Futurez  Kulkukoira

Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon

  • 83 Vastauksia
  • 19942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #45 : 09.09.2017, 21:13:16 »
Ootko kokeillut massavasaralla, ei millään lelulla vaan sellasella että on oikeesti puntissa painoa ja akselissa pituutta että saa iskuun voimaa? Monesti tullut huomattua että normi kätilöt on huonoja vs. massavetäjä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #46 : 10.09.2017, 10:56:07 »
Enpäs ole, pitääkin kysäistä kaverilta sellainen lainaan ja yrittää sitä. Kiitos vinkistä :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #47 : 15.09.2017, 07:15:57 »
Ei lähtenyt liukuvasaralla mihinkään. Rupesi vaan pelottamaan pulttien katkeaminen, kun tuo liukuvasaran vastine tulee vain kolmeen kiinni.

Tein sitten töissä tuollaisen härvelin, joka tulee kaikkiin pultteihin kiinni ja vetää 5t pullotunkilla rummun irti.



Eikä mihinkään. Ei edes inahda. Tunkissa vaan varo suhisee läpi. Kai se on otettava koko akseli irti ja pillillä kuumennettava pajalla...

Mutta ei hätiä mitiä, kävin eilen Oulussa mutkan ja tulin takaisin huomattavasti köyhempänä mutta ehjien osien verran rikkaampana. Nyt on kunnostettu akseli taakse (uudemman mallin, eli korvakoita joutuu muokkaamaan), siihen täysin läpikäydyt jarrut uusilla rummuilla/kengillä/sylintereillä sekä eteen olka-akselit levyjarruineen sekä kolmimäntäisine satuloineen. Etujarrut on suoraan ajosta, eli ne taidan käyttää vielä auki ennen paikoilleen laittoa niin ei tarvitse siitä huolehtia sitten taas pitkään aikaan.

Sehän saattaa olla, että vielä tänä syksynä Amazon saa uuden leiman paperiin 5 vuoden tauon jälkeen :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #48 : 16.09.2017, 19:06:08 »


Ja näin. Taka-akselin nappaisin irti. Yksikään pultti ei katkennut eikä pyöristynyt :)

Loppujen lopuksi aika vähän eroa noissa akseleissa. Uudemman akseliputki on ulkohalkaisijaltaan 5mm paksumpi, ja tietty jakareille on erilaiset kiinnitykset kuin linkkivarsille, mutta nuo on todella helposti muokattavissa sopiviksi, esimerkiksi jakarillisen akselin reaktiotankojen kiinnikkeet on samoilla kohdilla kuin linkkiakselin kiinnikkeet eli niitä voi käyttää hyväksi uusien teossa.

Valuttelin sitten tuosta alkuperäisestä perästä öljyt pihalle ja tarkistelin vauriot, tasausrattaat siinä vähän pitää ääntä mutta poskilaakerit ja pikkupyörän laakerit on välyksettömät eikä niissä tunnu rokamia. Myös öljyt oli ihan siistin näköiset, tummat kyllä mutta ei siellä ollut metallimurua tai vettä seassa. Eli vauriot taitaa kuitenkin rajoittua pelkästään pyörien laakereihin ja jarrusylintereihin, tuosta siis saisi kunnosteltua vielä ihan järkikustannuksilla ehjän akselin.



Siinä ne nyt lepää, pitää tuo vasemmanpuoleinen akseli puhdistella kunnolla ja tehdä siihen tarvittavat kiinnikkeet, sitten maali pintaan ja jarrukilkkeet kiinni ja sen jälkeenhän sen voi jo ruuvata autoon alle :)

Etujarrut otin myös työn alle, puristelin niistä männät irti ja tilasin uudet tiivistesarjat kun eihän nuo enää ihan uudenveroiset olleet. Itse satulat pistin ultraäänipesuriin, sekaan vähän sitruunahappoa ja astianpesuainetta niin saa kanavat kunnolla puhtaaksi ja samalla hyvän pohjan maalille. Niistä ei valitettavasti tullut otettua kuvia, olisi mennyt puhelin niin sontaiseksi että en viitsinyt kaivella luuria taskusta kuvia varten :)

Lopuksi vielä kysymys, mahtaako kenelläkään olla tietoa mistä vehkeestä tuohon mahtaisi käydä nuo taka-akselin puslat? Siis nuo reaktiotankojen ja akselin väliin tulevat donitsit. Alkuperäiset on sen verran suolaisen hintaiset, että mieluummin etsisin jotkut edullisemmat vaihtoehdot.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #49 : 22.09.2017, 20:23:45 »
Itse itselleni vastaten, 88-92 Galantin (E33) etualatukivarsien puslista saa tehtyä sopivat kun halkaisee puoliksi. Ja hintaa on kymmenesosa orkkispuslien hinnoista.

Tein 3mm levystä rasiaporalla tuollaisia lätkiä:


Noista meni molemmat osat käyttöön, ulkorinkulat ajoin sorvissa pyöreäksi ja niistä tuli akseliin uudet tukivarsien topparit. Sisemmät "prikat" taas käytin prässissä ja niistä tuli reaktiotankojen pusliin passelit... Noh, topparit kai ne nuokin on.


Akselista hioin metallipintaa näkyviin sen verran että sain uudet kiinnikkeet ja topparit hitsattua.



Ja sitten ei muuta kuin maali pintaan ja kuivumista odottelemaan. Huomisen päivän ajattelin pyhittää enduron ajamiselle, niin saa osat kuivua rauhassa ennen kuin rupean kasaamaan jarrukilkkeitä paikoilleen.



Hankkimani "uudet" etunavat käytin auki, tarkistin laakerit ja vaihtelin tuoreet rasvat. Jarrulevyjä en ruvennut sorvaamaan, kun olivat kuluneet tasaisesti ja pinnassa oli vain ohut ruoste. Jarrusatuloiden korjaus sen sijaan meni ihan hukkaan, kun kaverin korjaamon kautta sai upouudet satulat järkihintaan.



Nyt olisi sitten ruostepoistetut ja siistit kolmimäntäiset satulat jouten, uusilla tiivisteillä ja asennussarjalla. Männät niissä on välttävät, itse en ehkä niitä laittaisi paikoilleen, mutta tiukan paikan tullen noillakin saisi auton liikenteeseen. Jos joku sattuu lukemaan tämän ja on tarve ehjille satuloille, niin pistä viestiä.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #50 : 25.09.2017, 07:19:47 »
Sunnuntaipuuhastelun seurauksena Amazon on taas pyörillään, tällä kertaa ilman huutavaa perää mutta toimivilla jarruilla :)

Mukavahan se on läiskiä puhtaita ja ehjiä osia paikoilleen...



Etujarruja en nyt sitten kuitenkaan ruvennut vaihtamaan. Keulan ollessa ylhäällä olin jo avaimet kädessä että irroitan olkavarsia myöten kaikki, mutta jarruletkujen sopivuus oli hieman epävarma, niin käytin sitten vaan rummut auki. Sieltähän löytyikin mukava yllätys, palat oli melko hiljattain vaihdettu ja ihan täydellä pinnalla eikä sylinteritkään olleet vuotaneet ulos asti. Joten sylkät irti, sorvissa pikku hionta, puhdistus, uudet jarrurasvat sisään ja läjään. Sitten vaan ilmaus ympäriinsä ja kappas, sieltähän löytyi toimivat jarrut. Kävin jopa hiekkatiellä koittamassa, etuset lukkiutuu yhtä aikaa ja käsijarru myös. Niin kovasti en uskaltanut jarruttaa että takaset olisivat olleet lukossa, eli jarruista ei tullut edes takapainoiset :)



Sehän alkaisi olla pikkuhiljaa valmis leimalle. Tänään vielä viimeiset tarkastelut että kaikki toimii, ja yritän ripustaa pakoputken vähän paremmin kun oli kannakekumit vähän huonossa hapessa, mutta muutenhan tuota voisi jo konttorille tarjota.

Kuskin oven lukko toimii aika huonosti sisältäpäin, nuppi jää jotenkin puolitiehen. Yritin selvittää mistä moinen johtuu, mutta kyseessä on ilmeisesti ihan vaan kuluneisuus. Noh, pääsee sisään ja ulos niin kai se riittää...


Sitten vielä lopuksi pesu molemmille, niin kelpaa taas liata.


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #51 : 25.09.2017, 16:59:11 »
En malttanut odotella enää huomiseen, vaan kävin konttorilla jo tänään.



Ainoa korjauskehoitus tuli kuskin puolen jarruvalosta joka ei palanut. Tai tarkemmin sanottuna siltä puolelta sammui kaikki valot kun painoi jarrua. Kotipihassa purin yhdessä johdossa olleen rosvoliittimen irti ja korvasin sen juotoksella, nyt pelaa kaikki valot niinkuin pitääkin. Jarrut piti hyvin tasaisesti, iskaritesti näytti vähän omiaan mutta katsastushenkilö sanoi ettei oikein luota noin uuden tekniikan toimimista näin vanhan auton kanssa, eli vaihda iskarit jos tuntuu että toinen puoli pomppii enemmän.

Jokin tuolla voimansiirrossa pitää vieläkin meteliä kun vauhdissa laskee vedon pois, olipa vaihde päällä tai ei. Perästä se ei tule, eli kardaanin tukilaakeri lienee seuraava epäilty. Varaosakuvastot vaan tuntee tukilaakerin vuodesta 1967 eteenpäin, mikähän lienee homman nimi?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #52 : 25.09.2017, 17:32:45 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #53 : 25.09.2017, 18:50:11 »
Könysin auton alle ja siellähän oli vetolaippa melko löysässä. Kiristin sen nyt paremmin ja kävin pikku koeajolenkin, meteli loppui mutta vauhdissa ilman vetoa kuuluu sellaista rikki menevän laakerin rohinaa aika-ajoin. Eli sen pikkuakselin laakerit olisi seuraavana vaihtolistalla.

Tekisi melkein mieli viedä jonnekin pajalle vaihdettavaksi, mutta missähän moinen operaatio mahtaisi onnistua tässä pohjois-savon alueella?

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #54 : 27.09.2017, 06:55:39 »
Eilen otin Amazonin liikennekäyttöön ja kävin illalla sellaisen 50km sillä ajelemassa. Kone hiukka nykii tasakaasuajossa, epäilen että kaasari on melko likainen pitkän seisonnan seurauksena. Pinionin laakeri on tosiaan vaihtokunnossa, nyt vetolaippa pysyi kyllä tiukalla mutta moottorijarrulla perästä kuuluu sellainen kurnutus että seutukunnan sammakotkin tulee hämmästelemään.

Tuota pinionin laakerin vaihtoa varten täytyy ilmeisesti taas perä purkaa melko täydellisesti... Edelleen, jos joku tietää oikeasti hyvälaatuisen korjaamon tästä pohjois-savon alueelta joka homman voisi hoitaa, antakoon sen ilmi. Kokemattomalle ensikertalaiselle en harjoittelusta maksa, mutta ammattimiehelle maksan hyvin mielelläni että tuon saa kuntoon.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240, -64 Amazon ja -95 940
« Vastaus #55 : 29.09.2017, 21:18:38 »
Ei löydy pajaa, joka suostuisi homman tekemään alla olevaan akseliin, eli sama tehdä homma itse. Taidan vaan suosiolla jättää sen homman talveksi, joten laitoin amazonin takaisin seisontaan. Pitää siirrellä se pihassa sellaiseen paikkaan että rassailu on talvellakin mahdollista.

Noh, ettei elämä kävisi tylsäksi, niin eilen bongasin torista myynti-ilmoituksen 940 volvosta. Pienien lisätiedustelujen jälkeen se piti lähteä työpäivän jälkeen tutkimaan paikan päälle, ja sieltähän tultiin kahdella autolla pois.



Tähän mennessä autosta ei ole löytynyt ihmeempiä vikoja, tekniikkapuolella kaikki tuntuu pelaavan vuotavaa imusarjan tiivistettä ja tihkuttavaa vesipumppua lukuunottamatta, mahdollisesti myös joku etupään nivel on väljä tai sitten aurauskulmat säätämättä, kun on syönyt molempien eturenkaiden ulkosyrjät. Niin ja muutama sähkövika on, ilmastointi ei virka mitään ja sähköpeilit on yhtä hiljaista sorttia nekin.

Muuten auto on ehjäpeltinen ja kolhuton, joskin aivan tolkuttoman likainen, myös sisältä. Sisällä on ainakin 12 vuoden aikana kertyneet pölyt ja liat, hajuista puhumattakaan. Tein tänään pari tuntia hommia imurin kanssa ja purin etupenkit pois, kuskin penkin verhoiluille on tehtävä jotain (selkänojan sivut rikki) ja koko sisusta on pestävä ihan reilulla kädellä. Seuraavaksi vähän kuvasatoa siitä, minkälainen on lähtökohta:
















Tästä lähdetään. Ei mikään älyttömän iso projekti, mutta aikaavievä. Eiköhän tuosta talveksi saa käyttöauton leivottua :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240, -64 Amazon ja -95 940
« Vastaus #56 : 30.09.2017, 18:51:31 »
Imusarjan tiiviste tuli vaihdettua, kun sellainen sattui varastossa valmiiksi olemaan. Onhan tuossa havaittavissa pientä vikaa... ;D


En vielä testannut miten vaikutti, kun ajattelin nyt tehdä nuo tiedossa olevat tekniikkamurheet alta pois ennen seuraavaa käynnistystä. Laitoin jäähdytysnesteet valumaan astiaan, josko huomenna vaihtelisi sen vuotavan vesipumpun. Huomasin myös että syylärin kuskin puoleinen pääty on hieman märkä, mutta en saanut selvää onko kyseessä jäähdytysneste vai jostain muualta valunut vesi. Pitänee pestä tuo konehuone remontin jälkeenkunnolla niin näkee mahdolliset valumat paremmin.

Sisustaa puhdistelin tänään, tai oikeastaan kävin kaikki siellä olevat melko lailla kokonaan läpi Tornadorilla ja painehuuhtelulaitteella. Mukava yllätys oli, että pesuaineena käyttämäni Jiffy selviytyi hienosti niin tekstiileistä, maalipinnalta kuin muoviosistakin. Ja sitten muutamat 50/50 kuvat:











Kyllähän tuo auto raikastui ihan huomattavan paljon, nyt siellä voi jopa istua ilman että alkaa silmiä kirvelemään. Vielä pitäisi löytää ehjä kuskin penkki tai siihen fyllingit ja verhoilu sekä kuskin oveen ehjä lokero.

Kattoverhoilukin roikkuu hieman, milläs foorumilaiset on noita korjailleet?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Nostokurjen -87 240, -64 Amazon ja -95 940
« Vastaus #57 : 01.10.2017, 14:55:11 »
Mulla akselin laakerointi ja shimmaus onnistui ihan paikallisella moottorikoneistamolla. 150€ otti laakereiden vaihdosta ja shimmauksesta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240, -64 Amazon ja -95 940
« Vastaus #58 : 01.10.2017, 15:07:12 »
Mulla akselin laakerointi ja shimmaus onnistui ihan paikallisella moottorikoneistamolla. 150€ otti laakereiden vaihdosta ja shimmauksesta...

Ja akseli oli autossa paikoillaan? Tuo tuntui olevan se kynnyskysymys suurimalle osalle korjaamoista. Onneksi yksi rohkea paikallinen ilmoittautui, nyt vaan odotellaan laakeripakettia Ruotsista :)

940 sai tänään uuden vesipumpun sekä uudet jäähdytysnesteet 50/50 seoksella glykolia ja akkuvettä. Myös apukuskin jakkaran ruuvasin paikoilleen, ovipahvitkin on vielä irrallaan odottelemassa inspiraatiota liimata yläreunojen nahkat takaisin kiinni. Niin ja kuskin penkki tarvitsisi kipeästi uuden verhouksen ja pehmusteet, alkuperäistä huonokuntoista en viitsi laittaa edes väliaikaisesti kiinni autoon.

Kun sain konehuoneen valmiiksi, niin pesin sen, että näkee jos jostain alkaa mehimään.



Ja samoin tein pesin Würthin Heavy Dutylla koko auton, vaikka pesuaine tehokasta onkin niin lajinsa sai hangata sammalta irti pinnasta. Mutta kyllähän siitä ihan eri siisti tuli kun sai pinttymät pois.



Pitää yrittää ennen talvea vielä päästä jonnekin tekemään savipuhdistus ja kunnon vahaus tuolle autolle. Myös jotkut siistimmät vanteet voisi yrittää etsiä, nuo 15" on kyllä niin perin ankeat että ihan puistattaa... Alle saisi kuitenkin pyöritellä jopa 18" ilman muutoskatsastusta. Ja ei, en laita 240 vanteita siihen alle ;D

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Nostokurjen -87 240, -64 Amazon ja -95 940
« Vastaus #59 : 01.10.2017, 15:35:05 »
Eikun akseli irrallaan. Empäs tuota tajunnut  :-[
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Elekma  Autoracing