Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ulvilantie - 29.04.2019, 18:44:01
-
Meni Powershift-laatikko rikki ja ei korjaamalla tokene. Kenelläkään tietoa pajoista mitkä pystyvät vaihtamaan ja ohjelmoimaan? Biliaa ei kannata ehdottaa, hinta n. 8000€...
-
Miten särkyi paljonko ajettu onko öljyjä vaihdettu?
-
Ihan kerran pihassa lähtiessä huomasin, että jossain jyrisee oudosti. Muutaman päivän kuulostelin että laatikosta taitaa tulla. Näin oli: 200tkm ajettu, merkkihuollettu, vaihteistoöljyt vaihdettu 2 kertaa
-
http://recro.eu/fi/
Tuolta kannattanee kysellä ainakin laatikkoa. Työnhän voi teettää muuallakin.
-
Laatikko löytyi ja on työn alla nyt.
Parisen viikkoa Powershift-asiaa opiskelleena eli usean vaihdelaatikkotoimittajan/korjaajan kanssa ( myös tuon latvialaisen Recron) kanssa juteltuani hämmästelen, että tämän vaihteiston ongelmista ei ole enempää tällä palstalla tarinaa. Korjaajien mukaan tapauksia on todella usein.
Ko boxi on esim. Ruotsin varasosatukkujen kysytyin vaihteisto suhteessä uusmyyntimääriin , koska takuukorjauksia tälle ei suostu tekemään kukaan. Käytännössä ainoa vaihtoehto on löytää vähänajettu kolariauton laatikko, mitä harvassa. Tai tietysti voi hankkia uuden Volvolta, mikä n. 8k töineen.
Sama laatiikko, siis täysin identtinen (Getragin Fordillekin tekemä lähes sama), Dodge Journeyssä.
-
Mitä laatikosta meni rikki? Oliko mekaaninen vika. Luulisi että sitä voisi korjatakkin.
-
Todennäköisesti ensin pettänyt laakerointi ja sitten mennyt hammaspyörä(t). Ja joo, korjausta tarjoavia pajoja (esim. Latviasta) löytyy kyllä, mutta hinta +2000€(+auton kuljetukset)ja kunnollista takuuta et saa.
Löysin (perä)kolaroidun 57tkm ajetun auton, laatikko siitä maksoi 2300€.
Näissä kolariautoissakin pitää olla tarkkana ettei mielellään olis etupään mällejä. Kolarerissa voi mennä rikki (esim. vaihteiston ohjelmointiin/toimintaan vaikuttaavaa elektroniikkaa) joka saattaa vaikuttaa boxin toimimiseen.
Mutta kuten sanottu, oma vasta työn alla, eli ei tietoa onko mullakaan oikea ratkaisu
-
Laatikko löytyi ja on työn alla nyt.
Parisen viikkoa Powershift-asiaa opiskelleena eli usean vaihdelaatikkotoimittajan/korjaajan kanssa ( myös tuon latvialaisen Recron) kanssa juteltuani hämmästelen, että tämän vaihteiston ongelmista ei ole enempää tällä palstalla tarinaa. Korjaajien mukaan tapauksia on todella usein.
Ko boxi on esim. Ruotsin varasosatukkujen kysytyin vaihteisto suhteessä uusmyyntimääriin , koska takuukorjauksia tälle ei suostu tekemään kukaan. Käytännössä ainoa vaihtoehto on löytää vähänajettu kolariauton laatikko, mitä harvassa. Tai tietysti voi hankkia uuden Volvolta, mikä n. 8k töineen.
Sama laatiikko, siis täysin identtinen (Getragin Fordillekin tekemä lähes sama), Dodge Journeyssä.
Journeyn laatikko ei muuten 8Keur hinnalla vielä lähde..
On kuulemma varsinainen riesa se laatikko. Joku variantti VAG konsernin kyhäelmästä. Googlettakaapa
-
Itsellä kokemusta, että erittäinkin miellyttävä laatikko. Vaihtaa nopeasti ja huomaamatta. Yli 300 tkm ajetussa autossa ja hyvin rokkaa. On Getragin tekeleenä ilmeisesti paljon parempi kuin volkkarin DSG:t mitä jostain aikoinaan lueskelin. Toki volkkarikin on kehittänyt sitä hieman kestävämmäksi tai vähentänyt suunnitteluvirheitä.
-
Yleisin mikä rikkoo powershiftin on jos ajelee kaupunkiajoo ja aina pitää jarrua vasten valoissa vaihde päällä. 200tkm tuollaista ni laatikko entinen
-
Tässä uutena Volvistina tuota powershiftiä makustellut pari kuukautta.
Muuten tuntuu hienolta laitokselta mutta kun pakilta lähtee vaihtamaan suuntaa niin ensimmäinen kaasun painallus ja arvonta on melkoinen, kierrokset hummaa ylös-alas ennen pykälän löytymistä.
Onko 'normaalia'?
Opiskeleeko tuo laatikko ylipäätään ajotapaa, tuntuu että pahentunut tuo arvonta hieman? Toisaalta risteykseen hidastaessa ilmeisesti pitää paremmin pykälää ylhäällä kun ei riuhdo enää niin paljon 3->2 tai 2->1...
Arvauksia poistuuko arvontalaatikkomainen ominaisuus öljynvaihdolla?
Edit: Niin, piti siis sanomani että 90tkm kohta mittarissa ja öljynvaihto ajankohtainen syksyn aikana.
-
Muuten tuntuu hienolta laitokselta mutta kun pakilta lähtee vaihtamaan suuntaa niin ensimmäinen kaasun painallus ja arvonta on melkoinen, kierrokset hummaa ylös-alas ennen pykälän löytymistä.
Onko 'normaalia'?
Ei ole normaalia. Ajelin yhdellä VAG dsg autolla reilu 100tkm (0-100tkm) enkä muista että olisi kertaakaan tuollalailla tehnyt.
-
Itse käytin oman s60 -13 aut laatikon öljynvaihdossa Volvo omamekaanikolla, 700km vaihdosta syttyi tauluun "vaihteiston toiminta rajoitettu", soitto Omamekaanikolle ja antoivat ajan vikakoodin lukuun, no vein auton sovittuna päivänä ja kun viesti tuli että auto valmis, lähdin sitä hakemaan. Omamekaanikko ilmoitti että autoa on koeajettu, testattu nosturilla, luettu vikakoodeja ja lopputulema on että vaihtamishaarukka C jumittunut, 2 ja 4 vaihteella moottorijarruttaessa auto nypyttää, vikakoodina oli myös käynyt " vaihdetta 2 ei voi kytkeä ".
Korjauskeinona ostaa uusi laatikko hintaan 8000e.
Autolla ajettu 93tkm, kerran vaihdettu vaihteistoöljyt, eli 700km sitten.
Pyysin kysymään Volvon kantaa asiaan, vastaukseksi sain tiedon Volvon halukkuudesta tulla asiassa vastaan 0%.
Vein kuitenkin pajalle toimivan auton vaihteistoöljyn vaihtoon ja 700km siitä autoon täytyisi laittaa uusi vaihteisto hintaan 8000e.
Täytyy varmaan kysellä kuluttaja-asiamiehen mielipidettä asiaan.
-
Siellä on todennäköisesti öljynvaihdossa lähtenyt moskaa liikkeelle ja tukkii jotain venttiiliä mikä liikuttaa sitä haarukkaa.
Saisikohan sen laatikon sisäisellä pesulla vielä liotettua toimivaksi?
Mutta tuossa on latvialainen firma mikä kunnostaa näitä laatikoita "vain" muutamalla tonnilla
https://recro.eu/fi/
-
Voishan tuota kokeilla öljypisteellä 100% huuhteluvaihto eli kierrättämällä öljyt vielä. Ilmeisesti tuo sininen vaihtaa valuttamalla öljyt ainakin joidenkin kertomusten mukaan. Tällöin väkisinkin jää vanhaa moskaa/öljyä laatikkoon ja huikkosterin arvio on varmasti aika lähellä oikeaa. Voisit varmaankin kysellä miten öljyt on vaihdettu ja kyllähän se niin on, että olet vienyt kunnossa olevan laatikon korjaamolle ja saanut rikkinäisen takaisin. Asian voinee viedä kuluttaja-asiamiehelle. Ei 93tkm ajetun auton laatikko pidä hajota tuolla lailla. Ei muutakun riitauttamaan asia ja sitä kautta eteenpäin.
-
...
Pyysin kysymään Volvon kantaa asiaan, vastaukseksi sain tiedon Volvon halukkuudesta tulla asiassa vastaan 0%.
...
Mikäli olet 1. omistaja, niin olet varsin vahvoilla - periaatteessa. Korvausta pitäisi tulla tuotevastuun pohjalta, vähennettynä saadulla käyttöhyödyllä. Logiikkana - korjattu on parempi, kuin alkuperäinen juuri ennen hajoamista.
Sitten päästäänkin mielenkiintoiselle alueelle. Kauanko vaihdelaatikon oletetaan kestävän? Muistelen Kuluttavalituslautakunnan päätösten myötäilevän 200tkm olevan autoissa yleinen käyttöikä, jonka jälkeen voi odottaa tulevan isojakin remontteja.
Tuolta pohjalta vastaantulo olisi luokkaa 50%. Siis remppa on Sinisellä 8000,- ja sen saisi 4000,-:lla. Ketjun perusteella kärryn saisi liikenteeseen halvelmmallakin, mutta se on sitten luojassaan kauanko kierrätyspalikoilla on toiminta-aikaa jälkellä.
VAG:n DSG-laatikoista on paljon juttua, kun niitä on niin paljon, liekkö Powershifteja on kymmentä prosenttia. Minulla ei ole kovin suurta luottoa kaksoiskytkin-laatikoihin (varsinkin kuivakytkimellä) yleisesti. Maalaisjärjelläni kytkimet joutuvat luistamaan (eli kuumentuvat&kuluvat) manuaalilaatikkoon verrattuna mielettömästi enemmän.
-
Oletko ostanut auton liikkeestä? Vaihdelaatikolle laskennallinen elinikä on 200tkm. Otat liikkeeseen yhteyttä niin heidän pitää tulla vielä puolella vastaan korjauskuluissa. Vaikka auto olisi sinulla ollut kuinka kauan.
Edit: työkaverilla sattui vähän vastaava 250tkm ajetun auton kanssa. Oli yli 3v sitten ostanut kamuxilta ja kone kilahti kun mäntään tuli reikä. Moottorin elinikä on 300tkm niin kamux tuli vastaan sen mitä prosenteissa oli vielä jäljellä.
-
Joo liikkeestä, viime syksynä rintajoupilta.
-
Voishan tuota kokeilla öljypisteellä 100% huuhteluvaihto eli kierrättämällä öljyt vielä. Ilmeisesti tuo sininen vaihtaa valuttamalla öljyt ainakin joidenkin kertomusten mukaan. Tällöin väkisinkin jää vanhaa moskaa/öljyä laatikkoon ja huikkosterin arvio on varmasti aika lähellä oikeaa. Voisit varmaankin kysellä miten öljyt on vaihdettu ja kyllähän se niin on, että olet vienyt kunnossa olevan laatikon korjaamolle ja saanut rikkinäisen takaisin. Asian voinee viedä kuluttaja-asiamiehelle. Ei 93tkm ajetun auton laatikko pidä hajota tuolla lailla. Ei muutakun riitauttamaan asia ja sitä kautta eteenpäin.
Sanoivat että tähän laatikkoon ei huuhtelemalla voi öljyjä vaihtaa.
-
Sanoivat että tähän laatikkoon ei huuhtelemalla voi öljyjä vaihtaa.
Powershift on periaatteessa tavallinen vaihteisto kahdella kytkinpakalla. Öljynvaihto on verrattavissa "kovaan askiin", eli ei mitään tekemistä "tomaattilaatikon" ja huuhteluvaihdon kanssa. Märkien kytkimien elinajanodote on kuivia korkeampi, mutta kovin onnistuneita nämä eri valmistajien alkupään kaksoiskytkinvaihteistot eivät olleet.
Volvossa on sentään märät kytkimet, toisin kuin Fordeissa. Ford olikin noiden omiensa kanssa vähän syvemmässä liemessä; autojen palautuksia ja ryhmäkanteita useissa maissa. Pikaisesti arvioiden Volvolle oli onnenpotku päätyä kiinalaisten helmaan, ei tarvi -ainakaan vielä- tunkea autoihin konsernirihkamaa. Ja vain Ford voi lainata Volvolta kenties alan surkeimman navin, ja tunkea sen AstonMarttinin kojelautaan :2funny:
-
Oletko ostanut auton liikkeestä? Vaihdelaatikolle laskennallinen elinikä on 200tkm. Otat liikkeeseen yhteyttä niin heidän pitää tulla vielä puolella vastaan korjauskuluissa. Vaikka auto olisi sinulla ollut kuinka kauan.
Edit: työkaverilla sattui vähän vastaava 250tkm ajetun auton kanssa. Oli yli 3v sitten ostanut kamuxilta ja kone kilahti kun mäntään tuli reikä. Moottorin elinikä on 300tkm niin kamux tuli vastaan sen mitä prosenteissa oli vielä jäljellä.
Kyllä on surullista, jos noilla kilsoilla laatikko ja moottori entisiä. Nesteet kuitenkin vaihdettu.
-
Soittelin korjaamopäällikölle ja meinas että saattanut mennä jotain paskaa venttiilipöytään mikä ohjaa tuota haarukkaa, ei ollu huolissaan, sano vaan että ajella menemään ja jos vika uusiutuu niin aletaan kattomaan josko sen laatikon pesis yms..
Mutta... Onhan siellä edelleen se vika jos nypyttää 2 ja 4 vaihteella moottorijarruttaessa.
Myöskin tässä nyt tullut huomattua että kylmänä nykii jonkin verran.
-
Kyllä on surullista, jos noilla kilsoilla laatikko ja moottori entisiä. Nesteet kuitenkin vaihdettu.
Tuo oli 320 cdi MB. Oli mennyt suutin ja se poltti mäntään reijän. Sen jälkeen paskoi moottorin.
-
Joo liikkeestä, viime syksynä rintajoupilta.
Kannattaa heille olla jo yhteydessä niin jää merkintää heille että on alkanut jo laatikko oireilemaan niin näillä kilsoilla voidaan laskea miten tulevat vastaan. Oman ostin Rinta-joupilta ja siinä viime kesänä vähän oli kuumalla kovia vaihtoja. Silloin liikkeeseen olin yhteydessä ja katsottiin että kilsat on 140tkm niin vajaa 30% tulevat vastaan jos pitää isompaa remppaa tehdä. Onneks softa päivityksellä sekä sopeuttamalla rauhoittui laatikko.
-
Soittelin korjaamopäällikölle ja meinas että saattanut mennä jotain paskaa venttiilipöytään mikä ohjaa tuota haarukkaa, ei ollu huolissaan, sano vaan että ajella menemään ja jos vika uusiutuu niin aletaan kattomaan josko sen laatikon pesis yms..
Mutta... Onhan siellä edelleen se vika jos nypyttää 2 ja 4 vaihteella moottorijarruttaessa.
Myöskin tässä nyt tullut huomattua että kylmänä nykii jonkin verran.
Kaksoiskytkinvaihteistossa on parillisille vaihteille ja parittomille omat kytkimet. Nopeuden muuttuessa vaihteisto arpoo aina seuraavan vaihteen toiselta puolelta, jolla kytkin on siis auki. Kun vaihde on valittu ko. puolen kytkin suljetaan ja entinen vastaavasti irroitetaan, tällä tavoin veto katkeaa vain hetkeksi. Koska vaihteistossa on kaksi puoliskoa vikaantuessaan oireet havaitaan ko. puoliskon vaihteilla.
Vaikka päästörajat ovat kovat, niin ihmetyttää valmistajien intoa tunkea näitä väkisin autoihinsa, monia mallejahan ei edes saa muilla. :idiot2:
-
Kannattaa heille olla jo yhteydessä niin jää merkintää heille että on alkanut jo laatikko oireilemaan niin näillä kilsoilla voidaan laskea miten tulevat vastaan. Oman ostin Rinta-joupilta ja siinä viime kesänä vähän oli kuumalla kovia vaihtoja. Silloin liikkeeseen olin yhteydessä ja katsottiin että kilsat on 140tkm niin vajaa 30% tulevat vastaan jos pitää isompaa remppaa tehdä. Onneks softa päivityksellä sekä sopeuttamalla rauhoittui laatikko.
Ostaessa tuli mukana ostoturvatodistus mikä sanoo että ostoturva kattaa moottorin, voimansiirron ja vaihteiston, ostoturva on voimassa 3kk.
Onko myyjäliike silti vielä vastuussa?
-
Ostaessa tuli mukana ostoturvatodistus mikä sanoo että ostoturva kattaa moottorin, voimansiirron ja vaihteiston, ostoturva on voimassa 3kk.
Onko myyjäliike silti vielä vastuussa?
On, virhevastuu on eri asia kuin takuu. Ostoturvatodistus ei tuosta vastaa vaan virhevastuu. Vaihdelaatikon oletettu kestoikä on noin 250tkm, ja jos se porsii ennen sitä, on myyjä siitä vastuussa. Onko auto minkälaisella huoltohistorialla? Jos valmistaja ei ole laittanut huolto-ohjelmaan huoltoväliä jollekin osalle, on sen oletettu kestoikä sama kuin on auton oletettu kestoikä, eli noin tuo 250tkm.
-
On, virhevastuu on eri asia kuin takuu. Ostoturvatodistus ei tuosta vastaa vaan virhevastuu. Vaihdelaatikon oletettu kestoikä on noin 250tkm, ja jos se porsii ennen sitä, on myyjä siitä vastuussa. Onko auto minkälaisella huoltohistorialla? Jos valmistaja ei ole laittanut huolto-ohjelmaan huoltoväliä jollekin osalle, on sen oletettu kestoikä sama kuin on auton oletettu kestoikä, eli noin tuo 250tkm.
Kuluttaja-asiamiehen kanta on että moottorin elinikä olisi 300tkm ja vaihteiston 200tkm. Ja viimeisin auton myyjäliike vastaa jos sattuu menemään. Tietty jos 100tkm ajettuun autoon laitetaan uusi laatikko niin joutuu auton omistaja osallistumaan 50% kuluihin.
-
Huoltoliike missä öljynvaihto tehty, haluaa että osallistun kuluihin jos laatikkoa aletaan huuhtelemaan tjsp..
Myyjäliike josta auton ostin viime syyskuussa sanoi että heidän näkemyksen mukaan liike jossa öljyt vaihdettiin on vastuussa kaikesta.
Vetosin virhevastuuseen ja sanoivat että luultavasti enemmän minulle jää maksettavaksi jos tappelen heidän kanssa vrt huoltoliikkeeseen..
Virhevastuun korvausmäärä määrittyy heidän mukaansa myös sen mukaan kauanko auton ostosta on aikaa.
-
Minä taas sanoisin, ettei huoltoliikkeellä ole tuossa juuri mitään osaa eikä arpaa, jos kyseessä kerran on Volvon merkkihuolto ja huolto täten tehty Volvon ohjeiden mukaisesti. Kyllä se on Volvo ja/tai myyjäliike, jonka kanssa tuosta on keskusteltava.
-
Samaa mieltä paavomp kanssa. Jos huolto tehty ohjeiden mukaan niin vaikea tuosta on huoltoliikettä syyttää.
Maahantuoja tuosta pitää olla ensisijaisena vastuussa tuotteestaan kun noilla kilometreillä hajoaa. Jos sieltä ei löydy kiinnostusta korvata niin sitten yhteys kuluttajansuojaan ja heidän neuvoilla eteenpäin. Jos ei edellenkään kiinnosta volvoa hoitaa asiaa niin voisi yrittää samaa kuin öljynsyöppö audimies teki. Eli teippaa auton täyteen infoa siitä, että volvon mielestä 93tkm on automaattivaihteistolle normaali käyttöikä ja parkkeeraa sen wetterin / bilian eteen.
Voisihan tuota tietenkin yrittää elvyttää huuhtelemalla/pesemällä, mutta tästä tulee vaan ylimääräisiä kustannuksia jos ei toimikaan. Vai oliko se niin ettei tässä öljyjä pysty huuhtelemalla edes vaihtamaan?
-
Huuhteluvaihto taisi näissä olla ainoastaan lisäämällä kaksi litraa enempi öljyä ja valuttamalla sitten liiat ulos. Ainakin myyvät huuhtelupakettia 8 litran öljymäärällä ja normi vaihtoon 6 litralla öljyä. Itse tein normi vaihdon yhteen V50:iin ja muuttui laatikon toiminta paremmaksi. Pitäisi vielä tsekata icarscanilla saiko tuohon nollattua öljylaskuria.
-
Tuo dsg on kyllä veikeä laitos. Olen luullut että automaatia ei saa sammumaan liikkeellelähdössä mutta sekin onnistui vag dsg:llä. Vaimo on aika pätevä testaaja :2funny: Kyllä se silti 100tkm kesti. Yksi tuhannen euron johtosarja vain vaihdettiin
-
Tuo dsg on kyllä veikeä laitos. Olen luullut että automaatia ei saa sammumaan liikkeellelähdössä mutta sekin onnistui vag dsg:llä. Vaimo on aika pätevä testaaja :2funny: Kyllä se silti 100tkm kesti. Yksi tuhannen euron johtosarja vain vaihdettiin
Vaimo sai kans Toyotan automaatin sammumaan ;D
Kaikki se kestää
-
Samaa mieltä paavomp kanssa. Jos huolto tehty ohjeiden mukaan niin vaikea tuosta on huoltoliikettä syyttää.
Maahantuoja tuosta pitää olla ensisijaisena vastuussa tuotteestaan kun noilla kilometreillä hajoaa. Jos sieltä ei löydy kiinnostusta korvata niin sitten yhteys kuluttajansuojaan ja heidän neuvoilla eteenpäin. Jos ei edellenkään kiinnosta volvoa hoitaa asiaa niin voisi yrittää samaa kuin öljynsyöppö audimies teki. Eli teippaa auton täyteen infoa siitä, että volvon mielestä 93tkm on automaattivaihteistolle normaali käyttöikä ja parkkeeraa sen wetterin / bilian eteen.
Voisihan tuota tietenkin yrittää elvyttää huuhtelemalla/pesemällä, mutta tästä tulee vaan ylimääräisiä kustannuksia jos ei toimikaan. Vai oliko se niin ettei tässä öljyjä pysty huuhtelemalla edes vaihtamaan?
Oulussa olis heidän mukaan laite jolla vois laatikon huuhdella/pestä, siitä aiheutuisi minulle tietenkin lisä kustannuksia, eikä tämä välttämättä vaikuta vikaan.
-
Vaimo sai kans Toyotan automaatin sammumaan ;D
Kaikki se kestää
Ps. Kait siinä toyotassa on sama aisinin laatikko ku Volvossa ;)
-
Ps. Kait siinä toyotassa on sama aisinin laatikko ku Volvossa ;)
Toyotalla kaikenmaailman laatikoita. Esim Avensiksessa ollut ties kui monta vuotta cvt-laatikko