Proturbo  Autodiagnoosi

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #615 : 19.08.2016, 21:36:10 »
nyt ei kannata hötkyillä ja tehdä sitä virhettä että ostaa ihan uuden startin tai ehjän käytetyn,ne on huonoja ja kalliita eikä mitään takuuta!tutkit ihan rauhassa mikä vanhaa/vanhoja vaivaa ja laitat osia sen mukaan,jos johdotuksissa vikaa niin uutta vaan ja katkasiaa ja releistyksia ja kaikkea kannattaa kokeilla koska niin siitä loppujenlopuksi tulee toimiva,eikä sitä vaihteiston öljypohjaa kannata alkaa suinpäin vaihtamaan ehjään,vanhasta saa varmasti toimivan,nykyään vaan vaihdetaan osia eikä korjata vanhoja täysin korjattavissa olevia osia ,tsemppiä sulle rojektin kanssa et luovuta helpolla ja se on hyvä! ;)

Ei hötkyillä, ei.  :)

Lähinnä starttimoottorin kanssa päätyisin ostamaan sen tehdaskorjatun, koska nyt on ollut jo 3 käytettyä, ja mikään niistä ei ole toiminut pitkään.

Johdotukset on katsottu läpi.
Tuli uusittua akun maajohdot, ja startin virtakaapeli, kun epäilin että niissä saattaisi olla vikaa.

Tälläkin hetkellä on startti releyteytty, eli startin plussasta tulee releen kautta virta solenoidille.

-----

Vielä en ole luovuttanut vaihteiston öljypohjan suhteen.
Saisi vaan aikaiseksi tyhjentää sen ja kokeilla paikkausta uudestaan.

Ainakin vaihteiston ö-pohjan tyhjennystulpan kierteen korjaus onnistui lähes täydellisesti, kun nyt saa sitä kautta öljyt ulos, eikä ole ainakaan vielä vuotanut siitä yhtään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #616 : 20.08.2016, 19:18:22 »
Siirräppäs se startin herätteen lähtö suoraan akun + napaan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #617 : 20.08.2016, 20:17:16 »
Siirräppäs se startin herätteen lähtö suoraan akun + napaan.

Kokeilin sitäkin, ja ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

-------

Löytyihän se tyhjäkäyntikin tänään.
Olin eilen vähän kiireessä laittanut kasaan, ja tk-venttiilin liitin oli näköjään jäänyt vähän löysälle ja irronnut...

No laitoin sitten liittimen kiinni ja nostin pa-paineet takaisin 4 bariin.
Sitten ei tarvinutkaan muuta kuin kovaa ajoa.

-------

Vaihdelaatikon luistaminen on saattanut vähän lieventyä, tai ainakaan se ei ole pahentunut.
Tiedä sitten, jos vaati vaan rauhallisempaa "sisäänajoa" öljyjen vaihdon jälkeen, kun välttelin hetken aikaa täyskaasu kiihdytyksiä, ja tarpeetonta kick-down hurvittelua.  ::)








The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #618 : 20.08.2016, 20:55:26 »

Tuntuu, että startille tulee välillä heikosti virtaa, koska jos sammuttaa virrankuluttajat, ja kokeilee startata, niin sitten käynnistyy yleensä heti.


Onko akku joku 50ah

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #619 : 20.08.2016, 21:09:49 »
Onko akku joku 50ah

Aika lähellä. 62Ah Sznajderin tekele...
Useita kertoja kun starttailee, niin tiputtelee napajännitettä 12V -> reilu 6 Volttia.

Kabiinissa oleva volttimittari valehtelee suunnilleen 0,2 Volttia vs. akun napajännite.

Normaalisti kun on ollut 74Ah akku, niin onhan tuo nihkeämpi.

Talveksi täytyy kunnollinen akku hommata, jos ei silloin vielä tule hankkineeksi ns. talviautoa.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #620 : 20.08.2016, 22:32:33 »
Ostaisit ihka oikean akun nyt ihan ensiksi. Mulla oli antiikkinen 62a varta joka teki tuolleen samantyylisesti. Popit kun oli pois päältä hetken purki konkista virtaa akkuun ja taas mentiin. Seuraava akku olikin joku avk akku ehkä 70a sillä sai huudattaa reteoita koko yön ja akku ei ollu moksiskaan. Monta vuotta sekin kesti. Lopuksi ostin varmuuden maksimointiin defan akku laturin ja lisälaitteet kaukokäyttöön ja ajastimen. Sillä saa hyvin lisäaikaa akuille.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #621 : 20.08.2016, 23:17:54 »
Alustavasti zoomailin jo Vartan 74Ah 680A Blue Dynamic akkua, jollainen toimi 4,5 vuotta mahtavasti ennen kuin zippasi.
Silloin maksoin akusta muistaakseni 98€, ja nykyään näyttää hintaa olevan 109€.

Exiden akkua saisi samoilla arvoilla samaan hintaan, tosin Varta olisi parempi, koska se puskee lähes aina enemmän amppeereita, kuin ilmoitettu arvo.
Exidestä ei mitään hajua.

Silloin kun edellinen Varta oli vielä voimissaan, niin akkutestissa luovutti käynnistysvirtaa 716A (2 vuotta sitten).
Vuoden päästä tästä käytin uudestaan akkutestauksessa, niin silloinkin oli lukema vielä 710A hujakoilla.

Vartalla rääkkäsin wiinastettua vinokonetta vielä viime talvena yli -20 pakkasilla käyntiin ilman lohkolämmitystä, ja vaikka starttaili 10 sekuntia / 2-5 minuuttia lepoa, niin auto käynnistyi aina ennen kuin akusta loppui virta.

Tosin vaikka nyt onkin tarkoitus ostaa kunnollinen akku (vaikka ei ajaisikaan talvella), niin jos sekään ei auta, on autossa nykyään mukana kompakti apukäynnistin josta irtoaa max. 800A virtaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #622 : 21.08.2016, 00:37:43 »
Noi snaijderit on kyllä sellasta paskaa että pitäis olla myyntikiellossa...  :2funny:

Ittellä muistaakseni 10v vanha GM:n (bosch/varta ehkä?) orkkis akku, seissyt ensimmäiset 7-8v ladattuna hyllyssä.
Oli menossa kaverin duunissa roskiin niin laitoin Volvoon. Ei näköjään mee miksikään kun on vaan vuosien saatossa välillä laturissa.  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #623 : 21.08.2016, 03:39:22 »
Noi snaijderit on kyllä sellasta paskaa että pitäis olla myyntikiellossa...  :2funny:

Juu ei tule mitään noista. Ihan liikaa takuuhommia.

Sznajder juhli 90v. merkkipylvästä vuonna 2015, mutta joku 5 vuotta sitten olivat kestävämpiä akkuja kuin nyt...

-------

Asiasta kukkaruukkuun, niin muistaaseni julistin vanhassa topicissa noin 2 vuotta sitten että haluan jossain vaiheessa ajaa Möhköllä wiinan voimin...

Yhden haittapuolen olen kyllä todennut:
En uskalla lainata autoa kenelläkään, ellei vähintään ole puoli tankillista.
Aina täytyy muistuttaa, että: "Älä tankkaa bensaa".


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #624 : 26.08.2016, 21:00:15 »
Off topic.

Ostin tänään talvilintan:


SE Polar vm. 1992. Ajettu 569 tkm.
- B230F + M47.

Varusteita:
- Sähkösäätöiset peilit.
- ABS- jarrut (toimivat sellaiset).

Plussaa:
- kova pohja.
- siisti musta sisusta.
- moottori on tikissä, eikä syö öljyä.
- kesävanteina kohtuu hyväkuntoiset ja suorat Fondmetalit
- vetokoukku.
- hyvät talvirenkaat.
- melkein vuosi leimaa.

Miinuksia:
- kytkin/asetelma ehtoopuolella (täristää sporttisessa liikkeellelähdössä).
- etujousia laikattu liikaa (natisevat ja paukkuvat pienillä nopeuksillä kääntyillessä).
- aurauskulmat päin honkia.
- mattaväristä voi olla montaa mieltä, ja maalari ei ole ollut ihan pätevä, kun valumia löytyy.

Sain kohtuu hintaan kaverilta, jolla ehti olla noin viikon.

Täytyy tässä viikonloppuna tutkia vähän kattavammin tuota ostosta.



Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #625 : 26.08.2016, 21:19:46 »
Laitappa talven mentyä viestiä jos luovut tuosta :D
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #626 : 26.08.2016, 22:24:31 »
Laitappa talven mentyä viestiä jos luovut tuosta :D

En taida olla ihan äkkiseltään tuosta luopumassa.
Vaatii hieman taustatietoa tämä:

1. Oma auto piti aikanaan olla isolohko + manuaali 245, mutta tilanne muuttui.

Möhkön omistusaikana, on sen rinnalla ollut eri laatuisia ja maalaisia autoja omistuksessa.
Koko ajan takaraivossa on kuitenkin kummitellut ajatus, että pitää hommata 245 (B230F + manuaalilaatikko).

Nyt sai sitten sopivaan hintaan "pikkuvikaisen" 245:n oikeilla spekseillä.

Laitan kuntoon, ajan ja nautin.  :)


Suoralla ajaessa alusta on kyllä yllättävän mukava, vaikka on laikatut jouset, ja saa ohjastaa enemmän kun auraukset harittavat.


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #627 : 05.09.2016, 00:09:07 »
Möhköllä nyt vaan ajeltu.

Kulutus nätissä seka-ajossa tippui 14 litran pintaan, lambda-anturin vaihdoin jälkeen.
Tarkka lukema edellisellä täydellä tankkauksella oli 13,83 / 100 KM.

-----

Näköjään Möhkön melkein virittämisestä on ollut jotain hyötyä, kun kiihtyy ja kulkee paremmin vähän luistavalla AW:lla,
kuin vakio B230F+M47, 245-kopassa, jonka moottori on kunnossa, ja polttoaineena bensa...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #628 : 15.09.2016, 00:43:34 »
Tämäkin vissiin toimii vielä, kun en ole kohta 2 viikkoon tähän koskenut kun on ollut enemmän tai vähemmän lainassa.
Lainaajat ovat onneksi muistaneet tankata RE85:sta, niin ei ole jäänyt välille.

Vaikka tämä nyt on tarkoitus jäädä projektiksi/harrasteeksi, niin tilanne on vielä vähän avoin.
Yhteistä taivalta on takana yli 110 000 kilometriä, ja joulukuun alussa tulee täyteen 5 vuotta.

Koppa alkaa olemaan aika loppu, kun joudun harmikseni toteamaan, että tuossa 570 tkm ajetussa 245:ssä on hitsaamaton (ja kova) pohja, ja koppakin on kaikesta huolimatta parempi.

Yleiseen myyntiin ei ainakaan mene, koska silloin ei kukaan maksa 600€ enempää nykykunnossa...

En vielä jaksa tai edes halua luovuttaa tämän kanssa.


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #629 : 27.10.2016, 21:35:30 »
Möhkö on ollut nyt veljellä lainakäytössä, ja itse en ole kauheasti tällä ajanut.
Tänään kävin kuitenkin töissä tällä ja tankkaamassa.

Täytyy kyllä nyt viimeistään todeta, että tarvike venttiilikopan tiivisteet ovat surkeita.
Edellinen tiiviste kesti nyt jopa 2 kk ennen kuin alkoi kunnolla vuotamaan.
Moottorin koko pakosarjan puoli on aivan öljyinen.

Tänään putsasin pahimmat pois.
Yksi tarvike tiiviste on tuossa hyllyssä, ja täytyy se ensi hätään laittaa.

Ensi kuussa kun tilailen 245:een osia, niin täytyy samaan tilaukseen laittaa pari kappaletta Elringin venakopantiivisteitä.

Tiedä nyt sitten onko RE85:lla jotain vaikutusta noiden venakopantiivisteiden kestoon, koska silloin kun ajeli vielä bensalla, niin nuo halvat tarviketiivisteet kestivät jopa vuoden.

Jos ei muu auta, niin pitää laittaa orggis tiiviste, vaikka sen hinnalla saakin noin 4 "merkitöntä" tarvike tiivistettä...
 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron