Futurez  Kulkukoira

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 135627 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ohje on 850:iin, mutta periaate on sama lähes kaikkiin magneettikytkimellisiin kompressoreihin.


Lainaus käyttäjältä: arska11 Volvolandia
Auto Volvo 855-94 man.ilmastointi
No niin eli kun itselläkin rupesi tuo ilmastointi pelleilemään, ettei pysynyt kuin muutaman minuutin aina päällä ja sitten sammui niin pakkohan sitä oli ruveta korjaamaan ;D
Ensin otetaan siis tuo pohjapanssari irti, jossa on kymppimillin pultti molemmissa päissä(puhe on siis pultin kannasta, eikä kierteiden paksuudesta). Ei ihan näy pultinpää tuossa kuvan ylälaidassa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Sitten otetaan tuolta kompuran päästä tuommoinen kymppimillinen pultti pois. Itse pidin vain isoilla pihdeillä tuosta magneettikytkimen reunasta kiinni kun tuon pultin avasin, eikä ollut mitenkään erikoisen tiukassa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
seuraavaksi sinne magneettikytkimen levyyn pyöritetään 3kpl 5x20mm pultit joilla tuota levyä ruveta vedättämään pois sieltä. Itse en ainakaan saanut sinne pidempiä pultteja niin siksi tuo tarkka pituus ;)Tuo levyhän ei lähde vielä noilla pulteilla täysin irti joten sitä pitää sitten lopussa varovasti kammeta jollain ruuvarilla apuna, että saa sen pois paikaltaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuolla levyn keskellä oli ainakin itsellä kolme säätöprikkaa: 0.1, 0.3, 0.8mm. Noista otin tuon paksuimman pois, koska tuo välys oli autossani n.1.1mm, joten nyt välykseksi jäi sitten n. 0.3mm. 
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Lopuksi sitten se magneettikytkimenlevy takaisin boordeilleen ja sillä kymppimillisellä keskipultilla vedättämään sitä takaisin paikalleen ja tietty sitten välyksen mittaus. Näillä ohjeilla toivon mukaan saa edes jotakin aikaan ;D Itsellä ainakin rupesi ilmastointi hyvin toimimaan :o
« Viimeksi muokattu: 29.10.2010, 16:50:41 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Virallisesti kun tuota magneettikytkintä ei ole tarkoitettu purettavksi tuolla tavoin, kannattaa kurkistaa magneettikytkimen sisälle, tuon etulevyn ollessa irti. Nuo 5mm ruuvit saattavat luiskahtaa laakeria pitelevän sokan päälle ja tällöin tuo sokka saattaa irrota. Tätä ei välttämättä huomaa, jos ei erityisesti asiaa tarkasta.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Tuli lopultakin säädettyä välys pienemmäksi. Reilun 1mm:n välys harmitti kytkintä, poistin toisen 0,5mm:n shimmistä.
Asiana lähinnä tuo ulosvedin, teurastin jonkun vanhan ulosvetäjän josta tähän sopi tähti sekä keskipultti. Pikkuruuvit kiinni niihin kytkimen pikkureikiin ja kiinnityspultin paikalla tavan pultti jota vasten kytkin vedetään ulos. Keskipultin avaamisen avuksi sopii muuten pikkurälläkän teräavain... yksi tapeista pikkureikään ja toinen nojaa tuon keskikolmion reunaan niin aukeaa hienosti ilman lipsumista.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Tuosta löytyy kuvia ja jotain selostusta lisää, eli tein tuon omaan autoon, auto on siis V70 tdi, -99 eli X. Tämä siis selvennyksenä kuvien kera, toimenpide on se mikä tuolla alussa on mainittu. Tein tuon homman kotipihalla ihan perustyökaluilla:


Kompura shimmattu. Kylmäkone tun tuis kytkevän suht normaalisti, ite kytkentä on paljon pehmeämpi nyt. Valot vilkkuu edelleen, eli jotain vikaa on jossain enkä tiedä pitäiskö sen vaikuttaa kompuran kytkentään. Pomon laittamaa linkkiä en oo ehtiny lukea.

Parit havainnollistavat kuvat.

Kytkentälevyn irroitus, itellä ei ollu 5x20mm pultteja joten käytin 5x25mm, ja vielä kuusiokoloja. Hion kummallekin puolen kantaa tasaisen kohdan josta sai sit pikkujakarilla käännettyä. Sit kun pultit oli tarpeeksi syvällä niin sain käännettyä pultteja kuusiokoloavaimella. Muista irroittaa ensin se kytkentälevyn paikalleenlukitseva 6mm pultti (10mm kannalla) joka löytyy sieltä levyn keskeltä upotettuna.




Kytkentälevy, tuosta kuvasta näkyy miten pultinkannat on hiottu:




Kytkentälevy sisäpuolelta, kitkapinnoissa oli kulumaa joten shimmaus oli tarpeen:




Kytkentälevystä löytyi numeroita, en tiedä voiko tuosta päätellä suoraan kompressorin tyypin:




Simmit, omasta löyty siis 0,3mm ja 0,8mm. Välys oli niin iso että ei tarvinu paljoa miettiä kumman ottaa pois. Simmit löytyy tuolta boorituksen pohjalta, tippuu todella herkästi jos käännät boorituksen alaspäin:





Parit vinkit:

Ainaki tuo mun kytkentälevy lähti irti asti noilla 25mm pitkillä pulteilla. Tuo 25mm on siis se kierteen pituus joka ilmoitetaan. 20mm pulteilla levy olis jääny pari milliä akselille vielä. Kun lähdet ruuvaamaan pultteja levyn läpi niin ne tod.näk ahdistaa heti alkuun, johtuu siitä liasta ja pölystä joka on niissä kytkentälevyn kierteissä. Järkeä käyttäen ettet riko kierteitä. Pultti kun menee levystä läpi niin sen saa pyöriteltyä käsin perille asti. Sen jälkeen alat kiristää avaimella, kannattaa kiristää esim siten että avain vastaa aina seuraavaan pulttiin, ja sit kiristää sitä seuraavaa. Silloin jokainen pultti kääntyy aina samanverran ja levy lähteeä nousemaan akselilta suorassa ulos. Ite kytkentälevy kannattaa nostaa siinä asennossa pois jossa se irtoaa, ettei simmit tipu pois.  Apulaitehihnaa ei tarvi irroittaa.

HUOM! Kulmamieskin aikanaan tuosta jo kirjoitteli, eli nuo pultit vastaa laakerin lukkorenkaaseen, omassa se lähti ainaki pois paikaltaan. Tarkista että on paikallaan, ja laita paikalleen jos on irti tai huonosti paikallaan.

Minkään lattiakaivon läheisyydessä ei kannata ruuvata, työkalut ja simmit tippuu taatusti jotenki sinne kaivoon vaikka se olis kymmenen metrin päässä.

« Viimeksi muokattu: 07.06.2014, 21:14:24 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa vannesuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Nyt saatu valmiiksi tuo homma. Näillä ohjeilla ainakin onnistui -97 V70 T5.
Kiitos näistä ohjeilta ja kuvista  8)
940 classic
360 GL
+ Paljon muita volvoja

Poissa artci

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vanhakorinen V70 vuodeta 2000. 5x25 pultit ruuvattu loppuun ja osa irtosi. En vain millään saa sitä sopimaan pois kolostaan. Tovin oon jo pyöritelly ja kiroillu.  >:( Miten ootte sen nostaneet pois?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Lienee bensakoneella jos on ahdasta. "vannesuhari" on näköjään omasta T5:sta säätänyt välystä, joten häneltä voisi saada neuvoja. Dieselissä on mielin määrin tilaa, mutta tosiaan olen kuullut muiltakin, että bensassa vähän ahdasta.

Auttaisiko jos ruuvaisi tässä vaiheessä ne 25mm ulosvetoruuvit pois?

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
pitäisi omaan v70 kymppiin tehä tämä sama simmin poisto kun kompura pelaa kylmällä koneella mut lämpimänä ei kytke. ja mottina 2,5 beesa.. näyttää ihan pirun ahtaalta ja tuossa ylempää joku jo meinas ettei mahu tulemaan pois millään.. ennenku alan kokeilemaan niin, onko mitään jippoja miten sen mahuttaa tulemaan pois ? kiitollisia ollaan neuvoista, kuvat ja neuvot kyllä on jo hyvät, vieläkö tietäis miten sen saa muljautettua pois beesa koneesta.. ps.. musta auto sisältä ja päältä....

heartagramm

  • Vieras
Itse tein T5:n prikanpoiston suosiolla alakautta ja siinäkin meinasi hermot mennä. Ensimmäisenä siitä ettei millään meinannut lähteä 5 mm pultit kierteille. Lopulta kuitenkin sai ja suosittelen hommaamaan kiristystä varten 8 mm räikkälenkin, ehkä 10 mm myös. Kiriessä nopeutuu huomattavasti. Ja pois sen saa kun varovasti runkoa vasten kampeaa moottoria kuskinpuolelle päin, se sen verran kuitenkin pääsee liikkumaan siinä. Ittelläni on noin metrinen putkenpätkä jolla kampesin konetta sivuun ja yläkautta oikealla kädellä nykäisee levyn pois. Tulee aika näppärästi. Samaa reittiä takaisin ja runkoa vasten voi varovasti kammeta VASTA kun on takuulla booreilla menossa sisään. Sen jälkeen kymppimillillä kireälle ja testaamaan.

Ne 25 mm pultit saa pois vasta kun levyn nostaa pois, ja silloin ne kannattaa muistaa ruuvatakin pois ettei tarvii alakautta taas ruuvata niitä veke... :) Nimim. tämän muistin tajuta, onneksi.

Poissa vannesuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Sinne tosiaan tuo 5x25 pultti on ihan maksimi mitä mahtuu. Kannattaa tosiaan varoa kun kiristää niitä vaikka itsekkin vedin jokaista pulttia tasaisesti niin vähän vääntyi yksi pultti. Tuossa meni kyllä aikaa, että sain ne pultit lähtemään kierteille. Kannattaa uittaa niitä kierteitä jollain, että ne kierteet putsaantuu kun omassa niissä oli ainakin hiekkaa. Itse kiersin ne pultit ihan pohjaan niin sen jälkeen sen sai pois pienen taistelun jälkeen. Mulla oli vaan 2 prikkaa sielllä ja otin isomman pois.

Niin ja en itse lähtisi tekemään tätä ilman räikkälenkkiä :D
940 classic
360 GL
+ Paljon muita volvoja

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
mites toi laakerin sokka jos lähtee irti ni mites sen mahtuu lorkkimaan takasi/ tai etes tarkistamaan onko ok.. kyse siis tosta ahtaammasta bensa vehkeestä

voihan video että on ahasta, tunnin makoilun jälkeen totesin notta tästä ei tuu yhtää mitää.. 2kpl pultteja meni jengoille muutako pyöritti mutta yksi ei sitte millää..  >:( joskus toiste vähempi väsähtäneenä uusiksi.. ei sattus pohjospohjanmaalla olemaan ketään tekijämiestä tohon hommaa ?  ;)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 17:59:51 kirjoittanut _Max_ »

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
nonnii v70-99 bensa.. tuli nyt homma tehtyä ja alko pelaamaan makosasti.. noin tunti meni ja aika letkeesti tein (räkätaudissa ei oikeen ole vetoja)  :( omasta mielestä ärsyttävin homma oli ruuvata takas päätylevy paikallee, sen verran ahasta ettei saa räikkä yms mahtumaa niin melko lipsuttelemista listalla.. ja 3kpl 0,3 prikkoja löyty omasta, otin kaks pois..

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Kompuran välyksen säätö
« Vastaus #12 : 22.07.2012, 19:05:29 »
- Mikä mahtaa olla tuo hyvä välys?? 0,2-0,5mm.. Tein tuon säädön tuossa yhteen kompuraan ja siinä oli vaan yksi noita säätöprikkoja 0,8mm ja nyt se välys on noin 0,15-0,2 luokkaa, kun lähtötilanne oli n. 1.0mm... Niin jotta onko tuosta haittaa vastaavasti jos on liian "vähän välystä"???
« Viimeksi muokattu: 22.07.2012, 19:20:11 kirjoittanut artturi »
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Kompuran välyksen säätö
« Vastaus #13 : 22.07.2012, 22:21:09 »
- Mikä mahtaa olla tuo hyvä välys?? 0,2-0,5mm.. Tein tuon säädön tuossa yhteen kompuraan ja siinä oli vaan yksi noita säätöprikkoja 0,8mm ja nyt se välys on noin 0,15-0,2 luokkaa, kun lähtötilanne oli n. 1.0mm... Niin jotta onko tuosta haittaa vastaavasti jos on liian "vähän välystä"???

Se välys pitää olla sellanen että kompura kytkeytyy irti oli tilanne mikä tahansa. Lienee raja-arvona tulikuuma kone / konehuone ja lämpölaajenemisesta johtuva pieni välys. Jos ei kompura kytkeydy irti niin paine nousee liikaa ja kamat tulee pihalle heikoimmasta kohtaa.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa teknium

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Volvolla mennään..
Miten tuo välys mitataan? tai mistä ja pitääkö olla kuuma kone vai kylmä?
Miten kauan tuon kompuran on tarkoitus olla päällä? Tällä hetkellä kompura on sen kymmenen sekunttia päällä ja taukoaa sen kymmenisen sekuntia ennenku lähtee uudestaan päälle. Onko liian lyhyt aika?
Volvo V70 R-design polestar

 

Ateho  Elekma