Carcom Oy  Ateho

Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?

  • 123 Vastauksia
  • 35948 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« : 26.02.2016, 09:49:15 »
Osataan tämä kenties meilläkin, ei pelkästään Saksassa...

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-renkaat-viilannut-testituloksia/E5tExWWZ

Toki renkaiden testitulokset ei nyt ole ihan sama juttu kun autojen päästöt, joihin liittyy paljon tiukempia määräyksiä ja myös veroteknisiä kysymyksiä. Mutta jos nämä tiedot paikkansa pitävät, niin moraalisesti ainakin kyseenalaista touhua.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #1 : 26.02.2016, 10:11:25 »
Arvasin! Testivoittaja ollu useasti mutta en ole asiakkailta vastaavia kehuja kuullut ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #2 : 26.02.2016, 10:16:57 »
Tuossahan on ilmeinen riski jos testeihin menevä tuote hankitaan suoraan valmistajalta niin että he tietävät sen menevän testiin.

Sitä vain mietin, että mitä kumman tuunausta ne noille testirenkaille tekevät tulosten parantamiseksi. Pitoa on siis optimoitu, mutta minkä kustannuksella? Onko vain valikoitu tuotantoerästä parhaiten onnistuneita yksilöitä, vai käytetty enemmän rahaa raaka-aineisiin tai valmistukseen. Jonkunlainen tradeoffihan tuossa täytyy olla, muuten ne möisi massana samoja mitä lähettävät testeihin.

EDIT: tuollahan sitä jutun lopussa käsiteltiin:

Lainaus
Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteista tehtiin ratkaisevasti normirenkaita pitävämpiä. Modifioidut testivoittajat olivat niin hyviä, ettei niiden normaali tuottaminen olisi edes kannattanut.

(alleviivaukset minun)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 10:22:02 kirjoittanut TOK »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #3 : 26.02.2016, 10:24:09 »
Tässä vähän enemmän tekstiä:



Nokian Renkaat on lähettänyt lehtitesteihin paranneltuja renkaita, joita ei ole edes tuotannossa, ilmenee Kauppalehden saamista sähköposteista.

Pörssiyhtiö Nokian Renkaat on vuosia manipuloinut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia, paljastuu yhtiön henkilöstön sähköposteista.

Sähköpostien perusteella maailman kannattavin rengasvalmistaja lähettää lehtitesteihin modifioituja ja paranneltuja testirenkaita, joita ei edes valmisteta. Ainut tarkoitus on parannelluin renkain voittaa lehtitestit, jotka tukevat Nokian Renkaiden brändimielikuvaa, hintapositiota ja osakkeen kurssia.

Testien tärkeys näkyy siinä, että Nokian Renkaat käyttää tulosaineistojen avainviestinä juuri lukuisia testivoittoja. Uusien tuotteiden testimenestys jatkuu kesällä ja talvella, Nokian Renkaat markkinoi myös kuluttajaviestinnässään.

Kauppalehti tutustui kymmeniin sähköposteihin, joissa keskustellaan ”modifioiduista testirenkaista” ja ”lehtitestilaadusta”. Viestien mukaan renkaiden ominaisuuksia muutetaan niin, että niiden testipisteet päihittävät kilpailijat.

Perustelut viritetylle testikäytännölle löytyvät rahasta.

”Voitot perustuvat lehtitesteihin valmistettuihin erikoisrenkaisiin ja jopa vääristelyyn. Kun testaavat lehtitalot ovat ostaneet renkaat suoraan kaupan hyllyltä, Nokian Renkaiden tuotteet eivät ole menestyneet testeissä. Tällaista riskiä ei tänäänkään haluta ottaa”, kertoo käytännöt tunteva rengasammattilainen.

Jatkuvan testimanipulaation taustalla ovat osakkeen kurssikehitys sekä johdon palkitsemiseen rakennetut optio-ohjelmat. Sähköpostien perusteella kuluttajia on harhautettu, jotta optiot tuottaisivat rahaa haltijoilleen.

”Hallituksen kanssa on sovittu lisäoptioista, jos menestystä rengastesteissä tulee”, lukee yhdessä sähköposteista.

Testivoitot ovat yhtiön johdon mukaan ”huomattavan tärkeä menestystekijä”, sillä ne vauhdittavat myyntiä. Nokian Renkaat mainitsi tulostilaisuudessa 30.10. kuinka sen testivoittajavalikoima tukee ”kannattavaa tuotemixiä ja nostaa myytyjen renkaiden keskihintaa”.

Saksalainen Volkswagen jäi vastikään kiinni dieselmoottorien typpi-oksidiarvoihin liittyvistä väärinkäytöksistä. Nokian Renkaiden toiminta muistuttaa autojätin vilppiä, ja suomalaisyhtiökin operoi oikeusjutturiskeistään tunnetuilla USA:n markkinoilla.

Ulkomaisiakin omistajia kiinnostaa se, kuinka testitulosten vääristelyä kuvaillaan.

Rengastestien järjestelmällinen vääristely alkoi toimitusjohtaja Kim Granin neljätoista vuotta kestäneellä valtakaudella, eikä se Kauppalehden tietojen mukaan ole loppunut uuden toimitusjohtajan Ari Lehtorannan aikana. Gran jätti toimitusjohtajan paikan syyskuussa 2014.

”Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita”, Granin kauden viesti summaa.

Lehtoranta tuli runsas vuosi sitten yhtiöön ”jatkamaan Granin rakentamaa menestystarinaa” ja kertomansa mukaan ”kirjoittamaan siihen uusia lukuja”. Gran ehti kaudellaan ansaita miljoonien eurojen optiotulot, mutta myös muuta henkilöstöä kehotettiin testiparanteluun optiohyvän toivossa. Testimenestyksen tuoma palkkio saattoi ylittää henkilön vuosipalkan.

Erinomainen tulos on synnyttänyt myös satojen miljoonien eurojen osinkovirran, ja vuonna 2015 Nokian Renkaiden osake nousi noin 60 prosenttia. Kolmannella neljänneksellä yhtiön liikevoitto parani ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen.

Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on julkisuudessa maininnut, kuinka Nokian Renkaiden pörssikurssi kymmenkertaistui Granin aikana. Walldén on vaikuttanut yhtiön hallituksessa jo vuodesta 2005, mutta myös Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen on istunut hallituksessa kymmenen vuotta.

”Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia”, uskoo kokenut liikejuristi vastuukysymyksiä.

Tiettävästi rengastestitulosten järjestelmällinen vääristely alkoi jo vuonna 2005. Kauppalehden lukemat sähköpostit viittaavat siihen, että yhtiön markkina-asema on vahvistunut juuri pumpattujen testitulosten ansiosta.

”Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta”, yhtiön työntekijä sanoo.

”Meille huudettiin suoraan päin naamaa, jos voittoa ei tullut. Jos taas menestyimme, meille suunnattiin lisää optio-ohjelmia”, manipuloinnissa mukana ollut summaa.

Sähköpostiviestien perusteella rengastestit oli syytä voittaa erityisesti silloin, kun avokätiset optio-ohjelmat olivat laukeamassa.

”Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä”, yhdessä viesteistä kannustettiin.

Kauppalehden saamien tietojen mukaan modifioiduista renkaista ja testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko ihmisiä, mutta vähin erin tieto valui laajalle. Modifioituja renkaita muotteineen saatettiin tuottaa testitarkoituksiin kelloon katsomatta hyvin lyhyellä varoitusajalla.

Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteista tehtiin ratkaisevasti normirenkaita pitävämpiä. Modifioidut testivoittajat olivat niin hyviä, ettei niiden normaali tuottaminen olisi edes kannattanut.



Mutta mitä tämä tarkoittaa nasta vs. kitka -väittelylle!! Testivoittajia on manipuloitu = NASTARENKAITA. Eli eivät olekaan niin hyvät kuin testit väittää  :2funny:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #4 : 26.02.2016, 10:28:44 »
Eikös noihin esim TM:n testeihin ole ostettu renkaita jälleenmyyjiltä just näiden manipulontien takia????
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #5 : 26.02.2016, 10:34:06 »
Tuossahan on ilmeinen riski jos testeihin menevä tuote hankitaan suoraan valmistajalta niin että he tietävät sen menevän testiin.

Tätä samaa mietin, että oikeastaan ensimmäinen virhe on tapahtunut jo testaajan menettelyissä, jos näin ilmeistä porsaanreikää ei ole tukittu.

Mikä ei sinänsä tee Nokian epäillystä menettelystä yhtään sen puolusteltavampaa, mutta testaajan ammattitaitoon tämä heittää aika ison varjon kuitenkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #6 : 26.02.2016, 10:35:26 »
Mutta mitä tämä tarkoittaa nasta vs. kitka -väittelylle!! Testivoittajia on manipuloitu = NASTARENKAITA. Eli eivät olekaan niin hyvät kuin testit väittää  :2funny:
Niin, eihän lehtien testeissä ollut rengastyyppejä eritelty mitenkään, eikä Nokialainen rengas ollutkaan paras molemmissa...  :facepalm:  ::)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #7 : 26.02.2016, 10:38:00 »
Mutta mitä tämä tarkoittaa nasta vs. kitka -väittelylle!! Testivoittajia on manipuloitu = NASTARENKAITA. Eli eivät olekaan niin hyvät kuin testit väittää  :2funny:

Tuskimpa ne sinun hehkuttamasi R2:set on ihan manipuloimatta jääneet.. ::)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12491
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #8 : 26.02.2016, 10:38:53 »
Eikös noihin esim TM:n testeihin ole ostettu renkaita jälleenmyyjiltä just näiden manipulontien takia????
Jos oikein ymmärtänyt niin kun malli on saatavilla kaupasta ostavat rengassarjat myös kaupasta ja suorittavat testit uudetaan jossa vertaavat kaupan renkaita sekä testissä mukana olleita. Jos eroa on tuloksissa niin tutkivat tarkemmin. Tällä tavalla Continental jäi kiinni vaikka eivät sitä myöntäneet.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #9 : 26.02.2016, 10:39:39 »
Vastaavaa optimointiahan autovalmistajatkin suorittavat ensiasennusrenkailla.
Tilaavat haluttuihin spekseihin sopivat renkaat asennettavaksi tiettyyn malliin.
Mallinimi saattaa olla suurin piirtein sama mitä kuluttajille myytävissä renkaissa. Eri kovuus pintamateriaalilla, eri määrä pitkittäisuria yms. Näillä haetaan tiettyä käytöstä autoille, tiettyä melutasoa jne.
Eli periaatteessa kun autolehtien testit suoritetaan pääsääntöisesti ensiasennusrenkailla niin ominaisuudet on optimoitu niitä varten. HUIJAUSTA! :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #10 : 26.02.2016, 10:40:09 »
Niin, eihän lehtien testeissä ollut rengastyyppejä eritelty mitenkään, eikä Nokialainen rengas ollutkaan paras molemmissa...  :facepalm:  ::)

Jatkot oikeassa topicissa, mutta tuossa kyllä mainitaan, että testivoitto piti tulla... ja mitkähän ne testivoittajia on olleet?

Onhan se ehkä vaikea ostaa jotain 20 settiä samankokoista rengasta samasta tuotantoerästä etteikö valmistaja voisi toimittaa erikoisrenkaita jämylle, joka ne toimittaa asiakkaalle "ihan hyllytavarana"?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #11 : 26.02.2016, 10:43:32 »
ja mitkähän ne testivoittajia on olleet?

Nastatestissä Hakkapeliitta 8 ja kitkatestissä R2 -ainakin TM 2015 talvirengastestin mukaan :juhau:

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #12 : 26.02.2016, 10:46:42 »
Nastatestissä Hakkapeliitta 8 ja kitkatestissä R2 -ainakin TM 2015 talvirengastestin mukaan :juhau:
O0

Sieltä se tuli.
Testihän oli molemmissa lehdissä jaoteltu nasta- ja kitkarenkaihin erikseen. Ja molempien rengastyyppien testivoittajathan oli Nokian valmistamat.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #13 : 26.02.2016, 10:48:14 »
Minä muuten en huijaa banhammerin käytössä, vaan ihan oikeasti käytän sitä jos nasta-kitka -tappelu tässä jatkuu vielä tippaakaan. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #14 : 26.02.2016, 10:55:28 »
Minä muuten en huijaa banhammerin käytössä, vaan ihan oikeasti käytän sitä jos nasta-kitka -tappelu tässä jatkuu vielä tippaakaan. ;)

Mehän keskustellaan asiallisesti O:-)



Mieleeni juolahti heti eräs asia; jos joku on ajanut kolarin väitetyllä testivoittajalla ja valitettavasti menehtynyt, kun renkaat eivät olekaan olleet sitä mitä on luvattu (ei väitettyä pitoa ym) ja joku tarpeeksi osaava laskee että jos renkaat olisivat olleet luvatuilla omisuuksilla olevat niin auto olisi pysähtynyt ajoissa/pysynyt hallinnassa. Aika herkästi saattaa ropsahtaa haaste raastupaan :smoke:

 

Samppasport  Futurez