Elekma  Autoracing

Akun lataus

  • 100 Vastauksia
  • 39146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #45 : 12.01.2018, 12:34:47 »
Tilasin muuten sen korkeamman kannenkin. Jää aika reilusti ärvöttämään alkuperäisellä kannella ja epäilyttää että joutuukohan korkeampaakin kantta modaamaan.

Kannattaa ostaa kansi siniseltä. Ei ole kuin 45Eur. Oli muuten ihmeen pölyinen se orggis akku vaikka on kotelossa ja kannessa on tiivistekin :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 12.01.2018, 12:37:45 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #46 : 12.01.2018, 16:22:13 »
Sit vielä nollaa akun valvonta anturin niin laturikin tajuaa lataa fiksusti  :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #47 : 12.01.2018, 20:20:46 »
Sit vielä nollaa akun valvonta anturin niin laturikin tajuaa lataa fiksusti  :)

Ei kuulemma tartte mitään nollailla. Oppii kuulemma hyvin nopeasti issekseen uudet latauskäyrät. Kovaa ajoa vain :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2706
Vs: Akun lataus
« Vastaus #48 : 12.01.2018, 22:00:59 »
Ei kuulemma tartte mitään nollailla. Oppii kuulemma hyvin nopeasti issekseen uudet latauskäyrät. Kovaa ajoa vain :)
Oliko tämä meikäläisen vai Motonetin mielipide? Oppiihan tuo aikanaan, mutta huonolla tuurilla voi vielä heittää "akun varaus matala" -viestin uudellakin akulla. Riippuu vähän, oliko vanha aivan tyhjä vai suht. täysi vaihtohetkellä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akun lataus
« Vastaus #49 : 12.01.2018, 22:08:01 »
Bemarissa kun ei nollaa niin saa akun vaihtaa vuoden päästä uudestaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #50 : 12.01.2018, 22:29:36 »
Oliko tämä meikäläisen vai Motonetin mielipide? Oppiihan tuo aikanaan, mutta huonolla tuurilla voi vielä heittää "akun varaus matala" -viestin uudellakin akulla. Riippuu vähän, oliko vanha aivan tyhjä vai suht. täysi vaihtohetkellä.

Volvon oma mielipide. Manuaali näet sanoo että akun voi vaihtaa itse. Jos manuaali näin sanoo niin silloin se todellakin on turvallista ;D

Edit: mietin että eikö tämä jo jossain mainittu niin tämän ketjun eka sivullehan olin itse postannut vaihto-ohjeen kuin myös sen Volvon kommentin että ”Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa ilman korjaamon apua.”
« Viimeksi muokattu: 12.01.2018, 22:34:29 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun latau
« Vastaus #51 : 12.01.2018, 22:41:10 »
Bemarissa kun ei nollaa niin saa akun vaihtaa vuoden päästä uudestaan.

En epäile yhtään. Saksalaiset ymmärtää sähköstä yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä :2funny:

Mutta vakavasti puhuen niin tuttavalla teki BMW temput akun vaihdon jälkeen. Eikä mennyt vuottakaan. Sitä en tiedä onko tuosta BMW ”innovaatiosta” mitään varsinaista hyötyä kun tähän tuttavankin autoon oltiin 4 (5?) vuoden iässä jo vaihtamassa akkua
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2706
Vs: Akun latau
« Vastaus #52 : 12.01.2018, 22:48:52 »
Mutta vakavasti puhuen niin tuttavalla teki BMW temput akun vaihdon jälkeen. Eikä mennyt vuottakaan. Sitä en tiedä onko tuosta BMW ”innovaatiosta” mitään varsinaista hyötyä kun tähän tuttavankin autoon oltiin 4 (5?) vuoden iässä jo vaihtamassa akkua
Valitettavasti se sama "innovaatio" on myös volvoissa, sinunkin, mutta softa on koodattu sen verran paremmin ettei tule akkumurheita aivan niin usein kuin bemuissa. Eipä siitä akkuvahdin nollauksesta volvossakaan mitään haittaa ole, mutta ei kovin suurta hyötyäkään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun latau
« Vastaus #53 : 12.01.2018, 23:16:52 »
Valitettavasti se sama "innovaatio" on myös volvoissa, sinunkin, mutta softa on koodattu sen verran paremmin ettei tule akkumurheita aivan niin usein kuin bemuissa. Eipä siitä akkuvahdin nollauksesta volvossakaan mitään haittaa ole, mutta ei kovin suurta hyötyäkään.

Onko kyseessä se himmeli siinä akun päällä? Joku ”hyppylanka” kulki napojen välillä ja siitä lähti haara johonkin. Hieman normaalia konstikkaampi oli kyllä akun vaihto. Sai irroitella pari johtoa enemmän kuin normaalisti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2706
Vs: Akun latau
« Vastaus #54 : 13.01.2018, 09:22:23 »
Onko kyseessä se himmeli siinä akun päällä? Joku ”hyppylanka” kulki napojen välillä ja siitä lähti haara johonkin. Hieman normaalia konstikkaampi oli kyllä akun vaihto. Sai irroitella pari johtoa enemmän kuin normaalisti
Siinähän se valvonta-anturi on, miinus navan vieressä. Jännitettä mitataan suoraan akunnapojen yli sillä hyppylangalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akun lataus
« Vastaus #55 : 13.01.2018, 11:01:18 »
Mun mielestä se on shuntti ja mitataan virtaa. Sillä taas säädellään laturia, noissa uudemmissa kun voidaan paskaa akkua herätellä jopa +17voltilla. Tämän kun tekee uudella täyteen ladatulla niin jokainen tietää lopputuloksen.

Japanilaisissa on sama periaate, mutta niissä ei pysty eikä voi edes nollata. Tosin japskien sähköt on kyllä laadukkaita. Samoin Volvon.

Volvoissakin (Fordissa sama) se kannattaa nollata, mutta ainakaan selkeää "akku tuhoutuu nollaamatta" en ole huomannut yhdessäkään. Fordilla ei edes nollata virallisesti.
Liekkö oppii nopeammin tai pienemmät raja-arvot.

Bemarit tuhoaa uuden akun aika nopeasti. Alle vuodessa vähintään. Täsmällistä syytä en tiedä, mutta ne uudet akut mitkä nollaamatta baijerin romuissa tehty, on aivan täysin kypsiä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #56 : 13.01.2018, 11:11:51 »
Milloin näitä akkuvahteja on alkanut Volvoon tulemaan? Meinaan kun V70 akun vaihdoin AGM akkuun enkä todellakaan mitään nollaillut siinäkään. Akku pelasi enemmän kuin hyvin vajaa kolme vuotta mitä se auto mulla oli

Edit: sellainen mielenkiintoinen seikka että akun vaihto ei nollannut kelloa, asetuksia tms. Aivan kaikki säilyi ennallaan. Toisaalta auto on 2014 mallia että kyllä saakin jo olla noin.  Kellonajanhan se voi saada vaikkapa matkapuhelinverkosta kun on tuo VOC. Samoin niitä asetuksia, radiokanavia jne voisi tietysti rallattaa VOC pilveen mutta taitaa olla autoalalla turhan korkealentoista moiset touhut :2funny:
« Viimeksi muokattu: 13.01.2018, 11:27:40 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2706
Vs: Akun lataus
« Vastaus #57 : 13.01.2018, 18:14:33 »
Mun mielestä se on shuntti ja mitataan virtaa. Sillä taas säädellään laturia, noissa uudemmissa kun voidaan paskaa akkua herätellä jopa +17voltilla. Tämän kun tekee uudella täyteen ladatulla niin jokainen tietää lopputuloksen.
Virtashuntti on akunkengän viereressä, ja sillä mitataan virtaa molempiin suuntiin. Jännite mitataan myös akulta ja lämpötila. Virran perusteella lasketaan akun varaustilaa SoC. Tämän SoCin ja jännitteen perusteella kerrotaan, jos akun varaustila on matala. Vaikuttaa myös latausvirtaan ja jännitteeseen. Akkua pidetään tarkoituksella vähän vajaana, jotta moottorijarrutuksessa voidaan aina puskea enempi virtaa akkuun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #58 : 13.01.2018, 20:55:11 »
Akkua pidetään tarkoituksella vähän vajaana, jotta moottorijarrutuksessa voidaan aina puskea enempi virtaa akkuun.

Tuon kun aikoinaan eka kerran kuulin niin olin että whaaat mutta noin se tosiaan on. Joku vihreä juttu kai(?)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2706
Vs: Akun lataus
« Vastaus #59 : 13.01.2018, 22:39:42 »
Tuon kun aikoinaan eka kerran kuulin niin olin että whaaat mutta noin se tosiaan on. Joku vihreä juttu kai(?)
Kait sillä saadaan muutama gramma CO2 päästöjä testissä alas. Käytännössä ei mitään hyötyä, enempi haittaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo