Kulkukoira  Proturbo

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #15 : 26.08.2014, 12:09:55 »
B280E alapääntiivisteiden vaihdossa käyttämäni tiivisteet:

18671   öljytikun alapäänholkin cu-tiiviste                      2,49 Volvo
947114 öljytikun o-rengas ylin                                      3,57 Volvo
960162 öljytikun o-rengas alin                                      4,82 Volvo
1161059  kemiallinen tiiviste                                        43,73 Volvo
947386 öljypumpun holkki ja jalka o-rengas tarve 2 kpl  12,10 Volvo
245368 takastefan tiiviste                                              4,14  Volvo
1274764 o-rengas oilcooler to lohko                                6,21  Volvo
1218379 vetolevyn pultti ( 7 kpl )                                 12,04 Volvo
1271487 tiiviste oikean sylinterikannen takana olevaan peitelevyyn  5,00  Volvo
1271485 jakopääntiiviste                                              69,97 Volvo
947402 pakosarjanmutteri ( 12 kpl )                              14,52 Volvo

1218373 pakosarjantiiviste ( 1 kpl )                               13,88 GCP
1271483 venakopantiiviste vasen                                  16,50  GCP
1271486 venakopantiiviste oikea                                   17,41  GCP
947381 imusarjantiiviste  ( 6 kpl )                                 18,42  GCP

alapääntiivistesarja Skandix:ltä, josta käytin öljypohjantiivisteen ja kampiakselin etu- ja takastefan  36,09
AW etustefa  ( genuine )                                                 9,35  Skandix

Kaikki tiipparit ei ole välttämättömiä, mutta tein samalla muitakin huoltoja ja tarkistuksia. Venttilit kannattaa säätää huolellisesti, kun kone on "pöydällä". Imusarjan irroitin siksi, että sain tarkistettua vesiletkujen klemmarit kunnolla. Pakosarjan tiiviste siksi, että piti yksi rikkoutunut kierre korjata.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #16 : 27.08.2014, 18:54:42 »

Mainittakoon myös, että ostin volvo-yhtiön viimeiset putkien alapään ja lohkon väliset tiivisteet,

Viitsisitkö dokumentoida nekin, koska niitä joutuu ilmeisesti tästä eteenpäin tekemään itse.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #17 : 29.08.2014, 00:49:32 »
Viitsisitkö dokumentoida nekin, koska niitä joutuu ilmeisesti tästä eteenpäin tekemään itse.
Juu, mitat voin ottaa, tarttekko muuta? Ja paksuuksia on erilaisia, niillä passataan putket x korkeuteen lohkosta.

Luulis jostaki ranskanmaalta saavan tai kenties kunnollisesta moottorikoneistamosta?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #18 : 30.08.2014, 22:35:32 »
Niin, no mitat lähinnä, mitä muuta siitä oikein saisi irti?

Ajattelin lähinnä että tuurilla tuohon voisi löytyä jotain yleismallisiakin shimmejä

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #19 : 30.08.2014, 23:36:04 »
Mimmosta materiaalia nuo putken alapääntiivisteet mahtaa olla tai minkälaiset siellä vois tulla kyseeseen? Vesitilan ja kampikammion välissähän se siis on eli tarvii kestää vettä, glykolia ja öljyä.

Tavanomaisempia materiaaleja ei kai olisi kummoinen homma leikata sopivaan muotoon kun tietää mitat, jos vaan sitä materiaalia pystyy hankkimaan oikeaa paksuutta...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #20 : 31.08.2014, 01:14:28 »
Noi mulle tulleet on 0.12mm paksut ja paperia ne on, tarkemmat mitat otan kun pääsen niitä taas tallille hypisteleen ja konetta kasaileen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV :n(pervo) varaosat- ketju
« Vastaus #21 : 31.08.2014, 08:00:22 »
Upataan hieman.

Itsellä hakusessa tuo virranjakajan kansi mutta eihän tuota ufon (star trek?) mallista kantta mistään tunnu halvalla saavan.
Alkuperäistä Boscia ei tunnu löytyvän mistään, ei Suomesta eikä euroopasta.
Boschin pyörijän kyllä saa...

Tämmöisiä näyttäisi olevan kaupan ebayssa: http://www.ebay.com/itm/DISTRIBUTOR-CAP-VOLVO-260-1974-1982-44030-/221102616751?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3A260&hash=item337abe30af

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #22 : 31.08.2014, 08:52:59 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #23 : 31.08.2014, 11:29:50 »
Niin no, tuon virranjakajan kannen voi hommata vaikka eBaystä, varaosanumero (1269920) vaan hakuun. Tuo on siis B280 virranjakajan kannen varaosanumero. Näyttäis olevan sama osa myös noissa uudemmissa PSA-V6:ssa.
Jäitä housuun!

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #24 : 31.08.2014, 18:20:01 »
http://www.konetiiviste.com/ Tuolla teetätin omaani (B280F) koneeseen ne sylinteriputkien alatiivisteet. Ne tuli jostain pellistä tai vastaavasta. Ainoa miinus on että ohuin paksuus mitä tekivät oli 0,30mm. Volvolta ei sillon löytynyt tarpeeksi paksuja mun käyttöön. Otin kaikki kuusi tuota 0,30 paksuutta ja putket sorvattiin oikeisiin mittoihin.

Kellään tietoa mistä runkolaakerit? Itse tiedustelin sillon pari vuotta sitten suomesta kaikki tukkurit/maahantuojat läpi eikä ole enää saatavilla. Ruotsista InlineFourin avulla löysin KG-Trimmingiltä heidän mukaansa ehkä Ruotsinkin viimeiset runkolaakerit ::)
Kankien laakereita on/oli pilvinpimein Suomestakin saatavilla.

Mutta jos innostuis tässä joskus remppaamaan toisenkin B280x koneen, niin olis mukava tietää mistä runkolaakerit siihen.

Jakoketjujen laahaimetkin tuntu sillon olevan melko isojen kivien takana piilossa...
« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 18:33:36 kirjoittanut Sawo »

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #25 : 31.08.2014, 20:35:02 »
B280:n runkolaakerit on samat kuin PSA:n tuoreemmissa PRV-pohjasissa eli leijonatiskille mars.

Ja ton varaosanumerolla (270494) löytyi jopa eBaystä.
Jäitä housuun!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #26 : 31.08.2014, 20:35:58 »
Kellään tietoa mistä runkolaakerit? Itse tiedustelin sillon pari vuotta sitten suomesta kaikki tukkurit/maahantuojat läpi eikä ole enää saatavilla. Ruotsista InlineFourin avulla löysin KG-Trimmingiltä heidän mukaansa ehkä Ruotsinkin viimeiset runkolaakerit ::)
Kankien laakereita on/oli pilvinpimein Suomestakin saatavilla.

Mutta jos innostuis tässä joskus remppaamaan toisenkin B280x koneen, niin olis mukava tietää mistä runkolaakerit siihen.

Jakoketjujen laahaimetkin tuntu sillon olevan melko isojen kivien takana piilossa...

De Lorean Motor Companysta saa ne laahaimet. Ainakin Volvo OEM Parts räjäytyskuvissa nokkaketjujen osat ovat samat B27-, B28- ja B280-moottoreissa, joten PRV:n ketjujen osien pitäisi käydä. Sitä vastoin kampiakselin osat näyttäisivät olevan eri sarjaa PRV:ssä ja B280-moottorissa (korjatkaa viisaammat jos olen väärässä). Mutta anywichway - ohjaimet löytyy tästä web-kaupasta, osat 20 ja 27 tai 29:

http://www.delorean.eu/catalog/index.php?cPath=19_24_37&osCsid=cfne6l00f8mvsb5e6lnnphg0j3

(Edellyttäen siis, että nämä räjäytyskuvat on koodattu oikein: http://www.volvooemparts.com/p/Volvo_1981_26028l-Fuel-Injected/Slide-strip/42855721/247528.html)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 21:04:18 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #27 : 09.09.2014, 18:41:47 »
B28 ja B27 on oddfire koneita ja niissä on normaali yhtenäinen kampiakselin kaula jossa kiertokanget on vierekkäin. B280 koneessa on kaula jaettu +/-15° kummallekin keirtokangelle ja saatu näin tasainen 120° sytytysväli. Hyvinkin kuulostaa loogiselta ettei noihin käy samat laakerit.

E:niin ja onhan se b280 myös PRV kone.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #28 : 09.09.2014, 19:40:19 »
Mitähän PRV:n huolto-ohjelma sanoikaan venttiilivälysten säädöstä. Jonkinmoinen työrupeama siinä on, etenkin kun kansien edestä pitää purkaa jos jonkinlaista varustetta (ilmastointi, cruise, suodattimen koppa jne.).

E: Volvon ruotsinkielisessä "service program" -kirjasessa vuodelta 1980 määritelläään B27-moottorin venttiilien säätöväliksi "4000 mil".

Semmoisen havainnon olen tehnyt oman auton johtosarjoista että konehuoneen johtosarjoista tuppaavat eristeet kulumaan ja murenemaan.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2014, 20:17:29 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #29 : 10.09.2014, 00:43:36 »
Tuo putken alatiiviste on 96.4/104mm, ja tosiaan suuruusluokkaa vähän yli kympin paksu, mun koneessa oli 0.12mm tiivisteet ja semmoset sinne myös tuli, ainakaan tuota versiota ei volvolta enää saa, koko osanumero on kuollut(enkä edes tajunnut ottaa talteen).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Samppasport  Futurez