RallyBaron  Samppasport

Powershift-vaihdelaatikko rikki

  • 36 Vastauksia
  • 15646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #15 : 02.08.2020, 21:59:58 »
...
Pyysin kysymään Volvon kantaa asiaan, vastaukseksi sain tiedon Volvon halukkuudesta tulla asiassa vastaan 0%.
...
Mikäli olet 1. omistaja, niin olet varsin vahvoilla - periaatteessa. Korvausta pitäisi tulla tuotevastuun pohjalta, vähennettynä saadulla käyttöhyödyllä. Logiikkana - korjattu on parempi, kuin alkuperäinen juuri ennen hajoamista.

Sitten päästäänkin mielenkiintoiselle alueelle. Kauanko vaihdelaatikon oletetaan kestävän? Muistelen Kuluttavalituslautakunnan päätösten myötäilevän 200tkm olevan autoissa yleinen käyttöikä, jonka jälkeen voi odottaa tulevan isojakin remontteja.

Tuolta pohjalta vastaantulo olisi luokkaa 50%. Siis remppa on Sinisellä 8000,- ja sen saisi 4000,-:lla. Ketjun perusteella kärryn saisi liikenteeseen halvelmmallakin, mutta se on sitten luojassaan kauanko kierrätyspalikoilla on toiminta-aikaa jälkellä.

VAG:n DSG-laatikoista on paljon juttua, kun niitä on niin paljon, liekkö Powershifteja on kymmentä prosenttia. Minulla ei ole kovin suurta luottoa kaksoiskytkin-laatikoihin (varsinkin kuivakytkimellä) yleisesti. Maalaisjärjelläni kytkimet joutuvat luistamaan (eli kuumentuvat&kuluvat) manuaalilaatikkoon verrattuna mielettömästi enemmän.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #16 : 02.08.2020, 22:20:09 »
Oletko ostanut auton liikkeestä? Vaihdelaatikolle laskennallinen elinikä on 200tkm. Otat liikkeeseen yhteyttä niin heidän pitää tulla vielä puolella vastaan korjauskuluissa. Vaikka auto olisi sinulla ollut kuinka kauan.

Edit: työkaverilla sattui vähän vastaava 250tkm ajetun auton kanssa. Oli yli 3v sitten ostanut kamuxilta ja kone kilahti kun mäntään tuli reikä. Moottorin elinikä on 300tkm niin kamux tuli vastaan sen mitä prosenteissa oli vielä jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020, 22:22:02 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #17 : 03.08.2020, 00:04:26 »
Joo liikkeestä, viime syksynä rintajoupilta.

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #18 : 03.08.2020, 00:42:32 »
Voishan tuota kokeilla öljypisteellä 100% huuhteluvaihto eli kierrättämällä öljyt vielä. Ilmeisesti tuo sininen vaihtaa valuttamalla öljyt ainakin joidenkin kertomusten mukaan. Tällöin väkisinkin jää vanhaa moskaa/öljyä laatikkoon ja huikkosterin arvio on varmasti aika lähellä oikeaa. Voisit varmaankin kysellä miten öljyt on vaihdettu ja kyllähän se niin on, että olet vienyt kunnossa olevan laatikon korjaamolle ja saanut rikkinäisen takaisin. Asian voinee viedä kuluttaja-asiamiehelle. Ei 93tkm ajetun auton laatikko pidä hajota tuolla lailla. Ei muutakun riitauttamaan asia ja sitä kautta eteenpäin.

Sanoivat että tähän laatikkoon ei huuhtelemalla voi öljyjä vaihtaa.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #19 : 03.08.2020, 08:14:22 »
Sanoivat että tähän laatikkoon ei huuhtelemalla voi öljyjä vaihtaa.

Powershift on periaatteessa tavallinen vaihteisto kahdella kytkinpakalla. Öljynvaihto on verrattavissa "kovaan askiin", eli ei mitään tekemistä "tomaattilaatikon" ja huuhteluvaihdon  kanssa. Märkien kytkimien elinajanodote on kuivia korkeampi, mutta kovin onnistuneita nämä eri valmistajien alkupään kaksoiskytkinvaihteistot eivät olleet.

Volvossa on sentään märät kytkimet, toisin kuin Fordeissa. Ford olikin noiden omiensa kanssa vähän syvemmässä liemessä; autojen palautuksia ja ryhmäkanteita useissa maissa. Pikaisesti arvioiden Volvolle oli onnenpotku päätyä kiinalaisten helmaan, ei tarvi -ainakaan vielä- tunkea autoihin konsernirihkamaa. Ja vain Ford voi lainata Volvolta kenties alan surkeimman navin, ja tunkea sen AstonMarttinin kojelautaan :2funny: 

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #20 : 03.08.2020, 09:36:27 »
Oletko ostanut auton liikkeestä? Vaihdelaatikolle laskennallinen elinikä on 200tkm. Otat liikkeeseen yhteyttä niin heidän pitää tulla vielä puolella vastaan korjauskuluissa. Vaikka auto olisi sinulla ollut kuinka kauan.

Edit: työkaverilla sattui vähän vastaava 250tkm ajetun auton kanssa. Oli yli 3v sitten ostanut kamuxilta ja kone kilahti kun mäntään tuli reikä. Moottorin elinikä on 300tkm niin kamux tuli vastaan sen mitä prosenteissa oli vielä jäljellä.

Kyllä on surullista, jos noilla kilsoilla laatikko ja moottori entisiä. Nesteet kuitenkin vaihdettu.
a car you can believe in

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #21 : 03.08.2020, 09:46:20 »
Soittelin korjaamopäällikölle ja meinas että saattanut mennä jotain paskaa venttiilipöytään mikä ohjaa tuota haarukkaa, ei ollu huolissaan, sano vaan että ajella menemään ja jos vika uusiutuu niin aletaan kattomaan josko sen laatikon pesis yms..

Mutta... Onhan siellä edelleen se vika jos nypyttää 2 ja 4 vaihteella moottorijarruttaessa.
Myöskin tässä nyt tullut huomattua että kylmänä nykii jonkin verran.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #22 : 03.08.2020, 16:05:46 »
Kyllä on surullista, jos noilla kilsoilla laatikko ja moottori entisiä. Nesteet kuitenkin vaihdettu.
Tuo oli 320 cdi MB. Oli mennyt suutin ja se poltti mäntään reijän. Sen jälkeen paskoi moottorin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #23 : 03.08.2020, 16:09:35 »
Joo liikkeestä, viime syksynä rintajoupilta.
Kannattaa heille olla jo yhteydessä niin jää merkintää heille että on alkanut jo laatikko oireilemaan niin näillä kilsoilla voidaan laskea miten tulevat vastaan. Oman ostin Rinta-joupilta ja siinä viime kesänä vähän oli kuumalla kovia vaihtoja. Silloin liikkeeseen olin yhteydessä ja katsottiin että kilsat on 140tkm niin vajaa 30% tulevat vastaan jos pitää isompaa remppaa tehdä. Onneks softa päivityksellä sekä sopeuttamalla rauhoittui laatikko.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #24 : 03.08.2020, 16:50:06 »
Soittelin korjaamopäällikölle ja meinas että saattanut mennä jotain paskaa venttiilipöytään mikä ohjaa tuota haarukkaa, ei ollu huolissaan, sano vaan että ajella menemään ja jos vika uusiutuu niin aletaan kattomaan josko sen laatikon pesis yms..

Mutta... Onhan siellä edelleen se vika jos nypyttää 2 ja 4 vaihteella moottorijarruttaessa.
Myöskin tässä nyt tullut huomattua että kylmänä nykii jonkin verran.
Kaksoiskytkinvaihteistossa on parillisille vaihteille ja parittomille omat kytkimet. Nopeuden muuttuessa vaihteisto arpoo aina seuraavan vaihteen toiselta puolelta, jolla kytkin on siis auki. Kun vaihde on valittu ko. puolen kytkin suljetaan ja entinen vastaavasti irroitetaan, tällä tavoin veto katkeaa vain hetkeksi. Koska vaihteistossa on kaksi puoliskoa vikaantuessaan oireet havaitaan ko. puoliskon vaihteilla.

Vaikka päästörajat ovat kovat, niin ihmetyttää valmistajien intoa tunkea näitä väkisin autoihinsa, monia mallejahan ei edes saa muilla.  :idiot2:

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #25 : 04.08.2020, 16:51:50 »
Kannattaa heille olla jo yhteydessä niin jää merkintää heille että on alkanut jo laatikko oireilemaan niin näillä kilsoilla voidaan laskea miten tulevat vastaan. Oman ostin Rinta-joupilta ja siinä viime kesänä vähän oli kuumalla kovia vaihtoja. Silloin liikkeeseen olin yhteydessä ja katsottiin että kilsat on 140tkm niin vajaa 30% tulevat vastaan jos pitää isompaa remppaa tehdä. Onneks softa päivityksellä sekä sopeuttamalla rauhoittui laatikko.

Ostaessa tuli mukana ostoturvatodistus mikä sanoo että ostoturva kattaa moottorin, voimansiirron ja vaihteiston, ostoturva on voimassa 3kk.
Onko myyjäliike silti vielä vastuussa?

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #26 : 04.08.2020, 18:27:56 »
Ostaessa tuli mukana ostoturvatodistus mikä sanoo että ostoturva kattaa moottorin, voimansiirron ja vaihteiston, ostoturva on voimassa 3kk.
Onko myyjäliike silti vielä vastuussa?

On, virhevastuu on eri asia kuin takuu. Ostoturvatodistus ei tuosta vastaa vaan virhevastuu. Vaihdelaatikon oletettu kestoikä on noin 250tkm, ja jos se porsii ennen sitä, on myyjä siitä vastuussa. Onko auto minkälaisella huoltohistorialla? Jos valmistaja ei ole laittanut huolto-ohjelmaan huoltoväliä jollekin osalle, on sen oletettu kestoikä sama kuin on auton oletettu kestoikä, eli noin tuo 250tkm.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #27 : 04.08.2020, 21:18:31 »
On, virhevastuu on eri asia kuin takuu. Ostoturvatodistus ei tuosta vastaa vaan virhevastuu. Vaihdelaatikon oletettu kestoikä on noin 250tkm, ja jos se porsii ennen sitä, on myyjä siitä vastuussa. Onko auto minkälaisella huoltohistorialla? Jos valmistaja ei ole laittanut huolto-ohjelmaan huoltoväliä jollekin osalle, on sen oletettu kestoikä sama kuin on auton oletettu kestoikä, eli noin tuo 250tkm.
Kuluttaja-asiamiehen kanta on että moottorin elinikä olisi 300tkm ja vaihteiston 200tkm. Ja viimeisin auton myyjäliike vastaa jos sattuu menemään. Tietty jos 100tkm ajettuun autoon laitetaan uusi laatikko niin joutuu auton omistaja osallistumaan 50% kuluihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Notko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #28 : 06.08.2020, 13:49:33 »
Huoltoliike missä öljynvaihto tehty, haluaa että osallistun kuluihin jos laatikkoa aletaan huuhtelemaan tjsp..

Myyjäliike josta auton ostin viime syyskuussa sanoi että heidän näkemyksen mukaan liike jossa öljyt vaihdettiin on vastuussa kaikesta.

Vetosin virhevastuuseen ja sanoivat että luultavasti enemmän minulle jää maksettavaksi jos tappelen heidän kanssa vrt huoltoliikkeeseen..

Virhevastuun korvausmäärä määrittyy heidän mukaansa myös sen mukaan kauanko auton ostosta on aikaa.

« Viimeksi muokattu: 06.08.2020, 14:09:04 kirjoittanut Notko »

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Powershift-vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #29 : 06.08.2020, 18:57:32 »
Minä taas sanoisin, ettei huoltoliikkeellä ole tuossa juuri mitään osaa eikä arpaa, jos kyseessä kerran on Volvon merkkihuolto ja huolto täten tehty Volvon ohjeiden mukaisesti. Kyllä se on Volvo ja/tai myyjäliike, jonka kanssa tuosta on keskusteltava.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo