Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Leo L-ki - 08.11.2016, 13:18:34

Otsikko: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Leo L-ki - 08.11.2016, 13:18:34
Auto on 940 ja siinä vihreät nesteet. Huoltokirjan mukaan huollot on tehty merkkiliikkeissä. Nyt ajattelin mitata pakkaskestävyyden ns. optisella mittalaitteella, joka on ollut minulla ainakin 10 vuotta ja toiminut.  Autossa olevasta nesteestä ei näy minkäänlaista rajapintaa mistä voisi lukea kestävyyden,vaan koko alaosa on vaaleansininen. Nesteessä on selkeä imelä maku ja se ei jäätynyt tai mennyt hyhmäksi n. 20 asteessa pakastimessa. Nesteenvaihto, mutta mihin? Kiitos hyvistä vihjeistä!
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: s73 - 08.11.2016, 14:20:38
Raakaa pakkasnestettä?

Laita johonkin astiaan 50/50 sekoitusta ja mittaa uudelleen.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Leo L-ki - 09.11.2016, 12:55:22
Kiitän ja kumarran. Yli 45 vuoden harrastuksen aikana ei ole kävellyt vastaan tilannetta, että jäähdytysneste olisi lähes "raakaa". Se mahdollisuus ei tullut edes uniin. Mutta kun ihmiset tekee, niin vahinkojakin voi tulla.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Jumu - 09.11.2016, 13:24:56
Volvon neste taitaa olla G48 sinivihreää, kannattaa laittaa sitä, eikä halpaa vihreää. Mm. korroosiosuoja huonompi siinä halpisnesteessä. Volvolla se maksaa 9e/L raakaa nestettä, ei ole edes kovin kallista ja varmasti toimii hyviin auton kanssa yhteen, eikä ala kennot vuotamaan.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 09.11.2016, 17:01:21
Volvon neste taitaa olla G48 sinivihreää, kannattaa laittaa sitä, eikä halpaa vihreää. Mm. korroosiosuoja huonompi siinä halpisnesteessä. Volvolla se maksaa 9e/L raakaa nestettä, ei ole edes kovin kallista ja varmasti toimii hyviin auton kanssa yhteen, eikä ala kennot vuotamaan.

Ei vaan ole niin yksinkertaista.  :(

Varsinkin esim. VW:llä vihreä/sininen G05/G11/G48 -> G12 -> G12+ -> G12++ -> G13

G05/G11/G48 vihreitä/sinisiä EI saa sekoittaa punaisten G12 -> aineiden kanssa vaan on korvaava vasta huuhtelun jälkeen!

G13 = (VW:n orkkis purkin) saa sekoittaa G12, G12+, G12++
Mutta "tarvike" G13 ei saa sekoittaa mihinkään muuhun kuin G13! G13 sisältää etyleeniglykolia, glyserolia, silikaatteja ja orgaanisia yhdisteitä.
G12 glykoli(t) on nitriititön, amiiniton, fosfaaton ja silikaatittomia. Ja sisältää vain etyleeniglykolia. :idiot2: :idiot2:

Mm. Hondan nesteestä puuttuu joku tietty yhdiste ja siihen ei saa laittaa kuin Hondaa. Huuhtelun jälkeen tietenkin varmaan toimii muukin. (jaksanut lukea enempää)

Volvon VANHA neste vihreä, "etyleeniglykolia ilman fosfaatteja" EI ole suoraan G48. Enemmänkin nykyaikaista perus vihreätä. Kuitenkaan olematta sitä ihan 100% varmuudella.
Volvon neste sininen (vaihtunut jossain tinalohkojen tullessa?) voi olla enemmänkin G48, tosin suoraan sitä ei kuitenkaan saa sekoittaa perus vihreän kanssa!

Skandix väittää volvon nesteen olevan G11... Eli mitä sinne nyt sit pistää, taidan omat G12 vaihtaa pois...  :D

ps. G12 tai pikemminkin orgaaniset glykolit syövyttää lyijyä. Taisi selvitä syy miksi vuoden vanha lämppärinkenno (messinkinen, juotettu) tihkuttaa.  :-[

EDIT: Volvon neste erittäin lähelle G48, HOAT (hybridi orgaanisia happoja), VW:n G12 ja vastaavat käyttää OAT (orgaanisia happoja) jotka tuhoaa lyijyn/tinan/messingin.
Vinokoneeseen varmin vaihtoehto käyttää joko Volvon omaa, varauksella G48 tai ihan perus vihreää vanhan ajan glykolia (mutta ei G11).
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Jumu - 09.11.2016, 23:49:29
Joo, tuo G48 oli tuossa Basfin tuotesopivuustaulukossa, ilmeisesti Volvon oma on tuon Basfin tekemää? Mutta varmaa tietoa en ole löytänyt mistään.

Silloin se on melko yksinkertaista, kun käyttää aina Volvon "omaa" nestettä, niinkuin ehdotin?  ;) Volvon oma neste kestää myös vanhentumista paremmin, ei ole tarvetta koko ajan vaihdella. 

Volvolla on ilmeisesti myytävänä kahta nestettä, tuo sinivihreä ja sitten se ihan uusi VCS, tai joku sinne päin. Se taisi olla keltaista. Eli tuon sinivihreän luulisi käyvän useimpiin volvoihin, lukuunottamatta ihan uusia. Kyllä ne siellä tiskillä luulisi tietävän.

Kennot näistä tosiaan saa vuotamaan väärillä nesteillä... Osta Volvolta, niin ei tarvitse ruveta kemistiksi!
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 10.11.2016, 10:30:22
Joo, tuo G48 oli tuossa Basfin tuotesopivuustaulukossa, ilmeisesti Volvon oma on tuon Basfin tekemää? Mutta varmaa tietoa en ole löytänyt mistään.

Silloin se on melko yksinkertaista, kun käyttää aina Volvon "omaa" nestettä, niinkuin ehdotin?  ;) Volvon oma neste kestää myös vanhentumista paremmin, ei ole tarvetta koko ajan vaihdella. 

Volvolla on ilmeisesti myytävänä kahta nestettä, tuo sinivihreä ja sitten se ihan uusi VCS, tai joku sinne päin. Se taisi olla keltaista. Eli tuon sinivihreän luulisi käyvän useimpiin volvoihin, lukuunottamatta ihan uusia. Kyllä ne siellä tiskillä luulisi tietävän.

Kennot näistä tosiaan saa vuotamaan väärillä nesteillä... Osta Volvolta, niin ei tarvitse ruveta kemistiksi!

Volvolla on Basfin G64 "tulossa vasta" markkinoille henkilöautoihin. Virallisesti mikään neste ei korvaa Volvon alkuperäistä.
Volvon hyväksynnät Basf (muissa kuin G64) on rekka sekä kaivuripuolelta ja niissä on vihreä sininen ja sitten keltainen. Siellä kaivuripuolella on vähän harmaa alue kun taitaa 90% olla muita moottoreita kuin Volvon omia.

Korvaavaa tuotetta jäähdyttimeen ei saa siis kuin Volvolta, Volvon henkilöautoihin. Hyvin suojattu ja oma pikku bisnes  ;)

Lähinnä kannattaako Volvon hölmön kalliilla nesteellä (orgaanisia happoja, mahdollinen riski) kokeilla kupari/messinki/lyijysaumat kennojen kestävyyttä pitkällä aikakaavalla vai pistää vaan vihreää perus mille se vinokone (ja kennot) on suunniteltu sillon 70 luvulla.

Volvon neste kun muuttui n. 1992 tinakoneiden myötä vihreästä (perus vihreä kama?) sinivihreäksi (G48 tyylinen?).
Tinakoneissa alkuvaiheessa lohkovaurioista syytetty muuta nestettä kuin Volvon alkuperäistä, kuullostaa kaukaa haetulta (hyvinhän ne nykyään taitaa toimia millä vaan).
Mutta jokainen moottori tarvitsee omat lisäaineet, toinen kavitaatioita ja toinen lämmönsiirtoa jne varten jotenka jokainen laittaa mitä haluaa... :)

Lähinnä taidan itse kaataa vihreät sisään, sillä pysyy tinat kennoissa kiinni varmasti. Ja onhan siinä kuitenkin 2v vaihtoväli, Volvon HOAS nesteessä n. 4-5v (vaihtoväliä ei ilmoitettu virallisesti, saatu korjaamokulut tiputettua). Kulut ei nyt suurin vaiva vaikka reilusti yli tuplasti kalliimpaa tuo volvolainen. Toista kun saan hanasta niin päätös on helppo.  :D

Muuten en pelkää moottorin puolesta, mutta en riskeeraa enään yhtään kennoa. Vaihto on niin perseestä!  :2funny:
Samalla hyvä tehdä testi häviääkö viikottainen yksi tippa punasta glykolia pumpun tiivisteen päältä, sekin vaihdettu puoli vuotta sitten uuteen...

Punainen neste G12 kun on paljon lirumpaa kuin perus vihreä, vai miten hienosti sanottuna pinnajännitys on pienempi?

Aika näyttää, voin ilmoitella tänne loppuuko vuodot nesteen vaihdolla. Tiivisteiden vaihdolla ei lopu. :idiot2:
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Jumu - 10.11.2016, 15:24:43
Ite tuli kanssa aikanaan harjoiteltua sen punaisen Motonetin nesteen kanssa, joka oli olevinaa Volvoon käypästä. S70:stä alkoi jäähdyttimenkenno vuotamaan vuoden sisällä... Ei siis O-tiivisteet, niin kuin niissä yleensä, vaan kenno saumoistaan tms.

Se vihreä tuntuu käyvän ihan hyvin Volvoihin, kunhan muistaa vaihdella parin vuoden välein.

Volvon käyttöohjekirja mulla sanoo, ettei nestettä tarvitse normaalisti ollenkaan vaihtaa. Ehkä tuo 5 vuotta on kuitenkin hyvä, taikka sitten aina, kun jakopää remontoidaan (vesipumppuvaihtuu), siinä yhteydessä menee kätevästi. Ite laitan nesteen kaveriksi akkuvettä, Volvo-huollossa käyttävät kraanavettä, kukin tavallaan.

Volvon sinivihreä on kai HOAT kahdella lisäaineella ja BMW käyttäisi samaa. (jenkki foormilita joskus lueskelin) Tuossa Volvon jäähdytysnestepurkista en löytänyt valmistajan tietoja - Made in Germany. Käynpäs vielä tutkimassa sitä uudelleen.

Lämmönsiirto on yksi tärkeä ominaisuus nesteelle. Halvat nesteet voi muodostaa kuplia kuuminpiin kohtiin, joka ei sitten enää jäähdy kunnolla, kun ilma eristää lämpöä tehokkaasti. Kansi saa sitten lämpökuormaa hieman enemmän, ajan kanssa voi vaikuttaa johonkin?

Mutta muille vaihtoa harkitseville ja autossa on vielä Volvon oikeaa nestettä - käytä sitä jatkossakin. Jos on vaihdettu johonkin toiseen, käytä sitä samaa edelleen (jos on Volvoon suositeltua).

Jos käytät autoa harakirihuollossa, pidä huolta, ettei ne lisää sitä halpisnestettä orginaalin sekaan! Useimmat (Kaikki) korjaamot käyttää huolloissa niitä paskanesteitä (halvinta mahdollista), ellet itse vie sinne tuota kunnollista.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 10.11.2016, 18:46:37
Näin juuri!

Varsinkin tinamoottoreissa kannattaa laittaa ihan oikeat Volvon (tai vastaavat) nesteet, vinokoneessa perus vihreät riittää vallanmainiosti.  :)
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.11.2016, 10:54:20
Mitäs paskaa tuo motonetissä yms. paskapuljuissa myytävä vihreä on? Syävyttääkö sekin messinkiä?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Kaide - 24.11.2016, 11:21:49
perus  vihreä on yleensä BS ( bull shit ) 6580 standardin mukainen neste jota kukaan OEM ei käytä missään tilanteessa.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: estate - 24.11.2016, 13:59:33
Mitäs laitetaan nesteeksi kun glykolia ei saa käyttää mutta ei saisi jäätyä ja pitäisi suojata korroosiolta?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.11.2016, 15:55:30
perus  vihreä on yleensä BS ( bull shit ) 6580 standardin mukainen neste jota kukaan OEM ei käytä missään tilanteessa.
Täh?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Pekko-poika - 24.11.2016, 22:11:08
Mummiälestä on melko sama mitä litkua siellä on, kunhan on kunnolla putsattu vanhoista jämistä ja paskoista. Ja että sitten sitä lientä vaihdetaan riittävän usein.

Vielä en oo kuullu että minkään osan hajoaminen olis menny yksinomaan jäähdytinnesteen piikkiin.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Jumu - 25.11.2016, 09:47:05
Mummiälestä on melko sama mitä litkua siellä on, kunhan on kunnolla putsattu vanhoista jämistä ja paskoista. Ja että sitten sitä lientä vaihdetaan riittävän usein.

Vielä en oo kuullu että minkään osan hajoaminen olis menny yksinomaan jäähdytinnesteen piikkiin.

Ei ole ihan sama mitä laittaa, useat ovat täysin sopimattomia. Sen takia valmistajat on niitä erilaisia nesteitä tehneet, sopivat paremmin tietyille materiaaleille. Ei ole mitään syytä testailla sinnepäin olevilla nesteillä, kun alkuperäiset nesteet on ihan saman hintaisia. (orginaalissa pitkä vaihtoväli, niin suurempi hankintahinta tasoittuu).

"BS ( bull shit ) 6580 standardi" British Standard on tuon perusnesteen luokitus, sitä tosiaan kukaan tuskin käyttää ensiasennuksena? Tuo on yleensä huonolaatuista nestettä, soveltuu vanhemmille autoille. Jos haluaa harrastaa nesteiden vaihtelua 1-2 vuoden välein, anna mennä vaan.  ;)


Tuulilasista, Tapio Ketonen:

Lähetin kyselyn asiasta Berner Oy:lle ja sain seuraavan vastauksen:

Berner Oy Automotive markkinoi kahta erilaista jäähdytysnestettä. Perinteinen BS 6580:1992 standardit täyttävä Korrek Coolant. Perinteinen neste mitä Suomessa myydään varmaankin 90% nesteistä. Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.

Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.

Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta.

Nämä ns. täsmänesteet on kehitetty nykyaikaisille kevytmetalleita sisältäville moottoreille. Näissä nesteissä on kiinnitetty suurta huomiota lisäaineille, näiden lisäaineiden ominaisuudet yhdessä monoetyleeniglykolin kanssa auttavat siirtämään tehokkaasti lämpöä sekä antavat hyvän ja pidemmän korroosionsuojan kevytmetalleille sekä tietenkin hyvän pakkasenkestävyyden.

Monet autonvalmistajat ovat ohjekirjoissa kieltäneet ns. sekakäytön jäähdytysnesteissä. Tämä johtuu siitä, että lisäaineet ovat erilaisia kuin perinteisissä jäähdytysnesteissä ja näin ollen sekakäyttö voi johtaa järjestelmän nopeutuvaan ruostumiseen ja longlife vaihtoväli ei pidä enää paikkaansa.

Berner Oy Automotive markkinoi molempia nesteitä, Perinteistä Korrek Coolantia sekä uudempaa Korrek Coolant G-30 joka vastaa VW-konsernin G-12 nestettä. Tämä neste on punaisen väristä ja jos sitä sekoitetaan vihreisiin tai sinisiin nesteisiin muuttuu väri ruskeaksi. Paras ohje autoilijoille on huolellinen ohjekirjaan tutustuminen ja sekakäytön välttäminen.

Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: s73 - 25.11.2016, 10:46:41
Ei ole omalle kohdalle tullut syöpymisiä vastaan.
Yleensä muovi/alumiinikennon pääty alkanut vuotamaan vanhuuttaan, rajun lämpötilan vaihtelun takia.



Melkein sama mitä jäähdyttimeen tunkee, pysyy vaan saman valmistajan tuotteessa.

Puliukolle,
Skandixilla ilmeisesti volvon jäähdytineste vanhaa varastoa, aine on sinistä, eikö nykyisin ole sinivihreää?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: estate - 25.11.2016, 14:27:43
Mulla on köykämiinimoottorissa on ollut 10 vuotta samat vihreet litkut, ei oo vieläkään syöpynyt puhki ja pakkasenkestoakin on. Mitään muuta merkillisen hyvää punaisessa ei ole kuin, että lumella vuodot näkyvät paremmin. Ja hinta on parempi kun sillä vihreellä tai sinisellä nesteellä.

Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää? Glyserol ilmeisesti toimisi vaan mistä sitä saa, apteekista? Mitähän se jenkkifoorteissa ja kummituksissa käytettävä kavitaatiolima on, toimiiko se yksinään veden kanssa pakkasnesteenä ja korroosiosuojana? Vai pitääkö jostakin hankkia metanolia tai hakea pitkäripasesta repullinen koskista ja kaataa ne syyläriin?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Leo L-ki - 25.11.2016, 14:50:54
Lisäänpä tähän vielä hieman taloudellisesti kallista historiaa.  15-20 vuotta sitten kierteli eräs edustaja ainakin Pirkanmaalla. Myyntituotteena oli jäähdytinneste, jota myytiin vaalean vihreissä tynnyreissä ja sivulauseessa valmistajaksi mainittiin kotimainen valtamerkki. Olin eräs niistä tyhmistä joka tähän uskoi ja ostin tynnyrillisen. Seuraavana keväänä vaihdoin kolmeen Scania-linja-autoon uudet jäähdyttäjät vuotavien tilalle juurikin niihin autoihin, joihin oli laitettu tämä halpis-neste. Että niitä oppirahoja...
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 25.11.2016, 19:00:29
Kenno irroitettu, tinat syöpyneet mm. toisen putken ympäriltä.  >:(

Punainen G12 tekee sitä, tämän voi ihan todeta itse kokeilemallakin. Tai vaikka pikaisesti googlettamalla (jenkeissä tinattuja kennoja ja ongelmia kyseisellä nesteellä).

Motonetin perus vihreät laittelin takaisin parin huuhtelun jälkeen, tätä "paskaa" siellä vinokoneessa on ollut aikonaankin ennen hienompia nesteitä. Saa välttää nytkin, en nää mitään tarvetta täysalumiini moottorin nesteille (uudempi volvolainen?).

Ongelmana ei ole alumiini tai rautakoneen ruostuminen puhki (eihän se pelkällä vedelläkään ihan hetkessä ruostu). Enemmänkin esim. kennojen tinat, letkut, tiivisteet (varsinkin jos altistettu eri nesteelle ja sitten huuhtelunkin jälkeen vaihdetaan toiset)

Varsinkin jos ajetaan 5 vuotta alkuperäisillä nesteillä ja huollon yhteydessä pistetään aivan eri nesteet (lohkoon jää vanhaa)... Saakin sitten vuosien päästä vaihtaa aika paljon tiivisteitä sekä letkuja. (tälläistä mersua ruuvasin töissä)
Ehkä sattumaa, ehkä ei...? Jokainen päätelkööt itse mitä haluaa. Itse en halua enään syövyttää uuden kennon tinoja.

Pointtina oli vain, ÄLKÄÄ PISTÄKÖ MESSINKIN/TINATTUIHIN KENNOIHIN "ZERO G12" PUNAISTA NESTETTÄ!  :nohnoh
Mahdollisesti toinen 940 G12 nesteillä huurustuu sisältä tiedossa...
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.11.2016, 19:21:35
Omaan ysiin kun vaihdoin taannoin nesteet, huuhtelin järjestelmän (vedellä täyteen ja kone kuumaksi kunnes tyhjennys) viisi kertaa. Luulisi riittävän...
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 25.11.2016, 19:36:44
Vinkkasin kaverille että vaihtaa 960:in nesteet. Laitettiin punaiset nesteet kun sitä siellä oli ennestään. Olisipa tämän tiennyt aiemmin  :-\.

Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Lankku - 25.11.2016, 20:55:30
Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää?
Mitähän ainetta lie Evans vedetön jäähdytysneste?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Pekko-poika - 25.11.2016, 22:07:47
Mutta joko löytyisi vastaus mitä laitetaan kun glykolia ei saa käyttää?
Valopetrolia vois kokeilla, muissa jutuissahan sitä käytetään lämmönsiirrossa...  ::)

Tuo omaan autoon kaadettu Toyotan punainen neste on tietääkseni tyypiltään G30. Pinkki neste pitäis olla sitten taas G12-tavaraa.

Vaikka se autonvalmistaja kuinka suunnittelee ja kehittelee tuotteitaan, jäähdytinnesteitäkin, niin ei ne aina parempaan suuntaan mene.
2000-luvun alussa kun käytössä oli vielä vihreä ja punainen neste, ei mitään kummallisia vuoto-ongelmia ollut lähes lainkaan. Kun pinkki neste tuli tilalle, niin vesipumput, kennot ja moottoilämmittimet alko mystisesti vuotamaan pienillä kilometreillä ja suht uusina.
Joihinkin alun perin pinkin nesteen omaaviin autoihin on vaihdettu vanhempi punainen neste tilalle vuotojen ehkäisemiseksi.

Työpaikan pumppuhuoneen jäähdytinnesteen kalvopumpuista pinkillä nesteellä on menossa kolmas pumppu, kun punaisen ja vanha vihreän pumppu on edelleen sama vuodelta 2002.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: 8-pätkä - 25.11.2016, 23:07:34
Mitenkäs lohkobetonin kanssa, ilmeisesti ihan mitä sattuu ei sovi käyttää?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Jumu - 26.11.2016, 14:10:04
Mitähän ainetta lie Evans vedetön jäähdytysneste?

Tuota mainostetaan ikuisena nesteenä, yleensä ei tarvitse enää vaihtaa koskaan. Taisi tulla ensimmäisenä raskaalle puolelle ja jossain mainosvideoissa on miljoonan ajettuja Detroit Dieseleitä joihin ei oltu koskaan vaihdettu nesteitä. Käyntilämpötila koneessa on vähän suurempi, mutta nesteen kiehumispiste on korkeampi, kuin normaalilla. Eli ei tee niin suurta painetta järjestelmään. Korkeampi lämpötila on kuulemma vain hyväksi taloudellisuudelle (kuumempi moottori kuluttaa vähemmän). Kun vettä ei ole, ei korroosionkaan pitäisi olla ongelma.

Vaihto on työläämpi ja kallis. Ensin laitetaan esikäsittelyaine, joka sitoo veden ja sitten laitetaan se itse jäähdytysneste. Kaikki vesi on saatava kokonaan pois, tai aine ei toimi kunnolla.

Wheeler Dealers-ohjelmassa laittoivat tuota johonkin Triumphiin tai vastaavaan, millä oli taipumusta ylikuumentua ja keittää kaupunkiliikenteessä. Evanssilla korjasivat tuon suunnitteluvirheen ja auto toimi kaupungissakin. (edit: Oli Triumph TR6, toki ovat varmaan laittaneet muihinkin).

En ite lähtis kokeilemaan, mutta jos jollain on pitkäaikaisia kokemuksia, niin mukava olisi kuulla. Ehkä johonkin ongelma autoon tuota voisi laittaa, mutta ei Volvoihin.  :) Taitavat keräilyautoissa käyttää, niin ei tarvitse huoltaa niin paljoa, eikä varmasti ruostu? Kokemusta aineesta ei minullakaan ole, olen tuohon netin välityksellä tutustunut. Äkkiseltään ei ainakaan silloin tullut vastaan mitään negatiivisia tarinoita. Hintaa vaihdolle taitaa tulla toista sataa euroa?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.11.2016, 15:27:47
Taisi olla vanha "jagulaari", johon wheelerDealerssissä tuota nestettä laittoivat. On käsittääkseni enemmänkin öljy kuin neste/vesi. Jagulaarin kohdalla syy oli muistaakseni se, että vakiona vesipumppu pyörii kaupunkiajoon liian hitaasti. Vesipumpun akselin tiiviste (semmonen "nahkamalli") ei taas kestä pienemmän hihnapyörän tuomaa rasitusta, eikä täten voinut suoraan vain kierroslukua korottaa. Tuon jäähyaineen ansiosta tiiviste kestää kovemmat kierrokset paremmin, koska on samalla myös ikäänkuin voiteleva.

Normaali jäähynestehän on pikemminkin liimaava, jos joutuu ilman kanssa tekemisiin.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2016, 19:25:46
Tässä vielä kuvaa tuosta vuoden vanhasta kennosta G12 aineilla.

(http://i557.photobucket.com/albums/ss19/puliukk0/PPW/IMG_20161127_130500826_zps1paddlfj.jpg) (http://s557.photobucket.com/user/puliukk0/media/PPW/IMG_20161127_130500826_zps1paddlfj.jpg.html)
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.12.2016, 19:30:44
Aika huolellisesti vuotanut jokapuolelta! :o
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2016, 19:45:25
Aika huolellisesti vuotanut jokapuolelta! :o

Kaikki missä on tinaa. Päädyt, ja putkien lähdöt. En löytänyt puhelimesta muita kuvia. Täytyy vielä etsiä... Kiiressä kun tuli hosuttua :-[
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Mäkimies - 11.11.2021, 20:43:03
Mitä jäähdytinestettä näihin on nykyisin laitettu? Epäilen autossani olevan väärää vihreää nestettä.  :-\
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Huikkoster - 11.11.2021, 21:04:30
Vihreää motoxia tmv olen itse laittanut. Joskus nähnyt punaistakin vinokoneissa mutta pääasia että on vain yhdentyyppistä nestettä käytetty.

Mistä epäilysi?
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Mäkimies - 12.11.2021, 19:33:12
Vihreää motoxia tmv olen itse laittanut. Joskus nähnyt punaistakin vinokoneissa mutta pääasia että on vain yhdentyyppistä nestettä käytetty.

Mistä epäilysi?
.
Moottorissa on monoetyleeniglykolit sisällä, vihreää väriltään. Mikä luokitus vinokoneen nesteessä pitäisi olla?
Piti vaihdattaa vesipumpun tiivisteet kun alkoi vuotamaan, ihmettelen miksi kun on oem-pumppu ja tiivisteet, normaalisti saa ajaa 200 tkm.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Mäkimies - 11.12.2021, 11:32:59
Onko kellään neste special coolantin luokitusta tiedossa?
Tulee aina kovilla pakkasilla vinokoneen kumitiivisteistä läpi.  >:(
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Dmies - 11.12.2021, 18:58:00
Kestääkö tiivisteet propyleeni pohjaista jäähdytysnestettä. Ainakin comma ja motox on etyleeni tai monoetyleeni pohjaisia ja molemmat pysynyt omassa autossa sisällä.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: B-Man - 11.12.2021, 19:08:10
Onko kellään neste special coolantin luokitusta tiedossa?
Tulee aina kovilla pakkasilla vinokoneen kumitiivisteistä läpi.  >:(

SUORITUSKYKYLUOKITUKSET
ASTM D3306 Type I
BS 6580:2010

Eli ihan perus vihreä etyleeniglykoli tuo pitäis olla, joka on kyllä sopivaa vinokkaaseen.
Ite käyttäny yli kymmenen vuotta Wiima vihreää (https://www.ikh.fi/fi/jaahdytinneste-100--viima-10l-wk010100) ja on pysyny sisällä.
Otsikko: Vs: Jäähdytysnesteet ja pakkaskestävyyden mittaus
Kirjoitti: Mäkimies - 11.12.2021, 19:22:58
Kestääkö tiivisteet propyleeni pohjaista jäähdytysnestettä. Ainakin comma ja motox on etyleeni tai monoetyleeni pohjaisia ja molemmat pysynyt omassa autossa sisällä.
Siniseltä ostetut tiivisteet ja kovilla pakkasilla vuotaa eri paikoista, ei vuoda yhtä aikaa vaan nyt vuotaa pumpusta ensi kerralla voi vuotaa jäähdyttäjän tulppa, nestettä ei kesällä kuluta.