihyväksynnän? Vai tuleeko tuo vastaan vian iskareiden kohdalla?
Iskarit voit vaihtaa ilman muutoskatsastusta, mutta jouset pitäis aina katsastaa tyyppihyväksytyssä autossa, eli V70 on sellanen mihin tarvitaan TUV lappu.
Mulla on muuten sitten lesjön TUV papereihin linkki jos satut tarviimaan.   ;)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Madallusjouset pitää aina muutoskatsastaa, oli auto vaikka -78 mallinen Taunus.
Vanhempiin vaan ei tarvita mitään papereita.

Ja kun muutoskatsastatte noita säädettäviä sarjoja, niin pitäkää huoli että inssi laittaa erikoisehtoihin vakiotekstin "Ajoneuvoon on asennettu SÄÄDETTÄVÄ alustasarja, etäisyys pyörän navasta lokasuojan ylimpään kohtaan XXX - XXX mm"
Sillä tuo mahdollisuus tuli vasta puolisen vuotta sitten ja monet saattaa lyödä vaan sen vanhan tekstin, jossa ei säädettävästä sarjasta puhuta mitään.
Tuohon kun saa tuon vaihteluvälin, niin voi sitten nostaa alustan korkeutta aivan laillisesti.
Eli alimmaksi korkeudeksi tulee se senhetkinen korkeus ja siihen sitte esim. 50mm säätövaraa ylöspäin.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
tuleekos noiden lesjön jousien mukana sitten ihan se mallikohtanen tyyppihyväksyntälappu? Sehän nyt käsittääkseni on kuitenki eri asia kuin TUV-paperi. Esimerkiksi näissä Lesjöissä, Diederichissä, TA Technicsissä yms halvoissa sarjoissa luvataan TUV-todistus mukaan, mutta mallikohtaisesta lapusta ei puhuta mitään. BC Racing lupaa kans TUV lapun mutta erikseen painottaa ettei sillä saa leimaa kun mallikohtanen hyväksyntä puuttuu. Näistä ois kiva olla jonkilainen lista että mitkä sarjat kelpaa lappujen puolesta myös näihin uudempiin kikottimiin. Jos ei tule mallikohtasta lipuketta mukana niin vaihtoehdot loppu siihen, se on sitte T5 vakiojouset kun ei oikeen missään luvata mallikohtaista tyyppihyväksyntää...
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Toi "TUV-lappu" on jäänyt sellaiseksi yleisnimitykseksi noille kaikille hyväksyntäpapereille.
TÜV on vain yksi noista firmoista jotka tarjoaa tarkastus- ja sertifiointipalveluja, esim. Dekra tekee pitkälti saman alan hommia.

Eli tarkoittaa sitä, että jousisatsin mukana tuleva paperi voi olla TÜV:n tai muun vastaavan tutkimuslaitoksen kirjoittama todistus siitä, että ko. jouset soveltuvat juuri niihin automalleihin jotka on tyyppihyväksyntänumeroilla yksilöity todistukseen.
Ja tämähän on ko. firman laboratoriossa testattu, eli tuo todistus ei ole ihan tuulesta temmattu.

BC Racingin mukana tuleva lappu on TÜV:n kirjoittama yleinen hyväksyntä valmistusprosesseista ja -materiaaleista, eli paperi jolla ei tee yhtään mitään.
Tuo jokaisen jousimallin testauttaminen jossain esim. TÜV:n laboratoriossa on kohtalaisen arvokasta hommaa, joka selittää sen ettei halpojen sarjojen mukana toimiteta yksilöityjä hyväksyntäpapereita.

Oliko jo tarpeeksi selkeästi selostettu? :)
Kyselkää jos jäi jotain aukkoja...

Ja kyllähän niitä sarjoja on joilla on kunnon hyväksyntäpaperit, mutta ne maksaa...
Jos on pakko saada satasen sarja alle, niin pitää vaihtaa vanhempaan autoon ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Kyselkää jos jäi jotain aukkoja...

Kun alusta on asennettu, niin pitää varata aika muutoskatsastukseen ennenkuin ajaa (sinne katsastukseen)? Bemari-foorumilla joka mainitsi saaneen tonnin sakon kun ei ollut varannut aikaa ja näinollen poliisi ei voinut tietää, ajellaanko sitä huvikseen muutoskatsastamattomalla vai ei...  ??? Pitääkö suuntauksesta olla lappu?

Kesäloma vähän rokotti lompakkoa, et katotaan nyt, koska ne jouset edes saan hankittua  ::)

Miten kauan tällaiseen vaihtaa iskareita ja jousia = minkä summan maksaa hyvillä mielin pajalle?

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Toi "TUV-lappu" on jäänyt sellaiseksi yleisnimitykseksi noille kaikille hyväksyntäpapereille.
TÜV on vain yksi noista firmoista jotka tarjoaa tarkastus- ja sertifiointipalveluja, esim. Dekra tekee pitkälti saman alan hommia.

Eli tarkoittaa sitä, että jousisatsin mukana tuleva paperi voi olla TÜV:n tai muun vastaavan tutkimuslaitoksen kirjoittama todistus siitä, että ko. jouset soveltuvat juuri niihin automalleihin jotka on tyyppihyväksyntänumeroilla yksilöity todistukseen.
Ja tämähän on ko. firman laboratoriossa testattu, eli tuo todistus ei ole ihan tuulesta temmattu.

BC Racingin mukana tuleva lappu on TÜV:n kirjoittama yleinen hyväksyntä valmistusprosesseista ja -materiaaleista, eli paperi jolla ei tee yhtään mitään.
Tuo jokaisen jousimallin testauttaminen jossain esim. TÜV:n laboratoriossa on kohtalaisen arvokasta hommaa, joka selittää sen ettei halpojen sarjojen mukana toimiteta yksilöityjä hyväksyntäpapereita.

Oliko jo tarpeeksi selkeästi selostettu? :)
Kyselkää jos jäi jotain aukkoja...

Ja kyllähän niitä sarjoja on joilla on kunnon hyväksyntäpaperit, mutta ne maksaa...
Jos on pakko saada satasen sarja alle, niin pitää vaihtaa vanhempaan autoon ::)

Onko se motonetin -40 sarja sulle tuttu? Saako sillä lapulla muutostettua tollaisen mk1 V70?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Kun alusta on asennettu, niin pitää varata aika muutoskatsastukseen ennenkuin ajaa (sinne katsastukseen)? Bemari-foorumilla joka mainitsi saaneen tonnin sakon kun ei ollut varannut aikaa ja näinollen poliisi ei voinut tietää, ajellaanko sitä huvikseen muutoskatsastamattomalla vai ei...  ??? Pitääkö suuntauksesta olla lappu?

Kesäloma vähän rokotti lompakkoa, et katotaan nyt, koska ne jouset edes saan hankittua  ::)

Miten kauan tällaiseen vaihtaa iskareita ja jousia = minkä summan maksaa hyvillä mielin pajalle?
Eihän siitä haittaakaan ole, mutta aika harva mitään aikaa varaa...
Kyllähän siitä voi poliisi viedä kilvet ja lyödä sakkoa mukaan jos ajelee ilman muutoskatsastusta, eteenkin jos jouset ovat likaiset (=kauan paikallaan olleet).
Eräälle tutulle kävi näin, poliisi oli kurkannut pyöränkoteloon ja todennut että jouset on siellä varmasti ollu monta kuukautta.

Ammattimies vaihtaa koko kierroksen jousia ja iskareita enintään pari tuntia, takapää kun on aika helppo ja nopea.

Onko se motonetin -40 sarja sulle tuttu? Saako sillä lapulla muutostettua tollaisen mk1 V70?
Ainakin jossain vaiheessa Lesjön jousien mukana tulleissa papereissa oli puutteita, mutta ainakin viimeksi kun tuollaisen sarjan paperit näin, oli ne ihan ookoo.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Kyselin tuningkaupalta Diederichsin alustasarjan lappujen perään, parissa tunnissa tuli sähköpostiin TUV todistukset joten palvelusta ainakin tähän mennessä kymppi.  :hello: Nyt ei muutako konttorille kysymään saako tilata..  :)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Kyselin tuningkaupalta Diederichsin alustasarjan lappujen perään, parissa tunnissa tuli sähköpostiin TUV todistukset joten palvelusta ainakin tähän mennessä kymppi.  :hello: Nyt ei muutako konttorille kysymään saako tilata..  :)
Eikö sitä lupaa kysytä yleensä emännältä eikä konttorilta...? :D

Laitappa paperit näkyville tai mulle yv:llä niin kerron, että onko käypäiset.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
paiskasin YV laatikkoon linkkiä.  ;) Ja emännältä en oo kysyny mitää öööööö yli puoleen vuoteen, kippis sille ja terveisiä hänelle  :hello:
240 -86 @buildingbrick240

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron