Autoracing  KL-varaosat

Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)

  • 87 Vastauksia
  • 31338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #45 : 22.12.2016, 16:24:40 »
Eikö R-Sport 240:tä hyväksytä 200-sarjan tehokkaimmaksi eli sitä jossa oli muistaakseni 200 heppaa vakiona 16 v kannella ja 2.3 l lohkolla.
Eikös siinä 200 hv ollut? Muistaakos joku?

Ei hyväksytä kun R-Sport sarja ei ollut varsinainen tuotantomalli vaan lisävaruste

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #46 : 22.12.2016, 17:29:33 »
Yli menee että heilahtaa. 215hp tuottaa tuo V8. Mutta sellainen taikasana kuin kuristaminen  ::)

Tuossa tapauksessa ainut vaihtoehto on poikkeuslupa. Tuommoinen taikasana ei päde.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #47 : 22.12.2016, 18:23:29 »
Tuommoinen taikasana ei päde.

Mutta sellainen pätee kuin "omatuotanto", johonka voi sisältyä esim tuo kuristaminen. Jos tarkastellaan lähtötehon kannalta niin mitä se sille inssille kuuluu mistä vehkeestä mylly on peräisin ellei venttiilikopassa lue kissan kokoisin kirjaimin että BMW ? Onhan jenkeilläkin eräitä 7l kokoisia V8 koneita ja silti niistä irtoaa vain 180hp.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #48 : 22.12.2016, 18:47:58 »
Tuossa tapauksessa ainut vaihtoehto on poikkeuslupa. Tuommoinen taikasana ei päde.

Kuristaminen on mahdollista, mutta tietyissä rajoissa. Esimerkiksi jos 286hv bmw 4.0L V8 laittaa 215hv 3.0L kannet voidaan 4.0L tehoiksi hyväksyä jotain järkevää 215-286hv väliltä. Kun taas pienitehoisimman bmw V8 3.0 tehojen kuristaminen tuskin onnistuu.
citikka

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #49 : 22.12.2016, 18:54:53 »
Kuristaminen on mahdollista, mutta tietyissä rajoissa. Esimerkiksi jos 286hv bmw 4.0L V8 laittaa 215hv 3.0L kannet voidaan 4.0L tehoiksi hyväksyä jotain järkevää 215-286hv väliltä. Kun taas pienitehoisimman bmw V8 3.0 tehojen kuristaminen tuskin onnistuu.

Nykyään kansi määrää minimi tehon. Hölmöä kun onkin.  :idiot2:

Mitä tapahtuu moottorille jos siihen laitetaan "omavalmiste kansi". Eikös sillon siitä tule moottori joka on pakko dynottaa...
Virallinen kanta on JOO / EI riippuen mistä kysyy, keneltä ja minä päivänä.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #50 : 22.12.2016, 19:15:13 »
Mitä tapahtuu moottorille jos siihen laitetaan "omavalmiste kansi". Eikös sillon siitä tule moottori joka on pakko dynottaa...

No enhän minä taas hoksannut, että te menette sieltä mistä aita on matalin, eli luovuttaja-auton tiedot kouraan ja leimalle :D

Minä taasen ajattelin sen niin, että V8 aihio johon remmi kylkeen jolloin aihio muuttuu omavalmisteeksi eli pitää penkittää. No sitten penkissä vaikka parista pytystä suuttimet ja tulpat irti tai mitkä vaan, jotka rajoittaa tehoa huomattavasti ja sitten katsastuslukemat paperille. Penkkivedon jälkeen kokoonpanon normalisointi ja naamaperuslukemilla konttorille ihmettelemään katsastusinspehtöörin kanssa jotta "miten tämä voi näin vähän jerkkua antaa?"  :idiot2:

Kaikki on tehtävissä jos vaan haluaa   V:>

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #51 : 22.12.2016, 19:23:10 »
No enhän minä taas hoksannut, että te menette sieltä mistä aita on matalin, eli luovuttaja-auton tiedot kouraan ja leimalle :D

Minä taasen ajattelin sen niin, että V8 aihio johon remmi kylkeen jolloin aihio muuttuu omavalmisteeksi eli pitää penkittää. No sitten penkissä vaikka parista pytystä suuttimet ja tulpat irti tai mitkä vaan, jotka rajoittaa tehoa huomattavasti ja sitten katsastuslukemat paperille. Penkkivedon jälkeen kokoonpanon normalisointi ja naamaperuslukemilla konttorille ihmettelemään katsastusinspehtöörin kanssa jotta "miten tämä voi näin vähän jerkkua antaa?"  :idiot2:

Kaikki on tehtävissä jos vaan haluaa   V:>

Ei toimi noin. Kansi kun määrittää minimi tehon, jos kansi on vaikka 200hp autosta, et alle 200hp saa siitä laillisesti vaikka penkittäisit 35hp.

Esim. B230FT:n 530 kansi määrää 165hp minimiksi, kun taas vaparin 115hp ja FK:n 135hp... Vaikka kaikissa kolmessa sama kansi fyysisesti (okei pakoventtiilit on turbossa natrium(?) täytteiset), muttei näin lainpuolesta...
Eli 16v vinokoneen minimi on se 155hp, vaikka pistäisi sen 1.0 litrasen koneen päälle.

Typerää..?

"Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi). "

http://www.trafi.fi/filebank/a/1464955077/3ee2bebc461ef7693ac4d5455c14156f/21676-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_%28kevyt_kalusto%29_Versio_2_0.pdf

Näin niinkun virallisesti.

Turha selittää "mutta kun pena sai leimasta X auton jo vuonna X holsetilla".
Minkä auton tahansa saa leimattua miten tahansa kun näyttää seteliä tai inssi on muuten vaan tyhmä eikä tiedä mitä tehdä (valitettavan yleistä).
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 19:33:47 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #52 : 22.12.2016, 19:37:57 »
Ei toimi noin. Kansi kun määrittää minimi tehon, jos kansi on vaikka 200hp autosta, et alle 200hp saa siitä laillisesti vaikka penkittäisit 35hp.

Lyödäänkö vastauksesi lukkoon?

Edelleenkin; mitä se sille katsastusinssille kuuluu mistä autosta aihio on peräisin ja kuinka monta miljoonaa hevosta siinä on ollut? Ainoa millä on väliä, on senhetkiset tehot jotka voidaan osoittaa penkkilapulla.


Trafin linjaus;

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf

Lainaus
Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle(liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan OHJE4(10)TRAFI/54020/03.04.03.03/2015 moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineen syöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopaine arvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia.

Ylläripylläri tuossa ei puhuta mitään lähtötehosta tai siitä, mistä moottori on peräisin  ::)

edit: eikun puhutaanpas :facepalm: moottorinlohko, sylinterikannen tiedot näemmä pitää muutoslappuun merkitä
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 19:39:46 kirjoittanut razori »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #53 : 22.12.2016, 19:44:52 »
Olen miettinyt ihan samaa. Tilavuutensa puolestahan se menee, mutta ylittyykö max tehot 186hp? Jäänyt sitten ajatuksen asteelle. Bemarin koneeseen saisi suoraan kestävää laatikkoakin.

No sitten ottaa esim. BMW:n M50 2.5 l koneen käsittelyyn eli 170 heppaisen ja muutoskatsastaa sillä. Seuraavassa huollossa kone onkin vaihtunut 3.0 l M3 moottoripohjaiseen ratkaisuun. Eihän nuo enää niitä koneen numeroja peruskatsastuksessa älyä katsoa vissiin uudestaan..
Ihan järjenköyhiä sääntöjä.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #54 : 22.12.2016, 19:57:12 »
Puliukk0 kirjoitti:

Minkä auton tahansa saa leimattua miten tahansa kun näyttää seteliä tai inssi on muuten vaan tyhmä eikä tiedä mitä tehdä (valitettavan yleistä).

Valitettavan yleistä..?? Leimahan sieltä konttorilta haetaan vaan kerran vuodessa.
Harrastajien etuhan tuo on kun ei röngten kuvata koko autoa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 19:59:17 kirjoittanut Eikka »

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #55 : 22.12.2016, 20:04:03 »
Miten tämä keskustelu liittyy tähän Homelompakoiden Rover-moottoriseen Volvoon?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #56 : 22.12.2016, 20:07:57 »
Lyödäänkö vastauksesi lukkoon?

edit: eikun

Selviää edellisestä tekstistä kuten varmaan itsekkin ymmärsit.
Inssi haluaa moottorista seuraavat tiedot:
-Paino
-Teho
-Tilavuus
(ja periaatteessa päästöt, mutta ei sekoteta sillä nyt)

Jos moottori ei ole alkuperäinen paketti (esim 16v kansi vaihdettu 8v tilalle)
Niin moottorin minimiteho määräytyy sen 16v kannen mukaan. Oli se enemmän tai vähemmän.

En tiedä mikä riittää inssille painoksi, koska vakio moottorin painohan muuttuu vaihtamalla mm. kansi.
Akselimassojen mukaan mennään kuitenkin loppuen lopuksi(?) ja paino yleensä ei ole isoin ongelma.

No sitten ottaa esim. BMW:n M50 2.5 l koneen käsittelyyn eli 170 heppaisen ja muutoskatsastaa sillä. Seuraavassa huollossa kone onkin vaihtunut 3.0 l M3 moottoripohjaiseen ratkaisuun. Eihän nuo enää niitä koneen numeroja peruskatsastuksessa älyä katsoa vissiin uudestaan..
Ihan järjenköyhiä sääntöjä.

Tai jättää välivaiheet ja käy hakemassa rahaleiman (sillähän varmaan puolet Suomen tunnetuimmista viritetyistä autoista tehty). Yhtä laiton sekin on, mutta helpompi...

Kuten sanoin, jos haluaa tehdä lain mukaan niin tuo on oikein. Toisella tavallakin pääsee leimalta/saa leiman mutta ei se sen laillisempi ole vaikkei jäisi kiinni, eikä riskiäkään oikeastaan ole.

Jonkun verran pyöritelly noita trafin ohjeita ja sääntöjä kun ihan vittuilessani Nissanista yritän tehdä 100% laillisen joka mutterista, tulostan vielä joka pykälän niin pääsee inssille sanomaan "eihän"  ::)

Harrastajien etuhan tuo on kun ei röngten kuvata koko autoa.

Mun mielestä pitäisi olla joka konttorilla samat säännöt ja yhtä tarkka (tai epätarkka) katsastus.
Vituttaa työkseen säätää noitten inssien kanssa kun inssi numero 1 sanoo: korjauskehotus, 5 metrin päässä toinen inssi: hyväksytty, ja kolmas 10m päässä: ajokieltoon!

Sillon ainakin mun mielestä on jotain pahasti pielessä.
Varsinkin katsastajat joutuvat hylkäämään ehjiä autoja, koska muuten trafi alkaa syynäämään kun naapuri konttori hylkää 50% X autoista X vian takia ja täällä 2km päässä vain 20%.

Miten tämä keskustelu liittyy tähän Homelompakoiden Rover-moottoriseen Volvoon?

Aivan, ei mitenkään. Katoin että Madbull oli näistä kysynyt...  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #57 : 22.12.2016, 20:14:18 »
Miten tämä keskustelu liittyy tähän Homelompakoiden Rover-moottoriseen Volvoon?

Aivan, ei mitenkään. Katoin että Madbull oli näistä kysynyt...  :-[

Niinhän se kysyikin? Mutuilun kohteeksi valikoitui tuo bemarin 3.0l V8 ja tässä nyt mutuillaan miten sen sinne kilpien väliin saisi? ???



OT:

Jonkun verran pyöritelly noita trafin ohjeita ja sääntöjä kun ihan vittuilessani Nissanista yritän tehdä 100% laillisen joka mutterista, tulostan vielä joka pykälän niin pääsee inssille sanomaan "eihän"  ::)

Aja Kurikan Kontorille leimaamaan. Täällä nuo ymmärtää autoharrastuksesta  S*

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #58 : 22.12.2016, 21:40:34 »
OT Spekulaatiot bemarin koneesta ja katsastuksesta loppuu tähän, ei liity projektiin sen nykymyodossa. Varoitusta tulee jos jatkaa.

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #59 : 22.12.2016, 22:31:36 »
Yli menee että heilahtaa. 215hp tuottaa tuo V8. Mutta sellainen taikasana kuin kuristaminen  ::)

Saako nykyään kuristaa tehoja? Ennenhän se lohko määräsi ne minimitehot.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

 

RallyBaron  Samppasport