Samppasport  Futurez

Dare to be different Duett & 240 Volvo "huoltomuistio"

  • 12 Vastauksia
  • 4839 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Ohhoh, edellisestä volvo projektista on kulunut jo yli 7 vuotta  :o Asiaan tuli nyt muutos, eli hain itselleni syntymäpäivälahjaksi Duetin. Vähintäänkin sen 7 vuotta olen haaveillut Duetin rakentamisesta kustom-tyyliin, mutta Amerikan vehkeet ovat pitäneet tähän asti kiireisenä.




Alunperin ajatuksena oli käydä etsimässä 240 Volvoa, mutta samalla laanilla pressun alta pilkotti tämä yksilö, ja suunnitelmat muuttuivat kertaheitolla  :D





Tämä on 2-paikkainen pakettiauto, johon tehty takalaseille reiät. B18 tekniikka pyörii, mutta ei saa kipinää, virtalukko jumissa. Kori on ilmeisimmin hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu, hanskalokero on ainakin täynnä hiekkaa  :D Kori on muutenkin hyvässä kunnossa, mätähommien kanssa ei tarvitse taistella.

Vielä pitäisi purkaa taka-akseli, renkaat ja pakoputkisto, kun ne menevät myyjän museointiprojektiin  :)

Suunnitelmia projektiin:

-Duetin oma keula lähtee ja tilalle jotain eksoottisempaa.

-Tekniikka b200/230f +m47
-240 taka-akseli
-amazonin levyt eteen
-PV takalokasuojat
-ymsyms.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 21:40:54 kirjoittanut Henq_ »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #1 : 26.08.2020, 21:53:05 »
 8) kuullostaa suht eksoottiselle suunnitelmat, mutta ei tuomita näkemättä  :D

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #2 : 02.09.2020, 20:41:11 »
Noniin, projektia polkaistu käyntiin keulan irroituksella. Lokasuojat ja keulapala on hitsattu toisiinsa kiinni ja lokasuojat oli hitsattu koriin. Sinällään siististi oli kaikki liitokset saumattu, mutta ei auta kuin varovaisesti rälläköidä keulakokonaisuus irti korista.











Toinen lokasuojista vaikutti jopa ihan uudelta.







Koppaa on tullut tutkiskeltua, ja on kyllä hyvässä kunnossa, ei ole kyllä mätää tullut vielä vastaan.

Hankintojakin on tullut tehtyä, kun kaverin 740 sai paalaustuomion, niin pelastin siitä b230f koneen, jarrutehostimen johtosarjan jne. Aluksi mietin tuota Lh2.4:sta moottorinohjaukseen, mutta täytynee harkita megaa tms.

Käväisin pikavisiitin myös Haminassa, ja sieltä mukaan tarttui 1938 studebakerin osia, pari konepeltiä, konepellin sivupellit, pari maskia, etulokasuojat + muuta extraa.





Ja tottakai piti alkaa heti mallailemaan osia paikalleen, aika paljon saa kaventaa lokasuojia, että saa näyttämään järkevältä, sekä se, että kelpaa leveys myös viranomaisille.



Alkuperäistä tekniikkaakin tuli käytettyä, ja toimiva pelihän sekin on. Orkkis virtalukko tosin oli totaalisen jumissa, ja hyllystä löytyi tarvike virtalukko ja normipuola. Ne kun heitti paikalle niin rupesi b18 heräämään henkiin.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #3 : 06.09.2020, 10:17:56 »
Kustomit on kivoja ja Duetit symppiksiä. Papallakin oli aikoinaan sellainen. Tämä seurantaan  :)

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #4 : 08.09.2020, 20:53:39 »
Kaikenlaista palikkaa on tullut viime aikoina haalittua varastoon, ihan vain varmuuden vuoksi, onpahan mitä mallata paikalleen  :) b230f lohko, kansi ja ruiskuvermeet check, 740 jarrutehostin + pääsylkkä, 740 polkimet, 740 etusatulat jne.

Duetin oman perän kävin palauttamassa, ja samalla sain vaihtokauppana 240 volvon perän ja amazonin etunavat levyineen. Mukava oli perä irroitella, kun oli valmetti apurina.



Keulaa tuli hahmoteltua maskin kanssa, jokseenkin isolta näyttää koko auto tällä hetkellä. Koko keulan paikka on vielä hakusessa, mutta taaksepäin täytyy vielä siirtää. Pyörän aukkojen kanssa tuleekin pähkäiltävää, kun eivät tällä hetkellä ole linjassa etuakseliston kanssa.





Konepeltiä täytyy jatkaa, pohjana käytän duetin omaa konepeltiä, ja jatkan sitä sitten studebakerin konepeltiä hyväksikäyttäen.



Lämmityslaitteiston purin pois tieltä jotta pääsi paremmin mallailemaan konepellin sivuja. Lämmityslaitteisto täytyy joka tapauksessa siirtää kabiinin puolelle, kun melko ahdasta konehuoneessa tulee olemaan. Vähän kerkesin sovitella, mahtuisiko tuo 740 tehostinpaketti tuohon lämppärin paikalle, mutta saa nähdä joutuuko hommaamaan pienemmän tehostajan.

Seuraavaksi to-do listalla olisi uuden akseliston siivoaminen tukivarsien kiinnikkeistä ja rakentaa uudet kiinnikkeet lehtijousia varten. Myös orkkis b18 tekniikka täytyy nypätä keulilta pois, vink vink jos jollakin tarvetta.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #5 : 17.09.2020, 21:03:55 »
Välissä on tullut tehtyä kaikkea muutakin kuin duettia. Käyttikseen rakentelin taittuvan, irroitettavan väliseinän, kun välillä pitää kuskata isompia lasteja, niin on mukavaa, kun seinän saa nopeasti pois tieltä / paikaltaan.



Samalla kuriiri toi rokkiauton paketin, pääsi siis iskariremonttia tekemään, vanhat alkoikin olemaan jo aikansa eläneet ja meno oli melkoista pomputtamista





Samassa huomasin, että toinen etunapa ja toinen takanapa on hikoillut rasvaa pihalle, joten kohta päässee pyöränlaakeriremppaakin tekemään.

Lattialla kun rälläköin kaksnelikympin perästä tukivarsien kiinnikkeitä irti, niin rupesin miettimään, että parempi työasento olisi oltava. Katselin netistä kuvia nostopöydistä / saksipöydistä, ja päätin itse rakentaa sellaisen. Läjä rautaa, jokunen laakeri ja trapetsikierretankoa hankkimaan ja pöytää väsäämään. Lopputuloksesta tuli hyvä, nyt saa pöytätason juuri sille korkeudelle kuin tarve vaatii, eikä tarvi selkää rasittaa jos jotain vähän raskaampaa nostelee.







Kun sain perän siivottua kaikesta ylimääräisestä, väsäsin lehtijousille kannakkeet 4mm vahvuisesta neliöputkesta. Ennen duetin perän palautusta olinkin ottanut strategiset mitat talteen, jotta kannakkeet sai uuteen perään oikeisiin kohtiin.







Saa nähdä, joutuuko pyörän kaaria mulkkaamaan, jottei renkaat ottaisi kiinni missään tilanteessa.

Tänään kävin töitten jälkeen nyppäisemässä tappikoneen irti, tosi joutuisasti kävi kun tilaa keulassa oli nyt niin paljon.



Seuraavaksi To-Do listalla olisi etuakseliston putsaus kaikesta sonnasta ja vinokoneen sovittelua.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #6 : 03.10.2020, 18:53:28 »
Tuli tällä viikolla sovitettua tuota vinokonetta paikallensa, tosiaan vinoon asetin sen, enkä suoraan. Ihan inan enempi oikealla puolella on tuo kone tällä hetkellä, jos kampuran pultista tarkastelee. Olisin keskemmäksi laittanut, mutta sitten öljypohja olisi hinkannut vasempaan tukivarteen, katsotaan nyt mitenkä kaikki kulmat osuu kohilleen, muokataan öljypohjaa ja koneen korvakkeita jos tulee ongelmia.





Korvakkeet väsäilin 5mm latasta. Täytyy vielä hipostella korvakkeet, ja vetää hitsisaumat molemmin puolin, ja muutenkin siistiä kulmia ym.





Tappikoneen omat kannatinkumit on aika lirut limput, joten tällä kertaa päädyin käyttämään kaksnelikymppisen vasemman puolimmaisia tukikumeja.



Nakkasin keulan pellit takaisin sovitukseen, hyvin näyttäisi jäävän tilaa jarrutehostimelle ym. tarpeelliselle. Orkkispakosarjan lähtökin näyttää hyvin väistävän korin ja rungon.



Sain keulankin soviteltua niin, että pyörän aukot alkaa näyttämään järkevämmiltä.



Nakkasin vaihdekepin ja kuskin penkin paikalleen, jotta näkee mitenkä kepillä on tilaa liikkua. Vaihdekeppi hakkaa tällä hetkellä ykkösellä ja pakilla jalkaan, joten tuota vaihdekepin pidikettä ja vaihdevalitsin tankoa täytynee lyhentää, ja mahdollisesti nostaa aavistuksen ylöspäin, että pystyy ergonomisesti vaihtamaan vaihteita.



Löyty jemmasta 140 sarjan maskista peräisin oleva vinoripa ja huvikseen mallailin mitenkä se studen maskiin oikein istuu.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #7 : 03.10.2020, 20:29:44 »
Tämä kyllä on tosiaan erilainen hanke O0
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Old
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #8 : 03.10.2020, 21:36:44 »
 P>
RTS

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #9 : 04.10.2020, 01:38:33 »
Tutun näköinen talli, tutun näköinen käyttis, tuon valmetinkin olen nähnyt eri osoitteessa...

...olemme jutelleetkin käyttiksen maalausprojektista. :2funny:

Pistetään seurantaan. O0

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett
« Vastaus #10 : 04.10.2020, 08:12:12 »
Tutun näköinen talli, tutun näköinen käyttis, tuon valmetinkin olen nähnyt eri osoitteessa...

...olemme jutelleetkin käyttiksen maalausprojektista. :2funny:

Pistetään seurantaan. O0

Älä?  :o Nyt täytyy pistää harmaat aivosolut raksuttamaan, että kuka olikaan mies nimimerkin takana  :D

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett & 240 Volvo "huoltomuistio"
« Vastaus #11 : 01.11.2021, 21:20:03 »
"hetkeen" ei ole näköjään päivitelty..  ::)

Alkuperäisessä leveydessään lokasuojat ovat kyllä tosi leveät kun katsoo, missä kohdassa renkaat ovat



Aluksi kavensin 5cm per puoli, mutta kavensin lopulta n. 10 cm per puoli, näin kokonaisleveys menisi sallittuihin mittoihin.





Hyllystä löytyi -37 Fordin ajovalojen kehykset, joten niitähän piti mallata



Pv:n takalokari mallattavana. Takareunaa tuun muotoilemaan terävämmäksi, samaan tyyliin kuin etulokaritkin ovat.





Takaikkunat umpeen. Sisäpuolelle tein x muotoiset ristikot, jotka liimataan pintapeltiin kiinni. Pintapelliksi tuli 1,25mm pelti.

Sitten päästäänkin siihen vaiheeseen, mihin tämä oikeastaan jäi.



Vaikka tahtotila ja motivaatio on erittäin korkealla Duetin kanssa, päätin rakentaa pari projektia pois alta ensin, koska duettia tullaan kyllä hieromaan ja nysväämään tulevina vuosina kyllä paljon.

Ensimmäinen työn alle päätynyt oli 26 vuotta pihalla maannut 1977 Mercury Colony park, tämä oli pakettiauto, kunnes valmistuessaan rekisteröin sen henkilöautoksi

Ennen:





Jälkeen:






Seuraavaksi työn alle pääsi Datsun 720, joka sekin oli useamman vuoden ollut katsastamatta ja vailla hellää huolenpitoa





Tämän lava piti rakentaa käytännössä kokonaan uudestaan. Lavaan tein pellistä levikkeet, sekä levitin etukaaret, takapuskuri tuli ford mustangista ja etupuskuri t3 transporterista ja etupuskurin lippa 240 volvosta, sekä maskin rakensin neliöputkesta.








Näitten jälkeen oli tarkoitus jatkaa loppukesästä duetin rakentamista, mutta sitten tarjottiin jotain omituista ja erikoista projektia josta en voinut kieltäytyä. Eli sellainen kummajainen kuin 1962 studebaker lark convertible. Kori on hämmästyttävän hyvässä kunnossa 15 vuotta avokatoksessa seisseenä. Tämän kori ja alusta olisi nyt talvena tarkoitus käydä läpi, ja viimeistään ensi kesänä/syksynä jatkaa duettia


Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Dare to be different Duett & 240 Volvo "huoltomuistio"
« Vastaus #12 : 06.11.2021, 21:39:18 »
Jatketaas sitten käyttiksen tarinalla.

Eli hommasin vuosi sitten tulevaksi käyttöautoksi 240 volvon. B230F ja Aw70. Hinta oli edullinen, vaikkakin ei käynyt ostettaessa käytännössä ollenkaan, paukutti putkeen aivan tolkuttomasti. Siinä kun myyjä laitteli autoa käymään ja kuuntelin haulikon laukauksen tapaisia paukutuksia, kurkkasin auton alle, ja kas; katalysaattori rosmo oli iskenyt, ja katkaissut katalysaattorin kahtia. Pieni lisätinkiminen ja auto vaihtoi omistajaa



Aika lailla teiniräpellys, faketaxitarroineen, laikkamadalluksineen (jouset pääs pyörimään normi ajoasennossa), kaikenmaailma suomisähköä ym. yökötystä.



rumat lisävaloasennukset kuikkaan



Sähköpiuhaa joka ei johda mihinkään?



Katalysaattorin jämä




Ei ihmekään jos ei meinaa käydä ollenkaan..





Sisältä onneksi sentään aika siisti, itse tykkään paljon enemmän beigestä sisustasta kuin esim. sinisestä

Heti alkuunsa vaihdettu

n.497000km
-tulpat
-virranjakajan kansi & pyörijä
-sytkäjohdot

Nyt kun auto kävi paremmin, niin koeajolenkillä totesin heti että ei v@$%& tässähän on kemppiperä  :buck2:



Hitsinööliä tarttunut öljytulpan magneettiin  :nohnoh



siellähän sitä sähkölokinpask@@ sitten oli.

Löysin sitten ihan upouuden käyttämättömän perämurikan, samalla vaihtui poskilaakerit ja peräölpät. Samalla vaihdoin joka nurkkaan lesjön madallusjouset, sekä uudet iskarit joka nurkkaan.

Sitten leimalle, hylky tuli päästöistä, sekä takakaarissa hitsattavaa. Huomasin samalla, että pössyttää valkoista, joten kansi auki.



imarin tiiviste oli kanssa venähtänyt ykköspytyn luota



Höyryämisen syy selvisi

Samalla siistin männät, kannen, imusarjan ja maalasin pakosarjan ja lohkon.






Eli vaihtoon meni

-imusarjan tiiviste
-pakosarjan tiivisteet
-kansipahvi
-nokkastefa
-vesipumppu
-jakopää
-venttiilikopan tiiviste
-öljyt + suodatin
-ilmansuodatin



Hitsihommien jälkeen leimalle, ja tällä kertaa läpi päästiin

 

Elekma  Autoracing