Kulkukoira  Proturbo

740 D24TIC vaihrelaatikko

  • 1 Vastauksia
  • 2072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa qifu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
740 D24TIC vaihrelaatikko
« : 04.06.2014, 23:05:50 »
terve!

olis semmoonen juttu kun ittellä on vm.1987 740 farmari D24TIC m46 vaihrelaatikolla, ja ajattelin laittaa siihen m47/m90 looran, sopiiko suaraa heittämällä jompikimpu nuosta laatikoossta?  :-[

ja sopiiko kartaani suaraa jompahan kumpahan laatikkohon ja kytkinkoppa? ja onko mitää ihimeellistä mitä pitää ottaa huomioon ku vaihtaa toisen laatikon?  :-[
V50 2.0D vm.2005, V40 D4192T vm.1998,
740 B230FS+M47 vm.1988, 740 B230K+AW71 vm.1988 740 D24Tic+M46 vm.1987, 360 B200K+M47 vm.1986, 240 B230A+M45 vm.1985

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 740 D24TIC vaihrelaatikko
« Vastaus #1 : 08.07.2014, 16:24:40 »
Tein 940:ssa m46 -> m90 swapin joten vastailen sen pohjalta.

Ensinnäkin: unohda m47. Etenkin jos on yhtään viritetty d24. Ei ole tehtaalta saanut ahdetun dieselin perään sitä ikinä, syystä ettei se kestä. M46 on kestävämpi ja siksi ahdetuissa on alkujaan aina se. M47 kuten myös M46 on vaihdettavalla kytkinkopalla, joten jos kaikesta huolimatta haluat sen laittaa voit ostaa myös bensakoneisen version ja ottaa nykyisestä askista kytkinkopan jolloin sopii sen puolesta suoraan. Tosin kytkinakseli oli erilainen bensassa, ja edellyttää dieselin kanssa jotain patenttia silmälaakeriin. En muista mitä. Neliseiskoja taitaa saada sadallakin eurolla.

Tähän nyt joku sanoo että kyllä se neliseiskakin kestää... no voihan se jonkun aikaa kestääkkin jos ei pahemmin revittele.

M90:a löytyy dieselin perään vain 940:n vuosimalleista 95 ja 96, jolloin d24:n valmistus loppui. M90:ssa ei ole irroitettavaa kytkinkoppaa, joten vinokoneen tai tinakutosen aski ei ole sovitettavissa dieseliin. Tästä syystä dieselin M90 on kallis, 500-600e, ja harvinainen. Sillointällöin näkyy myynnissä.
Kyseessä on kuitenkin ainoa takavetoisen volvon aski joka kestää kaiken mitä d24:stä saa sanotaan nyt alle kymppitonnin budjetilla irti. Aski on periaatteessa 850:n M56 joka on käännetty takavetoiseksi, siis 90-luvun alun tuotos ja tästä syystä keppituntumakin on aivan eri kuin m4x askeilla jotka ovat 70-luvun lopulta. Jo tästä syystä suosittelen M90:aa.

Kardaani ei käy suoraan kumpaankaan - mallisarjan lyhyin kardaani taitaa olla juurikin d24 + m46 yhdistelmässä. Etupää on vaihdettava sopivaan.
Helpoimmalla pääset jos löydät valmiin M90 -paketin dieselistä joka sisältää kardaanit, keppitelineet, askin yms. Näin tein itse.

Lisäksi M90:ssa on eri booritus kytkinakselilla kuin M4X, joten kytkinlevy on vaihdettava. Mikäli voimaa on hakusessa enemmänkin suosittelen SRE:n -763 asetelmaa ja uutta vakiolevyä.

Tosin jos M46 toimii eikä tarkoitus ole virittää, ei ole oikein syytä vaihtaa sitä pois. Jos ei toimi, voin myydä minulta ylimääräiseksi jääneen joka toimi hienosti.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2014, 16:28:05 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

RallyBaron  Samppasport