RallyBaron  Samppasport

850, S/V70 <-00 ja C70 <-05 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 891 Vastauksia
  • 321982 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Ettei olis jousi joka metelöi?
Mullakin piti toinen puoli, mutta loppui kun käänsin jousen alapään pois sitä kohtaa missä se otta siihen vasteeseen.

Jousi se ainakin meillä paukahtaa. Varsinkin parkkiksella linkutettaessa kun sattuu alle kaivon juoksut. Ei aina, mutta 2/10 kerroista, ehkä :)

Ettei olis vaan yläpään laakeri hajalla..se jousi kun ei ehjässä tolpassa saa kääntäessä pitää mitään änntä. Se alkaa paukkumaan sillon ku yläpää ei halua enää kääntyä mukana. Suht piakkoin tuosta seuraa jousen katkeaminen.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ettei olis vaan yläpään laakeri hajalla..se jousi kun ei ehjässä tolpassa saa kääntäessä pitää mitään änntä. Se alkaa paukkumaan sillon ku yläpää ei halua enää kääntyä mukana. Suht piakkoin tuosta seuraa jousen katkeaminen.
Mä käänsin jousta n. sentin, ja loppu narinat.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Joo itse olin jo kertaalleen melkeinpä alentumussa tuohon ta technix:iin kun olisi ollut puoli ilmainen... Mutta tosiaan mielummin ajomukavuudeltaankin hyvä sarja olisi hakusessa. Ja tosiaan mielummin haluaisin täysin säädettävän korkeuden puolesta, mitään hyväksi todettua/katsastus kelpoista tiedossa?

Saattaahan se tuo tatekniksiki olla ajomukavuudeltaan ihan ok jahka siihen saa hommattua oikeella jäykkyydellä olevat jouset. Eli joku varmaan vaivautuu mittaamaan jousen ulko- ja sisähalkaisijan, ja jotaki mittoja että millasta sinne saa laitettua. Sitte hankkimaan erilaisia jousia. Halpa se ei välttämättä enää sen jälkeen ole mutta toisaalta ei ne nuo jousetkaa mahottomia maksa.

EDIT: eli ne kaks tapausta josta oon täältä lukenu, kummassakin on nimenomaan ollu ongelmana se että jousi on aivan liian löysä ja ilmeisesti liian pitkäkin koska pohjaa ite jousesta eikä iskarista.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2012, 22:15:18 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Mä käänsin jousta n. sentin, ja loppu narinat.

Mmjoo..mutta osaatkos selittää sen miks ne loppu? Se jousi kun ei oo tarkotus pyöriä siellä lautasen päällä, ja se on nimenomaan suunniteltu koko höskä niin että jousen pää tulee siihen uran päähän, eli sulla on alkujaan ollu se niinku pitääkin.  ;)
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Mmjoo..mutta osaatkos selittää sen miks ne loppu? Se jousi kun ei oo tarkotus pyöriä siellä lautasen päällä, ja se on nimenomaan suunniteltu koko höskä niin että jousen pää tulee siihen uran päähän, eli sulla on alkujaan ollu se niinku pitääkin.  ;)
Tähän asiaan on ollu jossakin keskusteluakin ja se ei saa olla täysin päin sitä vastetta. Aina ne ei narise mutta kuitenkin. Siks sinne jousen alapäähän laitetaan letkuakin, ettei narise.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Tähän asiaan on ollu jossakin keskusteluakin ja se ei saa olla täysin päin sitä vastetta. Aina ne ei narise mutta kuitenkin. Siks sinne jousen alapäähän laitetaan letkuakin, ettei narise.

Miks ei sais olla? Mä olen joka ainoassa tolpassa laittanu vasten ja ikinä ei ole narissut, poislukien ne tapaukset joissa yläpään laakeri ollu hajalla.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Miks ei sais olla? Mä olen joka ainoassa tolpassa laittanu vasten ja ikinä ei ole narissut, poislukien ne tapaukset joissa yläpään laakeri ollu hajalla.
Selitäppäs nyt miten se paska yläpää korjaantuu sillä että siirtää pikkasen sitä jousen päätä eri kohtaan?
Se että mulla narahti, tapahtui reilummassa joustossa kun pyörät oli käännettynä hiukankin enemmän.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Selitäppäs nyt miten se paska yläpää korjaantuu sillä että siirtää pikkasen sitä jousen päätä eri kohtaan?
Se että mulla narahti, tapahtui reilummassa joustossa kun pyörät oli käännettynä hiukankin enemmän.

Siks että kun sä käännät sitä jousta niin sulla on etukulma ylhäällä tai tolppa purettuna ja se yläpää saattaa lähtä liikkuu sillon helpommin.

Millä selität jousen narahtelun? Se on täyttä rautaa eikä hankaa mihinkään vaan pyörii tolpan mukana. Jos puristat jousta kasaan niin se ei narahtele. Jos se narina johtuis jousen ja jousilautasen välissä olevasta kivestä tms niin se jousen asennon muuttaminen ei siihen vaikuttais paitsi siinä tapauksessa että se ylimääräinen aine sieltä jousen ja lautasen välistä luultavasti lähtis pois.

EDIT: Tai se jumittunut ylpääkin voi pitää ääntä

Tolpan yläpää pyörii samaan tahtiin ku jousi. Jos yläpää jumittaa niin se saattaa tuntua ohjauksessa, ja jouston aikana se jousi saattaa kääntyä siellä jumittuneen yläpään ja liikkumattoman jousilautasen välissä joka aiheuttaa paukkumista tai narinaa. ja siis nimenomaan sen takia että kun rattia käännetään niin alhaalta jousilautanen pyörii ja jos yläpää ei liiku niin jousi myötää..kunnes se liikahtaa.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2012, 22:48:05 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Olkoon. Mulla jousen kääntö autto.   ;)
Autonasentajan koulutuksella kaikkee voi tietää.   :D

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Olkoon. Mulla jousen kääntö autto.   ;)
Autonasentajan koulutuksella kaikkee voi tietää.   :D

Ei koulutuksella, mutta kokemuksella.  ;)

Jos joku osaa kertoa miks se jousen kääntäminen suoranaisesti korjais tuollaisen ongelman niin kertokaa.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ei koulutuksella, mutta kokemuksella.  ;)

Jos joku osaa kertoa miks se jousen kääntäminen suoranaisesti korjais tuollaisen ongelman niin kertokaa.
Ja sekä että.

Joo, kertokaas.

Paikalla caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Luin topicin läpi mutta jäi askarruttamaan mieltä tämä oman kotteroni ärsyttävän pintakova alusta.
Edellinen omistaja oli vaihtanut alle uudet Sachsin Advantage-iskarit eteen ja taakse mutta jouset lienevät alkuperäiset koska perä hieman jo roikkuu(346tkm).
Ongelma on vaan se, että tuo alusta on julmetun pintakova, kaikki mahdolliset töyssyt ja asfaltinreunat tulevat oikein tärähtäen läpi ja tuntuu kuin autossa ei välillä olisi jousitusta ollenkaan. Duuniajoa tulee kolmisensataa kilsaa päivässä joten tämä alkaa tosissaan ärsyttää...
Isommat heitot moottoritellä menevät tosin ihan nätisti. Melko uraherkkäkin tämä on vaikka kulmat on säädetty ja alustan nivelet/puslat on vaihdettu.

Onko raadilla ehdotuksia miten tuosta saisi mukavamman? Iskarimerkkiä vaihtamalla? Uudet jouset hankkimalla? Miten?

Prkle, meni väärään osioon! Siirtäisikö joku oikeaan, eli v70 ´00->
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 23:24:04 kirjoittanut caddy »
V70 III ´13 CNG

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
onkohan hova.comin satsi samaa kuraa kuin TA-technics?

http://www.hova.com/coiloversats-volvo-850855s70v70--p-11909-c-586.aspx
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Rayhis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Näyttää JOM:n sarjalta kuvassa, mutta eiköstä JOM ja ta-technix ole käytännössä samaa settiä? Ta-technixin saa vajaa 350e suomestakin...

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
ai se on sama. eli siihen ei kosketa....
240 -86 @buildingbrick240

 

Ateho  Elekma