Futurez  Kulkukoira

240 jarrujen ilmaus AAPUUVA

  • 64 Vastauksia
  • 31684 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #30 : 09.10.2012, 22:12:31 »
Mitähän nyt tapahtu, kävin vähä ajaelamassa ja nyt jarrut on yhtä hyvät kun ennekki ellei paremmatki, pikkasen kengän kärjellä painaa nii ottaa tosi napakasti eikä tarvi paljoa voimaa. voikohan ilmat muka kadota noin vaa itestään. yritin ilmata sitä satulaa putkista sillain että se oli irrallaan putkilähdöt ylöspäin en tiedä lähtikö kaikki ilmat pois mutta nyt tuli ainaki tuntuma takas :)
Se jonkun jo toteama ilmauskikka 5mm latasta levyn ja mäntien välissä ja pumppaus voi toimia, männän liikuttama nestemäärä voi olla riittävä että saat männät putkea/letkua pitkin säiliöön. Siis että männät niin ulos kun uskaltaa (tuo 5mm on aika minimipaksuus tuolle lätylle, ite varmaan sovittelisin jottai 8mm lootua ettei käy perinteinen ja mäntä irti) ja painaa latalla ne takas sisään ja vaikka toistaakin par kertaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #31 : 10.10.2012, 14:41:28 »
Nyt noi jarrut ihan kelvolliset ja tuntumaaki löytyy, mutta oikean puolen takajarru on vasenta puolta paljo tehottomampi. Soralla jarruttaessa vasen puoli menee tosi herkästi lukkoon mutta oikeaa takajarrua ei mee vaikka kuin jarruttaa.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #32 : 15.10.2012, 01:20:41 »
Oivoi, ei ole kyllä kaikki kunnossa sittekään noissa jarruissa. Tänään tuli huomattua semmosta että kun jarruttaa vähä voimakkaammin nii kuskin puolen takarenkas menee lukkoon jopa kuivalla asvaltilla, renkas vaa vinkuu ja savu nousee  :o ??? Menee vielä paljo ennemmin kun etujarrut. Onko sielä nyt joku paineenrajotin paskana.,:(

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #33 : 03.01.2013, 15:26:25 »
Nonni jarrut toimi pari kk ihan hyvin, nyt sitte meni vänkärin puolelta edestä jarruputki poikki, laitoin jo motonetisä uudet letku, putket ja etusatulat tuleen koska vanhoista ilmausnipat syöpyny ihan mudottomiksi joten niitä ei auki saa.
 Ongelma on nyt se tuleva imaus, koska takasatuloistakaan ei ilmausnippoja saa auki. syksyllä kun oikealta puolelta kateks putki, ilmat tuli tieten itsestään säiliön kautta pois, sillä ihan yhtäkkiä jarrutuntuma parani tosi hyväksi.

Välillä oli semmosta vikaa kyllä että kuskin puolen takarenkas meni lukkoon ennen eturenkaita kuivalla asfaltillakin, mutta seki vika häipyi itsestään. Nyt kaivataan ehdotuksia miten sais ilmat pois takajarhuihin koskematta, vai saako mitenkään.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #34 : 04.01.2013, 21:58:59 »
Itte just sain säälliset jarrut 240 farkkuun, vaikka meni vasemmasta etusatulasta kaikki nipat katki. Toinen pala pois, kaks vääntörautaa väliin ja kaveri pumppaamaan mäntiä ulos. Sitten rivakasti painaa vääntöraudoilla männät sisään. Samalla tietty nestepöntön kansi auki. Suhina vaan kuuluu pöntöstä, kun ilma karkaa. Ja toistella saa vähintään puolentusinaa kertaa per satulan puolisko. Jos on ihan loppuunajettuja jarrupaloja, niin ne on hommassa käteviä. Itsellä ei ollut tietenkään viimeksi yhtään, niin joutui rautojen kanssa vaan yrittämään ja satulan puolisko kerrallaan.

Ja kannattaa koittaa niitä ruuveja kuitenkin auki, ei siinä mitään menetä. Ensin kuumentaa kaasutoholla kuumaksi, kopistelee kuumaa nippaa vähän vasaralla ja hyvää (mielellään jäähdyttävää) irrotusainetta vielä perään. Sitten koittaa hyvällä hylsyllä auki. Jos menee poikki, niin sittenpähän menee.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #35 : 04.01.2013, 23:01:42 »
Pitää yrittää tota konstia sitten tehä takasatuloille. eteen tulee uudet satulat joten niissä ei ole ongelmaa. Pelottaa ajatuski alkaa noita takasatuloita vaihtaan, on nii maan kerpeleen ruosteesa, ilmaus nipat on ihan muodottomat, eikä varmasti sais jarruputkiakaan ehäjänä auki satuloista, jos ne joutuu vaihtaan, se tietää sitte uusia jarruputkia taaksekkin ja varmaan jakotukilta asti!.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #36 : 06.01.2013, 16:40:13 »
Pitää yrittää tota konstia sitten tehä takasatuloille. eteen tulee uudet satulat joten niissä ei ole ongelmaa. Pelottaa ajatuski alkaa noita takasatuloita vaihtaan, on nii maan kerpeleen ruosteesa, ilmaus nipat on ihan muodottomat, eikä varmasti sais jarruputkiakaan ehäjänä auki satuloista, jos ne joutuu vaihtaan, se tietää sitte uusia jarruputkia taaksekkin ja varmaan jakotukilta asti!.

Onhan siellä letkut välissä. Pienellä kikkailulla onnistunee kyllä homma. Ei välttämättä tarvitse saada esim. jokaista nippaa pyörimään putken ympäri, kun kiertääkin satulan/letkun irti nipasta, eikä toisinpäin. Ja lämpöä ja kopistelua on käytettävä. Eli otat satulan pultit irti ja kierrät satulan irti putken päästä, et putkenpäätä irti satulasta kuten normaalisti. Ja Volvon putket on senverta reilulla mitotuksella yleensä, että jos menee katki, kun nippa ei lähde pyörimään, niin putkileikkurilla katkasee pään siistiksi ja laittaa samaan putkeen uuden nipan, niin ei tartte koko putkea tehdä/ostaa uutta.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #37 : 06.01.2013, 18:41:59 »
Onhan siellä letkut välissä. Pienellä kikkailulla onnistunee kyllä homma. Ei välttämättä tarvitse saada esim. jokaista nippaa pyörimään putken ympäri, kun kiertääkin satulan/letkun irti nipasta, eikä toisinpäin. Ja lämpöä ja kopistelua on käytettävä. Eli otat satulan pultit irti ja kierrät satulan irti putken päästä, et putkenpäätä irti satulasta kuten normaalisti. Ja Volvon putket on senverta reilulla mitotuksella yleensä, että jos menee katki, kun nippa ei lähde pyörimään, niin putkileikkurilla katkasee pään siistiksi ja laittaa samaan putkeen uuden nipan, niin ei tartte koko putkea tehdä/ostaa uutta.

Jos sen putken katkasee nii eikö pidäkki tehdä semmonen kartio siihen putken päähän?vBiltemasa ainaki on semmonen työkalu millä voi tehä niitä kartioita.

Tänään kävin vaihtaa nuo satulat, vänkärinpuolelle piti vaihtaa putket jakotukista asti kun ei muualta saanu auki.
Yrtin ilmata vaan etusatuloita mutta eihän siihen odotetusti saanu kunnollisia jarruja, jarrut menee lumella lukkoon vasta kun poljin on lattiassa. jos pumppaa pari kertaa nii tuntuma on hyvä, mutta hetken ku ajaa nii taas on poljin lattiassa. Eikös tuo ole varma merkki että ilmaa on ja paljo??

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #38 : 06.01.2013, 18:48:27 »
ei tarvi paljon olla kun ei sinne paljon mahdu,mutta kyllä siellä ilmaa on!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #39 : 06.01.2013, 20:03:45 »
Tuli semmonen mieleen että onko väliä noilla etusatuloille tulevilla putkilla että on oikeissa liittimissä satuloissa ku niihihän menee 2-putkea per satula. vänkärinpuolelle saatto mennä putket eri liittimiin missä alunperin oli kun aloin miettiin.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #40 : 06.01.2013, 20:07:59 »
en usko että oot sekottanut ylemmän ja alemman putken,mielestäni ei merkitystä ton ilmauksen suhteen vaikka olisikin ristissä.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #41 : 06.01.2013, 20:10:19 »
Kartio pitää tehdä tottakai. Ja kyllähän se sitä piirijakoa ainakin sekoittaa ja voi ilmausta haitata, jos putket on väärinpäin. Vähän tuntuu välillä henkimaailman jutulta tuo ilmaus. Esim. omassa 242:ssa on jo kolme vuotta ollut juuri ja juuri siedettävät jarrut, kun sinne tunnin ilmauksesta huolimatta (uudet etusatulat, paljon putkea, jakotukin tiivisteet) jolloin kaikki nipat oli auki ja oikeassa järjestyksessä, jäi kuitenkin johonkin ilmaa. Poljin menee melkoisen alas. Ajossa kuitenkin tottumiskysymys ja leimalle menee joka kerta, kun täysin tasaiset jarrut.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #42 : 06.01.2013, 20:20:11 »
Kartio pitää tehdä tottakai. Ja kyllähän se sitä piirijakoa ainakin sekoittaa ja voi ilmausta haitata, jos putket on väärinpäin. Vähän tuntuu välillä henkimaailman jutulta tuo ilmaus. Esim. omassa 242:ssa on jo kolme vuotta ollut juuri ja juuri siedettävät jarrut, kun sinne tunnin ilmauksesta huolimatta (uudet etusatulat, paljon putkea, jakotukin tiivisteet) jolloin kaikki nipat oli auki ja oikeassa järjestyksessä, jäi kuitenkin johonkin ilmaa. Poljin menee melkoisen alas. Ajossa kuitenkin tottumiskysymys ja leimalle menee joka kerta, kun täysin tasaiset jarrut.
piirijakoa sekottaa tottakai sehän on selvä,mutta ilmausta mielestäni ei,ilmahan pitää saada jokatapauksessa kokonaan pois ja sitä varten on nippoja niin monta että ilma tulee pois joka piiristä, tässä tapauksessa 6kpl ja varsinaisesti ei ole merkitystä missä järjestyksessä ilmaat mutta kun aloitat oikeasta takapyörästä eli kauimpaa pääsylinteristä niin pääset nopeimmin hommasta eroon,joskus kun on ollut nippoja poikki niin on ilmattu pelkistä putkista ja sekin on onnistunut.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #43 : 06.01.2013, 21:20:29 »
Menee ainaki kuskin puolelle jakotukista etummainen lähtö jarrusatulan etummaiseen lähtöön, ja jakotukista takimmainen lähtö satulan takimmaiseen lähtöön. Onko noin oikeen? vänkärinpuolelle tulee vissii samallalailla. Se on ainaki varma ettei oikean ja vasemman satulan putket ole keskeenään ristissä.
Niin ja semmonen tuli mieleen että jarrujen vikavalo ei ole syttyny vaikka noita putkia on katennu ja jarrunesteet menny vähiin. Tämä kertoo varmaan siitä että se paineen säätäjä on jumittunu keskelle ja hyvä niin? Ite valo kyllä toimii virrat päällä ja koneen käydessä ei pala.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #44 : 06.01.2013, 21:26:16 »
en muista näkemättä miten putket menee mutta kuulostaa hyvältä,ja  hyvä että anturi jollain käyttäytyy noinkin päin,yleensä just päinvastoin. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autoracing  KL-varaosat