Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 D24TIC -> D5252T

  • 28 Vastauksia
  • 14368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #15 : 04.12.2017, 19:15:03 »
Näillä perävälityksillä mitä volvon perissä on, voi kyllä unohtaa noi ylivaihteettomat lootat kokonaan. Bemareissa varmaan meneekin vielä jos perävälitys alkaa 2:lla.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3436
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #16 : 04.12.2017, 19:27:31 »
Useimmissa on 5. vaihde suora, ellei jopa kaikissa 5 tai 6 vaihteisissa.

Diesel koneiden perästä löytyvissä laatikoissa 1. vaihde melkeinpä ryömintä vaihde.
5.09 on 1. vaihteen välitys esimerkiksi 260Z laatikossa. 2-5 vaihdevälit suhteellisen tiheät, ja 5. vaihde suora.
Eli pitkällä perävälityksellä voi olla hiukan hankala.. 3.54-3.73 välityksellä ainakin voi lähteä hyvin 2:lla liikkeelle. :P

En kyllä itekkään edes harkitsisi M90 vaihteistoa kun 5 ja 6 vaihteisten bmw laatikoiden hinnat romahtanut niin rajusti.. verrattuna siihen mitä ne oli 1-2v sitten.
 6v dieselin laatikko varmaan ihan siedettävä normaalissa ajossa, perävälityksen vaan valitsee sit omien mieltymyksien ja käyttötarkoituksen mukaan.
Joo eli just sellaista mitä ei ite haluaisi, mahdollisimman pitkät pitäisi olla vaihteet itelle, tuo jonniin joutava hämmenys ärsyttää mutta mitään automaattia taas en halua :P
Tietysti jos olisi saatavilla 2,9 tyylinen perävälitys tohon volvon akseliin niin mikä jottei  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #17 : 04.12.2017, 20:15:01 »
Esim. ZF GS6-37DZ välitykset:
1: 5.14
2: 2.83
3: 1.79
4: 1.26
5: 1.00
6: 0.83

6. vaihde ei siis juurikaan eroa M47/M90 5. vaihteesta.

Diesel bemareissa on just jotai 2,9x perävälityksiä.

Paljon joutuu kieltämättä käyttämään vaivaa, että saa pitkät välitykset volvoon tommosella bemarin zf:llä. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #18 : 04.12.2017, 20:21:40 »
Sähkö-AW voittaa mb tekeleen oikeestaan vaan hinnassa ja pidemmissä välityksissä. Sovitustyötä saa tehdä lähes saman verran. Varmaan tähän rojektiin kyllä ajaa asiansa jos koitetaan pitää budjetti pienenä eikä haeta mitään älyttömiä tehoja.

Mekaaninen sovitus on kyllä paljon helpompi. Tinakutosen turbiini käy suoraan TDI kampuran päähän ja TDIn omaan vetolevyyn. Facelift 960 3 litrasen turbiinissa stall 2100rpm, joka sopii kuin nenä päähän. Muutoksiksi jää kytkinkoppa ja ohjaus.

AW30 on luja laatikko, kun jaksaa nähdä hieman vaivaa. Hinnat 0-50e, kun jengi heittää näitä kytkinkoppien takia roskiin.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #19 : 04.12.2017, 20:22:43 »
Ja tosiaan ylivaihteen välitys 0,75. Satkussa kierrokset 3,31 perän kanssa noin 2000rpm.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2017, 20:24:25 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #20 : 09.12.2017, 23:26:47 »
Jepjep, kiitos kaikille kommenteista, kyllä tuo bemarin loota kuulostais houkuttelevalta tuohon hintaan kun ei noita m90:siä tahdo löytyä, onhan siinä hommaa keppitelineet värkätä jne mutta eihän se oo ku menee ja tekee ja olis sit kerralla tehty  ::), automaatti ei oikeen oo lähellä sydäntä vaikka pari laatikkoa oliski ylimääräsenä,

Eli näillä näkymin tuo bemarin 6 vaihteinen tulee ostettua jos rahatilanne antaa myöden, voi myös olla että laitan ensin m46 deekun vauhtiksella ja kytkimellä jolla leikitään niin kauan kun leikki kestää ja sit mietitään sitä zf:ää lisää,

Tänään tuli myös nostettua sisälle tuo yks tdi kone ilman apulaitteita jonka ostin hyvään hintaan kesällä, tarina kertoo että ajettu 400tkm, tuskin tuolle kummosempaa tulen tekemään, varaosiks lähinnä  ???


Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #21 : 07.01.2018, 21:25:02 »
Tääkin projekti edistynyt sen verran että 3.31 perävälitys tuli hankittua ja tänään hain molemmat lommottomat etulokasuojat ja PRV:n kallistuksenvakaajan ja sitten jotain isompaa eli elintenluovutusvolvo.

Auto: Volvo S70
Moottori: D5252T M15.7 Manuaali
Valmistenumero: YV1LS7202V2410601


Ulkoapäin rujo ja beigellä sisustalla, joku ampunut kuskinoveen haulikolla joskus ja oikea lokasuoja revennyt halki, kone kuulosti ehjältä ja kuulemma 3bar mappia ja lastua asennettu, auton kytkinvikainen eli kytkinpoljin pohjassa mutta osiks se menee aniways joten ei haittaa, pitää tutkia valosalla lisää.

Kuvia:













Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #22 : 11.01.2018, 08:48:10 »
Mopon keulimista ajatellen, suosittelen vahvasti vaihtamaan runkolaakeripukkien pultit 12.9 vahvuisiin samalla kun öljypohja käy auki.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #23 : 04.04.2018, 21:22:26 »
Mopon keulimista ajatellen, suosittelen vahvasti vaihtamaan runkolaakeripukkien pultit 12.9 vahvuisiin samalla kun öljypohja käy auki.

Mistähän noita vahvempia pultteja kannattaisi etsiä  ???

Mutta projekti edistyy hiljaa mutta varmasti, purkuautoa kokeilin käynnistää mutta ei tahdo pysyä käynnissä eli käynnistyy ja sammuu heti 2sek päästä, voiko johtua vanhasta naftasuodattimesta yms. tammikuussa vielä käynnisty normaalisti.

Purkuautosta myös lähti puskuri irti joten tekniikan ulosotto on ripauksen lähempänä  ::), kelejä odotellessa...




« Viimeksi muokattu: 04.04.2018, 21:36:48 kirjoittanut Elek »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #24 : 04.04.2018, 21:26:58 »
Noita saa ihan kilotavarana. Itse otin alkuperäisen malliksi ja marssin paikalliseen pulttiliikkeeseen...

Käynnistyminen ja sen jälkeen välitön sammuminen kuulostaa ajoneston vialta. Sillai on mulla käyttäytyny.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #25 : 29.08.2018, 09:19:16 »
Suunnitelmat muuttunu senverra että täyspäivästä käyttistä tästä eitule, lähinnä kilvellinen lelu.

Tehotavotteet alkuun sinne 260hp/500nm jonka jälkeen jarrut, alusta yms kuntoon.

Hankintalistalla vielä laatikko+kytkin+hilppeet jonka jälkeen päästään hommiin, luultavasti boostin kautta tulee bemarin 6v ellei dieselin m90 tipahda jostain käsiin.  ELK


Edit. Lyhennetty öljypohja ja imuputki tuli myös teetettyä tuossa kesän alussa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2018, 09:21:13 kirjoittanut Elek »

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #26 : 17.05.2019, 21:25:34 »
Kohta seon taas vuos menny viime päivityksestä, ::), homma eioo juurikaan edistynyt, tässä pari kuukautta pallotellu ajatusta jos laittas vaa roippeet myyntii ku tahtoo tätä projektinpaskaa kertyä mutta motivaatiota ei niinkään..

No aniways pari viikkoa sitten tuli ysistä napattua kone pois ja vaihdettua autossa ollut m46&vp&kardaani rikkinäiseen m90&vp ja kardaaniin josta kuulemma 3 syncrot solmussa, pitää vähän tutkia jos tosta sais tehtyä vielä laatikon pienemmällä vaivalla vrt. bemarin lootan asennus, joka taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto, mutta katsotaan.. keppitelineen saan ainakin m90:sestä.

Tänään tuli myös aloteltua S70 purkaminen sisältä, ennen aloittamista kokeilin käynnistää, startti pyörii kivasti mutta käynnistyminen nihkeetä ja lähtee ainoastaan käyntiin kun hetken sahauksen jälkeen moottorin luvatessa painaa kaasupoljinta 50-70% jolloin lähtee ja käy nätisti mutta sammuu heti alle 1000rpm kierroksilla, eli kierroksilla toimii mutta tyhjäkäynnillä ei, pitää PA-suodatin kokeilla vaihtaa jos sitten kävisi nätimmin, vika tullut siis seisonnan aikana.

Sisältä tuli siis irroitettua kojelauta ja liittimet irroteltua, purkamisen jälkeen moottorikin hyrähti käyntiin eli vielä ei olla ryssitty mitään totaallisesti.

Laitetaan vielä pieni yhteenveto mitä alkaa olemaan kasassa swappia varten

- PRV etuvakaaja
- 3.31 perävälitys
- Muokattu öljypohja
- Muokattu öljynimuputki
- M90+keppiteline
- D24 imusarja
- TDI pakosarja

Puuttuu

- Moottorikannakkeet

Nuo nyt äkkiseltään tuli mieleen, toki välijäähdytin, jäähdytin, ahtoletkut ovat vielä kysymysmerkki mutta katsellaan..

Loppuun kuvat:




Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #27 : 18.05.2019, 12:48:24 »
Mulla oli samanlainen vika kolmoskoppasen golffin ahu koneessa. Tekniikan vaihtoa varten hommasin pitkään seisseen tekniikan luovuttajan ja se teki ihan samaa. Viaksi paljastui pumpun määränsäätimen jumitus. 2t öljyä tankkiin ja sitkeästi vaan käynnistysyrityksiä nii lopulta jäi käymään tyhjäkäyntiä.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 940 D24TIC -> D5252T
« Vastaus #28 : 18.05.2019, 20:17:25 »
Mulla oli samanlainen vika kolmoskoppasen golffin ahu koneessa. Tekniikan vaihtoa varten hommasin pitkään seisseen tekniikan luovuttajan ja se teki ihan samaa. Viaksi paljastui pumpun määränsäätimen jumitus. 2t öljyä tankkiin ja sitkeästi vaan käynnistysyrityksiä nii lopulta jäi käymään tyhjäkäyntiä.

Joo, pitää testata ens kerralla  :)

 

Ateho  Elekma