Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika

  • 26 Vastauksia
  • 4291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Tervehdys kaikille

Ongelma on seuraavanlainen: Kovien pakkasien tultua huomasin, etteivät sisätilat tunnu oikein lämpenevän. Sisätilan lämpö on kovilla pakkasilla (enemmän kuin -20) alle 20 astetta plussalla. Auto merkkiliikkeeseen vidan päähän ja koska vikoja ei näkynyt niin todettiin, että kenno ja vaihtoon. Nyt on kenno on vaihdettu, vaan eipä silti auto lämpiä. Seuraavanlaisia havaintoja olen tehnyt:

- Suuttimista tuleva ilma tuntuu jatkuvasti saman lämpöiseltä. Riippumatta lämpötilansäätimen asennosta. Ainoa poikkeus on täysin kylmä puoli, jolloin suuttimista alkaa tulemaan viileämpää ilmaa. Muutoin ei ole merkitystä, vaikka vääntäisi maksimiin asti.
- Olen kokeillut eri asetuksia ristiin. Ilmastointia päälle ja pois, sisäilman laadun säätöä automaatille, sisäkierrolle ja manuaalille. Ei vaikutusta.
- Puhallin reagoi lämpötilan säätämiseen.
- Kennolle tulevat letkut ovat kuumia.
- Moottori lämpiää normaalisti ja pysyy lämpöisenä.
- Ilman virtaussuunnat muuttuvat pyydettäessä.
- Jäähdytinnesteet on vaihdettu, eikä pitäisi ilmaakaan olla.

Autossani on siis automaatti-ilmastointi. Vida ei tosiaan antanut ilmoitusta, että säätöläpät olisivat hajalla. Onko seuraavanlainen teoria mahdollinen edes? Kun auto oli vidassa kiinni niin asentaja ei koskenut lämmönsäätönuppeihin. Voisiko olla jotenkin niin, että säätöläpät ovat jumissa siten, että kun lämmönsäätönuppi on tietyssä asennossa (22 astetta nyt), niin auto ei tiedosta läppien olevan viallisia ja tästä syystä vikaa ei näkynyt vidassa? Tarkoitus on toki käydä uudemman kerran liikkeessä mutta aikaa ei ole niin että ihan heti pääsisin ja lisäksi veloitus on sitä luokkaa kova, että mieluummin teen itsediagnoosia ennenkuin menen liikkeeseen jossa sitten hämmästelevät asiaa.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #1 : 13.02.2019, 12:15:41 »
Ota jalkatiloista ne potkumuovit irti ja kurkkaa sinne lämmityslaitteen kylkeen, että liikkuuko ne mjotoorit vai onko jumissa..
Molemmilla puolilla löytyy askelmoottorit säätöläpille..

Eli autoon virrat päälle ja lämmönsäätöpaneelista vaihtelee asetuksia, niin näkee läppien liikkeen.

Omassa autossa oli tuota samaa ja olin jo uusimassa kennoa, mutta vaihdettiin termari vaikka lämpömittari näyttikin mukamas oikeaa lämpöarvoa..
Uudella termarilla lämmöt nousee yli 90 asteen, kun vanhalla ne jäi siihen 78-82 asteeseen..

Kannattaa kokeilla jollain torgue-ohjelmalla seurata lämpötiloja..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #2 : 13.02.2019, 17:45:58 »
Car scanner ohjelmalla katsottuna jäähdytinnesteen lämpötila pysytteli 84-90 välillä. Hieman seilasi ajon aikana.

Kiitos vinkistä noiden läppien sijainnin suhteen. Pitääpä yrittää saada auto johonkin sisälle ja alkaa tutkia.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #3 : 13.02.2019, 20:43:50 »
Mä epäilen myös, että läppien moottorit ei toimi normaalisti, kun ilmastointi päällä ei tule täysin kylmää, vaikka puolisen vuotta sitten huollettu ja toisaalta täysin kuumalle käännettynä on vaan haaleaa. Kymysys siis, että onko nuo läppämoottorit vaihdettavissa, jos sökönä ?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #4 : 13.02.2019, 21:44:26 »
Kymysys siis, että onko nuo läppämoottorit vaihdettavissa, jos sökönä ?

Khyyl ne pystyy vaihtamaan..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2228
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #5 : 14.02.2019, 06:48:10 »
Mutta ne moottorit pitää kalibroida vidalla, kokeile ensin sitä ja samallahan se vida kertoo jos niistä moottoreista jokin on rikki.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #6 : 14.02.2019, 08:33:10 »
Mutta ne moottorit pitää kalibroida vidalla, kokeile ensin sitä ja samallahan se vida kertoo jos niistä moottoreista jokin on rikki.


Tosiaankin pitääkin käyttää ekana piuhassa. Kiitti muistutuksesta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #7 : 15.02.2019, 16:20:57 »
Jonkinlainen koneisto liikkuu kojelaudan sisällä kun lämmönsäätönappeja kiertää, niin kuskin kuin repsikan puolella. Omaan makuun vain jotenkin tuntuu, että liike jää ikäänkuin kesken. Onhan toki nappi ollut aika pitkään 21 asteasetuksessa, että en tiedä vaikuttaako jotenkin. Kalibrointiaika kuitenkin varattu. Katsotaan onko siitä iloa.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2228
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #8 : 15.02.2019, 21:05:18 »
Missä päin auto? Turussa onnistuu jos täällä päin liikut, pääsee vähän edullisemmin kalibrointiin.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #9 : 15.02.2019, 21:57:12 »
Missä päin auto? Turussa onnistuu jos täällä päin liikut, pääsee vähän edullisemmin kalibrointiin.

Kiitos tarjouksesta, vaan eipä ole kyllä turun suuntaan asiaa. Vähän turhan pitkä matka tulee muutenkin sinne.

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #10 : 17.02.2019, 16:43:26 »
Vaihda jäähdytinnesteet. Se voi auttaa, jos oikein vanhat ja likaiset.

Poissa tapsak4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #11 : 23.02.2019, 08:47:23 »
Kalibrointiaika kuitenkin varattu. Katsotaan onko siitä iloa.

Kun olet käynyt kalibroinnissa niin kerro tulos - mulla samaa oiretta....., sama auto.

Tapsa

PS Käyttääkö kukaan näissä maskin suojaa kovilla pakkaskeleille? Siis bensakoneisissa?

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #12 : 23.02.2019, 12:05:13 »
Kävin kalibroinnissa. Huoltomies sanoi, ettei sille ole tarvetta kun läpät on toleranssissa. Tehtiin kalibrointi kuitenkin varmuuden vuoksi mutta eipä se vaikuttanut. Huoltomies päätyi kahteen optioon:

1. Lämpimän ja kylmän ilman suhdetta säätelevä läppä ei tiivisty kunnolla vaan falskaa kylmää. Näin ollen se ei näy muuten kuin purkamalla kojelauta.
2. Kuulemma ihmiset vaihtaa vesipumppuja ihan turhaan näihin autoihin, eli jos on alkuperäinen joka on aisinin tekemä niin kestää hyvin 400tkm. Kuulemma ovat havainneet joissakin tilanteissa, että tarvikepumpuissa joita remmiremontin yhteydessä laitetaan, olisi siivet pienemmät kuin alkuperäisessä. Tästä syystä neste ei kiertäisi kennolle niin tehokkaasti, että lämpöä tulee kunnolla.

Itselläni tilanne on tällä hetkellä se, että mitään mekaanista vikaa ei ole löydetty. Nesteet on kunnossa, vesi kiertää ja kaikki toimii. Autossa pärjää ihan hyvin pakkasilla, ainoastaan tuollainen - 15 astetta tai enemmän niin hieman saisi olla lämpimämpää auton sisällä. Ei siellä nyt pipo päässä tarvitse olla. Itselläni auttaa se, että ilmastoinnin sammuttaa. Se tuo hieman lisää lämpöä. Ilmeisesti pakkasellakin ilmastointi tekee jotain, vaikkei varsinaisesti kompressori ole päällä. Lisäksi kierrosten ottaminen isommaksi auttaa, mutta kierroksia tarvitaan 3000 tai enemmän. Tämä toki antaisi viitteitä siitä, että vesipumppu olisi tehottomampi. Myös tyhjäkäynnillä sisään puhallettava ilma haalenee selkeästi. Tiedä tästä taas sitten.

Itse en käytä maskinsuojaa. En oikein usko, että siitä olisi mitään iloa. Moottori kuitenkin lämpiää ajossa nopeasti, oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Tällä erää en aio tehdä enää muita temppuja. Jos on pakkasta enemmän niin pidetään sitten ardic päällä ajossa. Se avittaa kohtuullisesti lämpimän ilman tulemista.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #13 : 23.02.2019, 15:57:57 »
Hi
Minulla kokemuksia vanhemmasta s60 ei t5 masinasta
Onko tuossa sama systeemi kuin vanhemmissa,lämpötilan aistimisen suhteen
,,,onko etupanelissa lämpötilan tunnistin joka imee tuulettimen voimalla sisätilan ilmaa panelin taakse missä sijaitsee imu propeli sekä lämpötilan tunnistin anturi.
Omassa kärryssä tuo propeli ei pyörinyt kun oli niin täys töhnää,joten tunnistin ei saanut oikeaa tietoa vallitsevasta lämpötilasta,putsasin propelin sekä tunnistimen
ja lämmöt palasi kabiiniin.
,,,en käytä Automaatti ilmastointia.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa tapsak4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2005 2.5T lämpenee huonosti sisältä, ei kennovika
« Vastaus #14 : 23.02.2019, 17:56:17 »

Onko tuossa sama systeemi kuin vanhemmissa,lämpötilan aistimisen suhteen ,,,onko etupanelissa lämpötilan tunnistin joka imee tuulettimen voimalla sisätilan ilmaa panelin taakse missä sijaitsee imu propeli sekä lämpötilan tunnistin anturi. Omassa kärryssä tuo propeli ei pyörinyt kun oli niin täys töhnää,joten tunnistin ei saanut oikeaa tietoa vallitsevasta lämpötilasta,putsasin propelin sekä tunnistimen ja lämmöt palasi kabiiniin.


On samanlainen systeemi. Mulla oli 9000 Saabissa sama ongelma joskus ja korjaantui juuri noin. Tuon esiin kaivaminen ei liene kovin iso juttu, voisin kokeilla. Luulisi kuitenkin, että jos laittaa napit kaakkoon niin tunnistus ohitetaan. Mutta kukapa tietää. Lämpötilatiedon varmasti näkisi kyllä testerillä.

Tapsa

 

Elekma  Autoracing