Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella

  • 9 Vastauksia
  • 7318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« : 11.06.2015, 22:32:37 »
Noniin, tästä aiheesta on tullut pyyntöjä. Joten yritän lyhyesti selostaa mitä vaaditaan, jotta T6 tai miksei muukin moottori, esim D5, saadaan toimimaan itsenäisesti autosta riippumatta.

Eli homma lähti käyntiin isuttamalla T6 veneeseen, vanhan volvon 4 sylinterin kaasarikoneen tilalle. Onko järkeä vai ei, siitä on montaa mielipidettä. Työtunteja on mennyt rutkasti, mutta on ollut kaikinpuolinen mielenkiintoinen ja opettava projekti.

Moottoriin on siis asennettu volvo penta D4 merivesipumppu ilmastoinnin kompuran tilalle. D4 merivesi välijäähdytin, rosterinen vesijäähdytetty pakosarja ja volvo penta kad44 turboahdin+ulkoinen hukkaportti. Vauhtipyöränä toimii kiinteä T5 vauhtipyörä, johon sovitettu vetolevy vetolaitteen akselille+adapterilevy moottorin ja kytkinkopan väliin. Vetolaitteena volvo 290 DP. Moottori tietenkin makeavesijäähdytetty omalla lämmönvaihtimella.

En ala liian tarkkaan selostamaan jokaista asiaa koskien sähkökytkentöjä, koska yksinkertaisesti liikaa kirjoitettavaa. Tästä asiasta voi vastaavasta projektista kiinnostuneet ottaa yhteyttä.

Omassa projektissa päädyin käyttämään seuraavia osia: Mootttorinohjaus (ECM), keskuselektroniikka (CEM), sähköinen kaasuläppä (ETM), sähköinen kaasupoljin, virtalukko antennirenkaalla+siruavain, alkuperäinen johtosarjan moottoriin(A liitin) ja moottorin ja CEM välinen johtosarja (B liitin)

Homma toimii niin, että ajonesto on sisäänrakennettu ECM, CEM lukee siruavaimen antennirenkaan avulla ja lähettää tiedon CAN väylää pitkin -> ECM. Tämä edellyttää että kaikki ovat peräisin samasta autosta, jotta homma toimii.

Tosta ajoneston ohituksesta olen kuullut juttuja, mutta CEM on sen verran pieni boksi että sen saa helposti laitettua autoon kuin autoon.
Lisäksi OBD pistoke on kytketty suoraan CEM ja jo pelkästään sen takia suosittelen käyttämään CEM boksia diagnostiikan vuoksi.

CEM hoitaa myös bensapumpun releen ohjauksen. Muistaakseni omassa kulkee 8 johtoa CEM-ECM välillä. Eli kytkentöjen määrä ei ole mikään päätä huimaava. Eli sen poisjättämistä ei voi perustella liiallisilla kaapelivedoilla.

Kaikki moottorille menevät johdot ovat A liittimessä ja näinollen johtosarja ECM ja koneen välillä on 99% valmis. Moottorin johtosarjaan tulee erilliset virransyötöt sulakkeilta+pääreleeltä, mm suuttimet, puolat, kaasuläppä, lambdat, solenoidit, startti, B liittimestä kulkee mm can väylä ja virransyöttö. Eli moottorinjohtosarja on aikalailla plug & play. Suurimmat muutokset ovat CEM boksissa. Siitäkin karsitaan vain turhat kaapelit pois.

Miksi päädyin tähän ohjelmoitavan moottorinohjauksen sijaan?

-6 kanavainen sekventiaaliruiskutus, suorasytkällä, muuttuvalla venttiilinajoituksella, sähkökaasulla ja laajakaista lambdoilla.
-toimii, satoi tai paistoi, koneen lämpötilasta tai kuormituksesta riippumatta. Starttaa kun avaimesta kääntää.
-ei tarvitsee käyttää aikaa bensakarttojen+sytkäennakoiden hakemiseen+säätöön.
-hinta: maksoin kaikista johtosarjoista, ohjainlaitteista, virtalukosta jne murto-osan kunnolliseen ohjelmoitavaan moottoriohjaukseen verrattuna.
-OBD pistokkeen kauttaa saan bluetooth adapterilla 10" tabletille moottoridataa.

"Huonona" puolena on, että säätömahdollisuudet ovat aika rajoitetut kotioloissa. Mutta toisaalta toimivaa ei tarvitse muuttaa...... Tarkoituksena ensin ajaa vakio ohjelmalla ja mahdollisesti päivittää se Rica softaan 272hp->320hp.

Tällaista tällä kertaa.....  ;D






Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #1 : 12.06.2015, 07:14:09 »
Kuulostaa kyllä villiltä projektilta. Taisi vähän veneen kulkupuoli muuttua koneen vaihdon jälkeen? :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #2 : 12.06.2015, 10:26:34 »
Hieno projekti ja ihan mielenkiinnosta olisi hauska nähdä muutama kuva marinoidusta T6:sta.

Ja tuo Ribben kysymä kiinnostaa kanssa.. eli miten vaikutti kulkuun?
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #3 : 12.06.2015, 16:56:11 »
















Kulkupuolesta vaikea sanoa mitään, kun ei vielä päästy koeajamaan. Tarkoitus tänä kesänä päästä testaamaan. Moottori on koekäynnistetty hetkeksi, mutta vielä puuttuu ahtoputki turbolta välijäähylle ja pakokäyrä turbosta pakoputkeen.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #4 : 12.06.2015, 17:04:01 »







Poissa j0ne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #5 : 19.06.2015, 11:17:03 »
Onko vaihteen tunnistin käytössä, tai miten Se on muokattu pois? Vielä ei ilmeisesti ole tiedossa tarviaako nopeustietoa minnekään?
oliko väylän vastukset cem ja ecm orkkiksena?

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #6 : 19.06.2015, 16:06:39 »
Onko vaihteen tunnistin käytössä, tai miten Se on muokattu pois? Vielä ei ilmeisesti ole tiedossa tarviaako nopeustietoa minnekään?
oliko väylän vastukset cem ja ecm orkkiksena?

Vaihdekepin ohjausyksikkö (GSM) maadoittaa yhden johdon CEMistä N ja P asennossa, joka mahdollistaa starttauksen. Tällä hetkellä johto on suoraan maadoitettu, eli GSM boksia ei ole ollenkaan.

Hyvä että mainitsit asiasta, koska konehan kiertää N ja P asennossa vain 4000 rpm.
Täytyy tutkia onko asia niin yksinkertainen että:
Johto maadoitettuna: antaa startata, mutta kiertää vain 4000.
Johto irti: ei starttaa mutta kiertää täydet kierrokset.

Väylään kyseistä boksia ei ole kytketty joten toivoa on.

Väylät päätevastukset on ETM (kaasuläppä) ja toinen muistaakseni CEM, molemmissa päissä kuitenkin on.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #7 : 25.06.2015, 21:01:19 »
Homma etenee niin, että aletaan muuttamaan boksin softaa "manuaali" vaihteiseksi. Silloin ei ole 4000rpm rajoitinta eikä muita ongelmia. Katsotaan jos saadaan myös takalambat pois kytkettyä, ettei tule turhia koodeja niistä.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #8 : 15.07.2015, 06:25:42 »
Näköjään vaikuttaa toi softan muokkaaminen olevan työläs prosessi. Joten toistaiseksi kytketään TCM mukaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
Sehän vaatii vain 5 johtoa + 2 johtoa maihin, kun D on päällä. Milloin sen pitäisi antaa kiertää täydet.

Eli +,-, 2kpl väylä johtoa, K-linja. Vaihteen asentotunnistin yksinkertaisesti maadoittaa tiettyjä johtoja riippuen vaihteesta ja D päällä on 2 johtoa maadoitettuna.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T6 B6284T ME7 moottorinohjauksella
« Vastaus #9 : 05.09.2015, 08:54:52 »
Asia edennyt niin että vene koeajettu ja kaikki pelaa toistaiseksi. Moottori ottaa yli 4000rpm, eli se TCM huijaus toimii.
Vielä ei ole testattu huipputehoja/kierroksia ajossa. Mutta tarkoitus kuitenkin laittaa jokin virisofta. Mikä, niin se on vielä harkinnassa. Hintaluokat ovat kutakuinkin samat.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron