Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 75000 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vai onko tuo hidas reagointi jotain bensansyöttöongelmia? Putket ja letkut vaihtoon ja uusi ruiskupumppu sinne penkin alle? Takaiskuventtiilissä on varmasti jotain häikkää, kun paineet karkaa lähes saman tien kun sammuttaa virrta, mutta voihan se koko pumppukin vedellä viimeisiään?

Mittailin eilen bensapumppujen sähköjä ja tuntuivat toimivan. Pumppu vaihtoon ja nyt surisee normaalisti. Syöttöletku (12mm sisähalkaisija) meni vaihtoon samalla. Originaalit letkuklemmarit sai irti linjapihdeillä vääntämällä ja vetämällä. Ei noita tosiaankaan vanhoilla letkuilla kannata asennella. Pumpun takaiskuventtiilin luona oli myös jonkinlainen pieni vuoto.

Tällaisen kytkennän arvoin noille pumpuille:

Yritin mittailla kumpi johdin on maa, mutta eipä onnistunut, kun ilmeisesti tuota suihkutuksen relettä ohjataan ruiskupumpulle tulevalla virralla -> tuon releen kautta myös pinkki johdin menee maihin vaikka molemmat sulakkeet (1 ja 11) ja pumppurele oli irti. Kytkis käteen ja arpomaan. Kun oli riittävästi arvottu, yleismittarilla mittaus virrat päällä ja pinkki on plussa ja toinen on sitten maa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 10:13:38 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Aikani kuluksi naputtelin nuo sytytyskartat exceliin ja piirtelin niistä nätit tasopinnat.

Orkkis EZK116K, 169 -boksin kartta:


Hannu_264:n oma malliksi vilautettu kartta:


Näiden tsymbioosina syntynyt oma arvottu kartta:


Tässä vielä nokan mitoista piirretty käppyrä. Katkoviivan aluetta en mitannut, vaan vetäisin sen hatusta kuvan ymmärtämisen helpottamiseksi:

Nokkaa pitäisi edistää nykytilasta 5 astetta, niin se olisi "suorassa". Aika tarkkaa puuhaa tuo nokan ajoittaminen. No, nyt se ei enää heitä 40 astetta ;D.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2011, 10:15:35 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Käänsin nokkaa eteenpän nokkapyörän rei-istä katsoen 1mm (tai ainakin yritin). Tämä 1mm on noin 2mm nokkapyörän ulkokehällä. Tämä on noin 4 astetta kampiakselilla. Nyt imun pitäisi alkaa auta n. 27 astetta EYKK. Aika tarkkaa puuhaa. Vaikutuksista en osaa sanoa vielä mitään.

Nakuluureihin tein pienen parannuksen. Työnsin noin 20cm pitkän alumiiniputken pätkän letkun sisälle ja tämän junttasin kiinni kanteen. Ääni voimistui ja on "tarkempi". Alkoi taas kuulua uusia ääniä ja välittyi nätisti laturin laakereista kuuluvat vinkaisut -> löysäsin hihnaa.

Nakutusluurit ovat ok, mutta aion kokeilen myös mikrofonia. Olen etsinyt etuvahvistinta ja kustannustehokkain malli olisi tällainen:
http://radioduo.net//product_info.php?products_id=616&osCsid=5f85ed7af7fc8cc09ddbdce157880cde

Käyttöjännite on 10-30VDC eli saisi ryöstettyä autosta. Kulutus on 10mA. Jos virta otetaan auton järjestelmästä tuo vaatisi jotain häiriönsuodatusta eli kondensaattoreita väliin. Mitään hifiä tuosta ei varmastikaan tulisi :). Ehkä fiksuinta olisi tehdä tupakansytyttimeen liitettävä malli, jossa olisi vahvistimen kanssa samassa purkissa häiriönsuodatus ja 3.5mm jakit mikrofonille ja ulostulolle

Mikrofonin voisi tietysti törkätä läppärin mikrofoniliitäntään ja kuunnella sillä tai käyttää sitä etuvahvistimena, mutta liian helppoa (harrastus mielessä) ja käytössä epäkätevää.

Tilasin tuon eprom emulaattoripurkin ja asennan sen tänään tai huomenna.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Olen nyt taas hieman perehtynyt tuon EZK -lastun sisältöön. Printtasin sen ihan paperille hex -editorilla ja sain vahvistuksen sille, mitä turbobricksissä joku näpytteli. Tuossa lastussa on neljään kertaan sama sisältö. Siis kaikki muutokset pitää tehdä neljä kertaa jokaiseen karttaan. Tuo XDF mikä minulla on on täyttä piippiä. Aivan kuten Juse naputteli.

Elän tällä hetkellä tässä uskossa 169 -lastun kanssa:
Nakutustunnistimen herkkyyskartat alkavat: 1DC0, 3DC0, 5DC0 ja 7DC0
Tyhjäkäynnin ennakkokartta: 1B70, 3B70, 5B70 ja 7B70
Kuormituksen ennakokartta: 1E80, 3E80, 5E80 ja 7E80

Nyt muutin kaikki kartat samanlaisiksi ja laitoin nakutustunnistuksen herkkyydeksi turbon kartasta isommat arvot. Upin tuon binin Ostrichiin ja nyt viikonloppuna olisi taas aikaa ihmetellä.

Otin myös tuon LH:n binin tarkempaan syyniin ja siinä ei samaa "ongelmaa" näyttäisi olevan. Yksi ohjelma ja yhdet kartat?

---
Vaihdoin syttypurkkiin lastun tilalle ostrichin. Tuohon sisälle olin aiemmin ladannut tuon oikeimman mahdollisen binin. Odotusta oli imassa, kun kokeilin käyntiin ja eihän se lähtenyt. Hetken tuumaustauko ja muistui mieleen, että tuon purkin kyljessä oli kaksi kytkintä. En tietenkään ollut malttanut olla koskematta niihin, vaan yhden kerran oli ollut paikko kokeilla. No, nuo kytkimet toiseen asentoon, vikakoodien luku ja pärämps käyntiin lähti. Ihan yhtä kehnoa oli tyhjäkäynti, mutta kattellaan mitä viikonlopun aikana saa aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 16:39:13 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Taas pääsen raportoimaan.

Laitoin syttykarttaa vielä aikaisemmalle eli taas lähemmäs tuota Hannu_264:n karttaa. Tämän jälkeen nypin LH:n lambda johdot irti, kun en saman tien keksinyt kuinka tuosta 561 -boksista saa sen pois. Beepee:n uusin 950 XDF sisältää tuohon valmiin täppäyksen, mutta osoite ei todellakaan ole sama. Sitten päästiin asiaan. Auto käyntiin ja AFR oli jotain 14 hujakoilla ja välillä vähän päälle 15. Näpyttelin samantien lisää bensaa koko karttaa "nostamalla". Tämän jälkeen AFR oli noin 13.5 tyhjäkäynnillä. Käväisin putkenpäästä aistimassa, että mitä sieltä tulee ja aika raa-alta bensalta haisi :). Sitten lähdettiin köröttelemään ja heti kun antoi vähänkään enemmän kaasua seos meni 15-16:1 eli heti seis ja bensakarttaan lisää kakkua, mutta vain laihalle alueelle. Tuota iteroin kunnes läppäristä alkoi loppua akku.

Kokonaisuutena tuo oli vähän monimutkaisempaa hommaa, kun mitä aluksi kuvittelin, mutta hetken pyöriteltyäni aloin ymmärtää miten nuo eri ohjelmat "emuloi" ja päivittelee. Tämä homma tulee viemään suht kauan. Kierrosalueita riittää ja kaasuläpän asentoja (oikeasti IMM:n virtaus), mutta onhan tuo hauskaa.

Tuommoinen ohjelma kun "LH24 Editor V0.0.2" oli jotenkin kätevämpi kuin tuo Tunerpro RT. Löytynee googlella, jos kiinnostaa. Tekijä on "linuxfan" tai "ipdown"?

EVO8

  • Vieras
Otit siis lambdan kylmästi irti ilman että sait disbloitua sitä Ecusta? Syttyikö vikavalo eli boxi vikatilassa?

Ecun vikatilalle ei varsinaista varakarttaa ihan fyysisesti liene olemassa vaan ajetaan peruskartta jollain korjauskertoimella?

Luulisi tosiaan että lambdan ohjaustakin saa jotain kautta "korjattua" ilman että sitä pois tarvitsee karsia? Lämpöanturin asetukset? Ajattelin itse karsia lambdan (jos pakko) syöttämällä Ecun sisäänmenoon jotain sopivaa kiinteää jännitettä ja rakentaa kartat sen ympärille. Toisaalta jos 984 rasiallekin löytyisi valmis softa tätä varten niin sitä täytyy tutkia.

Olen viimeaikoina joutunut painimaan LH:n kanssa aika tarpeeksi joten omaa purkkia odotellessa seuraan tätä mielenkiinnolla :) 

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Jos lambda-anturin signaalin korvaa kiinteällä jännitteellä, niin Lh herjaa varmasti. Lambdan jännite sahaa jatkuvasti 0,1-0,9 V välissä ja lambda-säätöön käytetään oikeastaan tuota vaihtelua. Myös boksin antaman polttoainemäärän muutoksen tulee vastata lambdan signaalin muutoksella tai boksi ryttyilee.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Jos lambda-anturin signaalin korvaa kiinteällä jännitteellä, niin Lh herjaa varmasti. Lambdan jännite sahaa jatkuvasti 0,1-0,9 V välissä ja lambda-säätöön käytetään oikeastaan tuota vaihtelua. Myös boksin antaman polttoainemäärän muutoksen tulee vastata lambdan signaalin muutoksella tai boksi ryttyilee.
onko LH noin viisas  ::)   Tuntuu että tekee vikakoodin vasta lambdan näyttäessä kokoajan liian rikasta / laihaa ???

EVO8

  • Vieras
Jos lambda-anturin signaalin korvaa kiinteällä jännitteellä, niin Lh herjaa varmasti. Lambdan jännite sahaa jatkuvasti 0,1-0,9 V välissä ja lambda-säätöön käytetään oikeastaan tuota vaihtelua. Myös boksin antaman polttoainemäärän muutoksen tulee vastata lambdan signaalin muutoksella tai boksi ryttyilee.

Joo näin, mutta edellinen lambda kun oli sillä tavalla rikki että jännite ei juuri vaihdellut vaan pysytteli hyvinkin tarkasti 0,5v kohdalla niin vikavalo ei kuitenkaan syttynyt. Pirullinen värkki... :)


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Otit siis lambdan kylmästi irti ilman että sait disbloitua sitä Ecusta? Syttyikö vikavalo eli boxi vikatilassa?
Vikavalolla kestää hetken aikaa "herätä", mutta kyllähän se sieltä napsahtaa. Ykkös sulake irti ja matka jatkuu taas hetken :).

Ecun vikatilalle ei varsinaista varakarttaa ihan fyysisesti liene olemassa vaan ajetaan peruskartta jollain korjauskertoimella?

Luulisi tosiaan että lambdan ohjaustakin saa jotain kautta "korjattua" ilman että sitä pois tarvitsee karsia? Lämpöanturin asetukset? Ajattelin itse karsia lambdan (jos pakko) syöttämällä Ecun sisäänmenoon jotain sopivaa kiinteää jännitettä ja rakentaa kartat sen ympärille. Toisaalta jos 984 rasiallekin löytyisi valmis softa tätä varten niin sitä täytyy tutkia.

Olen viimeaikoina joutunut painimaan LH:n kanssa aika tarpeeksi joten omaa purkkia odotellessa seuraan tätä mielenkiinnolla :)

Tuolla Turbobricksissä oli beepeen tekemä FDX, jossa oli valmis täppä 950 -boksille, jolla lambda päälle/pois:
http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=3708580&postcount=732

Onko kenelläkään ideoita miten vastaavan voisi löytää tuolta 561 -boksista?

---
Tässä oli aivomyrskyä ja nyt naputtelen tilalle ratkaisun.

Lambdakorjaus lähti pois osoitteesta 36B5. En tiedä mikä käpy minulla kävi aiemmin kun tuota kokeilin, mutta nyt toimii tai siis ei toimi. Lambda on poissa pelista :).

Eipähän kädet likaannu tässä hommassa :).

Lohkossa on nyt mikrofoni kiinni imusarjan alla, kaapeli sanelimeen, josta linjatasoisena stereoille. Oli aika veikeiätä leikkiä tason säädöllä -> voi valita minkälaiset amispörinät kuuluu ;D. Tuossapa linkki yhteen 1740 KT kokoiseen nauhoitukseen. Siinä ajan motarilla ja teen pari kevyttä vetoa. Kierrokset täysi arvoitus ja nopeus alle 100. http://tinyurl.com/3dhbr6l

Tyhjäkäynti oli äsken lähes täydellistä. AFR heitteli välillä 12.5-13.35 ja kone ei ravistellut nimeksikään. Kuten Hannu_264 jo aiemmin kertoi vinokone käy parhaiten tyhjäkäyntiä AFR 13.5:1.

Bensakartan muokkaus on aika ihmeellistä hommaa. Vähänkin painaa kaasua kovemmilla kierroksilla, niin AFR putoaa 15-16:1? Pitäisiköhän vaihtaa kartaksi takaisin joku vakiomalli ja yrittää löytää joku "kuormitusrikastuskartta"?
« Viimeksi muokattu: 10.04.2011, 14:14:25 kirjoittanut googe 2.0 »

EVO8

  • Vieras
Eikös korjata se kuormitusrikastus siihen samaan karttaan....  ;)

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Eikös korjata se kuormitusrikastus siihen samaan karttaan....  ;)

Eikö tuolla ole jotain sellaisiakin karttoja?

En minä mitään tiedä, mutta naputtelen silti. Joka tapauksessa tuo kartta menee aivan uusiksi. Joko siellä on imuvuoto, joka tulee esiin, vain kovemmalla kaasulla tai sitten karttaan tosiaan täytyy naputella melkein tupla bensat osakuormalle.

Tuossa originaali kartassa bensaa ei enää anneta pienillä kierroksilla, vaikka immusta virtaisi lisää ilmaa -> vaihdatetaan vaihdetta ettei kone tai voimansiirto poksahda? Turbon kartassa ei mitään tuommoista pudotusta ole. Pitäisikö imitoida tuota alkuperäistä vai vetää suoraan tasopinta korkeimman ja matalimman bensansyötön väliin ja alkaa siitä arpoa?

Boksin 561 -kartta:


Yksi lähes tasainen tasopinta:


Huononnettu tasopinta:


---
Kuuntelin noita nauhoituksia eri filttereiden läpi ja eri nopeuksilla, mutta en minä sieltä nakutusta osaa hakea. Silloin yhden kerran, kun jako oli aivan päin piippiä, niin noilla nakuluureilla kuului aivan selvää lohkon sattuman varaista "vasarointia". Sitä en tuolta ainakaan voimakkaana kuule.

Toinen juttu mitä tuli tuolta haettua oli josko jotain muutakin vikaa löytyisi. Tasaista rytmirapinaa ja laahausta. Nokka pyörii puolet kampiakselin nopeudesta ja kovin napautus ei kuuluu joka kierroksella. Joku/jotkut venttiilit rallattavat edelleen ikävästi.

---
Kokeilin tuota tasopintakarttaa ja aika huono oli. Pienellä kuormalla rikas ja korkealla laiha. Tuo loivennettu malli olisi vielä huonompi. Miten tuo vakiokartta voi olla tuollainen? Loppuuko M -nokka kesken? Tuo B230FB:n kartta ei lopahda samalla tavalla, mutta siinä onkin VX3 -nokka. Tuo oma kartta tulee olemaan jotain ihan muuta. Vakiokartat voi unohtaa suoraan. Kartta alkoi saada muotoa eilen, kun käytiin porukalla ajelemassa. Minä naputtelin ja veli ajeli. Eipä tuota muuten saa muokattua.

Näin aluksi lähdettiin normaalilla kaupunkiajolla liikkeelle ja säätelin AFR:ää 14.4-14.7:1 tuntumaan. Kun tuo alue saatiin parantumaan merkittävästi, kokeiltiin hieman kovempia kierroksia ja enemmän kaasua, mutta tuo piste, joka kartassa on valittuna (sininen pallo), on maksimi kohta johon asti päästiin. Tuolloin seos alkoi olla jo laihan puolella ja karttaan alkaa tulla 255 eli maksimi arvoa, vaikka AFR pitäisi saada sinne 12-13:1 tuntumaan. Asennan uudelleen nuo 300cc suuttimet, kopioin "injector constantit" turbon binistä ja skaalaan karttaa reilusti alaspäin. Katsotaan sitten uudestaan. Tältä kartta näyttää tällä hetkellä:


Originaalit suuttimet: 0 280 150 762, 3bar, 214cc
Nuo korvaavat isommat:0 280 155 831, 3.8bar, 336cc, 3bar -> n. 310cc

Tuota karttaa saa säädellä vaikka 100 tankillista bensaa (jep sitä menee ämpäreittäin), mutta sitten kun lambdakorjauksen nappaa päälle, on AFR lähes aina se 14.7:1. Turbobrickissä fiksut ovat hoksanneet, että mitattu lambda-arvo kulkee komparaattorien (mikä lie?) läpi tai yli ja LH saa käyttöönsä vain tiedon onko seos laiha, oikea vai rikas. Jotta lambdakorjausta voisi pitää päällä, tulisi tuohon väliin saada signaaliin jonkinlainen muokkaus. Nuo paremmat laajakaista lambdat sisältävät tällaisia juttuja, mutta onko nuo juuri tähän tarkoitukseen sopivia?

Väliin pitäisi saada purkki, joka:
1. Muokkaa lambdan signaalia keinotekoisesti rikkaaksi tai laihaksi.
2. Tekee kyseisen muokkauksen: lambdan (doh), RPM, kuorma, lämpötila... -muuttujien perusteella
3. On ohjelmoitavissa ja säädettävissä käyttäjän mielihalujen mukaan. Jonkinlaisten karttojen lisäksi esim. keinuvipukytkimellä pakotetaan rikkaaksi tai laihaksi yms.

Onko tällaisia olemassa? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin lambda tuuttaa ulos 0-1V jänitettä ja 0.5V on suurinpiirtein AFR:14.7:1.

Toinen vaihtoehto olisi muuttaa boksin elektroniikkaa ja koodia, että tuolle lambdallekin saisi tavoitekartat lastun sisään, mutta minä en todellakaan osaa tarpeeksi.

Toki voin olla taas väärässä, mutta that's life.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2011, 09:39:42 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Uudet suuttimet kiinni, uusi bini ostrichiin ja auto käyntiin. Hetken ihmettelyn jälkeen laajakaista vilkuttaa YLI 10:1 AFR:ää. Mikä meni pieleen? No, unohtui muuttaa ne injector constantit...

Kartta näyttää nyt tältä:

Täysin keskeneräinen ja vain kierrosalue (1000-3000rpm) on käyty auttavasti normaalin liikenteen kaasuläpän asennoilla läpi. Missään ei kuitenkaan pitäisi olla laihaa aluetta? Kartan pienimmät arvot on nyt 26-27 kun ennen suuttimien vaihtoa pienin oli 74. Nyt on enemmän pelivaraa välillä 26 - 255.

Suuttimet +300cc riippuen bensanpaineesta, joka tuntuu vähän vaihtelevan (FSE, Malpassi).
Injector constants:
ennen_ nyt_
128150
128128
00
159
49139

Pienillä kierroksilla (kartan otsikoiden mukaan 400-1620) bensaa pitää syöttää enemmän kuin vähän suuremmilla kierroksilla. Moottorin hyötysuhde on noilla kierroksilla kehno? Kanavat on liian isot, venttiilit auki liian kaun ja samaan aikaan ja virtausnopeus on liian pieni? Muuttuvalla venttiilin ajoituksella ja imusarjan pituudella ja halkaisijalla tuota saisi korjattua. Imusarjahan minulla on vielä originaali eli muuttuvalla imusarjalla voisi jotain olla tehtävissä? Onko kukaan tuollaista tehnyt/sovitellut vinokoneeseen? Läppien tai rummun (http://www.freepatentsonline.com/6901898.html) ohjaushan voisi varmaankin tapahtua ihan imusarjan alipaineen suuruudella? Tai sitten kierrosluvusta ja taas elektroniikalla (PIC tms?), jota minä en ainakaan vielä hallitse. Ehkä joku ohjelmointitaitoinen saisi ECU:n tekemään tuon suoraan?

Voihan tietysti olla myös niin, että suuttimet on vähän liian isot ja matalilla kierroksilla nelipistereikätuuttaimet pihauttavat niin lyhyen aikaa, ettei kone sitä oikein edes huomaa :).

Saisikohan tuossa patentissa kuvatusta rumpumaisesta imusarjasta jotenkin myös muuttuva halkaisijaisen?

Laskeskelin eri laskureilla imusarjalle pituuksia ja putkien halkaisijoita:
rpm_ pituus_ halkaisija_
20001067mm25.6mm
3000711mm31.4mm
4000533mm36.3mm
5000427mm40.5mm
6000356mm44.4mm
6500328mm46.2mm

Vakio imusarja on kaiketi 625mm pitkä. Halkaisijaa en nyt muista, mutta tiivisteen halkaisija on 43mm -> halkaisija on "viritetty" maksimi väännölle @5600rpm, mutta pituus sopisi paremmin 3000-3500rpm välille.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011, 10:03:11 kirjoittanut googe 2.0 »

EVO8

  • Vieras
Lambda-asiasta artikkeli ja yksi ratkaisu.Sivustolla muitakin mielenkiintoisia juttuja. Esim. moottorin hyötysuhde/seos eri kuormitusalueilla:

http://autospeed.com.au/cms/A_111536/article.html

En ole tutkinut missä moottorin lämpötilassa LH siirtyy lambdaohjaukseen tai mitä seoksia se sietää milläkin lämpöanturin arvolla mutta stereopotikkahan ei paljon maksa jos kiinnostaa kokeilla. 

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy