Ateho  Elekma

850, S/V70 <-00 ja C70 <-05 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 891 Vastauksia
  • 321937 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvoracer86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrc.fi
kyllä alustalla ja hyvällä alustalla on eroja..esim. nostetaan keskustelu parin vuoden päästä pinnalle ja katotaan onko tuo 400e setti missä kunnossa.

Parin vuoden päästä koko auto on jo paalissa.  :pomo:

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Tervehdys!

Tämmönen alustasarja tuli hommailtua tuohon omaan ässään. Itsellä kun ei ole aikaa eikä paikkaa tuota asentaa, niin vein sitten liikkeeseen. Lopputuloksena kertoivat että takajouset niin lyhyet että eivät pysy paikallaan mikäli tunkkaa auton ylös. Meneekö tää tämmösenään katsastuksesta läpi vai ei? Pitäiskö nyt ruveta johonki toimenpiteisiin tän kannalta, esim katsastukseen vaihtaa pidemmät jouset taakse tai vastaavaa? Valaiskaa alottelijaa, kiitos!  :hello:

Jaa ja vaikuttaako se että aattelin talven ajan pitää tuon alustan maksimi korkeudessa ja pehmeänä? Että jos sen madaltaa niin pysyykö jouset sitte kupeissaan? Aattelin että ei välttämättä hampaat tipu vielä tän vuoden puolella jos en lyö tota tonttiin talveks, risteykset kun kaupungeissa on mitä on...  :D

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Varmaan tuossakin sarjassa takaiskarissa on pituussäätö ja jouselle säätölautanen, ainakin pulleaposkisen sarjassa on. Niillä se on laitettava istumaan, olisihan siinä hyvä pieni esijännitys jouselle olla?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Tervehdys!

Tämmönen alustasarja tuli hommailtua tuohon omaan ässään. Itsellä kun ei ole aikaa eikä paikkaa tuota asentaa, niin vein sitten liikkeeseen. Lopputuloksena kertoivat että takajouset niin lyhyet että eivät pysy paikallaan mikäli tunkkaa auton ylös. Meneekö tää tämmösenään katsastuksesta läpi vai ei? Pitäiskö nyt ruveta johonki toimenpiteisiin tän kannalta, esim katsastukseen vaihtaa pidemmät jouset taakse tai vastaavaa? Valaiskaa alottelijaa, kiitos!  :hello:

Jaa ja vaikuttaako se että aattelin talven ajan pitää tuon alustan maksimi korkeudessa ja pehmeänä? Että jos sen madaltaa niin pysyykö jouset sitte kupeissaan? Aattelin että ei välttämättä hampaat tipu vielä tän vuoden puolella jos en lyö tota tonttiin talveks, risteykset kun kaupungeissa on mitä on...  :D
Bc-racingissa on iskarissa pituussäätö, eivät ole osanneet säätää iskareita ilmeisesti lyhyeksi?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Snood

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
Kiitosta vastauksista. Sanoin niille että jättävät talven vuoksi sen "niin korkeaksi kun mahdollista", mut en kai ihan NOIN korkeeta tarkottanu?:D Noh, soittelenpa huomenissa että mitähän tehtäis.

Poissa kalevo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kuinka paljon pystyy madaltamaan pelkillä jousilla ilman että pitää alkaa uusia tolppia yms. ostamaan ja ettei kovin kaariin raapisi  ?  :idiot2: Ja autonaha on sitte Volvo V70 MK1 -00 ja vanteet on joka kulmassa 18/235/40 ja 8'' leveet ;D

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Kuinka paljon pystyy madaltamaan pelkillä jousilla ilman että pitää alkaa uusia tolppia yms. ostamaan ja ettei kovin kaariin raapisi  ?  :idiot2: Ja autonaha on sitte Volvo V70 MK1 -00 ja vanteet on joka kulmassa 18/235/40 ja 8'' leveet ;D
Vanteiden et luku olis hyvä kans tietää.
Mutta lonkalta heitän vastauksen, ei paljoa. Syy, renkaan leveys. Voi kyllä riittää kun vaihtaa paksummat kääntymisen rajoittimet.

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • Lappeenranta
Motonetin Lesjöforseilla tippui bensakoneellinen V70: 380/350mm -> 350/320mm. Eli normaalin auton korkeudelle  ;D

Alla hyväkuntoisen Sachsin öljyiskarit, ei hytky ja heilu niin pahasti kuin ennen mutta kyllähän toi edelleen melko lullakka on.
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Motonetin Lesjöforseilla tippui bensakoneellinen V70: 380/350mm -> 350/320mm. Eli normaalin auton korkeudelle  ;D

Alla hyväkuntoisen Sachsin öljyiskarit, ei hytky ja heilu niin pahasti kuin ennen mutta kyllähän toi edelleen melko lullakka on.
Tässä on havaittavissa se ero mikä on diesel automaatissa. Eli mulla samoilla jousilla 330/320. Lähtökohta oli 360/360 kun edessä oli T-5 jouset. Tosin alkuperäset oli paaljon korkeemmat. Ei tullu ees mitattua.  :facepalm:

Olettaisin että sulla pikkasen "keulii".   :pomo: Mulla on pieni etunoja.
Jos sulla olis 340/320 niin se olis vaaterissa.

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • Lappeenranta
Ei keuli :o

Otteessa taisi olla 350/310 mutta ryhdikkäästi se seisoo.
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ei keuli :o

Otteessa taisi olla 350/310 mutta ryhdikkäästi se seisoo.
Siis pikkasen.  ;)

Noilla mitoilla keulii varmasti. Perä kärsii olla sen 20mm matalampi niin on vaaterissa. Näin ainakin V70 2,5D.
Jos mitat on samat, asettuu lievään etunojaan. Malliksi jotakin jos huomaisit.
370?/360

360/360

320/320

330/320

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Onko tietoa onko mk1 V70R AWD -97 malleissa ollut eri korkuisia alustoja. Sain käsityksen kun ostin ton oman että siinä on vakio alusta ja kerran tuli kaupan parkkipaikalla viereen ihan samanlainen ja oli paljon korkeampi alusta?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Mitenkäs nuo jouset/jousivakiot, onko kenelläkään kokemusta tai vertailutuloksia niiden vaikutuksesta?
Omaan 855:n vaan pitäis alustasarja hommata, ja monessakaan paikassa jousista ei mainita mitään muuta kuin madallus sentteinä.
Lähinnä että miten jäykät  noissa on vakiona ja minkä suuruinen jäykkyyden muutos vaikuttaa jo selkeästi ajettavuuteen?

BC Racingin BR-alustojen jousien jäykkyys näyttää olevan edessä 5kg ja takana 4kg. Ilmeisesti muunkin jäykkyyksisiä jousia tuohon saa...

Jokin brittiläinen tietäjä taas suositteli näihin jo heti kärkeen 350lb eteen ja 280lb taakse, eli n.6kg etu ja n.5kg taka.

AtAi:n 855 "ralliautossa" näytti taas olleen 8kg jouset edessä ja 16kg?!? takana...


Vois vaan suoraa jo hommata suht' sopivat jouset, ettei käy niinkuin monesti että uudet, "paremmat" jouset on lörpömmät ku vakiot tai sitte ihan hirveet kivireet :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Mites paljon tällästä vakio korkusta C70 kannattaa madaltaa? Tarkoitus olisi vähän alaspäin niin, että renkaan ja kaaren väli pienenisi. Eli ei kuitenkaan mitään amis_purkuri_raapii_maata.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/suspension/lowering-kit-40-mm/1013137/ Tollaset löysin kun pomo oli laittanut aikaisemmin linkin tähän ketjuun. Ilmeisesti ihan laadukkaat jouset, mutta miten paljon noi madaltaa? Alapuolella kuva autosta. En löytänyt kunnollista kuvaa sivulta päin (kesärenkailla).


E: Mites ajettavuus noilla lesjoförs:eilla? Mitään dokumenttia ei löydy, mutta tuntuu olevan joku volvon oma vähän jäykempi alusta autossa tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2014, 14:48:37 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Ei mulla ole kyllä pahaa sanottavaa Lesjöistä. Ei kummistakaan mitkä on alla ollu. Ekat vaan oli laikatut ja putos liian alas jolloin koitui ongelmia. Eroa edessä ei oikeestaan ole mitään verrattuna T-5 jousiin. Sama jämäkkä tuntuma.
Mutta mulla on painavampi keula kuin sulla Makkara.
Eli laikatuilla, toisilla iskareilla tippui tuosta vielä sentin.

Ja nyt noilla nykyisillä. Iskarit edelleen samat.

Rengas siis näkyy hiukka enemmän. Takan molemmissa samanlaiset laikkaamattomat jouset.

Sulla voi olla sport jouset. Ilmeisesti samat kun nuo mun T-5 etuset. Mutta mittaa korkeudet nyt ekana navasta kaareen, sekä edessä että takana. Todennäkösesti korkeus kuvasta päätellen n. 360mm.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo