KL-varaosat  Race.fi

Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa

  • 255 Vastauksia
  • 134076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #165 : 26.07.2014, 11:37:12 »

Mutta tilanne ei muutu miksikään kun m30 sekä m40 isoin vaihde on suora.

No niinpäs tietysti. Voi minua vähämielistä.
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #166 : 28.07.2014, 11:53:22 »
Juurikin tämän takia olen sitä ylivaihdetta miettinyt. Luulen että ei ole vaikutusta 3 ja 4 lovisella, vaan nimenomaan se ylivaihde ratkaisisi asiaa. Ehkä tieten tuohon 4 loviseen löytyy ylivaihde hieman helpommin
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #167 : 28.07.2014, 13:20:05 »
Käsittääkseni M31:ssä ylivaihde on d-type:ä, joka löytyy myös ensimmäisistä m41:stä.
Myöhemmin tämä korvautui M41:ssä j-typeksi joka on käsittääkseni kestävämpi.
Samaa j-typeä on käytetty myös M46:ssa, joten noita on helpompi löytää jos tarvitsee vaihtaa...
M46:seen tuli myös myöhemmin p-type, joka ei ole yhteensopiva j-typen kanssa...

Mielestäni kannattaa unohtaa se M31 ja hommaat M41sen.


t. Leka
144-70

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #168 : 28.07.2014, 14:09:28 »
Näin aloin myös itse miettiä, ja varsinkin jos tuo M41 ylivaihde on kestävämpi. Kiitoksia avusta
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #169 : 02.11.2014, 20:08:45 »
Pitäs vaihtaa M40 loota Duettiin ja kyselisin nyt että saako ne vaidelaatikon neljä kuusiokolo pulttia helposti auki kun kallistaa koko moottori/loota paketin eli mahtuuko työkalut väliin vai pitääkö ottaa kytkinkoppakin irti? Mitään vinkkejä tähän hommaan?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #170 : 02.11.2014, 21:13:07 »
En tiedä onko amukassa samanlainen kardaanitunneli, mutta itse vaihdoin lootan ottamalla ne 4 pulttia auki, tilaa oli juuri se pari senttiä kerrallaan että sai seuraavaan avaimen kulmaan, eikä se helposti lähtenyt :D Mutta on tehtävissä kuitenkin. Koko on 3/8 (9.5mm), kannattaa olla tosiaan sopiva avain, on tiukalla.

Nämä omat kokemukset siis :hello:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #171 : 14.11.2014, 15:53:46 »
Helppo homma oli vaihtaa nosturilla samalla kun kansikin oli irti, loppujen lopuks öljyvuodon loppuminen tais olla ainoo hyöty kun keppi muuttu vaan jäykemmäks käyttää ::) No, jos siihen vaikka tottuisi. Huomasin että laatikkojen kuorissa oli eri määrä "vahvistuksia" eli niitä ripoja niin onko niitten sisuskaluissa mitään kestävyyteen vaikuttavia eroja vai onko vain kopassa? Peruutusvalon johtopaikka oli ainakin eri kohdassa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #172 : 12.12.2014, 22:09:23 »
Mitenkäs jos laittaa m46/47 tappikoneen perään, niin miten tuo kytkinkoppa, kytkin haarukka ja muut hilppeet kytkimen käyttöön, saanko edelleen toimimaan paketin amukan alkuperäisellä kytkin vaijerilla ? Pahoittelut jos on itsestäänselvä tyhmä kysymys :-[ en vaan ole perehtynyt koskaan, niin en tiedä yhtään.

Millainen on tonninkopassa systeemi, tai jos teen itse tuon kopan modauksen. ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #173 : 13.12.2014, 10:06:49 »
Mitenkäs jos laittaa m46/47 tappikoneen perään, niin miten tuo kytkinkoppa, kytkin haarukka ja muut hilppeet kytkimen käyttöön, saanko edelleen toimimaan paketin amukan alkuperäisellä kytkin vaijerilla ? Pahoittelut jos on itsestäänselvä tyhmä kysymys :-[ en vaan ole perehtynyt koskaan, niin en tiedä yhtään.

Millainen on tonninkopassa systeemi, tai jos teen itse tuon kopan modauksen. ???

Täysin yhteensopivaa vaijeria ei ole olemassa, mutta alkuperäinen sopii, kun tekee alapään kiinnitykseen sopivan holkin.

200-sarjan vaijeri on parempi vaihtoehto, koska se toimii paljon liukkaammin, kun sen rakenne on hieman erilainen. Se tosin vaatii yläpäähän pienen holkin ja muokkauksen, mutta alapää tietysti sopii suoraan tonninkoppaan.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #174 : 13.12.2014, 12:45:30 »
Kiitoksia !

Haluaisin sellaisen rakenteen että vaijeria ei tarvitsisi muokata mitenkään. Sen puoleen että jatkossa vaijerin vaihto kävisi helposti.

Tuo vaijerin vaihtaminen kokonaan 200:n vaijeriin voisi myös olla ihan hyvä päivitys. Amukan oma tykkää rohista ja naukua millon mitenkin.


Ja toki semmonen myös että kannattaako rakentaa vaijerilla ja nestetoiminen yleensäkin tuo kytkin ?
« Viimeksi muokattu: 13.12.2014, 12:47:27 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #175 : 13.12.2014, 13:38:07 »
200-sarjan vaijerille ei tarvitse tehdä muutoksia, joten vaihto on sen puoleen tulevaisuudessa helppo operaatio.

Rintapellissä oleva vaijerille tarkoitettu reikä on hieman liian iso, joten siihen pitää sorvata sopiva väliholkki. Lisäksi poljinta pitää hieman lovistaa, jotta vaijerin päässä oleva nuppi mahtuu kääntymään riittävästi poljinta painettaessa. Kaiken kaikkiaan ihan pikkujuttuja.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #176 : 13.12.2014, 21:46:07 »
Asia selvä. Kiitoksia erittäin asiallisista vastauksista :hello:

Vaijerikauppaan siis että tietää mittoja, niin pystyn kätevästi vielä itse ton holkinkin sorvaamaan. Tai vaikka pussillisen samantien, jos joskus joku muukin vaikka tarvitsee ;)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #177 : 28.12.2014, 16:38:24 »
Semmonen kysymys olisi että onko Duetin ja PV:n M40 laatikoissa muuta eroa kuin se alumiinilaippa johon nopeusmittarin vaijeri tulee kiinni? Pystyykö ne vaihtamaan keskenään eli onko akselit saman kokoiset jne.? Niissähän on ne vaijerin paikat eri kohdissa. Mulla on tuossa yksi Duetin M40 palasina ja ihmettelin juuri että miksi takimmainen synkrorengas on sellaisen kärähtäneen öljyn peitossa? Ei löytyny mitään rikkinäisiä osia ja vähän ihmettelin sitä kun muissa osissa ei ollut samanlaista paskakerrosta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #178 : 26.03.2015, 08:59:08 »
Päiviä !

Amukkaan on tulossa lopultakin 5-v loota, ja nyt tämä kytkinkoppakysymys ???

Kun ei ole tonninkoppaa, niin onko tuo kuinka vaikea tehdä itse ? Kannattaako vetää kahtia keskeltä, vai tehdä lootan pään laippa uusiksi, vai miten ? Millainen jigi pitäisi olla/on hyvä ?

Jos jollain on työvaiheista kuvia tai neuvoja niin kaikki vinkit on tervetulleita :hello:

Haluaisin saada itse tehtyä kopan, mielummin kun ostaa valmiin (ellei jollain ole edullisesti ;))
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #179 : 26.03.2015, 09:47:25 »
Terve.

Vaihtoehto M47 kopan kääntämisen (sahaus poikki ja kääntö ja kiinnitys hitsaamalla uuteen asentoon) sijaan on hyödyntää M40 ja M47 kytkinkoppien vaakasuunnassa olevaa mittaeroa, mikä on noin 10 mm.

Joko niin, että ottaa M47 kopasta tuon paksuisen siivun, ja kiinnittää sen M40 koppaan.
Sorvihan sinulla on käytössä, joten homma on helppo.
Yläpään kiinnitys ruuvit sopivat suoraan M40 ja M47 koppien osalta, M40 kopan alemmille kiinnityspulteille pitää porata reiät ja tehdä upotus (uppokantapultit), että niistä saa kopat yhteen.
Olen tällaisen yhden tehnyt, ja kuvia löytyy jostain...

Vaihtoehto tälle on tehdä 10 mm levystä tarvittava sovite.
Tästä minulla on Amazon Uutisissa (jos muistan lehden nimen oikein) ollut juttu paperimuotoisena.

t.Vesa

 

KL-varaosat  Race.fi