Autoracing  KL-varaosat

V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa

  • 17 Vastauksia
  • 823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Hommasin auton syksyllä '16, kulutus oli silloin ajotietokoneen mukaan karvan alle 8 litraa, ja ajotyylilläni se laski edelleen 7,4 litran paikkeille. Sen jälkeen keskikulutus on hissukseen ja vaivihkaa hilannut itseään ylöspäin, ja nyt satasella menee noin 12 litraa löpöä  :buck2: Joka kevät kesärenkaiden vaihdon jälkeen on HETI tullut muutama desi lisää, ja muutos on ollut havaittavissa jo lyhyellä 20 min motarimatkalla renkaanvaihtopaikasta kotiin, mikä on mielestäni merkittävää sillä pitkän ajan keskikulutus päivittyy yleensä erittäin hitaasti. Kesärenkaat ovat vain 10mm talvikumeja leveämmät.

En ole kuunaan ajanut millään ns. äkäisesti lähtevällä kiesillä, joten en aluksi huomannut että auto kiihtyy tosiaan aika laiskasti. Auton rassaamisessa jeesanneet ja kuskin penkillä istuneet ovat ohimennen kommentoineet, että auto ei vastaa kaasun painamiseen ihan niinku 1.8 litraisen pitäisi. Viime vuosina tehottomuus on kuitenkin pahentunut niin että huomaan itsekin selkeästi että kaikki ei ole kohdallaan, ja esim. ohittaessa on syntynyt jänniä tilanteita kun ohitukseen tarvittavan matkan arviointi ei ole osunut aivan kohdalleen.

Auto ei siis kansankielellä ilmaistuna "lähde", ja noin 2000 kierroksen yläpuolelle mentäessä kiihtyvyys on todella olematon. Lisäksi auto rajoittaa moottorin kierrosten maksimit 4000:een ja kaasua painaessa moottori pitää epätervettä väpätystä kun mittarin neula heiluu siinä 4000 merkin kohdalla. Joskus todella, TODELLA harvoin tätä kierrosrajoitusta vastaan painaessa esim. motarille liittyessä 2. tai 3. vaihteella, auto nytkähtää kerran tuntuvasti ja alkaa sitten toimimaan niin kuin pitää. Kierroksia ja tehoa riittää, ja tuntuu ikäänkuin jokin solmu olisi auennut. Tätä kivaa kestää tasan siihen asti että auton sammuttaa, ja uudelleen käynnistäessä tehottomuus sekä kierrosrajoitukset ovat taas kehissä. En ole onnistunut halutessani toistamaan tätä moottorin "vapautumista" mitenkään enkä osaa sanoa mikä asiaan vaikuttaa paitsi että auto tuntuu joskus heti jo pikkuvauhdeilla liikkuessa jotenkin pirteämmältä, mikä enteilee että kuvaillun kaltaisen tilanteen syntymistä.

Muita huomioita/vikoja jotka liittynevät:

  • Moottorin vikakoodi P0190 "fuel rail pressure sensor circuit bank 1". Kyseinen polttoainekiskon paineanturi paikallistettiin ja vaihdettiin, mutta auto ei piristynyt ja vikakoodi palasi koodien nollauksen jälkeen melkein heti. Koodin laukaisee siis ehkä jokin muu vika?
  • Auton takapään ympärillä leijailee hienoinen polttoaineen haju ajon jälkeen. Haihtuu ~10min sisään, mitään selkeää vuotoa ei perän alta silmämääräisesti tarkistamalla näy.
  • Kaasuläppä on putsattu jne, mutta imusarja näyttää aika ruokottoman karstaiselta sen verta mitä siitä läppää raottamalla sisään näkee.
  • 12 litran astronomisesta kulutuksesta huolimatta päästöt ovat joka katsastuksessa täysin ok  ???
  • Sytytystulpissa ei ole nokea ja muutenkin vaikuttavat saavan hyvin kipinää ja polttavan ainetta hyvin. Niissä on ainoastaan hieman harmaanvalkoista kertymää. Tulppien rei'istä kurkkien arvioituna mäntienkään päät eivät ole erityisen karstaisia
  • En usko että kierrosrajoitus on mikään ajotietokoneen turvatoimi, sillä vauhtia ei periaatteessa ole rajoitettu ja 5. vaihteella pääsee 4000 kierroksella aikas lujaa

Alkaa olemaan vähän säkki tyhjä, että mitä tämän kanssa nyt sitten vielä tekisi  :-\ Imusarjan nuohous on varmaankin selkein seuraava etappi kunhan saan jotenkin järjestettyä aikaa operaatiolle. Kuulisin mielelläni jos jollakulla on ajatuksia että mitä kannattaisi vielä tsekata.

Eli siis mitsun kone, moottorikoodi B4184SJ, jos sillä on merkitystä.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #1 : 31.07.2023, 22:30:07 »
Takapönttö katsottu että on auki eikä tukossa? Stoppaa menon kun ei pakokaasut virtaa.
Poltoainesuodattimen ja pumpun kunto?
Tankin huohotus auki eli ei sihaea tai kanita kun korkin avaa?
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #2 : 31.07.2023, 22:52:07 »
Takapönttö katsottu että on auki eikä tukossa? Stoppaa menon kun ei pakokaasut virtaa.
Poltoainesuodattimen ja pumpun kunto?
Tankin huohotus auki eli ei sihaea tai kanita kun korkin avaa?

Pöntöstä ei tietoa, laitetaan asialistalle. Polttoainesuodatin on uusittu toissatalvena, mutta vika oli olemassa jo ennen tätä. Pumpusta myöskään ei ole tietoa.

Korkki sihahtelee kyllä. Olen käsittänyt, että tankin paineen ja huurut pitäisi kulkea EVAP-systeemin kautta polttoaineen syöttöön. EVAP-anturi oli aiemmin keväällä epäkunnossa ja se vaihdettiin, samoin bensatankin korkki. Nyt kun asia tuli puheeksi, muistan että sihahtelu alkoi vasta uuden korkin kanssa, ja epäilen että vanha korkki on ehkä falskannut ja paine on karannut ulkoilmaan. EVAP-systeemin vikakoodia ei näy, joten en tiedä miksi tankki ei huohota kunnolla nyt. Tällä on ehkä myös jotain tekemistä mainitsemani polttoaineen hajun kanssa, jos tankista sihisee painetta ajon jälkeen jotain muuta kautta.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #3 : 01.08.2023, 07:02:41 »
Tankin päällä  vuotaa joku, pitäisi jostain näkemään mikä, luukkua jossain? Saattaa joutua tankin ottamaan alas.  :-\

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #4 : 01.08.2023, 08:43:23 »
Katohan nyt se putkisto. Omakohtaista kokemusta kyseisessä automallissa umpeen jusahtaneesta putkistosta jo kolmen kappaleen verran.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #5 : 01.08.2023, 12:51:44 »
Katohan nyt se putkisto. Omakohtaista kokemusta kyseisessä automallissa umpeen jusahtaneesta putkistosta jo kolmen kappaleen verran.
Tankin korvausilmaputkea vai aiemmin mainittua pakoputken pönttöäkö tarkoitat?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #6 : 01.08.2023, 13:06:32 »
Täkäpönttö tosiaan ensin kun helppo tarkistaa.

Jos korkki jumittaa avattaessa rajusti niin tankki ei saa korvausilmaa. Alipaine imee tankkia kasaan ja etenkin vajaalla tankilla alkaa oireilla pahemmin.. Testata voi jos korkki auki alkaa toimia kaikin puolin paremmin niin on vikaa siinäkin,
Ollut noitakin pari, laiskana porasin vain reiän korkkiin.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #7 : 01.08.2023, 13:24:17 »
Jos korkki jumittaa avattaessa rajusti niin tankki ei saa korvausilmaa. Alipaine imee tankkia kasaan ja etenkin vajaalla tankilla alkaa oireilla pahemmin..
Voiko tankissa olla mitenkään ylipainetta? Jos aurinko porottaa korkealta niin maassa näkyy kuuman ilman väreilystä syntyviä varjokuvia ja polttoaine haisee, ikäänkuin tankki puhaltaisi ylipaineen ulos. Korkki ei ole mielestäni erityisen kireällä, mutta kai sekin on vähän tulkinnanvarainen juttu jos homma onnistuu kuitenkin 1 kädellä.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #8 : 01.08.2023, 15:34:36 »
Bensanhaju jos tulee takapäästä täyttöputken läheltä niin yleensä putki tankille jostain puhki tai takaoven alta pa-suodatin liitos / bensaputkikin voi mehiä.

Korkissahan on jos orkkis yleensä ylipainetta varten on rakenne josta tasaa normaaliolon paineen.

Voimakas alipaine jolloin korkki todella tiukassa käsineen vaati voimaa kiertää ja sihahti auetessa voimakkaasti vaati omissa 4-8mm porareiän.
Tuolloin kulki ja toimi täydestä noin 2/3 tankkiin ok, puoleen tankkiin mennessä alkoi tehot hyytymään ja alle puolen joskus ei meinannut käynnistyä ja meno muutenkin esim 136hv vectralla oli kuin mautolla ajaisi.
Kun tuolloin aukoi korkin melkein auki ja lähti koeajolle niin pelasi taas kuten jopa ooppelinkin pitää ja sitten korkki kiinni koeajolla hyytyi niin selvä peli.

Omaan turboon juuri vaihdoin tänään maffin lisääntyneen kulutuksen ja puutumisen takia eikä herjannut koodeilla mitään, online seurannalla näki ettei mitattu ilmamäärä ollut kohdillaan. 321tkm tuo orkkis toimi, käytetyllä 200tkm ajetulla orkkis on ilmamäärät taas ok.


« Viimeksi muokattu: 01.08.2023, 15:42:54 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #9 : 01.08.2023, 16:25:45 »
Bensanhaju jos tulee takapäästä täyttöputken läheltä niin yleensä putki tankille jostain puhki tai takaoven alta pa-suodatin liitos / bensaputkikin voi mehiä.
Haju on koko takapään ympärillä ajon jälkeen. Oma klyyvari ei sitä havaitse sillä haju on erittäin lievä, mutta toisten mukaan näin on. Luulis että täyttöputken puhkeamisesta tulisi ainetta sen verran ettei se haihdu ihan alta aikayksikön pois niin että siitä ei jää mitään silmin havaittavia jälkiä?
Lainaus
Korkissahan on jos orkkis yleensä ylipainetta varten on rakenne josta tasaa normaaliolon paineen.
Tämä se saattaa ollakin syynä sihinään. Alkup. korkki vaihdettiin meinaan tarvikeosaan.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #10 : 01.08.2023, 16:58:31 »
Vapareista onko täsmälleen samanlaiset kiinnitykset en tiedä mutta ei montaa eri paikkaa turboon verraten josta bensan haju takana voi tulla.

Pumpun kierrekorkissa on muistaakseni O-tiiviste, jos ei ole auottu tuskin siitä kyllä vuotaa. Tuolloin tulisi bensavanaa tankin päältä ja haisisi voimakkaasti myös sisätiloihin mikäli pumppu on kuten turbossa takapenkin alla. Pumpun uusinnassa jos eteen tulee näkee onko bensa miten viruttanut tiivisteen. Turbossa menty vanhalla tiivisteellä vaihdossakin eikä vuoda.

Täyttöputki jos rikki niin etenkin tankatessa ja ajaessa esim mutkissa kusisi kyllä alle muttei välttämättä paikoillaan.
Emännän ja emännän tytön S60 molempiin täyttöputken haljennut liitosmutkakumi on vaihdettu vuotamisen takia alle vuoden sisällä, omassa S40 ei tuota ongelmaa ole kylläkään ollut.

Pa-suodatin omassa turbossa piti kerran tiukata liitosta jälkeenpäin kunnolla kiinni, hiukan kosteahko oli eli ei vuotanut suoraan alle mutta haisi kyllä. Paikkana pa-suodatin kuten myös jarruputketkin kun muovilipan alla altis kertyvälle lialle, kosteudelle ja suolalle niin se alue kannattaa tsekata aina kun alle esim nosturille  pääsee.

Kone käy niin rikkaalla että bensaa työntää raakanakin putkistoon jolloin haisee putken päästä.
Jos noin niin katti kohta/ jo romuna ja vaimentimien sisusvillat liuottaa irti.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2023, 17:05:01 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #11 : 02.08.2023, 09:05:30 »
Tankin korvausilmaputkea vai aiemmin mainittua pakoputken pönttöäkö tarkoitat?

pakopakopakopakopakopakopako

Ja ei siis mitään pelkkää pönttöä, vaan koko putkisto. Ei voi tietää onko mahollisesti tukko katissa, keskipöntössä, vaiko takapöntössä.

Siis JOS vika tukkeutuneessa pakokaasunpoistojärjestelmässä eli putkisto......=pakoputkisto.....
« Viimeksi muokattu: 02.08.2023, 09:08:12 kirjoittanut hespa »
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #12 : 08.08.2023, 20:41:11 »
Ja ei siis mitään pelkkää pönttöä, vaan koko putkisto. Ei voi tietää onko mahollisesti tukko katissa, keskipöntössä, vaiko takapöntössä.

Siis JOS vika tukkeutuneessa pakokaasunpoistojärjestelmässä eli putkisto......=pakoputkisto.....
Minkähänmoinen homma se koko putkiston syynäys on? Kyselin asiasta tutulta autonrassaajalta, ja hän oli sitä mieltä ettei noita yleensä mitenkään nuohota vaan vaihdetaan putket suoraan uusiin, ja että pelkkä putki ei mene tukkoon vaan se on joko katti tai pönttö jos jokin. Itse olin jo mielessäni ottamassa pakosarjaa myöten kaikkia irti ja suunnittelemassa omatekoista putkirassia jne.  ::)

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
  • O.V.L.O.V.
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #13 : 09.08.2023, 09:15:47 »
No ei nyt sentään tuolla tyylillä.   :)   Ei niitä rassata....

Ota liitoksia auki takaa eteenpäin yks kerrallaan ja kato alkaako muuttumaan.

Ja ei todellakaan mikään suora putki tukkoon mene juu...senhän nyt sanoo järkikin.

Kun ei jaksa aina rautalangasta vääntää ja kirjoittaa niin yksityiskohtaisesti.....kun PUTKISTO nyt sattuu yleensä tarkoittamaan pakoputkistoa, johon siis kuuluu kaikki mutkaosat, liitokset, vaimentimet, katalysaattori.......

PS. Mistähän tuo rassaaja on edes keksinyt tokaista tuon että ei näitä yleensä mitenkään nuohota.... :D   Kyllä meillä nuohotaan vain hormit ja joskus IV-kanavat.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Norjen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 '01 1.8i GDI kulutus taivaissa ja tehot hukassa
« Vastaus #14 : 09.08.2023, 13:48:33 »
PS. Mistähän tuo rassaaja on edes keksinyt tokaista tuon että ei näitä yleensä mitenkään nuohota.... :D   Kyllä meillä nuohotaan vain hormit ja joskus IV-kanavat.
Ikää lähemmäs 75v, joten vissiin johonkin maailmanaikaan ei ole vaivauduttu. Eikä ole työkseen tehnyt kuin rengashommia joskus, mutta muuten on ikänsä roplannut autojen kanssa omassa ja kavereiden pihoissa. Tämä on vähän tällaista, kun lähin asiantuntevampi tietolähde näissä autohommissa on ihminen joka saattaa olla oikeassa tai sitten ei  :D

Alan ehkä sitten purkamaan takaapäin putkia kun saan järjestettyä tilan hommalle. Oma muisti pelaa vähän pätkittäin, ja nyt kun asia tuli puheeksi tajusin että etupönttö on vaihdettu muutama vuosi sitten ja on uudempi kuin tässä ketjussa kuvailtu ongelma, joten siellä tuskin on mitään. Kattikin pelaa ok ja päästöt ovat tosiaan täysin normaalit. Takapöntön jälkeen tuleva viimeinen mutka putkea on uusittu toissakesänä kun meni puhki, ja liitos alkoi nyt keväällä hieman vuotaa mutta katsastuksessa ei sanottu asiasta mitään. Ongelman kanssa sillä on tuskin mitään tekemistä koska ongelma itse on paljon vanhempi, mutta onpahan yksi syy lisää purkailla röörejä.

muokkauslisäys: mulle tarttee välillä vääntää rautalangasta, kun käsitän asioita hieman kirjaimellisesti  :-[ Autismi ei tule yksin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron