Elekma  Autoracing

Kasidomin Volvo 740 TIC -86 M52B28

  • 12 Vastauksia
  • 9906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Kasidomin Volvo 740 TIC -86 M52B28
« : 14.03.2016, 00:54:25 »
Moikka,

Muutama vuosi takaperin tuli katseltua Eetzin videoita ja niistä innostuneena päätin hankkia itselleni vanhan kaksnelikymppisen talvi-autoksi. Tarkoituksena oli turbottaa vanha B19K, mutta kori oli päässyt jo happanemaan sen verran, että auto jatkoi matkaansa seuraavan omistajan jalostettavaksi. Muutama osa turbotusprojektia varten tulikin jo hankittua ja ajatukset pyörivät näiden vanhojen takapotkujen ympärillä, mitä jos nyt kuitenkin?

2014 loppusyksystä käytiin hakemassa Imatralta 740 b200k-moottorilla varustettuna. Korityöt oli jo tehtynä, joten pääsisi keskittymään olennaiseen eli moottorin vaihtoon. Tätä ennen tuli ostettua B230FT:tä vastaava kokoonpano AW70-laatikolla.

Samalla myös säädettävä moottorinohjaus rupesi kiinnostamaan projektina, joten megasquirt tuli hankittua. Projekti on vielä kesken, mutta deadline on tullut jo asetettua. Toukokuun alussa olisi tarkoitus tehdä sisaanajo Itävallan reissulla. Alla on pientä speksilistaa, aluksi pienellä turbolla ja kovalla vitosella. Kun bensa- ja sytkäkarttojen säädöt on saatu kuntoon ja systeemi tuntuu toimivan vaihtuu tilalle isompi puhallin ja todennäköisesti getragin laatikko.

B230 alakerta laakeroituna uusilla orkkismännillä
530-kansi, pelkkä plaanaus
Megasquirt 1v3, hall-anturilla + audin hukkakipinä
M47-vaihdelaatikko, 940 tdic levy + asetelma

Alla kuvia aina projektin aloituksesta nykyhetkeen:

B230FT:n purkua, puhdistus ja kasaus koneistuksen jälkeen




Vähän rappua
















Tehtiin pieni koekäyttöpenkki, jossa moottoria voidaan käyttää ja kokeilla megan toimintaa


Johtosarjat megalle vedin orkkis releboksin kautta




Myllytystä


Äänieristykset kuntoon (tulossa 3" putkisto yhdellä vaimentimella)






Vanha b200k


Ja uutta tilalle


Konetilan sähköt tuli tehtyä uusiksi


Nostettaessa vanha bensakisko meni mutkalle, joten klracingiltä tuli uusi paineensäätimen kanssa


Walbro-kopio bemarin orkkis-suojalla


Puoltoista kuukautta olisi aikaa saada systeemi pelaamaan, katsastettua ja ajoon. Huhhuh.
Paljon on vielä kesken. Tänään sain bensalinjat melkein valmiiksi, yhden suuttimen o-rengas ei pitänyt paineita, mutta tää nyt on helppo korjata.

Muutama kyssäri:

Miten olette toteuttaneet tommosen aftermarket välijäähyn asettamisen keulalle? Ahtoputket ylä- vai alakautta?. Koesovituksessa IC istui aika nätisti sisääntulot ylhäällä. Sähköflekti tähän on tulossa, joten aika paljon jää tilaa moottorin jäähdyttimien väliin joka tapauksessa.

Ja jos uudellamaalla asustaa joku megasquirt-velho, niin saa tulle jeesaamaan säätämisessä!
« Viimeksi muokattu: 28.10.2021, 20:10:37 kirjoittanut Kasidomi »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #1 : 14.03.2016, 02:48:46 »
Large mallin kiinacooleri ainakin on mielestäni helpoin laittaa lähdöt yläpuolella keulalle.
http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/740%20farkku/2014-03-10-705_zps8ed1b6c5.jpg
http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/740%20farkku/2014-03-10-706_zps4465292f.jpg
Peltiä joutuu hieman silpomaan valojen vierestä mutta muuten mahtuu hyvin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #2 : 14.03.2016, 08:52:06 »
Taitaa meikäläisen ensiauto liikkua tulevaisuudessa hiukan ripeämmin  ::)


940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #3 : 14.03.2016, 10:19:00 »
Taitaa meikäläisen ensiauto liikkua tulevaisuudessa hiukan ripeämmin  ::)

No kyllä!  ;)

Katsotaan miten toi IC istuu, en muista mittoja nyt ulkoa mutta näyttäisi olevan samaa kokoluokkaa. Harmi jos joutuu silpomaan vanhusta :(

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #4 : 29.06.2016, 03:30:18 »
Joko Volvo suhusee ja paukkuu?  :)

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #5 : 30.06.2016, 16:45:02 »
Joko Volvo suhusee ja paukkuu?  :)

Jep suhisee ja paukkuu + on katsastettukin turbolla. Megan signaalihäiriöiden kanssa on pieniä ongelmia, joten ei ole just nyt ajossa.
Päivitän tässä lähiviikkoina kuvien kera miten on mennyt.

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #6 : 11.08.2016, 17:16:48 »
Päivitellääns kuulumiset tännekin projektin osalta.

Tekniikka on aika lailla laitettu nippuun. Intercooleri mahtui just ja just pienellä silpomisella kuten Xuppo tossa sanoikin jo.
Sähköt on tehty loppuun ja käytin auton leimalla loppukeväästä.





Bensakartat hiottiin ihan raa'asti kadulla pitkiä vetoja tekemällä ja lähinnä seoksia seuraamalla. Sytkäkartat modasin netistä löydetyistä kartoista, lähteinä esim:
http://ipdown.net/wiki/index.php/EZK
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=257968

Ennakkoja on lisätty aika paljon näistä orkkiskartoista, mutta niistä aloitettiin ja ovat mun mielestä ihan hyvä lähtökohta jos nollista lähtee. Noissa linkin kartoissa on sytytysajankohta näytetään jotenkin MAF:n (kuorma?) ja kierrosluvun funktiona. Nakutus sitten korvakuulolta pienellä stetoskooppiviritelmällä kabiniista käsin.

Sitten nykyhetkeen. Eli pari viikkoa ennen reissuun lähtöä kun olin lyönyt sähköt ja sisustan lopullisesti nippuun rupesi hall-anturin tieto sekoilemaan. Ongelma tuntuu pienenä nykymisenä kun kierroslukutieto hyppää hetkellisesti ylös, jolloin kartat lyövät sytkän ajoituksen ihan perseelleen. Ongelma ilmenee kylmällä koneella vetojen alussa ja moottorijarrutuksissa. Parin vedon jälkeen nykiminen jatkuu yleensä myös ihan pintakaasulla/cruisella.



Kaikkea mahdollista kokeiltiin, esim:

Firmiksen päivitys
Kaapeloinnin veto toista reittiä pitkin, kauempaa häiriönlähteistä
Häiriönpoistoa lisäämällä konkkia
Maadoitusten parannus yms.

Millään näillä ei ollut vaikutusta, kunnes sitten tänään päätin vaihtaa prossulle tulevan reitin piirilevyltä: opto-erotin -> vr-muunnin-piiri. Kävin äsken heittämässä n. 30 min lenkin, eikä yhtään piikkiä tullut enää  :)

Nyt jatketaan johdotuksen siistimisellä, tuli nimittäin purettua jonkun verran harnessia ton vianetsinnän aikana. Tämän jälkeen kiihdytysrikastukset yms. kuntoon ja lisää karttojen hierontaa. Olisko muuten kellään jakaa omia sytkäkarttoja, esim 0-1 bar alueelle?¨

Toinen juttu mikä myös mietyttää on toi ahtojen nousu. Tuntuu että ahdot piikkaavat vasta todella korkeilla kierroksilla, kyseessä on kuitenkin ihan vakio pikkumitsu. 1:en barin ylipaine lähtee tuolta 5krpm tienoilta 2 vaihteella. Vuodot tarkistukseen?



Laitan kuvia vielä perässä koko komistuksesta kunhan nämä tärkeimmät jutut on saatu setvittyä.  :3/4 jättää sen:

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #7 : 19.10.2018, 17:23:12 »
Projekti on taas edistynyt, tässä viimeisin versio:

B230FT
Microsquirt
H-profiili veivit
530 kansi 46/38mm venttiileillä
KL racing T3 nokka (280° / 12.15mm)
S200 BorgWarner #12.5
GS6-37DZ
Eaton truetrac 588
Polttoaineena E85 480lph pumpulla

333 whp / 376 wnm @ ~1.8bar















Penkissä oli ongelmia hukkaportin säädön kanssa ja ahtopaineet saatiin ylös vasta 5500 rpm jälkeen boost creepin siivittämänä.
Nyt kadulla ahdin spoolaa 2bar noin 4000 rpm tienoilla.

Triggerin signaali sekosi myös penkissä jossain 6500 rpm kohdalla, tämäkin on fiksattu ja iloisesti kiertää 7500 rpm asti.
Ens keväällä sitten uudestaan penkkiin kun loputkin pikkujutut on korjattu, eiköhän sieltä muutama lisähevonen saada vielä paperille piirrettyä.

Talven aikana olisi nyt tarkoitus saada ahtoja pikkasen ylemmäs, esimerkiksi säädettävällä rajapaine-venttiilillä.
Tietysti himoittaisi vaihtaa pakopesä esim #18 malliseen, mutta yllättävän hyvin tämä setup jaksaa vetää jo tolla #12  ;)


Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #8 : 24.10.2018, 18:20:20 »
Hyvää jälkeä, vielä lisää ahtoja, niin neljänsadan raja rikki, tai taitaa se moottoritehona olla jo rikki...
Hyvä tekniikka, porttauta vielä kansi ammattilaisella ja nosta ahdot 2bar tasolle, niin rikotaan se maaginen 400hv. :2funny:

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #9 : 09.11.2019, 08:21:22 »
Mitäs tälle kuuluu ::) Päästiinkö penkkiin koskaan?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86
« Vastaus #10 : 28.10.2021, 20:01:08 »
Hyväähän tänne kuuluu. Pientä tekniikan päivitystä tehtiin tuossa kesän aikana.



Moottoriksi valikoitui Bemarin 6-sylinterinen M52B28 joita löytyy noista 90-luvun 3- ja 5-sarjalaisista. Syitä muutokseen on monia, tuli kyllästyttyä vanhaan tekniikkaan, haluttiin hieman tehoa lisää ja eroon palavista tulppien johdoista yms yms.

Yksi tosi iso juttu mikä myös vaikutti päätökseen oli se, että tähän tekniikkaan saa Speeduinon, eli Aftermarket ECU:n suoraan bemarin original johtosarjaan. Vanha ECU puretaan ja tinataan uudet sisukset, sen jälkeen säätäminen onnistuu Tunerstudiolla. Valmiit kartat löytyy suoraan netistä ja avaimesta käyntiin. Ja tämähän muuten piti paikkansa, moottori tosiaan heräsi ensimmäisestä pyöräytyksestä ja pysyi käynnissä. Jokainen joka on itse johtosarjoja tehnyt varmasti ymmärtää miten paljon työtunteja säästyy jos ei tarvitse harnessia itse väsätä. Tietysti jos se johdotusten vetäminen on sitä mieleisintä hommaa, niin sitten voi hyvin rakentaa myös vaikka megasquirtilla.

Tekniikka
M52B28 vakio
Non-vanos koneen paksummat kiertokanget
ZF S5D-320Z laatikko
Holset HX40 super #16



Tuollaisen tekniikan upotus volvon koriin on kohtuu helppoa, valmiit laserleikatut moottorin tukipalkit kumeineen saa tilattua netistä. Kardaanin, keppitelineet yms joutuu tietysti tekemään itse uusiksi.

Tehoja saatiin penkissä 408whp/500wnm @ 1 bar. Vääntöalue on todella laaja ihan vakiokoneellakin, ja jotkut hurjat ovat repineet näistä vähän enemmän kutitelluista koneista 800-900nm alhaisilla kierrosluvuilla.



Jotta tää ei nyt ihan kehumiseksi menis niin on näissä bemarin koneissa huonot puolensakin. Käytännössä jos tiivisteet vaihdat ja laakeroit rahaa menee noin tonni ilman mitään koneistuksia. Nokkien ajoituksen ja Vanoksen kanssa saa olla tarkkana kasatessa jos ei ole erikoistyökaluja. Ja mikäli isoja tehoja lähtee hakemaan niin tarvitaan rautalohko jota löytyy vain alkupään moottoreista. Bemarin koneisiin myös nokkakepit maksavat ihan mansikkaa, tonnin joutuu pulittamaan jos haaveilee vaihtavansa.

Seuraavaks aihioon on tarkoitus parannella tota 80-luvun alustaa ja laittaa pitävämpää pyörää alle  :)
« Viimeksi muokattu: 28.10.2021, 20:03:19 kirjoittanut Kasidomi »

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86 M52B28
« Vastaus #11 : 31.01.2022, 19:40:42 »
Parisen vuotta vaan myöhässä, mutta miten onnistui muutoskatsastus? Tarviko jarrulevyjä ja kallistuksenvakaajia vaihtaa?

Poissa Kasidomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kasidomin Volvo 740 TIC -86 M52B28
« Vastaus #12 : 06.03.2022, 07:04:54 »
Parisen vuotta vaan myöhässä, mutta miten onnistui muutoskatsastus? Tarviko jarrulevyjä ja kallistuksenvakaajia vaihtaa?

Tajusin juuri ettei tätä ikinä katsastettu kun leima riitti talvikauteen asti. Noh ensi vuonna sitten ja ensimmäistä kertaa näillä uusilla säännöillä. Voin kirjoitella tänne sitten miten onnistui.  :)

 

RallyBaron  Samppasport