Kulkukoira  Proturbo

Keskustelua sytytys osista. (puolat, puolan-ja tulpanjohdot ja sytytystulpat)

  • 214 Vastauksia
  • 125813 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
S40 T4 ja pari vuotta pelannu BOSCH F5DP0R tulpat, toimi vakiona ja toimii nyt +50% tehoilla.
Ebaysta saa ihan kohtuu hintaanki.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Saas nähä miltä nää tuntuu mut tommoset tuli tilattua joku päivä:
http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9331
Eli BKR6EIX-11
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
OT: Jos katuautossa pitää tulpilla alkaa kikkailemaan, niin vika on jossain muualla.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
OT: Jos katuautossa pitää tulpilla alkaa kikkailemaan, niin vika on jossain muualla.
Niin mut tulpat on silti pakko olla kun ei se muuten sytytä ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
OT: Jos katuautossa pitää tulpilla alkaa kikkailemaan, niin vika on jossain muualla.

No jos itse mappailee autoa, niin oman kokemuksen mukaan NGK:t ei kestä yhtään kastumista. Densot taas on kestäneet ihan eri lailla. Vakiokoneet menee varmaan millä tulpilla tahansa.
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
No jos itse mappailee autoa, niin oman kokemuksen mukaan NGK:t ei kestä yhtään kastumista. Densot taas on kestäneet ihan eri lailla. Vakiokoneet menee varmaan millä tulpilla tahansa.
Tuo on totta. NGK ei lutraamista kestä.
Tarkoitin lähinnä noita iridium ym. tuning-tulppia.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
NGK:n seiskoja perus ykskärkisinä on tullut käytettyä kaikissa koneissa. Sytkätyypistä riippuen R:llä tai ilman. Esim. 245:ssä BCPR7ES kärkiväli pienennettynä 0,55:een. Kaipa se vois toimia suuremmallakin välillä, mutta tuli laitettua. Ei ole tarvinnut harkita muita tulppia, mutta toisaalta eipä missään laitteessa sylinterikohtainen tehokaan ole vielä ylittänyt 100hv, yhdessä vinokoneessa vasta oltu siinä kohilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Ei kestä BOSCH myöskään ainakaan Jaguar XK moottorissa. Ovat vika maassa valmistettuja. :D :D
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
No jos nyt puhuttaisiin asiaa vaihteeksi. Kun vaihtaa tulpat ja muut hilppeet säännönmukaisesti uusiin niin toimii. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
NGK:n seiskoja perus ykskärkisinä on tullut käytettyä kaikissa koneissa. Sytkätyypistä riippuen R:llä tai ilman. Esim. 245:ssä BCPR7ES kärkiväli pienennettynä 0,55:een. Kaipa se vois toimia suuremmallakin välillä, mutta tuli laitettua. Ei ole tarvinnut harkita muita tulppia, mutta toisaalta eipä missään laitteessa sylinterikohtainen tehokaan ole vielä ylittänyt 100hv, yhdessä vinokoneessa vasta oltu siinä kohilla.

Niin kun virta riittää vain pienellä kärkivälillä vakiona. Jos pannaan se normaali milli niin käynti luonnollisesti ontuu. 8)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Väittäisimpä kumminkin sen jännitteen vaikuttavan tuohon kärkiväliin, enkä niinkään virran. Itse olen ainakin huomannut, että jos tulppia menee turhan usein on vika silloin jossain muualla kuin itse tulpissa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Väittäisimpä kumminkin sen jännitteen vaikuttavan tuohon kärkiväliin, enkä niinkään virran. Itse olen ainakin huomannut, että jos tulppia menee turhan usein on vika silloin jossain muualla kuin itse tulpissa.
Totta puliset, mutta ei tehdä asiasta liian helppoa. Puolan latausvirta on verrannollinen tulpan kärkien väliseen jännitteeseen.

Tosin vakiomoottorinohjausmiehet eivät siihen paljoakaan voi vaikuttaa.

Paitsi tehopuolalla.

Edit: Mutta toisaalta kärkivälin pienentäminen lisää kipinän "voimakkuutta".

« Viimeksi muokattu: 01.05.2013, 00:15:30 kirjoittanut järviin »

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Niin muistan hämärästi kyllä ohmin lain. ::) Se sytytysjännite on voltteja, että anteeksi nyt väärä ampeerituntimäärä omassa akussani mikä oli tuossa vailla latausta. :pomo: Niin sytytytysvirran, sähkön jännitteen väärä napaisuus aiheutta tulpan keskielektroidin nopean kulumisen kun kipinä "hyppää Väärään suuntaan" myöskään tarvittavat sähkömäärät eivät ole riittävä ja aiheuttavat silloin käynti/ käynnistyshäiriöitä. Tottakai kärkivälin pienentäminen lisää heikon järjestelmän tehoa mutta kipinän voimakkutta palotilassa ei. Mitä isompi kärkiväli sitä voimakkaampi kipinä ja sitä myötä nopeampi seoksen syttyminen.
MIkä taas vaatii isomman sytytysjännitteen tulpille. ;)

Millään kärkien erikoismuotoilulla ei sinällään saa uusiin tulppiin parannusta josko kärkivälin tarkistuksen jälkeen voi terävöittää pyöreät sivuelektroidin kulmat, kipinä kun hyppää paremmin kulmikkaalta pinnalta. Tämä ihan normitulpille, Erikoistulppia ei kannata lähteä viilailemaan, muuten voi käydä päinvastoin että kuluminen senkuin lisääntyy.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2013, 17:56:47 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Tuli aika vaihtaa tulpat, ja tästä topikista innoittuneena ostin Denson Iridium tulpat. Samat jotka Rusakolla tuolla aloitusviestissä. Kärkiväliksi säädin 0,8 mm. Nyt rötää yli 5k rpm, ei kait se auta kuin palata takaisin Boschilaisiin.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Niinpä. tuohon ei mitään lisättävää. Aikoinaan moottorit olivat hyvinkin vaativia. Ford toimi vain Motorcraft tulpilla, Jaguar vain Championeilla, kuten useimmat brittivermeet. Alfaan ei taas käynyt kuin se oma pintapurkaustulppa, muut pimenivät. Ja onhan näitä ollut joskus Volvoissakin, ei käynyt Bosch omalla tarkalla lämpöarvollaan, vaan piti olla Volvon oma Boschin tekemä tulppa niin ei ongelmia edes pitempään käytettynä. Tämä tietenkin korostuu nykyään kun moottorit ovat viritysasteeltaan 70- luvun kisakoneita. Jos kerran nykyään jo öljy pitää rätälöidä moottorikohtaiseksi niin ei kai sytytystulppa ole vähemmän tärkeä kun ilman sen toimintaa ei öljylläkään ole mitään merkitystä. ;) Siinähän se on että tehdastulpat ovat juurikin kunnolla tehtyjä ja sovitettuja. Sitten taas kun kone kuluu, niin tehdastulppa ei välttämättä enää toimi, vaan pitää olla erilaisempi tarviketulppa. Mikä se sitten sattuukin sopimaan juri tähän moottoriyksilöön, niin sehän ei välttämättä toimi toisessa vastaavassa moottorissa. Tämän takia juuri syntyy näitä sytytystulppakeskusteluita. Että toisella toimii samassa moottorissa ja toisella ei. ;) Nykyään tulppia saa ihan tiskiltäkin valmiiksi pimeinä, eli ei käyttötulpissa juuri ole laadunvalvontaa ja jos sattuu kastumaan on kerrasta pimeä. Ymmärrettävää toisaalta, ei halvasta tulpasta kannata tehdä hyvää ja kestävää, kate vähenee ;D

Yleisesti ottaen NGK on toiminut melko hyvin kaikissa koneissa, jopa korvaten Bosch Champion vakiojyrääjät. ;)
« Viimeksi muokattu: 10.05.2013, 07:33:28 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi