Ateho  Elekma

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77535 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #180 : 04.06.2016, 15:58:08 »
Noniin, korjauksen korjaus. Muisti pätkii, niin piti mennä oikein tarkistamaan. Ei ole johtoa vaan rungon kautta maadoitus.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #181 : 04.06.2016, 16:31:24 »
Noniin, korjauksen korjaus. Muisti pätkii, niin piti mennä oikein tarkistamaan. Ei ole johtoa vaan rungon kautta maadoitus.

Ahaa. OK. Eli tuossa ei ole pulttien rei´issä niitä kumieristeitä?

Ps. Kiitos paljon vaivannäöstä!

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #182 : 04.06.2016, 22:49:18 »
Noniin.

Nyt on moottorin johtosarja uusittu uuden uutukaisella johtosarjalla.

Laturi ei muuten 780 B280E:ssä tule alakautta pois. Jää roikkumaan öljypohjan ja kylmäputkien päälle. Tai sitten sen saa jotenkin suurella kikkailulla alas?

No sain laturin sen verran kyljelleen, että sain sen herätepiuhan siihen kiinni tuosta uudesta johtosarjasta.

Öljynpaineanturin johdon annoin nyt olla. On sen verran pahassa paikassa toi anturi. Se täytyy kytkeä joskus jos joutuu purkamaan tavaraa edestä pois.

Tuo anturi ei kyllä näyttänyt yhdeltäkään netistä löytämistäni antureista. Itseasiassa niillä suunnilla oli kaksi jonkinnäköistä anturia. Toinen oli "pönttö" johon menee kaksi liitintä ja tästä pöntöstä lähtee jonkinmoine anturi lohkoon. Toinen oli enemmän öljynpaineanturin näköinen. Se törrötti suoraan lohkon kyljestä ja keskellä oli reikä. Ei sekään yhtään netistä löytämieni anturien näköinen.

Tällaiset kaksi anturia olen netistä löytänyt. Moottorikoodista riippuen jomman kumman pitäisi olla oikea :






Käynti on kyllä aika epätasaista - se on seuraava tutkinnan aihe.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #183 : 05.06.2016, 00:04:20 »
Tervehdys!

En kyllä tiedä että kuuluisiko tänne mutta täällä ko.moottorista on puhetta mukavasti. Kiinnostuksen kohteet muuttuu nyt aika nopeasti.. Mutta: -83 760 PRV 2.9 (voiko olla?) Ajettu 360tkm. Jos koneelle ei mitään tehty niin unohdetaanko kerralla..? Millä laatikolla ovat? Mitä huomioitavaa jos oikeasti tuollaisella koneella olevaa autoa miettisi..?

Ja jos kysymys väärässä topicissa niin saa siirtää..
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #184 : 05.06.2016, 00:15:35 »
Tervehdys!

En kyllä tiedä että kuuluisiko tänne mutta täällä ko.moottorista on puhetta mukavasti. Kiinnostuksen kohteet muuttuu nyt aika nopeasti.. Mutta: -83 760 PRV 2.9 (voiko olla?) Ajettu 360tkm. Jos koneelle ei mitään tehty niin unohdetaanko kerralla..? Millä laatikolla ovat? Mitä huomioitavaa jos oikeasti tuollaisella koneella olevaa autoa miettisi..?

Ja jos kysymys väärässä topicissa niin saa siirtää..
Tuonikäsessä kone on pienin murhe, jos koppa on hyvä niin ei oo mitenkään ylipääsemätön urakka lusikoida se jätealumiinikasa suohon ja laitella rautalohkoinen moottori tilalle. Jos koppa on hyvä ja pisteosia ei puutu kovasti, niin kyllä se koneasia järjestyy. Voithan alkuperäistä halutessa vaikka nypätä koneen ylös ja peruskunnostaa sen, PRV on pannuhuoneessa niin uskomattoman pitkällä edessä että kytkinkoppa jne on helppo raapia irti. Tietääkseni aski on aina AW70 tai joissakin muutamassa harvinaisessa yksilössä M46. Molemmat aika idioottivarmoja, kestävät noin 3x moottorin eliniän ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #185 : 05.06.2016, 00:21:26 »
Tuonikäsessä kone on pienin murhe, jos koppa on hyvä niin ei oo mitenkään ylipääsemätön urakka lusikoida se jätealumiinikasa suohon ja laitella rautalohkoinen moottori tilalle. Jos koppa on hyvä ja pisteosia ei puutu kovasti, niin kyllä se koneasia järjestyy. Voithan alkuperäistä halutessa vaikka nypätä koneen ylös ja peruskunnostaa sen, PRV on pannuhuoneessa niin uskomattoman pitkällä edessä että kytkinkoppa jne on helppo raapia irti. Tietääkseni aski on aina AW70 tai joissakin muutamassa harvinaisessa yksilössä M46. Molemmat aika idioottivarmoja, kestävät noin 3x moottorin eliniän ;D
http://www.nettiauto.com/volvo/760/8033502

Tuo noin äkkiä katsottuna ei kovin rotiskolta näyttäis ja suht tuore leimakin.. Tosin taas asun jeeran perässä niin pitäis meleko varmoilla puheilla olla tuo kunto puoli jos hakemaan lähtis..
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #186 : 05.06.2016, 09:03:53 »
Noniin.

Nyt on moottorin johtosarja uusittu uuden uutukaisella johtosarjalla.

Laturi ei muuten 780 B280E:ssä tule alakautta pois. Jää roikkumaan öljypohjan ja kylmäputkien päälle. Tai sitten sen saa jotenkin suurella kikkailulla alas?

No sain laturin sen verran kyljelleen, että sain sen herätepiuhan siihen kiinni tuosta uudesta johtosarjasta.

Öljynpaineanturin johdon annoin nyt olla. On sen verran pahassa paikassa toi anturi. Se täytyy kytkeä joskus jos joutuu purkamaan tavaraa edestä pois.

Tuo anturi ei kyllä näyttänyt yhdeltäkään netistä löytämistäni antureista. Itseasiassa niillä suunnilla oli kaksi jonkinnäköistä anturia. Toinen oli "pönttö" johon menee kaksi liitintä ja tästä pöntöstä lähtee jonkinmoine anturi lohkoon. Toinen oli enemmän öljynpaineanturin näköinen. Se törrötti suoraan lohkon kyljestä ja keskellä oli reikä. Ei sekään yhtään netistä löytämieni anturien näköinen.

Tällaiset kaksi anturia olen netistä löytänyt. Moottorikoodista riippuen jomman kumman pitäisi olla oikea :

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Käynti on kyllä aika epätasaista - se on seuraava tutkinnan aihe.

Siinä öp-anturin läheisyydessä on myös jäähdytysnesteen tyhjennysproppu. Se on tärkeä pointti, että öp-anturi on oikea, muuten öljynkierto häiriintyy vääränlaisella anturilla.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #187 : 05.06.2016, 09:19:43 »
Siinä öp-anturin läheisyydessä on myös jäähdytysnesteen tyhjennysproppu. Se on tärkeä pointti, että öp-anturi on oikea, muuten öljynkierto häiriintyy vääränlaisella anturilla.

Joo. Näin olen ymmärtänyt. Tuo tyhjennysproppu saattoi sitten olla tuo toinen josta törrötti sellanen  kuparinen putki ulospäin. Loppuosa näytti kyllä ihan anturilta. Tuo pönttö taas joka oli tuon vieressä ei kyllä näyttänyt ollenkaan kummaltakaa noista kuvissa näkyvistä antureista. On kyllä tosi ikävässä paikassa tuo anturi.

Eikös tollanen tyhjennysproppu pitäisi olla tuolla toisellakin puolella lohkoa? Täytyy tuktia jos sieltä löytyy samanlainen niin voi rajata sen pois kun etsii anturia.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 10:22:39 kirjoittanut Lager »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #188 : 05.06.2016, 11:14:03 »
Toisella puolella on öljynlauhduttimen letku.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #189 : 05.06.2016, 12:25:15 »
Toisella puolella on öljynlauhduttimen letku.

OK. Auton omistajan oppaassa lukee, että tuollaiset tyhjennyskraanat olisi molemmilla puolilla lohkoa. Miten tuo muuten avataan?

Taitaa olla osanumero 15 täällä : http://www.volvooemparts.com/a/Volvo_1987_78028l-Fuel-Injected2DRS-SR/_51507_5698061/Cylinder-block-B280F/GR-65599.html

Tuo on se jonka näin. Öljynpaineanturia en nähnyt.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2016, 12:35:45 kirjoittanut Lager »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #190 : 05.06.2016, 17:00:41 »
Jep. Kyllä se lenkkiavaimella aukeaa, sitä kiertää kierros tai kaksia auki niin vesi tulee.

Tuossa muutama kuva






Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #191 : 05.06.2016, 19:39:49 »
Kiitos kuvista! Tuossa näkyy tuo anturi ja tyhjennysproppu. Olen ilmeiseti etsinyt anturia ihan liian takaa kun olen nähnyt tuon propun.
Noissa kuvissa ei näy sitä pönttöä mistä puhuin joten se on kyllä mysteeri.

Kun lenkillä tuota proppua vääntää niin eikö koko proppu lähde irti? Vai onko siinä kaksi eri lenkinpaikkaa?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #192 : 06.06.2016, 07:36:03 »
Ole hyvä.

On kaksi paikkaa avaimelle, isompi kiristää koko paketin lohkoon ja pienempi avaa venttiilin.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lager

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #193 : 07.06.2016, 09:22:37 »
Kävin taas eilen tiirailemassa tuota öljynpaineanturia. Nyt löysin sen ja totta tosiaan siihen on liitetty tuo aiemmin mainitsemani "pönttö" johon menee yksi liitin. Toinen liitin paikka pöntössä on vapaana.
Öljynpainemittari mittaristossa on muuten toiminut koko ajan. Silloin kun tuo anturin johto oli vedetty laturille sekä nyt kun se ei ole liitettynä mihinkään. Öljynpainevalo ei toimi tai polttimo on palanut.

Olen nyt järkeillyt tuon niin, että toi pönttö on liitetty tuohon itse anturiin ja sen täytyy liittyä jotenkin tuohon öljynpainemittariin mittaristossa. Jos haluan myös öljynpainevalon palamaan niin minun pitäisi liittää tuohon pöntön toiseen liittimeen tuo ölynpainevalon musta johto.

Kuulostaako järkevältä?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #194 : 07.06.2016, 10:51:50 »
Kyllä kuulostaa. Siitä on todennäköisesti haaroitettu toinen anturi tuolle öp-mittarille.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

Samppasport  Futurez