Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: janne102 - 05.06.2015, 07:10:51

Otsikko: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: janne102 - 05.06.2015, 07:10:51
Hei!

Olen aloittamassa b230f koneen turbottamista. Epäselväksi jäänyt tuo öljynkierto. Mistä otetaan öljynkierrolle tulo-, ja paluuletkut?
Mitä eroa on F ja FT koneen sähkösarjoilla? Tarkoituksena on teetättää Tonilla lastut noihin vaparin boxeihin.

Tarkoitus on aluksi turbottaa pienillä ahdoilla tuo F koneen vakio alakerta, myöhemmin alan kasailemaan 13mm veiveillä ja turbon männillä olevaa moottoria.

Laitetaas tähän samaan nyt vielä kysymys että passaako 940 mallin puskuri 740 vm 87?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: vippe - 06.06.2015, 11:58:49
Mistä otetaan öljynkierrolle tulo-, ja paluuletkut?
Mitä eroa on F ja FT koneen sähkösarjoilla?
jotkut tekee kohtaan jossa vakiona banjolla otetaan turbon öljynpaine (about keskellä pääöljykanavaa, siihen reikä,kierre ja rälläkälläkin saa suoran että banjo pitää. sit kanavan päätypultit auki ja putsaus)
osa taas tekee öljynpainekytkimelle t-haaran ja osa ottaa pääöljykanavan etupään pultin ja tilalle nippa.

paluuksi osa rei'ittää vakio kohdan ja siihen nippa hitsaten tai kiertäen taikka jopa vakiotyylisen reiän (viimeisin ei suositeltavin)
jotkut taas hitsaa öljypohjaan sopivan putken nysän.

lh2.4 ohjatuissa vapari ja turbo sähkösarjoissa erona: imm toisella puolella konehuonetta, ja kaasuläppäkytkimeltä pitää turbottaessa yks johto katkasta, sit asiaan liittymättömänä akku, abs ja pissapoika myös toisinpäin.

Laitetaas tähän samaan nyt vielä kysymys että passaako 940 mallin puskuri 740 vm 87?

kaippa se paikalleen menee, muttei ole omasta mielestä esteettisen näkönen.
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/zarrki/DSC00114.jpg?t=1237075460)
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: janne102 - 06.06.2015, 21:30:11
Lainaus
kaasuläppäkytkimeltä pitää turbottaessa yks johto katkasta

Osaatkos sanoa minkävärinen johto ja mitä kyseinen johto tekee?  :)
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: vippe - 08.06.2015, 10:42:23
täyskaasun kosketintieto. -94 ja -95 sähkökaaviosta näyttäs olevan puna-valkonen piuha
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: janne102 - 08.06.2015, 14:45:30
täyskaasun kosketintieto. -94 ja -95 sähkökaaviosta näyttäs olevan puna-valkonen piuha

Ja miksikäs tämä pitänee poistaa?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: sekokupu - 08.06.2015, 17:11:23
Ja miksikäs tämä pitänee poistaa?

Koska ahdetun boksi/softa ei sitä ymmärrä. Jotkut boksiversiot saat jopa kivasti hämilleen sillä.
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: janne102 - 09.06.2015, 01:12:02
Kiitoksia vastauksista. Osaakos joku sanoa minkävärinen johto se on 740 vm87 volvossa? Luultavasti sama?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Kalamies - 09.06.2015, 07:29:37
Asiansa osaava lastuntekijä voi varmasti jättää täyskaasukartan nollille niin ei tarvitse johtoja silpoa. Vakiopurkeilla ajellessa asia on taas eri. Tuo johto on helppo etsiä yleismittarilla.
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: janne102 - 09.06.2015, 09:21:31
Selvä homma. Oiskohan kellään myynnissä FT koneen bensa ja sytkäbokseja? Missähän hintaluokissa pyörivät?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: REX - 09.06.2015, 12:15:58
Selvä homma. Oiskohan kellään myynnissä FT koneen bensa ja sytkäbokseja? Missähän hintaluokissa pyörivät?

Markkinapaikalta takavetoisten varaosista kannattaa katsella. Siellä niitä melko tasaisesti esiintyy.

Hinta haarukka on kaikkea muutaman kympin - useiden satojen välillä. Riippuu vähän siitä onko myyjä hinnoitellut sen reaaliarvon vai kullan mukaan. Yleensä 50-100e on normaali hinta.
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Jallis - 24.06.2015, 18:54:20
Eikös se ollu ihan järkevää ottaa irti ruiskuboksin kammasta. Eikö ollu pin 3? Jollen väärin muista...
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: JesseV - 26.06.2015, 22:13:47
Tässä kans hieman haaveillu B230F:n turbottamisesta. Vähäpäästöinen on, mutta eikös nyt pitäis joku laki olla menossa läpi ellei oo joo menny, että ei tarvi enää VTT-mittauksia vaan normaalit katsastuspäästömittaukset riittää? Ja tuohon sitten varmaan muutoskatsastus kylkeen.

Käytännössä siis em. koneen turbotus vaatii pakosarjan, turbon, bensa- ja sytkälastut/boksit, suuttimet, välijäähyn ja ahtoputket? Sitten turbon öljynkiertoon syöttö sekä paluu. Jos on tavotteena vaikka 200hp niin riittääkö vakioturbo/-suuttimet FT:stä?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Chall - 26.06.2015, 22:24:02
Tässä kans hieman haaveillu B230F:n turbottamisesta. Vähäpäästöinen on, mutta eikös nyt pitäis joku laki olla menossa läpi ellei oo joo menny, että ei tarvi enää VTT-mittauksia vaan normaalit katsastuspäästömittaukset riittää? Ja tuohon sitten varmaan muutoskatsastus kylkeen.

Käytännössä siis em. koneen turbotus vaatii pakosarjan, turbon, bensa- ja sytkälastut/boksit, suuttimet, välijäähyn ja ahtoputket? Sitten turbon öljynkiertoon syöttö sekä paluu. Jos on tavotteena vaikka 200hp niin riittääkö vakioturbo/-suuttimet FT:stä?

Tulosta ei tiedä vielä, mut ton F koneen turbottamisen voit unohtaa ilman VTT mittauksia.. Ainoa vaihtoehto hommata FK/FT papereineen

E: tai sitten laitat FT turbot yms kiinni, ja sanot että on FT kone. tiedä sitten miten suhtautuu, vaatii kuitenkin tietoja koneesta
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: JesseV - 28.06.2015, 18:54:19
Juu eikun tämän http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868 (http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868) voimaantuloa toki odotetaan ennenkuin lähdetään mitään tekemään tuolle autolle. Tuohan siis poistaisi sen VTT:n mittausten pakollisuuden vähän vanhemmista vähäpäästöisistä, riittäisi että katsastuksessa menee päästöt läpi.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=162629 (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=162629)
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: puppet - 06.07.2015, 17:05:36
Tulosta ei tiedä vielä, mut ton F koneen turbottamisen voit unohtaa ilman VTT mittauksia.. Ainoa vaihtoehto hommata FK/FT papereineen

E: tai sitten laitat FT turbot yms kiinni, ja sanot että on FT kone. tiedä sitten miten suhtautuu, vaatii kuitenkin tietoja koneesta

Periaatteessa jonkun turbo ysin/seiskan rekisteriotteesta kopio, ja vaikka vielä kuitti että kone on tästä. Näin täällä mentiin, tosin ilman kuittia ja lohko kyllä oli ko. autosta mistä mulla oli paperit  :D
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Miuzo - 22.07.2015, 19:52:01
Millä porukka on kairannu öljynpaluun reiän lohkoon kun kone on paikallaan? Normikaraan kun ei kovin isoa terää taida saada?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Levis - 22.07.2015, 21:25:35
Millä porukka on kairannu öljynpaluun reiän lohkoon kun kone on paikallaan? Normikaraan kun ei kovin isoa terää taida saada?


ihan perus halpahallin rasija poralla
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786082/Reikasahasarja-22253551707376mm-BiMetal
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Bambu - 14.06.2016, 11:31:14
Onko f ja ft koneissa bensapaineet samat, täytyykö bensapaineen säädin vaihtaa?
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: Miuzo - 14.06.2016, 15:39:35
Onko f ja ft koneissa bensapaineet samat, täytyykö bensapaineen säädin vaihtaa?

On sama
Otsikko: Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
Kirjoitti: lakeshead - 14.06.2016, 18:58:38
Millä porukka on kairannu öljynpaluun reiän lohkoon kun kone on paikallaan? Normikaraan kun ei kovin isoa terää taida saada?
ite vedin verkkovirtaporalla, jossa oli muistaakseni 13mm istukka, mutta terä oli kuitenkin 19mm.  Vissiin vähän spesiaalimpi terä. Saa olla helkkarin tarkkana ettei mene vinoon, itsellä meni