Elekma  Autoracing

volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.

  • 11 Vastauksia
  • 9243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mehtojarvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« : 02.06.2011, 13:56:29 »
ongelmani on tämänlainen: mökillämme on tuollainen 244 volvo joka on seissyt jokusen vuoden pihalla,nyt aattelin että alan hieman laittamaan sitä,no en löytänyt avaimia joten purkasin virtalukon pohjan ja sieltä lähti ne johot pinneistä irti,mikä on johtojen oikea järjestys pohjassa,sain ne kiinni niin että kaikki näyttäisi olevan oikein kun kääntää virrat ja starttaa mutta voiko joku olla kuitenkin väärässä pinnissä?

ongelma 2? puola oli lähtenyt omille teilleen ajan saatossa,ostin uuden puolan mutta nyt en tiedä mitä johtoja tulee kiinni,ilmeisesti musta ja ruskea tulee - napaan ja keltainen + napaan,keltainen johto meni jonkun matkaa jonka jälkeen se oli pyöritetty paksun johdon ympärille eikä jatkunut enää.

niin ja en siis saanut kipinää tulemaan.



ja tämä volvo on 2.0l 84vm ilmeisesti se ``1.9``kone.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2011, 13:58:33 kirjoittanut mehtojarvi »

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #1 : 02.06.2011, 14:05:43 »
Olisko liikaa pyydetty jos kertoisit minkälaisesta Volvosta on kyse.  :o

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #2 : 02.06.2011, 21:38:18 »
Tuommoiset muistiinpanot löytyi virtalukon pohjasta:
S - punainen/valkoinen
50 - sininen
X - musta
15 - sininen/keltainen
30 - punainen

Ilmeisesti kärjellinen sytytys? Puolan miinus-napaan vain yksi johto, joka menee jakajan kylkeen. Puolan plus-napaan tulee virta kun sytytysvirta on kytketty. Puolan virtajohdon välissä pitäisi olla etuvastus, sellainen vaalea, senttiä paksu ja viitisen senttiä pitkä pötkylä. Etuvastuksen puolan puoleiseen päähän tulee kaksi johtoa, toinen startilta ja toinen puolan plussasta. Startilta tulevalla johdolla ohitetaan etuvastus startatessa, jolloin kipinä on voimakkaampi. Toiseen päähän etuvastusta tulee sitten johto virtalukolta ja siihen tulee jännite sytytysvirta päällä. Jos muuten et saa tulemaan virtaa puolan plus-napaan niin vedä johto suoraan akun plussata puolan plussaan. Auto ei sitten sammu avaimesta tälläisella kytkennällä ja puola saattaa ylikuumeta jos se on tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa. Jotenkin olisi sellainen kutina, että se ruskea kuuluisi puolan plussaan, kokeile sähkökynällä tai yleismittarilla tuleeko siihen virta kun sytytysvirta on kytketty (mittaristossa palavat varoitusvalot).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mehtojarvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #3 : 04.06.2011, 12:17:08 »
Olisko liikaa pyydetty jos kertoisit minkälaisesta Volvosta on kyse.  :o

siis tuollahana lukee 244 ylhäällä ja alhaalla vielä kone ja vuosimalli.



kiitos paljon vastauksesta täytyy tänään kokeilla kun menen mökille,kävin siis ostamassa ihan perusmallin kärjelliselle tarkoitetun puolan

se ruskean johdon toinen pää menee startin miinukseen ja mustan juurikin jakajan kylkeen.

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #4 : 04.06.2011, 12:46:12 »
siis tuollahana lukee 244 ylhäällä ja alhaalla vielä kone ja vuosimalli.



kiitos paljon vastauksesta täytyy tänään kokeilla kun menen mökille,kävin siis ostamassa ihan perusmallin kärjelliselle tarkoitetun puolan

se ruskean johdon toinen pää menee startin miinukseen ja mustan juurikin jakajan kylkeen.

Hän varmaan tarkoitti onko sulla B230K tai joku muu. Tässä tapausessa tarkotiti varmaan 2.0 GL/DL B200K taikka B19K konhetta, koska kyseessähän on vuosmallia 84' oleva volvo
« Viimeksi muokattu: 04.06.2011, 12:52:02 kirjoittanut viiksivallu »

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #5 : 04.06.2011, 14:07:50 »
Tarkoitin että mikä näistä?

2.0 (B19A) 1986 cm³ 90-97 hv (1977-84)
2.0i (B19E) 1986 cm³ 117 hv (1977-84)
2.0 (B19K) 1986 cm³ 101 hv (1984)
2.0i T (B19ET) 1986 cm³ 145 hv (1981-84)
2.0i TIC (B19ETIC) 1986 cm³ 165 hv (1984)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #6 : 06.06.2011, 08:54:59 »
se ruskean johdon toinen pää menee startin miinukseen ja mustan juurikin jakajan kylkeen.
Laita se ruskea johto puolan plussaan, ei kuulu mustan kanssa samaan. Puolan miinusnapaan ei tule muita johtoja kuin jakajalle menevä (ja mahdollisen kierroslumittarin signaalijohto). Se ei ole miinus siellä startissa mihin se ruskea johto menee, siihen tulee virta startatessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mehtojarvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #7 : 06.06.2011, 23:20:30 »
aa aivan siis siihen tulokseen tultiin että se on b19a,:)  kaasutin malli kuitenkin

sitte sinne virtalukon pohjaa tuli muuten samat värit mutta mustaa ei tullut vaan sinne tuli keltainen.

Minkälaiset johdot tulee sille esivastukselle? kun puolan lähelle tulee tosi ohkaset sininen ja keltainen johto,onko ne?

kokeilin mutta en saanut vielä kipinää,tosin mulla oli se ruskea mustan kanssa samassa ja suoraan vedetty akun + navasta puolan + napaan johto (ohittamaan ton esivastuksen)  tulos: puola kuumeni kovasti ja katkojan kärkien johdon kuoret suli :( täytyy käydä ostamassa uudet kärjet,puola ei hajonnut onneksi,sen kokeilin,tosin outoa että se toimii autossa jossa on kärjetön sytytys vaikka se puola on kärjelliselle.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2011, 23:22:26 kirjoittanut mehtojarvi »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #8 : 08.06.2011, 20:52:04 »
Etuvastuksen toiseen päähän tulee sininen johto, tähän johtoon tulee virta kun sytytysvirta on kytketty. Toiseen päähän etuvastusta tulee kaksi ruskeaa, toinen menee startille ja toinen puolan plussaan. Puolan miinuksesta musta johto jakajan kylkeen.

Katkojan kärjen johto suli luultavasti siksi, että aiheutit oikosulun kytkemällä mustan ja ruskean johdon yhteen. Etuvastuksen kanssa käytettäväksi tarkoitettu puola kuumenee ilman etuvastusta ja ei kestä käyttöä pitkään. Normaalistikin puola kuumenee jonkin verran, mutta jos ei lyhyen käytön jälkeen kärsi pitää kädellä kiinni niin kuumenee aivan liikaa. Biltemasta saa tuotenumerolla 53400 sinistä suurtehopuolaa, joka kestää ilman etuvastusta tai hopeista tuotenumerolla 53402, jonka mukana tulee etuvastus.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mehtojarvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #9 : 08.06.2011, 23:18:20 »
missä päin tämä esivastus sijaitsee konehuoneessa?oisiko mahdollista että ne johot (tosi ohkaset) ovat sille esivastukselle?

toivottavasti näillä neuvoilla jo ensi kerralla saisi sen kipinän tulemaan :) kun jollain olisi kuvia konehuoneesta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #10 : 09.06.2011, 08:34:38 »
Siellä se majailee vähän puolan alapuolella lokasuojan ja rintapellin välissä. Keltainen johto ei liity sytytykseen. Sininen saattaa olla se, johon tulee virta kun sytytysvirta on kytketty. Onko sulake numero 11 ehjä, sytytysvirta kiertää sen kautta? Tuolta http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30057-1_witing_diagrams_1980_all_models.pdf löytyy sähkökaaviot ja kuvissa näkyy osien sijainti, sivuilla 20 ja 21 sytytys, sivuilla 8 ja 9 näkyy miten etuvastus ohitetaan startatessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: volvo 244 sytytys ja virtalukon pohja ongelma.
« Vastaus #11 : 22.03.2012, 20:13:01 »
Volvo 240 B230A+ Aw70 Vuosimalli 85. Onko kellään tähän ylhäällä virtalukon pohjaan liitinten järjestys, varaosavolvossa ei ainakaan ollu sama järjestys kun on uudempi 2 litranen kone. Virtalukolle tulee Puna/valkoinen johto, musta/punainen, keltainen, kelta/sininen, punainen, sininen.  Edit: Löysin netistä sähkökaavion ja sain selviteltyä ne kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 12:56:09 kirjoittanut Joni_S »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy