Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: KartanoVole - 05.09.2023, 17:16:24

Otsikko: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 05.09.2023, 17:16:24
Eli Ahtopaineet olivat tasaiset 0,2 ja joskus piikkasi 0,3 pienen hetken(ei aina) lappu lattiassa. Tänään ohjelmoitu eikä oikeastaan mitään eroa perstuntumalla aiempaan, testerillä katsottuna edelleen samat 0,2 bar tasaisesti koko ajan kuorma päällä. Vaihdoin uuden Bierburg vakio TCV-venttiilin ja samalla kiristin hukkaportin tankoa 1,5 kierrosta. Nyt rupesi eroa syntymään entiseen ja maksimissaan ahdot kävi 0,7bar pienen hetken ja asettui 0,6bar pitkässä vedossa. Ohjelmoijan mukaan maksimi raja olisi 0,3bar TCV-venttiilin säädölle ohjelmassa mutta bleedillä tai rajapaineventtiilillä voisi säätää enintään 0,5 bar jonka jälkeen ottaa vikakoodia yliahdosta eli ei voisi säätää korkeammalle. Ei kyllä nyt ottanut mitään häiriötä vaikka ahdot hieman korkeammalla, pitää kääntää puoli kierrosta tankoa takaisin jos rupeaa ahdoista valittamaan.

Kysymyksiä: Onko oikeasti niin että näissä on 0,3 bar vakio maksimi ahtopaine ja onko ECU sellainen ettei siihen voi laittaa karttaan isompaa säätöpainetta? Onko ahdot pikkuahtimella vielä järkirajoissa?

Auto siis muuten vakio V70 MK2 2003 2,4T 200hv alkuvuoden malli Bosch kaasuläpällä ja 13 ahtimella.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä
Kirjoitti: laatikkovika - 05.09.2023, 19:27:12
Vakiopaine on n. 0.4-0.5bar.

Ei siihen mitään bleedejä tai muita venttiilejä tarvii. Ohjelmalla tuosta otetaan yleensä n. 0.8-0.9bar.
Eikä mitään vikakoodeja tule jos on oikein tehty ohjelma.

Sulla voi olla nyt joku pilipali ohjelma jos tuollaisia puhutaan mutta kun ahdot oli alhaalla jo ennen tuota ohjelmaa niin hakisin vikaa nyt sieltä. Hukkaportin jousi kuoleentunut?

Tuntuu vähän siltä että ohjelman laittaja ei ole itse karttoja tehnyt ja ajanut jonkin valmiin halvan jutun sinne sisään. Siitä voi tulla ongelmia myöhemmin jos aukiolot sun muut on pielessä.
Saitko halvalla? :buck2:
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjelman tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 05.09.2023, 20:20:43
X-paikassa tehty ja normaali hinta mitä muillakin. Ihan kuitilla tehty ja netissäkin on firman tiedot. Onkohan mitään tyytyväisyys takuuta tällä? Yritin soittaa jälkeen päin tänään mutta puhelu meni vastaajaan. Ihmetytti että kun luvattiin 40hv lisää vaikka ahtoja ei kuulema pysty nostamaan yli 0,3bar ohjelmalla? Miten sitä ilmamäärää saadaan silloin lisää ei minulle oikein avautunut.
Olisi kyllä kiva kuulla muiltakin softaajilta että onko tosiaan oikeanlainen tuote minulla kun vääntöjä ja tehoja luvattiin reilusti. Tapaus oli sellainen että etukäteen soitettuna luvattiin reilua muutosta mutta paikanpäällä huomasikin että ECU on vanhempaa mallia miksi oli sitä luullut ja ohjeman teossa meni puoli tuntia jonka jälkeen se ladattiin autoon mutta mitään ei muutosta ei ollut havaittavissa. Voi olla että hukkaportin kello oli väsähtänyt ja TCV-venttiilikin huono. Mietityttää että toimiiko auto nyt oikeilla säädöillä?

Todella vaikea löytää netistä mikä on tällaisen moottorin vakio ahtopaine ja mitä voi/kannattaa ohjelmoimalla saada/ottaa. Tälläkin palstalla on ristiriitaista tietoa näistä.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: 531 - 05.09.2023, 21:17:05
En olisi valmiiksi "rikkinäistä" autoa lähtenyt ohjelmoimaan. Nyt koittaisin sopia ohjelmoijan kanssa että laittaa vakio softan sisään ja ohjelmoida vasta sitten kun auto kunnossa.

Tarkoittiko ohjelmoija ettei ahdot nouse vaikka laittaa pyyntiä lisää vai meinasiko tosissaan ettei ahtokarttaa pysty muokkaamaan? Jos väittää ettei ahtokarttaa pysty muokkaan kannattaa kääntyä osaavan ohjelmoitsian puoleen.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 05.09.2023, 21:33:47
En ny viitti toistaa mitä jo sanoin mutta esim. BSR lupaa tuohon 252hp/410Nm.
Sitä en tiedä miten uskottavaa on.

Sano nyt vielä mikä firma, ei kai se salaisuus ole?
Mutta tosiaan niinkuin edellä sanottu, vakio-ohjelma sisään ja auto kuntoon ensin.
Vai ottiko edes vakiota talteen?  :D
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 05.09.2023, 21:46:43
No nythän siellä on uusi TCV-venttiili ja hieman ahtopaineensääimen tankoa kiristetty joten ahtoja saa nousemaan mutta en tiedä onko säädöt nyt oikeat kun tekijä väitti että 0,2-0,3bar on oikea alkuperäinen ahtopainearvo jota ei juurikaan voi nostaa. Tämän totesi vasta kun olin ajanut melkein 100km ohjelmointiin. Vikakoodeja tai häiriöitä ei ole ollut ennen ohjelmointia. Puhelimessa puhui etukäteen eri arvoista. Paikalla sanoi että tämä onkin sellainen matalapaineturbo malli jossa onkin niin pienet vakio paineet eikä niitä voi nostaa kuin 15% ohjelmasta tai täytyy tehdä koko ohjelma uusiksi. En ole ikinä aiemmin kuullut viriohjelmasta jossa paineet olisivat max 0,35bar. Lupasi silti tehojen ja vääntöjen nousevan huomattavasti. Nyt mietityttää uskaltaako hukkaporttia pitää tiukemmalla että älyääkö ohjelma sen oikein ja tuleeko jossain vaiheessa liiallisesta ahtopaineesta vikakoodia koska sanoi maksimirajan olevan 0,5bar bleedillä ohjattuna(ei kuulema ohjelmasta saa niin korkealle).
Yritän selvitellä ensin onko keneltäkään saatavissa ohjelmaa jolla voi ohjata paineita enemmän(jolloin luultavasti enemmän tehoa ja vääntöä) ja neuvotella sitten ohjelman tekijän kanssa voiko tuotteen "palauttaa". Tekijän kerron tai jätän kertomatta riippuen miten asia etenee.

Varmaa tietoa siitä millaisia paineita ohjelmilla voi ottaa kaipailisin ohjelmoijilta ja heiltä kenellä on vastaavassa moottorissa stage1. Googlaamalla löytyy ristiriitaista tietoa alkuperäisistäkin ahtopaineista.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 05.09.2023, 22:58:11
0.55bar on vakiopaine psi:stä muutettuna, voi siis sanoa että 0.5bar on ok.
B5254T 190hp oli vakiopaine 0.3bar. Käytössä vuoteen 1999 asti. Tässä oli muistaakseni joku ahtopaineen rajoitus ohjelmassa. ???

Tää sun autos ei mitenkään ole tuolla moottorilla vaikka molemmista puhutaan matalapaineturbona.

Tai kaikissahan se turvaraja on mutta tuossa koneessa jotenkin hankalampi homma kiertää.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien tekijät kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 05.09.2023, 23:29:13
0.55bar on vakiopaine psi:stä muutettuna, voi siis sanoa että 0.5bar on ok.
B5254T 190hp oli vakiopaine 0.3bar. Käytössä vuoteen 1999 asti. Tässä oli muistaakseni joku ahtopaineen rajoitus ohjelmassa. ???

Tää sun autos ei mitenkään ole tuolla moottorilla vaikka molemmista puhutaan matalapaineturbona.

Tai kaikissahan se turvaraja on mutta tuossa koneessa jotenkin hankalampi homma kiertää.

Onko mulla nyt sitten viriohjelma ollenkaan jos vasta vakio paineet? Jotain hämärää tässä nyt on?
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2023, 07:55:38
En osaa sanoa kun olis pitänyt ennen ohjelmaa saada toimimaan normaalisti.
Jos ohjelman laittanut sanoo ettei voi nostaa yli 0.3 bar niin siinä kyllä puhuu palturia tai ei vaan osaa.

Niin ja se 15% on se raja minkä sietää nostaa ilman mitään muutosta ohjelmaan, kyllähän sitä ohjelmaa muutenkin pitää käpälöidä eli tehdä uusiks.
Jos hänen virityksensä on vain nostaa ahtoja tuon mitä vakio sallii niin en sano mitään mutta outoa on...
Onhan noita ohjelmoitu vaikka kuinka paljon eikä muuta negatiivista ole sanottavaa kuin että sylinterit on kovilla kun on 83mm poraus.

Itellä nyt ei sama kone ole mutta tilasin BSR:ltä ohjelman ja lainasin niiltä kapulan jolla sen itse sai ajettua sisään. Asennus kesti noin 4 minuuttia. Ei ongelmia, ahdot barin luokkaa. :sundaydriver:
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 06.09.2023, 09:31:43
En osaa sanoa kun olis pitänyt ennen ohjelmaa saada toimimaan normaalisti.
Jos ohjelman laittanut sanoo ettei voi nostaa yli 0.3 bar niin siinä kyllä puhuu palturia tai ei vaan osaa.

Niin ja se 15% on se raja minkä sietää nostaa ilman mitään muutosta ohjelmaan, kyllähän sitä ohjelmaa muutenkin pitää käpälöidä eli tehdä uusiks.
Jos hänen virityksensä on vain nostaa ahtoja tuon mitä vakio sallii niin en sano mitään mutta outoa on...
Onhan noita ohjelmoitu vaikka kuinka paljon eikä muuta negatiivista ole sanottavaa kuin että sylinterit on kovilla kun on 83mm poraus.

Itellä nyt ei sama kone ole mutta tilasin BSR:ltä ohjelman ja lainasin niiltä kapulan jolla sen itse sai ajettua sisään. Asennus kesti noin 4 minuuttia. Ei ongelmia, ahdot barin luokkaa. :sundaydriver:

Mistäpä sitä tietää onko kone toiminut normaalisti kun Volvoista ei aiempaa kokemusta eikä vikakoodeja eikä häiriövalojen palamisia ole ollut. Ahtopaineita rupesin katsomaan ennen ohjelmointia testerillä siksi että näen mikä on muutos, alhaisuus yllätti ja siksi tilasinkin uuden TCV-venttiilin. Muutenkin kuullut puhuttavan että ovat aika tehottomia vakioina. Softaajakin sanoi että 0,2-0,3bar on normaaliarvo vakiolle.

Joo, kone ei ole liian luja virityksille, siksipä ohjelman pitää olla kunnollinen, ajotyyli on pääasiassa rauhallinen mutta menon pitäisi olla tarvittaessa sellaista että että jos tarve on niin ei tarvitse ovenraosta potkia jalalla apuna vauhtia lisää.

Nyt kun soittelin ohjelmoijalle niin on muutettu muutakin kuin pieni ahtopaineen nosto mutta vaikea ymmärtää miten tehot voisivat olla samaa tasoa kuin ohjelmalla jossa on enemmän ahtopainetta ja säädöt sen mukaan. Lupasi että voin palauttaa alkuperäisen ohjelman takaisin ja saan myöskin rahat takaisin tai tekee sittenkin toisenlaisen ohjelman? Ohjelmointipaikkoihin on matkaa kuitenki 100km suuntaansa ja vain tällä viikolla arkena vapaata.  :-\
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2023, 13:43:09
Jos et halua kertoa missä ohjelmoitiin niin kerro edes paljonko maksoi? :)

Toivotaan että joku roti tulee tähän hommaan. :o
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 06.09.2023, 14:06:44
Jos et halua kertoa missä ohjelmoitiin niin kerro edes paljonko maksoi? :)

Toivotaan että joku roti tulee tähän hommaan. :o

Sanotaan että neljänsadan kantturoissa.

Nyt olen yrittänyt miettiä mikä ohjelma olisi paras, äärimmäinen huipputeho riskirajoilla ei ole tavoite mutta viriohjelma josta maksan pitäisi olla sellainen että siihen voi luottaa ja teho sekä vääntö on parempi kuin alkuperäisellä ohjelmalla.
Aika isoja eroja myös ahtopainelukemissa eri virisoftissa mitä olen nyt kysellyt, silti samoja moottorin suoritusarvoja kerrotaan. Liekö tehokäyrän muoto sitten erilainen, kenpä tietää? Auto on jokapäiväisessä ajossa kuitenkin ja vaivaton kulku päätavoite.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: kupari s40 - 06.09.2023, 16:00:54
Olenko ymmärtänyt kirjoittamasi oikein?
Eli viritys tehty lähinnä vain ahtopainepyyntiä nostamalla kun muuten vaatisi koko ohjelman ruuvaamista?

Viritys yleensä tehdään juurikin kokonaisvaltaisesti koko ohjelmaan eli suutinkartat, sytytys, väännöt jne huomioidaan myös siinä. 400€ tuosta koko softan puukottamisesta olisi volvoissa halvahkoa hintatasoa, pelkkä ahtopaineen joku lievä nosto taas ei.

Rajoittavat tekijät vakiokoneella otetuille max tehoille ahtimen koko sekä suuttimet, tuon alle jääville saa erilaisia ohjelmia tehtyä.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 06.09.2023, 16:19:00
Olenko ymmärtänyt kirjoittamasi oikein?
Eli viritys tehty lähinnä vain ahtopainepyyntiä nostamalla kun muuten vaatisi koko ohjelman ruuvaamista?

Viritys yleensä tehdään juurikin kokonaisvaltaisesti koko ohjelmaan eli suutinkartat, sytytys, väännöt jne huomioidaan myös siinä. 400€ tuosta koko softan puukottamisesta olisi volvoissa halvahkoa hintatasoa, pelkkä ahtopaineen joku lievä nosto taas ei.

Rajoittavat tekijät vakiokoneella otetuillammax tehoille ahtimen koko sekä suuttimet.

Ei kun juuri päinvastoin, eli kaikkea muuta(en tiedä mitä) on muutettu paitsi ei ahtopainetta vaan ohjelmaan on jäänyt max 0,35bar jota ylemmäs ei kuulema voinut ohjelmasta nostaa kun kartta loppuu ja ahtopaineraja jonka jälkeen ottaa vikakoodia on 0,5bar jota sitäkään ei saa isommaksi. 0,5bar pääsemiseksi pitää lisäksi ottaa bleed ja/tai rajapaineventtiili jolloin voi saavuttaa sen 0,5bar maksimissaan.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: kupari s40 - 06.09.2023, 16:37:49
Enpä tuollaisesta vaikeudesta rajan noston suhteen ole kuullutkaan. Eli tekijä siis puukottanut auton omasta ecusta ohjelmaa eikä ajanut jotain erilaista jo valmiiksi tehtyä sisään?

Siinä ilmeisesti siis myös fuelcut tulee peliin jos ahtopaineraja on vastassa 0,5bar ja siksi ei sitä tasoa ylitetä.



Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 06.09.2023, 17:24:23
Enpä tuollaisesta vaikeudesta rajan noston suhteen ole kuullutkaan. Eli tekijä siis puukottanut auton omasta ecusta ohjelmaa eikä ajanut jotain erilaista jo valmiiksi tehtyä sisään?

Uutta se oli minullekin, samoin uutta oli tehon nosto ilman ahtopaineen nostoa yli vakiopaineen turbomoottorissa.

"Siinä ilmeisesti siis myös fuelcut tulee peliin jos ahtopaineraja on vastassa 0,5bar ja siksi ei sitä tasoa ylitetä."

Mahdollisesti joo. Ei vaan oikein nyt herätä luottamusta tämä, en halua kokeilla räjähtääkö koko kattila jos kokeilee polkasta pedaalia vaikkei kaikkea luvattua tehoa tulisikaan.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2023, 20:55:16
Enpä ole tämän mallisessa autossa tuollaisesta kuullut ikinä.
Miten ne muut sitten ottaa enemmän ahtopainetta? Tuo turboruuvi on vihoviimeinen konsti tällaisessa.
Eikö helpompaa olis nypätä hukkaportin ohjausletku irti ja kokeilla mitä ahtaa.
Jos siellä fuelcutti on niin kyllä se iskee niin että on otta tuulilasissa. :2funny:

Ota vakio takas ja ohjelma muualta, vaikka bsr ltä esim. Ei tartte persettään penkistä nostaa kun saa ostaessa ohjelman koneelleen mistä sen voi ladata kapulaan mikä pitää maksaa myös mutta rahat palautetaan tilille kun palautat kapulan.

Sieltä saa kaupan päälle kivat lätkätkin. :))
https://youtu.be/YmT79jxnNfw?si=uUZE54mOouN1Vn35

Ellet halua pitää kapulaa, sillähän voi ajaa vakion takaisin ja päinvastoin.

Hyvä tuki olemassa jos ongelmia, netin kautta tai puhelimella ovat auliisti kertoilleet juttuja.

En oo slamit/oemplus töissä. :2funny:
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 06.09.2023, 22:43:05
Enpä ole tämän mallisessa autossa tuollaisesta kuullut ikinä.


Ota vakio takas ja ohjelma muualta

Juuri niin on nyt suunnitelmissa, kerron lisää kun homma etenee.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 07.09.2023, 19:02:10
Vakio ohjelma on nyt sisällä, uudella TCV-venttiilillä ja alkuperäisestä arvosta 0,5 kierrosta kiristetyllä hukkaportin tangolla ahtopaineet 0,4bar ja korkein piikki 0,5bar. Vetää paremmin kuin koskaan meillä ollessa mutta oli tehokkaampi ohjelmalla mikä oli pari päivää vaikkakaan ei ollut sellainen kuin toiveissa oli. Alahaalta veti paremmin mutta yläpää ei juuri nykyistä kummempi, oli myös herkemmän tuntoinen. Uusi ohjelma on sovittu laitettavaksi ja katsotaan mikä vaikutus sillä on.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 07.09.2023, 21:09:30
Ei kai se yläpää sen kummempi ollu jollei kerta ahtopainetta saanu nostettua. Siihenhän se kaikki perustuu. :)
Se herkkyys tulee varmaan siitä jos annetaan alhaalta ahtaa enemmän.
Mulla on toi T5 niin siinä ahtoja on rajoitettu geartronicin takia 1 ja 2 vaihteilla, vasta kolmosesta ylöspäin annetaan ne maksimit.
Suurin vääntö on 3500-4500rpm ja teho 6000rpm.
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/1553/volvo-s60-t5-250hp-2001-b-5234-t3

Sulla vääntö asettuu paljon alemmas ja nopeusrajoitin nousee --->250kmh
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/94/volvo-v70-ii-24t-200hp-2002-2003-b-5244-t3

Tuleeko uusi ohjelma eri paikasta?
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 08.09.2023, 08:59:54
Ohjelma tulee eri paikasta ja tulokset raportoin tänne mutta asioista keskusteltuani vaikuttaa lupaavalle. Tuo meidän auto on manuaalilaatikolla.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 08.09.2023, 09:04:11
 O0 Toivotaan parasta. Ei noin paljoo sais vastustaa tämmönen homma.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 09.09.2023, 15:19:05
Nyt on Www.lisäätehoa.fi ohjelma laitettuna ja paikka oli Iisalmen Carmate. Palvelu oli hyvää ja ohjelma ei ollut perusbulkkia vaan kokemuksen mukaan räätälöity tuolle moottorille kestävyys huomioon otettuna. Auto on kuitenkin käyttöautona joten kestävyys on tärkeässä roolissa. Ahtopaine max on nyt 0,8bar ja vääntökäyrä tehty siten etteivät kiertokanget mene solmuun.

Ohjelman saa toiveiden mukaisesti räätälöitynä, tietysti huomioituna millaista rautaa käsketään.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: 531 - 09.09.2023, 16:39:06
Eli J-P tekemä softa. Mitä olen seurannut niin jälki varsin asiallista. Ei tarvinnut bleedailla eikä muuta höpöhöpö juttuja.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: Wompatti - 09.09.2023, 18:14:52
En lataile " viri softia ", jonkin verran ollaan napadynossa ajettu softattuja....Näiden havaintojen perusteella suuret lupaukset ei ole toteutuneet, eli en luottaisi softapajan lupauksiin sokeasti ;) Vääntö- ja tehokäyrät saattaa olla kerrassaan ihmeellisiä, seoksista puhumattakaan. Mutta jos mainosteksti ja maksettu lasku yhdistettynä persdynoon kertoo, että on uusi softa on hyvä niin homma jees.

Viimeisimpänä softattuna ajettiin eräs 2000-luvun alkupään V70 t5, dynolaputtoman perimätiedon mukaan tästä oli softattuna mitattu n.310hv koneelle. 1bar ahtoja, re85 tankissa ja 228whp. Eikös näille valmistajan toimesta povata n.240hv konetehoa. Eikun joo, ajettiinhan Volvon jälkeen yksi bimmeri, siitäkin puuttui n.50hv luvattuun O0. Voin tarvittaessa kysyä auton omistajalta saako lapun laittaa ilman tunnistetietoja. Tästä ei käsittääkseni ole tarkempaa tietoa missä softattu ja kenen tekemä softa purkissa on.

Itse voisin kuvitteellisessa maailmassa suostua softaukseen vain siten, että auto ajettaisiin dynossa ennen softausta, sitten ohjelma sisään ja uusi veto samoilla kiinnityksillä ja olosuhteilla. Näin menetellen todellinen muutos olisi selkeästi todettavissa. Ja tämä täytyisi tehdä dynossa, jolla ei ole softan tekijän kanssa mitään yhteyttä. Siis täysin objektiivinen mittauspaikka.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: 531 - 09.09.2023, 19:20:48
Aivan, olet oikeassa. En ottanutkaan kantaa luvattuihin tehoihin vaan softan toimivuuteen. Olet varmaan myös mitannut paljonko auto antaa navalta vakiona ja verrannut sitä tehtaan ilmoittamaan? Kertoisitko voimansiirtohäviöt huomioiden mitä olet saanut mitattua? Automerkkien väliset erot ym?

En nyt J-P puolustele enkä ota kantaa hänen lupauksiinsa tehoista. Valitettavasti hänen, kuten lähes kaikkien muidenkin softaajien lupaamat tehot ovat yläkanttiin, kuten sinäkin olet varmaan huomannut.

Täysin oma mielipiteeni on näissä "stage1" virityksissä on, etten näe tarpeelliseksi ajaa dynossa jokaista identtistä autoa. Eihän niitä tehtaallakaan ajeta. Kun ensimmäinen softa on tehty vakio autoon dynossa, ei sen jälkeen dynon hyöty ole käytännössä muutakuin nähdä mitatun vakiotehon ja softauksen jälkeinen ero.

Mutta pääasia että porukalla löysimme vian ja neuvottua aloittajaa ongelman ratkaisemiseksi. Sitähän varten foorumit ovat.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: Wompatti - 09.09.2023, 19:56:34
Muutama laite on ajettu niin, että lukemat vakio softalla ja sitten viriä perään. Nämä tosin olleet vapareita, näissä tapauksissa hyöty oli mitätön. Etenkin vapareissa ns. bulkkisofta on varmasti monessa tapauksessa rahan haaskausta. Ahtopeleissä ja etenkin td-vermeissä osaava ohjelman tekijä saa varmasti muutoksia aikaan, mutta bulkki on bulkkia jossa ei kyetä huomioimaan yksilöllisiä muutoksia vaikka putkistossa tai imupuolella.

Me ajetaan mielummin napatehoa. WHP tai oikeastaan napateho on todellista, se kertoo kaiken sen, mitä voimalinjasta välittyy voima-anturille. Jos haluaa tarkasti konetehon niin siihen tarkoitukseen on moottoridynot, ns. rullaushäviöt on aina jollakin tapaa suuntaa antavia. Mutta tämä tästä, alkaa jo karata toiseen aiheeseen....


Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2023, 22:56:04
Ohjelmahan on onnistunut jos tehot selvästi nousee vakiosta eikä kone paukahda. Lupauksiin on ihan turha tuijottaa.
Tässä puhutusta autosta  kun sinne nyt on pantu ohjelma joka kokemuksen mukaan on räätälöity kys moottorille niin kyllä se ihan bulkki on jos ei penkissä ole säädetty ja muokattu.

Näistä vanhemmista volvoista vielä. Volvohan on aina niihin ilmoittanut tehot yläkanttiin.
Jos johonkin 2000 luvun alun vehkeeseen ilmoitetaan vaikka se T5:n 247hp (b5234t3) niin bulkilla sinne tulee ehkä n. 270-280hp jos kone on kunnossa.
Joskus penkitin 850 T-5 jossa oli virilastu vaihdettu ja bsr catback niin lukema oli hevosvoiman tarkkuudella se mitä vakioon luvattiin. Vääntöä oli kyllä muistaakseni ~50Nm enemmän.
Ahtoja oli n. 0.4-0.5bar enemmän kuin vakiossa.

Topikin autoon tehtaan lupaus on 197hp niin siitä nyt voi veikkailla mitä siellä nyt on. 250 on jo hyvin. :o
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: volvotdi - 10.09.2023, 00:03:48
Ohjelmahan on onnistunut jos tehot selvästi nousee vakiosta eikä kone paukahda. Lupauksiin on ihan turha tuijottaa.
Tässä puhutusta autosta  kun sinne nyt on pantu ohjelma joka kokemuksen mukaan on räätälöity kys moottorille niin kyllä se ihan bulkki on jos ei penkissä ole säädetty ja muokattu.


Väärin, bulkki on täysin perussetti ja yleensä täysin huijaamalla tehty ja vikakoodit tapettu. Sellainen mitä tähän oli jonkun toisen toimesta koitettu laittaa huonolla menestyksellä. Tässä topicin aloittajan autosta puhuttiin omistajan kanssa pitkät pätkät ja sain hyvinkin käsityksen mikä auto on ja mitä haluttiin, minulle jäi sen toteutus näillä kriteereillä. Se ei ole bulkki jos sitä ei rullilla vedetä, koska samanlaisen versio olisin silti tehnyt siihen autoon, rullilla vain todettu lopputulos.

Jokainen näistä autoista on oma yksilönsä aina enemmän mitä tulee ikää ja kilometrejä. Ehjä ja kunnossa oleva tuollainen 2.4T 200hp versio antaa sen 240hv ja 380-400Nm. Ehjyydestä tämän auton kohdalla en tiedä muuta kuin mitä omistaja minulle kertoi, sillä on pakko mennä kun muutakaan ei ole.  Se miksi jotain autoa hierotaan ja hierotaan penkissä kertoo taas ohjelmoijan pätemättömyydestä, tekniikan muutoksista tai/sekä rikkinäisestä tekniikasta. Kukaan järkevä ja osaava ohjelmoija ei säädä säätämisen ilosta vakio autoa penkissä, täysin turhaa touhua lopputuloksen kannalta, rakennellut erikseen aina.

Sitten mitä tulee luvuista mitkä on annettu yläkanttiin. Ne mitkä minä olen kertonut pitävät paikkansa jos tekniikka on ehjää, koska sellaisen olen mitannut, en heittänyt päästä. Hyvä esimerkki on omasta Volvosta V70 2.4d 163hv -08. Tein siihen mielestäni oikeinkin hyvän version ja tietty halusin mitata sen ja petyin, 228hv ja 480Nm. No annoin asian olla ja ajattelin, että on siinä kuitenkin vakioon verrattuna hurja ero. Pikkasen pöllyttää täyskaasulla vaikka mielestäni ruiskutusaika ja ahdot olivat kohdallaan, mutta ajettu kuitenkin 500tkm niin ehkäpä johtuu siitä. Auto oli lainassa ja tyhjäkäynnillä osa nostimista kaatui ja jako kaksi pykälää pieleen, hienoa. No päätin olla avaamatta konetta ja laitoin uudet nostimet ja kun imusarja oli pöydällä niin läpät ja järkky määrä karstaa tuli samalla poistettua. Remontin jälkeen tuntui, että vetoja oli tullut lisää ja ei oikeastaan savuttanut yhtään. Mittasin 240hv ja 534Nm, softaan en koskenut. Tämä oli lähinnä esimerkkinä mitä eroa on ehjällä tekniikalla tai paljon ajetulla/rikkinäisellä kun softa on identtinen. Tuollaiselle annan arvot 240/500 kun kysytään ja ei se ole yläkantissa jos tekniikka on ehjä, en pysty ennustamaan kunkin auton tekniikan todellista kuntoa, kerron vain raamit.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2023, 00:43:13
Nonii, mullakin on tuo BSR niin eihän sitäkään penkkiin viedä vaan se on samanlaiselle moottorille tehty.
Joo, tuossa bulkissa puhuin vähän höpöjä  :uglystupid2:

Nuo lupaukset taas on tosiaan ehjälle autolle annettu ja sen oon huomannu että vaikka miten ehjä ois mutta jos on tarpeeks maantietä nähnyt niin kyllä siitä voi mielessään heti pudottaa polleja vihreämmille niityille.

Oon verrannut omaa vanhaa T5 jossa bsr tuollaiseen ohjelmoituun 2.4T  niin ei se oma paljookaan paremmin mene ennen kuin päästään sopivalle kierrosalueelle missä T5 vähän kuroo etua. Silloin vaan alkaa nopeutta olla jo jonkin verran että ei sillä normi liikenteessä juuri ole käyttöä. :buck2:

Vielä kun tietäis missä tuo ensimmäinen yritys topikin autoon tehtiin... V:>
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 10.09.2023, 16:27:59

Vielä kun tietäis missä tuo ensimmäinen yritys topikin autoon tehtiin... V:>

Haluaisitko viedä sinne autosi :D Vitsi vitsi
Homma hoitui aiemman ohjelmoijan kanssa ihan sopuisasti niin en ala täällä mollaamaan.

Mutta nyt on lisää tehoa ja ohjelma tehty mielenrauhan vuoksi ns turvalliseksi ettei mene rikki. Olisihan tuosta irronnut enemmän tehoa ja vääntöä mutta jos kone on sellainen ettei paikat kestä vakiona kaikkea irtiotettavissa olevaa niin silloin ei kannata ottaa kaikkea ulos. Kulkee nyt kevyemmin kuin aiemmin normiajossakin niin se lisää ajomukavuutta, ohituksetkin menevät liukkaasti. Suosittelen!
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: TomppaT4 - 11.09.2023, 12:41:43
Viimeisimpänä softattuna ajettiin eräs 2000-luvun alkupään V70 t5, dynolaputtoman perimätiedon mukaan tästä oli softattuna mitattu n.310hv koneelle. 1bar ahtoja, re85 tankissa ja 228whp.

Kuulostaa ihan BSR:ltä.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa
Kirjoitti: KartanoVole - 31.12.2023, 10:35:06
Täytyy sanoa että käyttöominaisuudet paranivat huomattavasti ohjelmoinnin myötä, vetää hyvin alhaalta asti, normaaliajoon riittää ja hinta/teho suhde on hyvä.