Samppasport  Futurez

Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?

  • 123 Vastauksia
  • 35946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #15 : 26.02.2016, 10:58:58 »
Ei harmita yhtään enkä itseäni huijatuksi kun ei ole koskaan Nokialaisia kaupasta ostanut, en 36v aikana mitä olen autoja omistanut. 
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #16 : 26.02.2016, 11:00:12 »
Kuitenkin käytät jotain erikoiskustomoitua onlyforyou-hammeria  :)

Mutta. Nyt kun tuli lukastua kokonaan tuo Kauppalehden juttu. Tuohan on ollut ihan totaalisen törkeää toimintaa ja täysin verrattavissa Volkkarin touhuihin. Kun ajattelee tuollaista kokonaan epärehellisyyteen pohjautuvaa bisneskulttuuria, jossa erikseen kehitellään testirenkaat ja erikseen ne joiden valmistaminen on riittävän halpaa, niin väistämättä tuossa alkaa jäämään se massatuotteen toimivuus taka-alalle.

Vaikka ei piittaisi yritysjohdon epärehellisistä tavoista kahmia optio- ja osinkotuloja, niin ihan kuluttajan näkökulmasta minulla ainakin katosi halu ostaa tuotteita firmalta jonka tuotekehityspanostukset eivät ohjaudu minun ostamani tuotteen ominaisuuksiin vaan valheellisen markkinoinnin edistämiseen.

On ollut nokialaisia autoissa alla. Ei välttämättä jatkossa.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #17 : 26.02.2016, 11:00:53 »
Mehän keskustellaan asiallisesti O:-)



Mieleeni juolahti heti eräs asia; jos joku on ajanut kolarin väitetyllä testivoittajalla ja valitettavasti menehtynyt, kun renkaat eivät olekaan olleet sitä mitä on luvattu (ei väitettyä pitoa ym) ja joku tarpeeksi osaava laskee että jos renkaat olisivat olleet luvatuilla omisuuksilla olevat niin auto olisi pysähtynyt ajoissa/pysynyt hallinnassa. Aika herkästi saattaa ropsahtaa haaste raastupaan :smoke:
Ei täällä, sellainen voi tapahtua vain tuolla rapakon toisella puolella  ja jos sellainen tulisi niin muutaman tonnin sakot yritys siitä saisi.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 11:03:39 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #18 : 26.02.2016, 11:08:10 »
minulla ainakin katosi halu ostaa tuotteita firmalta jonka tuotekehityspanostukset eivät ohjaudu minun ostamani tuotteen ominaisuuksiin vaan valheellisen markkinoinnin edistämiseen.

On ollut nokialaisia autoissa alla. Ei välttämättä jatkossa.

+1

Enää jää mietittäväksi mitkä tilalle, sillä jos en väärin muista niin continentalit piti testin kakkossijaa hallussaan ja juuri edellisellä sivulla mainittiin, että myös ko. pulju jäi joskus kiinni samanlaisesta vilungista kuin Nokian Renkaat nyt.

Hankookit siis alle :smoke: mutta silti, kyllä takaraivossa jyskyttää aate, että jos kaksi niin miksei muutkin..?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #19 : 26.02.2016, 11:10:23 »
Tuohan on ollut ihan totaalisen törkeää toimintaa ja täysin verrattavissa Volkkarin touhuihin.

Tavallaan, mutta oikeastaan eräs erittäin tärkeä seikka erottaa. Nimittäin renkaiden suhteen ei ole määritelty samanlaisia direktiivi/lainsäädäntötason vaatimuksia kuin auton päästöille, jotka sitten vaikuttavat auton verotukseen tai jopa siihen pääseekö tuote edes markkinoille.

VW huijasi viranomaisia ja kuluttajia, Nokian renkaat mediaa ja kuluttajia.

Törkeää toimintaa toki molemmat.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #20 : 26.02.2016, 11:16:32 »
Jatkossa täytyy vaan rengastestejä lukiessa kiinnittää huomiota siihen, miten renkaat on hankittu. Jos sitä ei mainita niin syytä epäillä että ne eivät ole kaupanhyllyltä. Tai jos tinapipon ruuvaa niin tiukalle, ettei voi edes luottaa siihen kun rengastesti sanoo hankkineensa vaivihkaa markkinoilta nämä, niin sitten ei voi muutenkaan luottaa testin numeroihin vaan pitää kokeilla itse.

En kyllä ala auton alta vaihtelemaan kumeja pois vielä tämän takia, ajellaan normaalisti pois ne mitä on käytössä ja uusien hankinnassa katsotaan sitten.

Tavallaan, mutta oikeastaan eräs erittäin tärkeä seikka erottaa. Nimittäin renkaiden suhteen ei ole määritelty samanlaisia direktiivi/lainsäädäntötason vaatimuksia kuin auton päästöille, jotka sitten vaikuttavat auton verotukseen tai jopa siihen pääseekö tuote edes markkinoille.

VW huijasi viranomaisia ja kuluttajia, Nokian renkaat mediaa ja kuluttajia.

Törkeää toimintaa toki molemmat.

Niin, moottorin ja renkaiden keskinäisestä tärkeydestä voidaan puhua, ja motin toiminta on kyllä enemmän säänneltyä (syystäkin). Täysin vastaavalla tavalla ihan päin naamaa huijaamalla kuitenkin hankittu totuutta vastaamattomia testituloksia.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #21 : 26.02.2016, 11:24:58 »
Alan testaaja toppuuttelee kohua KL:ssä:

Rengastestien voittojen merkitys on ylikorostunut ja testeissä on oma harmaa alueensa, arvioi alan johtava testilaitos.

”Kaikki 5–6 laatuvalmistajaa ovat vertailuissa hyvin lähellä toisiaan. Testivoitto on tietenkin erittäin hyvä markkinointiase, joten totta kai valmistajat pitävät voitoista”, kertoo autoalan testaukseen erikoistuneen Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila.

Markkinoinnin ja myynnin kannalta rengastestien voitolla on toki merkitystä, koska jälleenmyyjät ja kuluttajat suosivat voittajarenkaita.

Kauppalehti kertoi perjantaina, että Nokian Renkaat on vuosien ajan kaunistellut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia. Tarkoitus on parannelluin renkain voittaa lehtitestit, jotka tukevat Nokian Renkaiden brändimielikuvaa, hintapositiota ja lopulta osakkeen kurssia.

Vuosien mittaan muutkin rengasvalmistajat ovat jääneet kiinni testidopingista, ja doping-tapausten taustalla on juuri halu voittaa rengastestit.

Nokian Renkaat, Continental, Michelin, Goodyear, Pirelli ja Bridgestone tunnetaan Antilan mukaan kaikki laaturenkaista. Niiden testeissä saama paremmuusjärjestys on usein hyvin pienestä kiinni.

”On usein yhdentekevää, valitseeko vaikkapa Continentalin vai Nokian Renkaiden tuotteen. Jos toinen voittaa 0,1 pisteen erolla lehtitestissä, niin eihän sillä ole käytännön merkitystä.”

”Voittohan on tietysti aina voitto, ja sitä voi hyödyntää mainonnassa. Rengasvalmistajat taistelevat testivoitoista ymmärrettävän intohimoisesti.”


"Laadukas Nokian Renkaat"


Test Worldin mukaan Nokian Renkaat menestyy testeissä lähes poikkeuksetta. Antilan sanoin ”Nokian Renkaat on kiistatta laadukas valmistaja.”

Antila sanoo, että Test World käy tarkasti läpi kaikki testitulokset. Se hankkii renkaat liikkeistä, mutta seuraavan sesongin rengasuutuudet on pakko tilata valmistajilta.

”Renkaat kuitenkin tsekataan jälkikäteen, kun niitä saa liikkeistä. Joidenkin prosenttien erot testirenkaiden ja kaupasta ostettujen renkaiden välillä ovat hyväksyttäviä”, Antila tähdentää.

”Jos erot testirenkaan ja kaupasta ostetun renkaan välillä ovat liian suuria, pyydämme asioista selvitystä. Testaaminen ei kuitenkaan ole absoluuttista, vaan keskinäisen rankingin selvittämistä.”

Test Worldin Antilan mukaan esimerkiksi päästömittaukset ovat absoluuttisia, mutta rengastestaukseen liittyy aina oma harmaa alueensa. Rengasvalmistajat valitsevat testeihin ymmärrettävästi laatutavaraa.

”Jonain päivänä jarrutuskokeen tulos on 30 metriä, mutta huomenna ehkä 40 metriä. Absoluuttisia arvoja ja tuloksia ei ole, sillä jääpinnan lämpötila vaikuttaa jarrutusmatkaan”, Antila kuvaa rengastestauksen haasteita.

Antila kehottaakin seuraamaan rengastestien rankingia: keskinäinen testijärjestys ratkaisee.


Autolehdetkin kilpailevat

Rengastestaaja ei voi jäädä odottelemaan kauppaan tulevia renkaita, koska autolehdet haluavat testitulokset ennakkoon ja hyvissä ajoin. Kyse on eräänlaisesta kilpajuoksusta, kun lukijoita palvellaan.

”Uutuustuotteet on pakko saada lehtitesteihin”, Antila sanoo.

Antila kertoo, että Test Worldilla on asiakaskunnassaan yhdeksän kymmenestä suurimmasta rengasvalmistajasta.

”Lähes kaikki rengasvalmistajat käyttävät palveluitamme ja me testaamme vuosittain tuhansia renkaita. Valmistajat tulevat joko testaamaan tai sitten teemme testit itse.”

Test World tekee kokeet valmistajien lähettämille renkaille, mutta se tekee testejä myös autolehtien puolesta. Esimerkiksi Tekniikan Maailma julkaisee sen testejä, mutta lehtiasiakkaita on myös Pohjoismaissa, Saksassa, Ukrainassa ja Kiinassa.

Ivalossa toimiva Test World tekee autonvalmistajille, rengasvalmistajille ja autolehdille testausta akkreditoituna, sertifioituna ja puolueettomana testilaitoksena. Antila on ollut Tekniikan Maailman ja 5–7 muun lehden testeistä vastuussa jo noin 20 vuotta.

Vuonna 1991 perustetulla Test Worldilla on testitarkoituksiin käytössään suuria rata-alueita ja kaksi sisätestihallia. Näin se pystyy tekemään talvitestejä ympäri vuoden.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #22 : 26.02.2016, 11:28:18 »
On kyllä melkoisen röyhkeää toimintaa.  :buck2:

Tuo VW:n huijaus on osittain jopa kuluttajan etu. Tästä rengasjutusta on pelkkää haittaa kuluttajalle, myydään tuotetta parempana kuin mitä se oikeasti on. Tottakai erot voivat olla aika marginaalisiakin mutta ei tämä nyt taida kovin hyvää tehdä imagolle.

Ensi talveksi suunnittelin uusia talvirenkaita, taidan jättää Nokialaiset kauppaan..  :P
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #23 : 26.02.2016, 11:29:10 »
Olisipa hauska päästä tyypittämään, miten fanaattisen täydellisiä nuo optimoidut testirenkaat olisivatkaan, kun tavan tolvanoillekin myytävät "testivoittaja" Noksut ja Contit on kuulemma "parasta mitä rahalla saa..."  ::)

Mutta on kai niistä sentään hintalappu säilynyt tuotantoversioon asti? :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #24 : 26.02.2016, 11:30:57 »
Olisipa hauska päästä tyypittämään, miten fanaattisen täydellisiä nuo optimoidut testirenkaat olisivatkaan, kun tavan tolvanoillekin myytävät "testivoittaja" Noksut ja Contit on kuulemma "parasta mitä rahalla saa..."  ::)

Mutta on kai niistä sentään hintalappu säilynyt tuotantoversioon asti? :D
Epäilen ettei pertti-peruskäyttäjä huomaisi persdynollaan eroa normirenkaan ja tommosen optimoidun testirenkaan välillä normaaliajossa.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #25 : 26.02.2016, 11:40:02 »
Nokian Renkaiden osake, yllättäen, syöksyssä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001126621.html
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3437
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #26 : 26.02.2016, 12:52:14 »
Huijari renkaat alla itsellä ja varmaan jatkossakin. Tämähän on täydellinen paketti kun renkaat ja moottori on huijarivalmistajalta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #27 : 26.02.2016, 12:58:49 »
Kyllä minä voin ainakin ostaa Nokialaisia jatkossakin hyvällä omatunnolla. En mä niitä koskaan ole testimenestyksen takia hankkinut vaan siksi, että olen ne itse todennut mulle sopiviksi renkaiksi.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #28 : 26.02.2016, 13:05:07 »
Mä oon ja ostanu omat Nokialaiset aina sen takia että ne on sattunu mun käytössä parhaiten toimimaan. Sekä myös siksi koska Nokia, "made in Finland", osta työtä Suomeen yms. kriteerit, mitkä pätee muussakin hankinnassa omalla kohdalla.

Jos ne vielä testit voittaa, niin eikai se huonokaan asia ole...

Ja onko ruoho kuitenkaan sen rehellisempää aidan toisella puolella, vaikka vaihtais mihin Continentaliin tai Triangleen?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Nokian Renkaat huijasi rengastesteissä?
« Vastaus #29 : 26.02.2016, 14:15:31 »
Mä oon ja ostanu omat Nokialaiset aina sen takia että ne on sattunu mun käytössä parhaiten toimimaan. Sekä myös siksi koska Nokia, "made in Finland", osta työtä Suomeen yms. kriteerit, mitkä pätee muussakin hankinnassa omalla kohdalla.


Hmm, ajat siis Kiinalaisella Volvolla ja Venäläisillä Nokian renkailla... Made in Finland...  :P
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

RallyBaron  Samppasport