Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: Hamsku - 29.09.2015, 16:55:49
-
Moro! Omat taidot loppui kun seinään kun ostin projektiksi 100000km ajetun 81vm Volvo 343:n. Variomatic kone ei ole ennestään tuttu ja huomasin autossa ongelman, että vaihteet eivät mene päälle vaan tuuttaa "varattua" Pitkän houkuttelun jälkeen vaihteen saa päälle, mutta eihän tuon pitäisi olla normaalia..? Onko foorumilla ketään joka tietäisi kyseisen auton vaihteisto-ongelmasta? Kuitenkin autolla näinkin vähän ajettu ja pelleiltään käytännössä täysin ruosteeton. Seisonut tallissa reilusti yli 20 vuotta.
-
Kuulostaa siltä että kytkin (millainen systeemi variaattorissa onkaan) ei irroita.
https://www.volvoclub.org.uk/cvt_clutch.shtml
Jos oikein ymmärsin niin tavallinen kytkinlevy normaalissa paikassa jota käytetään keskipako toimisella paineasetelmalla.
Kun moottori on käynnissä ja vaihde vapaalla. Pyöriikö kytkinakseli "kardaani"?
-
Ei ole normaalia. Vika löytyy todennäköisesti itsekeskipakokytkimestä tai sitä ohjaavasta alipainekellosta.
Kun vaihdekepin nappia painetaan vetää tuo alipainekello kytkimen täysin irti asentoon jolloin vaihteen saa päälle.
Alipainekellon löydät konehuoneesta kytkinkopasta kuljettajan puolelta.
Voin myös tulla katsomaan autoa paikanpäälle polttoaine kuluja vastaan Hankasalmelta.
Puh.0405838935
-
Ääni kytkimen alipainekellolle tai sen sähköohjaukselle. Ajosuunnan valitsimen nupissa ja valitsinkepin juuressa olevat sähkökytkennät voivat olla hapettuneet.
Ruiskuta sulakkeisiin hillitysti kontaktispräytä ja pyöräytä sulakkeita paikallaan. Sulakkeet 8, 10 ja 20. Tutki koittolampulla, tuleeko joka sulakkeen kumpaankin kontaktijouseen jännite.
Voi myös olla tyhjäkäynti liian isolla.