Proturbo  Autodiagnoosi

V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa

  • 32 Vastauksia
  • 2857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Enpä tuollaisesta vaikeudesta rajan noston suhteen ole kuullutkaan. Eli tekijä siis puukottanut auton omasta ecusta ohjelmaa eikä ajanut jotain erilaista jo valmiiksi tehtyä sisään?

Uutta se oli minullekin, samoin uutta oli tehon nosto ilman ahtopaineen nostoa yli vakiopaineen turbomoottorissa.

"Siinä ilmeisesti siis myös fuelcut tulee peliin jos ahtopaineraja on vastassa 0,5bar ja siksi ei sitä tasoa ylitetä."

Mahdollisesti joo. Ei vaan oikein nyt herätä luottamusta tämä, en halua kokeilla räjähtääkö koko kattila jos kokeilee polkasta pedaalia vaikkei kaikkea luvattua tehoa tulisikaan.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2023, 22:43:56 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Enpä ole tämän mallisessa autossa tuollaisesta kuullut ikinä.
Miten ne muut sitten ottaa enemmän ahtopainetta? Tuo turboruuvi on vihoviimeinen konsti tällaisessa.
Eikö helpompaa olis nypätä hukkaportin ohjausletku irti ja kokeilla mitä ahtaa.
Jos siellä fuelcutti on niin kyllä se iskee niin että on otta tuulilasissa. :2funny:

Ota vakio takas ja ohjelma muualta, vaikka bsr ltä esim. Ei tartte persettään penkistä nostaa kun saa ostaessa ohjelman koneelleen mistä sen voi ladata kapulaan mikä pitää maksaa myös mutta rahat palautetaan tilille kun palautat kapulan.

Sieltä saa kaupan päälle kivat lätkätkin. :))
https://youtu.be/YmT79jxnNfw?si=uUZE54mOouN1Vn35

Ellet halua pitää kapulaa, sillähän voi ajaa vakion takaisin ja päinvastoin.

Hyvä tuki olemassa jos ongelmia, netin kautta tai puhelimella ovat auliisti kertoilleet juttuja.

En oo slamit/oemplus töissä. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Enpä ole tämän mallisessa autossa tuollaisesta kuullut ikinä.


Ota vakio takas ja ohjelma muualta

Juuri niin on nyt suunnitelmissa, kerron lisää kun homma etenee.

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vakio ohjelma on nyt sisällä, uudella TCV-venttiilillä ja alkuperäisestä arvosta 0,5 kierrosta kiristetyllä hukkaportin tangolla ahtopaineet 0,4bar ja korkein piikki 0,5bar. Vetää paremmin kuin koskaan meillä ollessa mutta oli tehokkaampi ohjelmalla mikä oli pari päivää vaikkakaan ei ollut sellainen kuin toiveissa oli. Alahaalta veti paremmin mutta yläpää ei juuri nykyistä kummempi, oli myös herkemmän tuntoinen. Uusi ohjelma on sovittu laitettavaksi ja katsotaan mikä vaikutus sillä on.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Ei kai se yläpää sen kummempi ollu jollei kerta ahtopainetta saanu nostettua. Siihenhän se kaikki perustuu. :)
Se herkkyys tulee varmaan siitä jos annetaan alhaalta ahtaa enemmän.
Mulla on toi T5 niin siinä ahtoja on rajoitettu geartronicin takia 1 ja 2 vaihteilla, vasta kolmosesta ylöspäin annetaan ne maksimit.
Suurin vääntö on 3500-4500rpm ja teho 6000rpm.
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/1553/volvo-s60-t5-250hp-2001-b-5234-t3

Sulla vääntö asettuu paljon alemmas ja nopeusrajoitin nousee --->250kmh
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/94/volvo-v70-ii-24t-200hp-2002-2003-b-5244-t3

Tuleeko uusi ohjelma eri paikasta?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Ohjelma tulee eri paikasta ja tulokset raportoin tänne mutta asioista keskusteltuani vaikuttaa lupaavalle. Tuo meidän auto on manuaalilaatikolla.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2023, 09:15:30 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
 O0 Toivotaan parasta. Ei noin paljoo sais vastustaa tämmönen homma.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Nyt on Www.lisäätehoa.fi ohjelma laitettuna ja paikka oli Iisalmen Carmate. Palvelu oli hyvää ja ohjelma ei ollut perusbulkkia vaan kokemuksen mukaan räätälöity tuolle moottorille kestävyys huomioon otettuna. Auto on kuitenkin käyttöautona joten kestävyys on tärkeässä roolissa. Ahtopaine max on nyt 0,8bar ja vääntökäyrä tehty siten etteivät kiertokanget mene solmuun.

Ohjelman saa toiveiden mukaisesti räätälöitynä, tietysti huomioituna millaista rautaa käsketään.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2023, 16:04:50 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa 531

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Eli J-P tekemä softa. Mitä olen seurannut niin jälki varsin asiallista. Ei tarvinnut bleedailla eikä muuta höpöhöpö juttuja.
940 B230ft aw71l, 740 b200e m47, v70 d5244t aw55-50 awd

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
En lataile " viri softia ", jonkin verran ollaan napadynossa ajettu softattuja....Näiden havaintojen perusteella suuret lupaukset ei ole toteutuneet, eli en luottaisi softapajan lupauksiin sokeasti ;) Vääntö- ja tehokäyrät saattaa olla kerrassaan ihmeellisiä, seoksista puhumattakaan. Mutta jos mainosteksti ja maksettu lasku yhdistettynä persdynoon kertoo, että on uusi softa on hyvä niin homma jees.

Viimeisimpänä softattuna ajettiin eräs 2000-luvun alkupään V70 t5, dynolaputtoman perimätiedon mukaan tästä oli softattuna mitattu n.310hv koneelle. 1bar ahtoja, re85 tankissa ja 228whp. Eikös näille valmistajan toimesta povata n.240hv konetehoa. Eikun joo, ajettiinhan Volvon jälkeen yksi bimmeri, siitäkin puuttui n.50hv luvattuun O0. Voin tarvittaessa kysyä auton omistajalta saako lapun laittaa ilman tunnistetietoja. Tästä ei käsittääkseni ole tarkempaa tietoa missä softattu ja kenen tekemä softa purkissa on.

Itse voisin kuvitteellisessa maailmassa suostua softaukseen vain siten, että auto ajettaisiin dynossa ennen softausta, sitten ohjelma sisään ja uusi veto samoilla kiinnityksillä ja olosuhteilla. Näin menetellen todellinen muutos olisi selkeästi todettavissa. Ja tämä täytyisi tehdä dynossa, jolla ei ole softan tekijän kanssa mitään yhteyttä. Siis täysin objektiivinen mittauspaikka.

Poissa 531

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Aivan, olet oikeassa. En ottanutkaan kantaa luvattuihin tehoihin vaan softan toimivuuteen. Olet varmaan myös mitannut paljonko auto antaa navalta vakiona ja verrannut sitä tehtaan ilmoittamaan? Kertoisitko voimansiirtohäviöt huomioiden mitä olet saanut mitattua? Automerkkien väliset erot ym?

En nyt J-P puolustele enkä ota kantaa hänen lupauksiinsa tehoista. Valitettavasti hänen, kuten lähes kaikkien muidenkin softaajien lupaamat tehot ovat yläkanttiin, kuten sinäkin olet varmaan huomannut.

Täysin oma mielipiteeni on näissä "stage1" virityksissä on, etten näe tarpeelliseksi ajaa dynossa jokaista identtistä autoa. Eihän niitä tehtaallakaan ajeta. Kun ensimmäinen softa on tehty vakio autoon dynossa, ei sen jälkeen dynon hyöty ole käytännössä muutakuin nähdä mitatun vakiotehon ja softauksen jälkeinen ero.

Mutta pääasia että porukalla löysimme vian ja neuvottua aloittajaa ongelman ratkaisemiseksi. Sitähän varten foorumit ovat.
940 B230ft aw71l, 740 b200e m47, v70 d5244t aw55-50 awd

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Muutama laite on ajettu niin, että lukemat vakio softalla ja sitten viriä perään. Nämä tosin olleet vapareita, näissä tapauksissa hyöty oli mitätön. Etenkin vapareissa ns. bulkkisofta on varmasti monessa tapauksessa rahan haaskausta. Ahtopeleissä ja etenkin td-vermeissä osaava ohjelman tekijä saa varmasti muutoksia aikaan, mutta bulkki on bulkkia jossa ei kyetä huomioimaan yksilöllisiä muutoksia vaikka putkistossa tai imupuolella.

Me ajetaan mielummin napatehoa. WHP tai oikeastaan napateho on todellista, se kertoo kaiken sen, mitä voimalinjasta välittyy voima-anturille. Jos haluaa tarkasti konetehon niin siihen tarkoitukseen on moottoridynot, ns. rullaushäviöt on aina jollakin tapaa suuntaa antavia. Mutta tämä tästä, alkaa jo karata toiseen aiheeseen....



Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Ohjelmahan on onnistunut jos tehot selvästi nousee vakiosta eikä kone paukahda. Lupauksiin on ihan turha tuijottaa.
Tässä puhutusta autosta  kun sinne nyt on pantu ohjelma joka kokemuksen mukaan on räätälöity kys moottorille niin kyllä se ihan bulkki on jos ei penkissä ole säädetty ja muokattu.

Näistä vanhemmista volvoista vielä. Volvohan on aina niihin ilmoittanut tehot yläkanttiin.
Jos johonkin 2000 luvun alun vehkeeseen ilmoitetaan vaikka se T5:n 247hp (b5234t3) niin bulkilla sinne tulee ehkä n. 270-280hp jos kone on kunnossa.
Joskus penkitin 850 T-5 jossa oli virilastu vaihdettu ja bsr catback niin lukema oli hevosvoiman tarkkuudella se mitä vakioon luvattiin. Vääntöä oli kyllä muistaakseni ~50Nm enemmän.
Ahtoja oli n. 0.4-0.5bar enemmän kuin vakiossa.

Topikin autoon tehtaan lupaus on 197hp niin siitä nyt voi veikkailla mitä siellä nyt on. 250 on jo hyvin. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Ohjelmahan on onnistunut jos tehot selvästi nousee vakiosta eikä kone paukahda. Lupauksiin on ihan turha tuijottaa.
Tässä puhutusta autosta  kun sinne nyt on pantu ohjelma joka kokemuksen mukaan on räätälöity kys moottorille niin kyllä se ihan bulkki on jos ei penkissä ole säädetty ja muokattu.


Väärin, bulkki on täysin perussetti ja yleensä täysin huijaamalla tehty ja vikakoodit tapettu. Sellainen mitä tähän oli jonkun toisen toimesta koitettu laittaa huonolla menestyksellä. Tässä topicin aloittajan autosta puhuttiin omistajan kanssa pitkät pätkät ja sain hyvinkin käsityksen mikä auto on ja mitä haluttiin, minulle jäi sen toteutus näillä kriteereillä. Se ei ole bulkki jos sitä ei rullilla vedetä, koska samanlaisen versio olisin silti tehnyt siihen autoon, rullilla vain todettu lopputulos.

Jokainen näistä autoista on oma yksilönsä aina enemmän mitä tulee ikää ja kilometrejä. Ehjä ja kunnossa oleva tuollainen 2.4T 200hp versio antaa sen 240hv ja 380-400Nm. Ehjyydestä tämän auton kohdalla en tiedä muuta kuin mitä omistaja minulle kertoi, sillä on pakko mennä kun muutakaan ei ole.  Se miksi jotain autoa hierotaan ja hierotaan penkissä kertoo taas ohjelmoijan pätemättömyydestä, tekniikan muutoksista tai/sekä rikkinäisestä tekniikasta. Kukaan järkevä ja osaava ohjelmoija ei säädä säätämisen ilosta vakio autoa penkissä, täysin turhaa touhua lopputuloksen kannalta, rakennellut erikseen aina.

Sitten mitä tulee luvuista mitkä on annettu yläkanttiin. Ne mitkä minä olen kertonut pitävät paikkansa jos tekniikka on ehjää, koska sellaisen olen mitannut, en heittänyt päästä. Hyvä esimerkki on omasta Volvosta V70 2.4d 163hv -08. Tein siihen mielestäni oikeinkin hyvän version ja tietty halusin mitata sen ja petyin, 228hv ja 480Nm. No annoin asian olla ja ajattelin, että on siinä kuitenkin vakioon verrattuna hurja ero. Pikkasen pöllyttää täyskaasulla vaikka mielestäni ruiskutusaika ja ahdot olivat kohdallaan, mutta ajettu kuitenkin 500tkm niin ehkäpä johtuu siitä. Auto oli lainassa ja tyhjäkäynnillä osa nostimista kaatui ja jako kaksi pykälää pieleen, hienoa. No päätin olla avaamatta konetta ja laitoin uudet nostimet ja kun imusarja oli pöydällä niin läpät ja järkky määrä karstaa tuli samalla poistettua. Remontin jälkeen tuntui, että vetoja oli tullut lisää ja ei oikeastaan savuttanut yhtään. Mittasin 240hv ja 534Nm, softaan en koskenut. Tämä oli lähinnä esimerkkinä mitä eroa on ehjällä tekniikalla tai paljon ajetulla/rikkinäisellä kun softa on identtinen. Tuollaiselle annan arvot 240/500 kun kysytään ja ei se ole yläkantissa jos tekniikka on ehjä, en pysty ennustamaan kunkin auton tekniikan todellista kuntoa, kerron vain raamit.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Nonii, mullakin on tuo BSR niin eihän sitäkään penkkiin viedä vaan se on samanlaiselle moottorille tehty.
Joo, tuossa bulkissa puhuin vähän höpöjä  :uglystupid2:

Nuo lupaukset taas on tosiaan ehjälle autolle annettu ja sen oon huomannu että vaikka miten ehjä ois mutta jos on tarpeeks maantietä nähnyt niin kyllä siitä voi mielessään heti pudottaa polleja vihreämmille niityille.

Oon verrannut omaa vanhaa T5 jossa bsr tuollaiseen ohjelmoituun 2.4T  niin ei se oma paljookaan paremmin mene ennen kuin päästään sopivalle kierrosalueelle missä T5 vähän kuroo etua. Silloin vaan alkaa nopeutta olla jo jonkin verran että ei sillä normi liikenteessä juuri ole käyttöä. :buck2:

Vielä kun tietäis missä tuo ensimmäinen yritys topikin autoon tehtiin... V:>
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Proturbo  Autodiagnoosi