Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 240 -93 Classic

  • 22 Vastauksia
  • 9785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 -93 Classic
« : 24.10.2019, 10:23:18 »
Joo nii tuota tässä ny alotetaan sitte projektikirjaa tänne. Projektihan tuo Volvo ollut siitä asti kun sen itselleni hankin kaverilta noin 5 vuotta sitten?  :D

Kuvia lisäilen jos sattuis jotaki kiinnostamaan kunhan opin senkin taidon.

Kyseessä siis Volvo 240 farkku -1993 Classic nykyään pilattu malli. Auto oli aluksi vapari moottorilla b230f jossa ne päästöhärpäkkeet ja muut ylimääräne krääsä.



Satuin kerran samoihin valoihin Volvolla Opel Kadetin kanssa joka siis ei ihan vakio Kadetti ollutkaan jolloin pauke kävi ja Kadetti häipyi maisemista mustaa rantua jättäen. Silloin innostus iski turbottamiseen jolla tavoitellaan ehkäpä myös parempaa kiihtyvyyttä. Tämä siis ensimmäinen kerta kun autoa alan turbottamaan.

Aluksi hommasin melkeempä "vakio" Volvo turbo kokoelman jossa siis oli turbotukseen vaadittava setti vinomoottoriin.







Vapari moottorin nostin keulilta pois ja moottori sai uudet tiivisteet joka koloon ja putsauksen vuosia kertyneestä öljystä sun muusta liasta. Vähän myös maalia sai lohko päälleensä. 530 Kansi kävi koneistamolla perus kunnostuksessa. Uus kansipaffi väliin ja pikku garretti kaveriksi. Uus jakopää. Vakio kuuleri keulille ja putket kiinni. Ruisku boxin vaihdoin jossa oli joku kusine lastu kiinni ja jotkut 450 kokoset suuttimet kiinni. Putkistokin pikasesti 2.5 tuumaa. Auto oli  kasassa turboineen, aivan liian hätäsesti tehtynä.








Aika koitti että Volvoa saisi pyöräyttää käyntiin. No eihän se heti lähtenyt, viaks paljastu että tulpanjohdot oli väärin jostain syystä  :idiot2: . Tämä ongelma kun ratkaistiin niin Volvohan hörähti käymään oikein kivasti. Kaikki näytti toimivan kivasti ja eimuutaku penkkiin hakeen tehomittaus lappua.

No joo tällä hyvällä valmis lastulla auto sai bensaa aivan liikaa jolloin yläkierroksilla penkissä pätkimistä ja mustaa putkesta. Kumminkin lappuun saatiin huikeat 163hp ja vääntöä oli jotain 320nm. Niin ja ahtopaineet oli 0.5-0.6bar jota ei voinut silloin säätää kun turbossa oli kiinteä hukkaportti. Säätöjä ei kerennyt hakea autoon jolloin jatkettiin reilulla bensamäärällä muutoskatsastukseen.




Leimasta meni suoraan läpi ja tyytyväisinä ajeleen. Kyllähän auton luonne muuttui jo tuolla pienellä kyhäämisellä. Näillä eväillä päästelin menee kuukausia kunnes jokin aivolohkon osa halusi jotain uutta ja kivaa värkkäämistä jolloin hommasin turbosmart ahtopainesäätime ja halusin ahtopaineet 1.0 bar. Entiiä oikein mitä tein ja ymmärsin väärin mutta sain paineet sillä johonki 1.6 bar. Eipä tarvinnu ku muutamat vedot vaikka miten säädin ahtopaineesäädintä ainavaan 1.6 ja sitte räjähti eikä auto enään suostunut oikein käymään kunnolla.

Joo nii tuota nyt ollaanki siinä tilanteessa että otin moottorin irti keulilta ja purkamalla siis löysin kakkosen männän josta tipahti palasia irti ja silloin päätin samalla että tehdään nyt sitten kunnolla kerralla tai ainaki pyritään siihen. Moottoriremontti on jo siis tekeillä mutta vaiheessa ja laitan siittä lisää myöhemmin.

Tämmöstä suunnitteilla/toteutettuna jo

-b230f lohko öljysumuilla porattu 96.3
-uudet laakerit jopa väliakselille
-Mahle uuet turbo männät
-kiinaveivit
-uus turbo öljypumppu
-cometic kansipahvi
-kaikki tiivisteet uutta
-531 vakio huollettu kansi vx3 nokka
-Holset 40 superi
-vakio imusarja
-iso alukuuleri
-Alusta säädettäväksi ja jäykemmäksi
-maxxecu tai mega3

Kovaa tarvetta ois pakosarjalle niin jos jollaki semmone sattuis olemaan tai tekee niin viestiä tulemaan.

Jatketaan tästä  ELK
« Viimeksi muokattu: 24.10.2019, 11:59:00 kirjoittanut ainutoikea »

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #1 : 24.10.2019, 12:49:15 »
Jatketaa vielä kun töissä onkin aikaa kirjotella tätä päiväkirjaa ajantasalle.  :D

Kun olen uusi täällä foorumilla ja lisäilin puhelimella suoraan kuvia tänne niin voisko joku vinkata että näkyykö nuo kuvat edes täällä?  :D

Joo nii tuota purin siis moottorin ja konehuoneesta muuta härpäkettä pois kun mäntä meni. Nyt kun moottori oli pois ja ajattelin tehdä ajan kanssa niin otin painepesurin ja roiskin sillä konehuonetta puhtaammaksi.



Lohko jossa on siis öljysumut männille vaikka vapari olikin alunperin lähti koneistamolle jossa se porattiin 96.3 männille. Ruottista tuli uudet Mahle turbo männät. Kiinaveivit ja laakerit Suomesta. Eli siis kaikki uutta alakertaan. Väliakseliin vaihtui myös uudet laakerit. Kampiakseli oli priima. En uskaltanut heittää vanhaa öljypumppua "uuteen" moottoriin niin sekin tuli vaihdettua uuteen turbon malliseen. Tietysti taas uudet tiivisteet ja stefat joka paikkaan.







Uutta maalia lohko sai taas päälleensä. Öljypohja kiinni ja muuta pientä lohkoon. Hommasin aiemmin b230fb moottorin josta otin itelle ainakin 531 kannen ja sen veinkin jo hiomolle perushuoltoon. Ollaankin tässä tilanteessa tällä hetkellä joten päivittelen lisää kun edistytään.  :P

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #2 : 24.10.2019, 14:32:37 »
Khyyl kuvat näkyy ja tervetuloa foorumille  -H-

Taitaa olla hyväkuntoinen kopaltaan ?
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #3 : 24.10.2019, 17:27:18 »
Khyyl kuvat näkyy ja tervetuloa foorumille  -H-

Taitaa olla hyväkuntoinen kopaltaan ?

Noniin hyvä että kuvatkin näkyvät  8)

Kyllä tosta pientä ruostetta löytyy takakaarista ja takaluukusta mutta eipä kyllä mitään isompaa. Ajatuksena on käyttää maalattavana tulevaisuudessa kun lakkavikaa löytyy mutta laitetaan ensiksi tekniikkaa ja alustaa kuntoon  :P

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #4 : 24.10.2019, 17:49:25 »
Hieno projekti paikallisella harrastajalla.  ELK
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #5 : 24.10.2019, 20:16:43 »
Tervetuloa forumiin
Hieno classikki, onko tämä se mikä on pyöriny kokkolassa pitkään? Itseki haavellu classic mallista sitten joskus kun rikastuu :)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #6 : 24.10.2019, 21:08:23 »
Hieno classic tosiaan.  O0
Maxxecusta (street) hyvät kokemukset tullut, ja tarjoaa todella paljon säätömahdollisuuksia.
 Purkki itsessään tosi laadukkaan oloinen ja säätöohjelma erittäin helppo.

Tekee kerralla hyvän, laadukkaan johtosarjan johtosarja -aihiosta (+75€ muistaakseni), niin ei tule ongelmia senkään puolesta.

Ms3 ei kokemuksia, niin en pysty oikein vertailuna heittämään siitä mitään..kelpo purkkeja nekin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #7 : 25.10.2019, 17:14:54 »
Tervetuloa forumiin
Hieno classikki, onko tämä se mikä on pyöriny kokkolassa pitkään? Itseki haavellu classic mallista sitten joskus kun rikastuu :)

Joo kyllä tää on ollu varmaan 10 vuotta Kokkolassa ja itseasiassa ollut uutenakin täällä rannikolla päin huoltokuittien mukaan  8)

Hieno classic tosiaan.  O0
Maxxecusta (street) hyvät kokemukset tullut, ja tarjoaa todella paljon säätömahdollisuuksia.
 Purkki itsessään tosi laadukkaan oloinen ja säätöohjelma erittäin helppo.

Tekee kerralla hyvän, laadukkaan johtosarjan johtosarja -aihiosta (+75€ muistaakseni), niin ei tule ongelmia senkään puolesta.

Ms3 ei kokemuksia, niin en pysty oikein vertailuna heittämään siitä mitään..kelpo purkkeja nekin.

Joo itse oon kallistunut maxxecun suuntaan mutta saa ny nähä mihin päätyy kun se aika onkaan  :o

Edistystä tosiaan tapahtunu projektissa eli 531 kannen hain hiomolta ja Cometic peltitiiviste tuli postiin. Tutkailin sitä hiukan ja näytti hurjalta kun päädyt oli auki eli eri tiiviste kerrokset repsotti irti toisistaan mutta eipä tolla varmaan mitään merkitystä ole kun sen linttaa pulteilla läjään. Tosiaan löytyy 12.9 kovat kannenpultit jotka kerkes hetken olemaan kiinni aikasemmin joten uudestaan näillä kansi kiinni.

Onko poruukka laittanu mitään rasvaa tai öljyä noihin 12.9 koviin kannenpultteihin? Momentti käsittääkseni on vanhan pulttien mukaan.


Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #8 : 25.10.2019, 18:42:03 »
Ite käyttäny sitä ARP-rasvaa kun sitä aina jää ylitte  :)
Ja vanhanmallin pulttien kiristysohjeella menty noilla kovilla pulteilla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #9 : 18.11.2019, 04:25:32 »
Okkei jatketaan vähän kirjotteluja tännekkin. Tosiaan nyt siis 531 kansi paikallaan huollettuna cometic 1.15 tiivisteellä. Joutu  odotella Ruotsista tilattuja osia joten tuli ruiskittua muutamiin osiin vähän maalia päälle.



Ruotsista saapuikin sitten muutama paketillinen osaa Kl-racing puljusta.

Pakosarja t3 extreme
Cooleri 400x350x102
Säädettävä nokkapyörä
Termostaatti 82 astetta
Jakoremmi ja muuta pientä



Saa nähdä miten tämä pakosarja toimii mutta mennään tällä ainakin aluks ja testataan. Pitihän se testata miten holsetti istuu siihen. Tuli myös vaihdettua uus tukivarsi kuskinpuolelle kun vanha oli aika karun näkönen.





Nyt sitte ootellaankin pakettia Californiasta Yoshifab nimisestä puljusta. Toivottavasti saapuu kaikki tilatut osat perille kun joutu jo pariin otteeseen laittaan sähköpostia että paketti lähti loppujenlopuks liikkeelle.

Seuraavaan jaksoon!

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #10 : 23.12.2019, 07:51:25 »
Noniin pitemmän aikaa oli hiljaista kun paketin saapuminen Usasta suomen päässä kesti odotettua kauemmin, Posti  :nohnoh

Yoshifabilta saapui sit viimein paremmat moottoritukikumet, tps anturin pidike, huohotukseen An liittimillä systeemit(säiliö suoraan kiinasta) ja sit se mielenkiintosin eli haluan koittaa triggeröityä DSM CAS laitteella. Tää laite pitäis antaa tietoa myös nokalta  :o

Työkaveri tulosti 3D tulostimella kellolle uuen kehyksen ja kytkimelle kohistimen ja pari muuta juttua tulossa myöhemmi. Kiitos hänelle!



Pitihän se jo koittaa paikalleen ja ihmetellä että tuleekoha tästä mitään  ;D



Sain nopeesti vilkasemalla semmosen käsityksen ulkomaan foorumilta että 1ykk ja tuo nokan "ikkuna" puoleenväliin oikeelle puolelle lukijaa  :idiot2:

Tuli vielä tehtyä turbon öljynpaluu An12 liittimillä kun ei riittänyt edelline reikä enää tolle holsetille ja tulo An6.





Coolerikin löysi oman paikkansa keulalla.



Joulun jälkeen vissiin pitäis koittaa nostella sitten moottoria keulille  ELK

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!  :)
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019, 07:58:26 kirjoittanut ainutoikea »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #11 : 23.12.2019, 14:26:48 »
Ootkos sovittanu, mahtuuko tuo murikka olemaan kannen takapäässä? On kakkosnelosessa kone niin turkasen lähellä tulipeltiä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #12 : 23.12.2019, 14:52:54 »
Ilmottele mielenkiinnosta miten toi mitsun(?) cassi toimii, ainakin nissaneissa tuppaa olemaan aika kuraa.
Lähinnä vaan jos on tarkka niin vois mahdollisesti saada muutaman nissanin ajoon ensi kesäksi.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #13 : 23.12.2019, 18:38:49 »
Ootkos sovittanu, mahtuuko tuo murikka olemaan kannen takapäässä? On kakkosnelosessa kone niin turkasen lähellä tulipeltiä...

Tuo Mitsubishin CAS on tarkotettu tohon lohkojakajan tilalle joten siihen se sopii tällä yoshifabin kiinnikkeellä jossa on ratas apuakselille. Eli pyörii apuakselin voimin. Ei taida sopia kannen päähän 240.

Ilmottele mielenkiinnosta miten toi mitsun(?) cassi toimii, ainakin nissaneissa tuppaa olemaan aika kuraa.
Lähinnä vaan jos on tarkka niin vois mahdollisesti saada muutaman nissanin ajoon ensi kesäksi.  :D

Joo saa nähä miten tuo toimii. Luin jostain kans että Nissanin CAS ollu huono mutta moni on kehunut nuita mitsun kasseja  ;D vinolohkossa todella toimivaks ja antais vakaan signaalin jo matalilla kierroksilla. Koittamalla selviää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #14 : 23.12.2019, 19:17:17 »
Tuo Mitsubishin CAS on tarkotettu tohon lohkojakajan tilalle joten siihen se sopii tällä yoshifabin kiinnikkeellä jossa on ratas apuakselille. Eli pyörii apuakselin voimin. Ei taida sopia kannen päähän 240.

Joo saa nähä miten tuo toimii. Luin jostain kans että Nissanin CAS ollu huono mutta moni on kehunut nuita mitsun kasseja  ;D vinolohkossa todella toimivaks ja antais vakaan signaalin jo matalilla kierroksilla. Koittamalla selviää.

No ideana en pidä siitä, että yritetään mittaa kampuran nopeutta nokalta, outo ratkasu. Tosin ketjukoneisessa SR20 en huomannut mitään, kait se kumihihnan väpätys on myös myrkkyä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Proturbo  Autodiagnoosi