Elekma  Autoracing

343 Moottorivaihtoehdot

  • 10 Vastauksia
  • 4230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LeJo199

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
343 Moottorivaihtoehdot
« : 13.09.2015, 12:51:24 »
Moro ! Tässä olisi tarkoitus lähteä projektoimaan vanhaa 343:sta ensiautoksi. Meisseli pysyy kädessä kyllä hyvin mutta tietämys on vähän heikohkoa näissä asioissa. Volvossa on tällä hetkellä keulilla 1.4 bensakone ja tarkoitus olisi vaihtaa koko pakka(moottori+vaihteisto). Eniten kiinnostaisi se että onko mahdollista laittaa esimerkiksi B200K kone, turbottaa se, siihen sopiva voimansiirto ja katsastaa tieliikenteeseen? Jos ei niin olisin kiinnostunut eri vaihtoehdoista, ja ylipäätään mahdollisista vaihtoehdoista. Heppoja ois hyvä löytyä niin että auto liikahtaisi valoista suht koht ripeästi  ;). Niin ja vaikka ikinä ei hyvää saa ilmaiseksi nii mahdollisimman halpaa pitäisi olla. Kiitoksia jo etukäteen !

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #1 : 27.09.2015, 11:20:59 »
Finlex 779/1998
142

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #2 : 27.09.2015, 12:21:08 »
Jos Volvolaista meinaa vaihtaa pellin alle niin vaihtoon menee oikeestaan kaikki. Tällä palstalla nimimerkki SJS on sovittanut 340:iin 16 venttiilisen turbo vinokoneen, voimansiirto Bemaria. Vaihteiston jos laittaa koneen perään joutuu rakentelemaan kardaanitunnelin uusiksi jne, ja leimakelpoisuus vähän niin ja näin. Volvo moottorisessa 300-sarjalaisessa on kytkintä ja kardaania (tai oikeastaan se ei ole kardaani vaan kytkinakseli) lukuunottamatta sama voimansiirto. Voimansiirtoa muuttaessa on huomioitava, että akseliston tyyppi ei saa muuttua. Eli takana on säilytettävä DeDion (jäykkä akseliputki, mutta kuitenkin erillisjousitettu). Muutenhan se oma voimansiirto on kestävä, mutta perä ei lukottomana kestä kumin polttoa ja lukkoja ei siihen saa. Ja se kardaaniviritys porsii jossakin vaiheessa oli sitten rellukoneisen alumiiniputki tai volvomoottorisen putki ja akseli. Rellun turbomotti sujahtaisi aika kivuttomasti paikalleen, virikäytössä ei vakiopalikoilla kestä yhtä hyvin kuin vinokone, mutta aihiot lähes ilmaisia.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa LeJo199

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #3 : 04.10.2015, 23:59:41 »
Jos Volvolaista meinaa vaihtaa pellin alle niin vaihtoon menee oikeestaan kaikki. Tällä palstalla nimimerkki SJS on sovittanut 340:iin 16 venttiilisen turbo vinokoneen, voimansiirto Bemaria. Vaihteiston jos laittaa koneen perään joutuu rakentelemaan kardaanitunnelin uusiksi jne, ja leimakelpoisuus vähän niin ja näin. Volvo moottorisessa 300-sarjalaisessa on kytkintä ja kardaania (tai oikeastaan se ei ole kardaani vaan kytkinakseli) lukuunottamatta sama voimansiirto. Voimansiirtoa muuttaessa on huomioitava, että akseliston tyyppi ei saa muuttua. Eli takana on säilytettävä DeDion (jäykkä akseliputki, mutta kuitenkin erillisjousitettu). Muutenhan se oma voimansiirto on kestävä, mutta perä ei lukottomana kestä kumin polttoa ja lukkoja ei siihen saa. Ja se kardaaniviritys porsii jossakin vaiheessa oli sitten rellukoneisen alumiiniputki tai volvomoottorisen putki ja akseli. Rellun turbomotti sujahtaisi aika kivuttomasti paikalleen, virikäytössä ei vakiopalikoilla kestä yhtä hyvin kuin vinokone, mutta aihiot lähes ilmaisia.

Kiitos, selvensi paljon asiaa. Kiinnostaisi vielä että mitä moottorimallia rellun moottoreista meinaat, näistäkään kun en mitään tiedä :D. Niin ja olisko sitten tämän Renault moottorin kanssa niin että päästäs 150-200 hv paremmalle puolelle, ja perä ja laatikko kestäis jos ei kumia polttelis? Mites sitten jos haluais peränkin uusia, mitä ehdottelisit?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #4 : 05.10.2015, 08:44:08 »
Renun F-sarjan kone sinne helpoiten sujahtaa, löytyy 1,7-2,0 litraisina 8- ja 16 venttiilisinä. F-sarjalaisia on käytetty Renujen lisäksi 340/440/460 Volvoissa, 440/460:ssä jopa ahdettuna, kyseinen moottorityyppi on vieläkin tuotannossa. Suosituin koneswapissa käytetty tyyppi on on F7P (1764 cc 16 venttiiliä) tai F7R (1998 cc 16 venttiiliä). Se 1,4 on  C-sarjalainen työntötankokone ja on 60-luvun suunnittelua. En ole perehtynyt meneekö F-sarjalainen suoraan C-sarjalaisen kytkinkoppaan. Kyllä noista F-sarjalaisista ahdettuna sen pari sataa saa, jossakin Coupe Meganen vapaasti hönkivässä 16 venttiilisessä kaksi litraisessa kun on vakiona n. 145 kaakkia. Onhan noista on revitty yli neljää sataa pollea.

Heikoin lenkki noissa Rellukoneisissa on "kardaani" ja etenkin sen kumivulkanoinnit, joilla boorikappaleet ovat kiinni siinä alumiiniputkessa. Eikä niiden boorienkaan korkkaaminenkaan mitenkään harvinaista ole. Volvomoottorisissa "kardaani" on rakenteeltaan erilainen (umpiakseli laakereituna putken sisällä), mutta niistäkin menee akselin päästä boorit, varsinkin jos kiristyspultit ovat yhtään löysällä. Se alkuperäinen voimansiirto kyllä kestää muuten selkäsaunaa, mutta lukottomasta perästä hajoaa sisäkalut. Vaihteisto on sama kuin 240/740:ssä, mutta kyljelleen käännettynä ja jatkoksi on liitetty perä. Itse perävälitys on omansa ja pienempi kuin isoissa Volvoissa ja siihen ei löydy suoraan passaavia lukkoja. Jossakin ulkomailla joku oli sovittanut jonkun muun kulkineen lukon, vaati koneistushommia että sai sopimaan.

Jos voimasiirtoa lähtee uusimaan ja jos pätäkkää on niin esim. C5 Corveten vaihteistoperä voisi olla ratkaisu. Mutta eniten maailmalla (ja Suomessa yksi) käytetty tapa on tehdä tukeva ja vääntöjäykkä kehikko BMW:n vaihteistolle ja perälle, ja sijoittaa ne alkuperäisen vaihteistoperän tilalle. Samalla joutuu rakentamaan kardaanin ja vaihteensiirron uusiksi.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3404.msg73451#msg73451

https://www.youtube.com/watch?v=blfNcWejXZU
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa LeJo199

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #5 : 05.10.2015, 22:01:15 »
Ai että kun tuntuu hyvältä kun saa oikein apua kun sitä tarvitsee ! Kiitos erittäin paljon näistä, palailen asiaan taas jonkun ajan päästä, mahdollisesti jopa projektipäiväkirjan merkeissä ;)

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #6 : 07.10.2015, 21:27:58 »
Wikipedian mukaan 340n tehokkaimmasta koneesta irtosi 95 heppaa ja jos olet yhtään luennut niitä lakitekstejä mihin viittasin niin tiedät että sallittu tehonnousu on max 20% eli yhteensä 114 hv. Sen kun ylität niin ei ole yhtään asiaa konttoriin, puhumattakaan tieliikenteestä (ilman poikkeuslupaa). Itsehän sinä kysyit.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2015, 21:31:26 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #7 : 08.10.2015, 09:25:19 »
360 kelpaa vertailumallina, eli 115 hv + 20%=138 hv. Volvoharrrastajalle taas sitten ei ole mikään ongelma leimata tuplasti tehokkaampaa turbokonetta laillisesti tuohon tehorajaan, näitähän on foorumi pullollaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #8 : 29.03.2016, 19:42:52 »
Yks hyvä vaihtoehto vois olla S40:n 1,6 kone (105hv), johon käy rinnakkais mallin 1,9t sisuskalut suoraan sisään.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #9 : 19.04.2016, 18:21:16 »
Tuollainen B18FT konehan on dieselin pohjalle tehty ja pitäisi kestää hyvin 180-200hv tehot. Kannessa on myös natrium-jäähdytteiset pakoventtiilit. Briteissähän tuollaisesta on otettu lähemmäs 300hv, tosin ei vakio osilla. Tuo ahdettu kone on ollut myös 480 Volvoissa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 343 Moottorivaihtoehdot
« Vastaus #10 : 20.04.2016, 20:25:24 »
Tuollainen B18FT konehan on dieselin pohjalle tehty ja pitäisi kestää hyvin 180-200hv tehot. Kannessa on myös natrium-jäähdytteiset pakoventtiilit. Briteissähän tuollaisesta on otettu lähemmäs 300hv, tosin ei vakio osilla. Tuo ahdettu kone on ollut myös 480 Volvoissa.
Tuo on justiin se Renun F-sarjalainen. Löytyy 440/460/480/S40/V40/R9/R11/R19/R21/R5/Clio/Megane/Carisma/Mosse jne peltien alta. On noista otettu 400 heppaakin, ei tosin vakio sisäkaluilla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron